Gå til innhold

Låne bort bilen til ungdommen i huset

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her så hadde vi 2 biler, så avtalen var alt at sønnen skulle kjøpe den ene når han startet i lære. Noe han og gjorde. Yngste kjøpte bil da ho var 16 var en veteran bil, har nå som 18 åring kjøpt en bil til.

Men de har fått lånt bilen våres hvis eks bilen dems har stått på verkstedet når de har byttet deler osv .

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med en bil i husstanden, så ville det aldri blitt aktuelt å låne bort til en med helt ferskt førerkort. 
Bil koster penger både å ha, forsikring, og å bruke, drivstoff og bom, parkering osv. 

Skal en 18. åring da kjøre rundt med den ene bilen familien har, og noe skjer, så blir familien uten bil/evt. leiebil. 
Det er noe med kommunikasjon som stadig mangler mellom parter i altfor mange tråder her inne. 

Anonymkode: 8c47e...576

Har en ikke leiebil inn i avtalen da er en da teit hvis bilen ikke er så gammel at det ikke lønner seg med kasko.

Her har vi leiebil i forsikring ingen forskjell om vi eller ungdommen kjører. Så det da sønnen traff en elg og bilen måtte på verkstedet fikk leie bil på dagen. Fikk heler inge  regress for person under 23 år heler. Årsak vi har krysset av at person under 23 kan kjøre og betaler knapt 400kr mer i året på det

Anonymkode: feda2...4ea

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det uaktuelt at 18 åringen skulle kjøre rundt med familiebilen støtt og stadig. Nå bor vi usentralt og kun skolebuss forbi her. 
18 åringen har egen bil, og for en frihet. Ser hvor mye styr det er med vennene der de disponerer familiens bil. Blir alltid spørsmål om 18 åringer her da kan kjøre, hun har tross alt egen bil. 

Ser vennene får kjøre til jobb etter skolen, litt til venner og trening. Alle vennene som ikke har egen bil bor sentralt. 

Anonymkode: 2d668...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Har en ikke leiebil inn i avtalen da er en da teit hvis bilen ikke er så gammel at det ikke lønner seg med kasko.

Her har vi leiebil i forsikring ingen forskjell om vi eller ungdommen kjører. Så det da sønnen traff en elg og bilen måtte på verkstedet fikk leie bil på dagen. Fikk heler inge  regress for person under 23 år heler. Årsak vi har krysset av at person under 23 kan kjøre og betaler knapt 400kr mer i året på det

Oi! Jeg betaler 400 kr mer i måneden i forsikring for å ha en under 23 år som sjåfør ... 

Anonymkode: 3a774...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Oi! Jeg betaler 400 kr mer i måneden i forsikring for å ha en under 23 år som sjåfør ... 

Anonymkode: 3a774...e7a

Er nok forskjellige på selskaper der. Vi er nå ute med 400kr i året. Vi gikk inn i kalkulator på selskapet her for å være sikre. Og tenkte 400 kr ekstra så var det nå greit.

Eldste førte forsikring og bil på seg selv da han ble 19. Yngste sin står fortsatt i vårt navn siden bilen ble kjøpt da ho var 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oj, er overrasket over hvor mange som bare låner bort familiebilen 😳 Vi har bare en bil, og den er ganske ny og dyr. Bilen brukes en del av oss. At snart ungdommen skal frese rundt i den med venner i bilen til trening, butikk og slikt fordi det er gøy eller praktisk kjenner jeg er uaktuelt. Men av hva jeg leser i denne tråden bør vi tydeligvis vurdere å kjøpe en bil til da, en rimelig en 💸💸

Anonymkode: a784a...2ef

Jeg venter på kliss ny bil, får den før påske. Og ja, den kommer 19-åringen til å få låne på lik linje med de hun kjører nå.

Bilen jeg har nå er snart 5,5 år gammel, og den har hun kjørt siden hun øvelseskjørte. Hun fikk lappen for ganske nøyaktig et år siden.

Vi har en bil til da, og mannen min har ofte hjemmekontor. Det er som regel bil tilgjengelig her, og hun får låne når hun spør dersom det passer. Vi tilpasser der det er mulig sånn at det skal bli enklest mulig for alle.

Forsikringene er selvfølgelig tilpasset at hun kjører dem.

Hun har jobb, så hun betaler drivstoff innimellom, men den jeg får nå er elbil, så da får vi se hvordan vi løser det.

Vil mye heller at de vedlikeholder kjørekunnskapene når de får førerkort enn å vente til de har råd til å kjøpe bil selv (ikke alle har det eller prioriterer det), og jeg vil heller at de kræsjer i våre solide, nye biler enn i et gammelt vrak de hadde råd til selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er noe med kommunikasjon som stadig mangler mellom parter i altfor mange tråder her inne. 

