AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Del Skrevet 18 timer siden Hei. Jeg har en valp på fire måneder. Han er med meg på jobb for tiden. Han er helt husren og en fin og god valp på alle måter. Problemet er at JEG er så redd for at han skal utvikle separasjonsangst 😅 På jobb går jeg en del til og fra kontoret, noe han takler helt fint. Er jeg i møter kan jeg være borte en drøy time. Han sover som oftest da, men har også hendt at han har pepet litt. Finner ham som oftest liggende våken i buret (det er åpent) når jeg kommer tilbake. Hjemme får vi ikke trent like naturlig på å være alene, da vi har fire barn i huset, og det er som regel noen hjemme. Igår tok jeg med meg hele gjengen på butikken for at han skulle øve seg. Da pep han og var ganske urolig hele tiden. Det er kanskje vanlig? Vi var vel borte en liten halvtime. Han bryr seg ikke om at jeg går inn i andre rom og lukker dører osv. Men det at alle dro ut uten ham var mindre populært. Er det noe spesielt jeg bør gjøre? Trene ham mye mer på det? Er det dumt at han får være med på jobb? Burde han være hjemme noen dager kanskje? Mange sier det blir en dårlig vane med at han aldri vil tåle å være alene da. Dette er en rase som kanskje er litt ekstra disponert for separasjonsangst, så nå føler jeg nesten på reell angst her selv 😆 For at det skal utvikle seg. Jeg stresser ikke når jeg går fra han, og hilser kun på ham når han er fin og rolig (han var ikke voldsomt urolig da vi kom hjem igår, det skal sies). Tips og beroligende ord mottas med takk 😊 Anonymkode: f96c3...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18 timer siden #2 Del Skrevet 18 timer siden For at en hund skal bli trygg på å være hjemme alene, så må den ikke få negative erfaringer med akkurat det. Dvs at hvis du går fra en valp som piper og er urolig, og den ikke roer seg raskt, så er sjansen stor for at den har fått en negativ erfaring. Nøkkelen er å gå fra den og komme tilbake før valpen begynner å reagere, og så øke så gradvis at man ideelt sett aldri trigger noen form for uro. Så hvis en halvtime på butikken var for mye, gå ut gjerne fem minutter og så kom tilbake. Ha gjerne kamera med mobilapp slik at du kan se om han faktisk er rolig eller ikke. Og så øke tiden gradvis, minutter om gangen, så lenge han er rolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden Tabris skrev (2 minutter siden): For at en hund skal bli trygg på å være hjemme alene, så må den ikke få negative erfaringer med akkurat det. Dvs at hvis du går fra en valp som piper og er urolig, og den ikke roer seg raskt, så er sjansen stor for at den har fått en negativ erfaring. Nøkkelen er å gå fra den og komme tilbake før valpen begynner å reagere, og så øke så gradvis at man ideelt sett aldri trigger noen form for uro. Så hvis en halvtime på butikken var for mye, gå ut gjerne fem minutter og så kom tilbake. Ha gjerne kamera med mobilapp slik at du kan se om han faktisk er rolig eller ikke. Og så øke tiden gradvis, minutter om gangen, så lenge han er rolig. Takk Vi får begynne å gå ut i hagen hele familien da innimellom 😄 Tenker du at de erfaringene han gjør seg med alenetid på jobben min (hvor det går fint) ikke hjelper på hvordan han kommer til å være hjemme? Jeg forlater ham også av og til i bilen (feks når jeg henter yngstemann på sfo) og da sitter han og kikker på meg, men jeg vet ikke om han piper.. Anonymkode: f96c3...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18 timer siden #4 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk Vi får begynne å gå ut i hagen hele familien da innimellom 😄 Tenker du at de erfaringene han gjør seg med alenetid på jobben min (hvor det går fint) ikke hjelper på hvordan han kommer til å være hjemme? Jeg forlater ham også av og til i bilen (feks når jeg henter yngstemann på sfo) og da sitter han og kikker på meg, men jeg vet ikke om han piper.. Anonymkode: f96c3...358 Det kan godt være at det har en effekt, det har jo gitt ham mange positive erfaringer med at du går men kjapt kommer tilbake igjen. Det å hente i bil blir litt annerledes. Da kan ha se at du går og at du i løpet av minutter se at du kommer tilbake. Da sitter han bare og er i ventemodus. Hjemme alene så vil vi at de skal kjapt slutte med å være i ventemodus og gå og legge og slappe ordentlig av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Del Skrevet 12 timer siden det finnes utallige tråder og info om alenetrening på nettet. Er det alltid folk hjemme så får du jo aldri trent skikkelig. MEN: Uansett så trener man jo alenetrening mens du er hjemme!! Anonymkode: 52679...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #6 Del Skrevet 12 timer siden OG:Hele vitsen med alenetrening er at hunden skal tro at det å være alene er en fin og positiv ting:) Anonymkode: 52679...816 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): det finnes utallige tråder og info om alenetrening på nettet. Er det alltid folk hjemme så får du jo aldri trent skikkelig. MEN: Uansett så trener man jo alenetrening mens du er hjemme!! Anonymkode: 52679...816 Ja, jeg har lest litt forskjellig. Noen sier man bør la hunden få en halvtime på å roe seg ned før man kommer inn igjen hvis den piper. Jeg kan lukke dører hjemme osv uten problemer. Kan også slippe ham ut i hagen og lukke døren slik at han er "alene" ute, og åpne igjen før han begynner å bekymre seg, men vet ikke om det teller da han er alene ute, ikke inne 😅 idag var vi ute i 15 min, han vandret litt rundt, pep noen ganger, la seg i sofaen, flyttet litt mer på seg, men pipingen sluttet ganske kjapt. Anonymkode: f96c3...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #8 Del Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg har lest litt forskjellig. Noen sier man bør la hunden få en halvtime på å roe seg ned før man kommer inn igjen hvis den piper. Jeg kan lukke dører hjemme osv uten problemer. Kan også slippe ham ut i hagen og lukke døren slik at han er "alene" ute, og åpne igjen før han begynner å bekymre seg, men vet ikke om det teller da han er alene ute, ikke inne 😅 idag var vi ute i 15 min, han vandret litt rundt, pep noen ganger, la seg i sofaen, flyttet litt mer på seg, men pipingen sluttet ganske kjapt. Anonymkode: f96c3...358 Det er forresten ingen hjemme på dagtid, men målet er jo at han ikke skal være med meg på jobb for alltid, iallfall ikke hver eneste ukedag for alltid. Anonymkode: f96c3...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå