Anonym T Skrevet 20 timer siden #1 Del Skrevet 20 timer siden Vurderer å begynne på PPU (praktisk pedagogisk utdanning) til høsten for å få en fot innenfor u-skole/vgs. Har allerede bhg-lærer utdanning og master i bhg-pedagogikk. Noen som vet hva oddsen for å få jobb etter endt utdanning er (Oslo/Akershus), hva kan jeg forvente i lønn, og hvordan er det egentlig å jobbe som lærer - hovedsakelig i vgs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #2 Del Skrevet 20 timer siden Hvilke fag har du? Trodde PPU krever master (i et undervisningsfag), og evt 60 stp i fag to. Anonymkode: d63a5...a67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 20 timer siden Forfatter #3 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilke fag har du? Trodde PPU krever master (i et undervisningsfag), og evt 60 stp i fag to. Anonymkode: d63a5...a67 Har master i barnehagenpedagogikk, det skal holde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #4 Del Skrevet 19 timer siden Anonym T skrev (1 minutt siden): Har master i barnehagenpedagogikk, det skal holde. Ja, skjønner det - men hvilken type PPU utdanning kan du ta, med hvilke undervisningsfag? PPU er jo pedagogikk knyttet til fag man allerede har master, evt bachelor i. Anonymkode: d63a5...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 19 timer siden Forfatter #5 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, skjønner det - men hvilken type PPU utdanning kan du ta, med hvilke undervisningsfag? PPU er jo pedagogikk knyttet til fag man allerede har master, evt bachelor i. Anonymkode: d63a5...a67 Helse og oppvekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Del Skrevet 19 timer siden Da er det bare vgs helse og oppvekst som er aktuelt for du har ingen fellesfag som passer til ungdomsskolen. Det kan bli vanskelig å få fast jobb eller heltid, alt etter hva slags behov vgs i nærheten har. Du står sterkere om du i tillegg har minst 60 studiepoeng i et fellesfag som norsk, engelsk eller matte. Anonymkode: 4a0b7...a50 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Da er det bare vgs helse og oppvekst som er aktuelt for du har ingen fellesfag som passer til ungdomsskolen. Det kan bli vanskelig å få fast jobb eller heltid, alt etter hva slags behov vgs i nærheten har. Du står sterkere om du i tillegg har minst 60 studiepoeng i et fellesfag som norsk, engelsk eller matte. Anonymkode: 4a0b7...a50 Det stemmer ikke helt. Hvis man tar PPU for yrkesfag kan man jobbe på ungdomstrinnet og yrkesfag. »Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) er et profesjonsrettet, relevant og praksisnært studium. Studiet gjør deg kvalifisert for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring. » // Anonym T skrev (36 minutter siden): Har master i barnehagenpedagogikk, det skal holde. Det holder ikke. Opptakskrav for vanlig PPU er Mastergrad med minst 60 studiepoeng i et undervisningsfag. Med master i barnehagepedagogikk har du kun pedagogikken. Hvis ikke du har tatt 60 studiepoeng i historie, sosiologi, statsvitenskap etc fra før. Anonymkode: 7a7c6...cae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 19 timer siden Forfatter #8 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det stemmer ikke helt. Hvis man tar PPU for yrkesfag kan man jobbe på ungdomstrinnet og yrkesfag. »Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) er et profesjonsrettet, relevant og praksisnært studium. Studiet gjør deg kvalifisert for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring. » // Det holder ikke. Opptakskrav for vanlig PPU er Mastergrad med minst 60 studiepoeng i et undervisningsfag. Med master i barnehagepedagogikk har du kun pedagogikken. Hvis ikke du har tatt 60 studiepoeng i historie, sosiologi, statsvitenskap etc fra før. Anonymkode: 7a7c6...cae Ok, men hvis vi ser bort fra dette med hv jeg trenger av fag og hva jeg kan undervise i (skal snakke med rådviger om dette), er det noen som har erfaring med å jobbe i vgs og som eventuelt også vet hva jeg kan forvente av lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #9 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det stemmer ikke helt. Hvis man tar PPU for yrkesfag kan man jobbe på ungdomstrinnet og yrkesfag. »Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPU-Y) er et profesjonsrettet, relevant og praksisnært studium. Studiet gjør deg kvalifisert