Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg driver å tar opp fag for å komme meg inn på drømmestudiet. Men prøver å finne svar på noen ting som jeg håper dere som er studenter/har vært studenter på profesjonsstudiet i psykologi kanskje kan svare på :) 

hvor vanskelig er studiet? Jeg leser på ulike steder at noen mener det er helt overkommelig mens noen mener det er et ekstremt vanskelig studie og kjempestor arbeidsmengde. Dette er jo så klart individuelt, men er det noen som klarer å svare på en litt objektiv og mer utfyllende måte ovenfor dette spørsmålet? 

f.eks. Hvor mange eksamener er det, og hvor ofte? Hvor mange innleveringer og andre arbeidskrav er det og hvor ofte? Hvor mye pensum er det forventet at man må lære seg og på hvor lang tid om man skulle sagt noe sånn ca.? Er det mye repitisjon på studiet? 

Når det er sagt så er jeg glad i å studere, og fag på videregående nivå er noe jeg tar lett og bruker langt mindre timer enn det som blir oppført på vitnemålet, jeg er åpenbart innstilt på at jeg kommer til å møte utfordringer når jeg studerer videre, men jeg blir litt redd når jeg leser folk skriver «kjempevanskelig og store arbeidskrav», tolker det litt som at man må innstille seg på å studere dag inn og dag ut hele året bare for å bestå?

Jeg har ingenting i mot at normalen er 40 timer med studier på hverdager og eventuelt å studere litt på helger også, samt å evt å måtte studere ekstra i visse perioder av året

Håper noen har noe innsikt å komme med :) 

Et annet spørsmål jeg har er om studiene er relativt like uavhengig av hvilket av universitetene man studerer på? Hva er eventuelt ulikhetene ift. Studiets oppbygging osv? Eksamener? Leste på et forum at studiet har eksamener fordelt utover semesteret istedet for alle i slutten av semesteret?

blir glad for alle svar :D

Anonymkode: 08614...634

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du klarer å få gode nok karakterer til å komme inn, vil du klarer studiet helt fint :) 

Anonymkode: f60b6...f17

Takk for svar! Er du psykolog/psykologistudent selv ? :)

kan jeg spørre angående videre spesialisering for psykologer - er det noe karakterkrav for å spesialisere seg, eller trenger man kun autorisasjon som psykolog?

AnonymBruker
solsolsol skrev (29 minutter siden):

Noen år siden nå da, men bodde med en som gikk profesjonsstudiet, hun festet fem dager i uka, og gjorde det helt strålende, så det kan ikke ha vært så veldig vanskelig. 

Såpass ja🙈 takk for svar 😄

Jeg vil tro at studiet, akkurat som andre studier med høyt snitt, er fullt overkommelig for de som kommer inn. 

Har du karakterer til å studere medisin så klarer du deg gjennom studiet om du jobber og er motivert.

Og det samme gjelder psykologi.

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er litt merkelig at du som ønsker å studere et profesjonsstudiet ikke klarer å finne denne informasjonen på egenhånd. Spesielt når det gjelder eksamener, arbeidskrav, oppmøte, spesialisering etc. Mye av dette ligger på nettsidene til aktuelle universiteter. Man kan til og med sjekke pensumlistene til studier på Akademika, før man i det hele tatt har begynt. Blir litt bekymret når jeg hører elever som går ut av videregående, uten å ha lært seg kildesøk. Eller unge voksne som har tatt en bachelorgrad, men som ikke vet hva som kreves for å ta en videreutdanning. Hvordan har man da klart å komme seg igjennom, uten så grunnleggende kunnskaper og ferdigheter?

Du bør absolutt kunne lære deg dette før du starter på universitet. For når du skriver mastergraden må du mest sannsynligvis gjøre søk i ulike databaser; Medline, PsycINFO etc. Det er ikke nok med å bruke pensumlister, men man må finne frem til relevant litteratur og forskning på egenhånd.

Anonymkode: cc449...72f

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg synes det er litt merkelig at du som ønsker å studere et profesjonsstudiet ikke klarer å finne denne informasjonen på egenhånd. Spesielt når det gjelder eksamener, arbeidskrav, oppmøte, spesialisering etc. Mye av dette ligger på nettsidene til aktuelle universiteter. Man kan til og med sjekke pensumlistene til studier på Akademika, før man i det hele tatt har begynt. Blir litt bekymret når jeg hører elever som går ut av videregående, uten å ha lært seg kildesøk. Eller unge voksne som har tatt en bachelorgrad, men som ikke vet hva som kreves for å ta en videreutdanning. Hvordan har man da klart å komme seg igjennom, uten så grunnleggende kunnskaper og ferdigheter?

Du bør absolutt kunne lære deg dette før du starter på universitet. For når du skriver mastergraden må du mest sannsynligvis gjøre søk i ulike databaser; Medline, PsycINFO etc. Det er ikke nok med å bruke pensumlister, men man må finne frem til relevant litteratur og forskning på egenhånd.

Anonymkode: cc449...72f

Det handler vell mer om at jeg ønsker å høre fra  de som faktisk studerer/har studert. Har klart sjekket både informasjon om studiets oppbygging samt pensumlister. Synes selv det ser overkommelig ut men leser likevel mange som skriver at det er så sinnsyke til arbeidsmengder osv. selv om jeg ikke synes det ser ut som noen sinnsyke arbeidsmengder i hele tatt. så da begynte jeg å tenke om hvor omfattende pensum faktisk er… Det finner jeg ikke ut av uten å faktisk kjøpe bøkene nå og lese i dem. Å studere f.eks. 1000 sider se veldig ulikt ut ut i fra hva de sidene omfatter

Og jeg er vell bevisst over at man er nødt til å finne relevant litteratur osv på egenhånd😅 det er ikke skadelig for noen at jeg stiller et spørsmål rettet til de med personlig erfaring, selv om det finnes informasjon på internett.
De som ikke liker det står fri til å overse innlegget mitt, og de som har lyst til å svare er velkommen til det

• Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det handler vell mer om at jeg ønsker å høre fra  de som faktisk studerer/har studert. Har klart sjekket både informasjon om studiets oppbygging samt pensumlister. Synes selv det ser overkommelig ut men leser likevel mange som skriver at det er så sinnsyke til arbeidsmengder osv. selv om jeg ikke synes det ser ut som noen sinnsyke arbeidsmengder i hele tatt. så da begynte jeg å tenke om hvor omfattende pensum faktisk er… Det finner jeg ikke ut av uten å faktisk kjøpe bøkene nå og lese i dem. Å studere f.eks. 1000 sider se veldig ulikt ut ut i fra hva de sidene omfatter

Og jeg er vell bevisst over at man er nødt til å finne relevant litteratur osv på egenhånd😅 det er ikke skadelig for noen at jeg stiller et spørsmål rettet til de med personlig erfaring, selv om det finnes informasjon på internett.
De som ikke liker det står fri til å overse innlegget mitt, og de som har lyst til å svare er velkommen til det

Her er et gratistips....Vel... Ikke

vell

Anonymkode: 818cb...9d0

Det er alltid noen som opplever at studier er sykt krevende.

Det er og noe med hvordan vi tilegner oss kunnskap. Hvis du leser tråder her på KG så ser du at mange som svarer på innlegg ikke har forstått hva de har lest. Det er ofte viktige detaljer de ikke har fått med seg eller de forstår ikke hva innlegget egentlig handler om men svarer på siden, drar inn egne erfaringer som er uvedkommende osv.. Det er svært forskjellig hvor lett folk kan ta til seg skriftlig informasjon rett og slett.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye vanskeligere å komme inn samt sikre seg den første jobben etterpå.

Anonymkode: a1966...6c4

Hehe, ja, en liten detalj som er viktig å få med her. De fleste stillinger som er lyst der ute krever en hel haug med spesialiserte psykologer, altså noe en nyutdannet ikke er i nærheten av. Det er i tillegg stort overskudd av psykologer som har klumpet seg rundt vestkanten av Oslo i tillegg til Bergen og Stavanger, mens mange andre kommuner, gjerne de man ikke ønsker å bo i en eneste dag, er de som da mangler psykologer, men etterspørselen er ikke så stor siden man nå estimerer at innen noen få år går etterspørselen ned i null og innen 2040 har man et overskudd på 1.800 psykologer.

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2023as06ae-Spår-psykologoverskudd

Selvfølgelig har dette estimatet sine usikkerhetsmomenter, så man kan ikke ta det som et fasit, men det er likevel ikke til å komme unna at underskuddet akkurat nå ikke er så stort - ca 350. Det er dermed et studium som lett går fra underskudd på 350 til akkurat i null og videre mot et overskudd på 1.800 psykologer i 2040. 

Det er verdt å merke seg at UiS har fått grønt lys når det gjelder å utdanne psykologer, men de trenger penger over statsbudsjettet for å opprette studieplasser, og tidligst tidspunkt for dette er 2026. Mulig at UiA kommer også på plass her, siden de har søkt NOKUT om det samme, men har ikke fått grønt lys som UiS har fått. 

Siste status på dette er at UiA venter på ny avgjørelse nå i mars 2025.

https://www.uia.no/om-uia/nyheter/nokut-opphever-psykologiavslag-etter-uias-klage.html

Til slutt er det viktig å påpeke at det er litt for mange kvinner på dette studiet som har dette som "drømmestudie" uten at de helt konkret vet hvorfor, annet enn den egoistiske "prestisjen" de tror at studiet gir. 

I og med at dette er et av de kritiske samfunnsyrkene hvor vi har et horribelt kjønnsubalanse hvor det er nesten 80% kvinner på dette studiet, så er det gode nyheter at det vil opprettes kjønnskvoter for menn fra 2027 i og med at det nye opptakssystemet som Stortinget har vedtatt går inn for å opprette kjønnskvoter i stedet for å ha kjønnspoeng, noe som ikke har vist seg å være noe særlig effektivt for menn. 

Kort og godt, det trengs flere mannlige psykologer, men flere kvinnelige psykologer nå og i fremtiden er noe av det siste man trenger, i likhet med at det siste vi trenger er enda en nyutdannet kvinnelig sosionom eller ei med utdanning innen barnevern.

Anonymkode: 2dd6c...cbe

• Liker 2
  • Hjerte 1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 12.28):

hvor vanskelig er studiet? Jeg leser på ulike steder at noen mener det er helt overkommelig mens noen mener det er et ekstremt vanskelig studie og kjempestor arbeidsmengde. 

Studiet vil jeg ikke betegne som vanskelig. Det er klart noen fag vil kunne oppleves som noe mer utfordrende enn andre. Med god studieteknikk og interesse for faget er fagene absolutt overkommelige. Hvorvidt arbeidsmengden er stor eller ikke, handler om hvor mye man selv legger i det. Dersom man tar sikte på å få A i alle fag og nipugger hver minste lille detalj, vil det helt klar oppleves som en stor arbeidsmengde for de aller fleste. Min erfaring er at de aller færreste gjør dette. 

f.eks. Hvor mange eksamener er det, og hvor ofte? Hvor mange innleveringer og andre arbeidskrav er det og hvor ofte? Hvor mye pensum er det forventet at man må lære seg og på hvor lang tid om man skulle sagt noe sånn ca.? Er det mye repitisjon på studiet? 

Dette vil variere fra studiested til studiested. Anbefaler deg å gå inn på studiets oppbygging på universitetenes hjemmeside. Her kan du informasjon om emnene, arbeidskrav knyttet til dem, om det er obligatorisk oppmøte osv. Når det kommer til hvor mye pensum det er forventet at man skal lære seg på hvor lang tid, så er svaret enkelt: Du skal kunne det til eksamen. Du må selv sørge for at du er i rute med pensum. Om du velger å krampelese de siste to ukene før eksamen er det ingen som arresterer deg på det. Når det kommer til repetisjon: Mange av fagene bygger på hverandre, og man vil få bruk for ting man har lært i emner man har hatt tidligere. 

Når det er sagt så er jeg glad i å studere, og fag på videregående nivå er noe jeg tar lett og bruker langt mindre timer enn det som blir oppført på vitnemålet, jeg er åpenbart innstilt på at jeg kommer til å møte utfordringer når jeg studerer videre, men jeg blir litt redd når jeg leser folk skriver «kjempevanskelig og store arbeidskrav», tolker det litt som at man må innstille seg på å studere dag inn og dag ut hele året bare for å bestå?

Svaret på dette er et stort og absolutt nei. 

Jeg anbefaler deg å ta et dypt pust og slapp helt av. Jeg oppfatter deg som en person som liker å ha full kontroll og som lett blir stresset, og stresset er det ingen grunn til å være. Du kommer til å slite deg helt ut ved å ta bekymringene på forskudd. Som Newt Scamander i Fantastic Beasts and Where to Find Them så fint sa: "Worrying means you suffer twice". Det er ikke teoretisk detaljkunnskap som gjør deg til en god psykolog. Kos deg med verv, dann gode relasjoner, fordyp deg i ting som interesserer deg, og nyt studietiden og friheten den gir. 

Anonymkode: ed3d5...a06

• Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Studiet vil jeg ikke betegne som vanskelig. Det er klart noen fag vil kunne oppleves som noe mer utfordrende enn andre. Med god studieteknikk og interesse for faget er fagene absolutt overkommelige. Hvorvidt arbeidsmengden er stor eller ikke, handler om hvor mye man selv legger i det. Dersom man tar sikte på å få A i alle fag og nipugger hver minste lille detalj, vil det helt klar oppleves som en stor arbeidsmengde for de aller fleste. Min erfaring er at de aller færreste gjør dette. 

Dette vil variere fra studiested til studiested. Anbefaler deg å gå inn på studiets oppbygging på universitetenes hjemmeside. Her kan du informasjon om emnene, arbeidskrav knyttet til dem, om det er obligatorisk oppmøte osv. Når det kommer til hvor mye pensum det er forventet at man skal lære seg på hvor lang tid, så er svaret enkelt: Du skal kunne det til eksamen. Du må selv sørge for at du er i rute med pensum. Om du velger å krampelese de siste to ukene før eksamen er det ingen som arresterer deg på det. Når det kommer til repetisjon: Mange av fagene bygger på hverandre, og man vil få bruk for ting man har lært i emner man har hatt tidligere. 

Svaret på dette er et stort og absolutt nei. 

Jeg anbefaler deg å ta et dypt pust og slapp helt av. Jeg oppfatter deg som en person som liker å ha full kontroll og som lett blir stresset, og stresset er det ingen grunn til å være. Du kommer til å slite deg helt ut ved å ta bekymringene på forskudd. Som Newt Scamander i Fantastic Beasts and Where to Find Them så fint sa: "Worrying means you suffer twice". Det er ikke teoretisk detaljkunnskap som gjør deg til en god psykolog. Kos deg med verv, dann gode relasjoner, fordyp deg i ting som interesserer deg, og nyt studietiden og friheten den gir. 

Anonymkode: ed3d5...a06

Tusen takk for et utfyllende og bra svar! 😄 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...