👆🏻

Anonymkode: 0cf95...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen er tilgjengelig, kan den lånes. Ungen har fått beskjed om å ikke påta seg økonomisk ansvar (kjøpe seg bil) før hun har fast inntekt. 

Anonymkode: c20bd...c39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to biler, og han har fått låne dem ganske mye siden han fikk lappen. 

Anonymkode: c99b4...25e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis det passet sånn, kunne han låne den selvsagt, viktig han fikk praktisert kjøringen også 😅

Endret av Fjugur
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ledig er det bare å låne. Skal vi begge noe ser vi hvordan vi kan tilpasse oss til hverandre.

Foretrekker at ungdommen bruker våres bil framfor å kjøpe en billig mindre trygg en.

Har allerede opplevd ulykke dom endte med totalvraking av min bil. Og hadde det vært en typisk eldre ungdomsbil ungdommen kjørte da, kunne jeg fort hatt et barn mindre.

Anonymkode: 33528...627

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste er kun 14 år, men han hadde fått låne bilen så mye han ville og jeg/vi ikke trengte den. Vi (meg og stefar) har to biler og ville egentlig oppgradere den ene bilen, men iom at det kun er to år til eldstemann kan øvelseskjøre, så ville stefar gi bilen sin til min sønn. Jeg tenker det er viktig med mengdetrening og en god mulighet til å se hvor kjekt det er med bil slik at ungdommen forhåpentligvis kjøper sin egen etter hvert. 

Anonymkode: 144a5...a67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er ikke helt der ennå, men eldste har startet øvelseskjøring. Jeg ser for meg at han (og de andre når den tid kommer) kan bruke bilen så mye han vil så lenge vi voksne ikke har bruk for den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av kjøringen vi gjør i hverdagen er til og fra treninger og hvis jeg slipper det ved å låne bort bilen, låner jeg den bort med glede. 

Anonymkode: 6895b...62a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han ønsker, så lenge ikke vi trenger bilen. Blir det veldig mye, betaler han for drivstoff (hvis han har den ene bilen), eller litt for lading/han lader bilen hvis han har el-bilen. 

Anonymkode: 398c9...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Med en bil i husstanden, så ville det aldri blitt aktuelt å låne bort til en med helt ferskt førerkort. 
Bil koster penger både å ha, forsikring, og å bruke, drivstoff og bom, parkering osv. 

Skal en 18. åring da kjøre rundt med den ene bilen familien har, og noe skjer, så blir familien uten bil/evt. leiebil. 

Det har ikke vært noe problem hos oss med de eldste, da vi i en periode hadde 1 bil. Jeg fikk også låne bilen til mine foreldre da jeg var 18 år. De hadde 1 bil. Vi har nå 2 biler, men både jeg og mannen er avhengige av hver våre biler, pga vi bor på landet, og har lang reisevei, starter på forskjellige tider og i hver vår retning, så hvis 1 bil er ute av drift, hjelper ikke det. Vi MÅ ha hver vår bil. LIkevel får sønnen vår låne bilen når vi ikke bruker den. Vi får tak i leiebil hvis det er krise. Hva gjør dere hvis bilen deres plutselig får motorstans når dere er ute og kjører tirsdag kveld kl 22?? Det blir det samme som hvis det skjer noe når barnet deres bruker bilen, og det skjer noe. 

Anonymkode: 398c9...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en 21 åring och en 18 åring som bägge tog körkort/lappen samma månad de fyllde 18.

De får låna bilen. Vi har två och bor i storstad.

Jag tror försäkringen kostar 500 kr per bil och halvår extra. Det borde de ha betalat egentligen men det blev aldrig så.
Mannens och mitt bruk går först, vill man "boka bilen" för något har vi familjechatten att fråga i.

Orsakar de en olycka får de stå för självrisk/egenandelen. De betalar parkering och eventuella böter.

Första månaderna var det några "får jag ut och köra lite bara", men nu är det mer praktiska frågor; "Jag ska till X som bor borta i Y" eller "vi ska på fotboll, får vi ta bilen?".

En sommar när äldste jobbade och började 07.00 fick han ta bilen till jobbet. Det tog 10-15 minuter med bil och nästan 60 minuter med buss så tidigt. Då fick han "hyra" bilen för 70-100 kr om dagen, minns inte vad det var för belopp. 
Maken och jag klarade oss med en bil (och mc) - han behövde bil för att tjäna pengar.

Det blev billigare än taxi och än att köpa en skrotbil. Det är dyrt med bil och kan vi hjälpa varandra så är det bra.
Barnen får också uppdrag att handla, köra till återvinningsstation, hämta oss eller annat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er ledig får våre låne så mye de vil. 

Vi har to biler og en av de er somregel alltid tilgjengelig. 

Anonymkode: 4e865...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...