for å arbeide som lærer på ungdomstrinnet og i fag- og yrkesopplæring. » // Det holder ikke. Opptakskrav for vanlig PPU er Mastergrad med minst 60 studiepoeng i et undervisningsfag. Med master i barnehagepedagogikk har du kun pedagogikken. Hvis ikke du har tatt 60 studiepoeng i historie, sosiologi, statsvitenskap etc fra før. Anonymkode: 7a7c6...cae Ja, man kan i teorien, men man må jo ha fag som er relevante for ungdomstrinnet. Og det ser det ikke ut som om ts har. Anonymkode: 4a0b7...a50 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #10 Del Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, man kan i teorien, men man må jo ha fag som er relevante for ungdomstrinnet. Og det ser det ikke ut som om ts har. Anonymkode: 4a0b7...a50 https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/lonnstabell-ks/ Anonymkode: 4a0b7...a50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #11 Del Skrevet 18 timer siden Anonym T skrev (1 time siden): Vurderer å begynne på PPU (praktisk pedagogisk utdanning) til høsten for å få en fot innenfor u-skole/vgs. Har allerede bhg-lærer utdanning og master i bhg-pedagogikk. Noen som vet hva oddsen for å få jobb etter endt utdanning er (Oslo/Akershus), hva kan jeg forvente i lønn, og hvordan er det egentlig å jobbe som lærer - hovedsakelig i vgs? Som de andre her skriver, så er du ikke kvalifisert for opptak til ppu. Du er heller ikke kvalifisert til jobb i ungdomsskolen med kun ppu. Om du kan jobbe innen helsefag på vgs kommer an på fagene dine, men der er det MANGE om beinet. Lønnstabellene finner du på sidene til Utdanningsforbundet. Det er egen tariff for Oslo. Hvordan det er å jobbe som lærer: Det er et høyst individuelt spørsmål. Det er stort arbeidspress og mange utfordringer relatert til arbeidsmiljø. Mange som sier de brenner for yrket ødelegger for andre ved å jobbe x antall timer gratis overtid og kjøpe materialer til skolen selv, ikke sette grenser for arbeidet i det hele tatt. Anbefaler deg å kontakte en vgs med helsefag og sette deg opp som vikar, det er alltid behov for vikarier og du får se litt hvordan det er. Anonymkode: 79a8f...a6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 18 timer siden Forfatter #12 Del Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som de andre her skriver, så er du ikke kvalifisert for opptak til ppu. Du er heller ikke kvalifisert til jobb i ungdomsskolen med kun ppu. Om du kan jobbe innen helsefag på vgs kommer an på fagene dine, men der er det MANGE om beinet. Lønnstabellene finner du på sidene til Utdanningsforbundet. Det er egen tariff for Oslo. Hvordan det er å jobbe som lærer: Det er et høyst individuelt spørsmål. Det er stort arbeidspress og mange utfordringer relatert til arbeidsmiljø. Mange som sier de brenner for yrket ødelegger for andre ved å jobbe x antall timer gratis overtid og kjøpe materialer til skolen selv, ikke sette grenser for arbeidet i det hele tatt. Anbefaler deg å kontakte en vgs med helsefag og sette deg opp som vikar, det er alltid behov for vikarier og du får se litt hvordan det er. Anonymkode: 79a8f...a6b Ok. Takk for svar. Virker som det er likt å jobbe i bhg og vgs da i forhold til arbeidspress og for lite materiell. Selv om det sikkert er mange forskjeller også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 18 timer siden #13 Del Skrevet 18 timer siden Anonym T skrev (20 minutter siden): Ok, men hvis vi ser bort fra dette med hv jeg trenger av fag og hva jeg kan undervise i (skal snakke med rådviger om dette), er det noen som har erfaring med å jobbe i vgs og som eventuelt også vet hva jeg kan forvente av lønn? Se på lønnstabellen det er linket til under her. Det kommer an på kompetanse og ansiennitet. Jeg er lektor med tilleggsutdanning og tjener 740 000 i året i grunnlønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 18 timer siden Forfatter #14 Del Skrevet 18 timer siden Kålrota skrev (12 minutter siden): Se på lønnstabellen det er linket til under her. Det kommer an på kompetanse og ansiennitet. Jeg er lektor med tilleggsutdanning og tjener 740 000 i året i grunnlønn. Å hvordan synes du det er å jobbe i vgs? (Selv om du kanskje ikke jobber innen helse og oppvekst). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 16 timer siden #15 Del Skrevet 16 timer siden Anonym T skrev (1 time siden): Å hvordan synes du det er å jobbe i vgs? (Selv om du kanskje ikke jobber innen helse og oppvekst). Jeg søker meg bort etter mange år i vgs. Det har vært en veldig givende og fin jobb, men dokumentasjonskrav, krevende foreldre og stadig større klasser (=enorme rettebunker) har gjort meg grå og utslitt. Jeg har ikke så mye å gi som jeg hadde, nå søker jeg jobber hvor kvelds- og helgearbeid ikke er normalen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 16 timer siden Forfatter #16 Del Skrevet 16 timer siden Kålrota skrev (3 minutter siden): Jeg søker meg bort etter mange år i vgs. Det har vært en veldig givende og fin jobb, men dokumentasjonskrav, krevende foreldre og stadig større klasser (=enorme rettebunker) har gjort meg grå og utslitt. Jeg har ikke så mye å gi som jeg hadde, nå søker jeg jobber hvor kvelds- og helgearbeid ikke er normalen. Kan du si noe om hva slags type jobber du søker på nå? Jobber i bhg, men begynner å bli utslitt av støy og den konstante emosjonellpålogging (hvis du skjønner hva jeg mener), og lunta blir kort hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helikopter Skrevet 16 timer siden #17 Del Skrevet 16 timer siden (endret) Jeg trives på vgs. Synes det til tider er intenst sosialt. Mye kommunikasjon man skal få til. HO-klasser kan være veldig greie, også kan det være en del drama. Du er sikkert vant til en veldig sosial jobb, så på den måten blir det jo kanskje lignende for deg. En del HO-elever er litt mindre modne enn andre VGS-elever. Mens andre er kjempegreie og enkle å jobbe med. Hvis du liker eller synes det er spennende med ungdommer, kan du nok trives godt. Man har forresten også en del kontortid sammenlignet med på grunnskolen. Fint med avspasering/ferie. Fint med mye selvstendighet. Noen klasser som har vanskelig dynamikk kan nesten ta knekken på en. De fleste klasser er greie. Fint å være med på å utdanne folk. Ofte hyggelig og positivt arbeidsmiljø på jobb. Fylkeskommunen har ofte bedre økonomi når det gjelder ressurser - det er i hvert fall min erfaring. Endret 16 timer siden av Helikopter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 16 timer siden Forfatter #18 Del Skrevet 16 timer siden Helikopter skrev (7 minutter siden): Jeg trives på vgs. Synes det til tider er intenst sosialt. Mye kommunikasjon man skal få til. HO-klasser kan være veldig greie, også kan det være en del drama. Du er sikkert vant til en veldig sosial jobb, så på den måten blir det jo kanskje lignende for deg. En del HO-elever er litt mindre modne enn andre VGS-elever. Mens andre er kjempegreie og enkle å jobbe med. Hvis du liker eller synes det er spennende med ungdommer, kan du nok trives godt. Man har forresten også en del kontortid sammenlignet med på grunnskolen. Fint med avspasering/ferie. Fint med mye selvstendighet. Noen klasser som har vanskelig dynamikk kan nesten ta knekken på en. De fleste klasser er greie. Fint å være med på å utdanne folk. Ofte hyggelig og positivt arbeidsmiljø på jobb. Fylkeskommunen har ofte bedre økonomi når det gjelder ressurser - det er i hvert fall min erfaring. Føler jeg nå etter endt master sitter på mye kunnskap som jeg gjerne skulle jobbet med. Liker å diskutere fag, men i bhg går alt så trått og mye drama til tider mellom kolleger der også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 16 timer siden #19 Del Skrevet 16 timer siden Anonym T skrev (13 minutter siden): Kan du si noe om hva slags type jobber du søker på nå? Jobber i bhg, men begynner å bli utslitt av støy og den konstante emosjonellpålogging (hvis du skjønner hva jeg mener), og lunta blir kort hjemme. Støy og det å konstant være i minus på hva man kan gi, er en av grunnene til at jeg slutter. Det er aldri nok tid til å følge opp elevene godt nok og støtteapparatet rundt har dårlig kapasitet. Jeg søker nå rent administrative jobber, saksbehandler og kommunikasjonsrådgiver stort sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym T Skrevet 16 timer siden Forfatter #20 Del Skrevet 16 timer siden Kålrota skrev (4 minutter siden): Støy og det å konstant være i minus på hva man kan gi, er en av grunnene til at jeg slutter. Det er aldri nok tid til å følge opp elevene godt nok og støtteapparatet rundt har dårlig kapasitet. Jeg søker nå rent administrative jobber, saksbehandler og kommunikasjonsrådgiver stort sett. Takk for svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå