Gå til innhold

Å motivere en deprimert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg så du skrev at det har vært slik i flere år. At han går i samtaler, men bare annenhver uke. Får han noen medisiner mot dette? Det er jo faktisk noe som kan hjelpe når man er så syk at man tilbringer mesteparten av tiden i sengen. Hvis det var meg så ville jeg nok krevd at han i det minste skulle prøve et par typer antidepressiva. Det er jo ikke en holdbar situasjon, dette. Og dersom antidepressiva ikke virker så finnes det andre alternativer også.

En ting til. Det er faktisk lov å avslutte et forhold man ikke trives i lenger. Jeg forstår at man har en samvittighet og omtanke for andre, men det blir jo feil å fortsette et forhold bare av frykt for hva som kan skje når man går. Man kan gi beskjed til andre om bruddet slik at de kan følge opp, familie, hans behandler, bekymringsmelding til fastlegen osv. Legevakt eller politi dersom det skulle bli akutt fare.

Anonymkode: c6c54...b15

Ja han tar medisiner,  men usikker på om andre medisiner har vært prøvd ut. Ts

Anonymkode: 85302...205

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jo man må faktisk presse seg opp. Stå opp og sitt i stua. Stå opp og kle på seg. Han blir ikke frisk i sengen. Det sier seg jo selv. Tving seg opp og sett dere i stua og se på tv, eller se ut. Lag frokost og spis. Lag middag og kvelds. Rutiner. Får dere hjelp fra kommunen så blir det rutiner, ingen lar noen få lov til å ligge i ei seng som deprimert. 

Anonymkode: 4435d...352

Lar å lar fru blom, kan jo ikke bære han heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da jeg var deprimert, greide ikke jeg heller å komme meg på trening. Eller gå tur, ta vare på meg selv osv. Alle de tingene jeg vanligvis gjorde for å føle meg bedre, klarte jeg ikke å gjøre.
Det har virkelig ingenting å gjøre med at man «nekter» og «sturer» og at man «ikke vil».
Man er SYK. Man GREIER ikke.

Jeg måtte på medisiner og i samtaleterapi før jeg greide å opparbeide meg krefter og motivasjon til å komme meg ut igjen.

Det virker som du tenker depresjon er et påfunn man bare kan bestemme seg for å slutte med. 🤦‍♀️

Anonymkode: c76b7...c46

Pr nå så prøver jeg å være " et godt eksempel", hjelpe meg selv med å prøve å lage rutiner og gjøre en innsats og håpe på at eksempelet blir fulgt. Jeg kan ikke jage han opp, jeg kan ikke forvente noen ting pr nå, ikke planlegge noe, 🤷‍♀️ hjelpe meg selv og håpe på at det hjelper fler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 12.23):

Dette er en av grunnene til at man bør bruke psykolog om man er ordentlig deprimert. De nærmeste orker sjeldent over tid  å prøve å motivere en som ikke blir bedre. En psykolog derimot får jo betalt for denne jobben og slipper også å leve med den deprimerte personen.

Hadde sagt til han at han må forsøke å få psykolog. 

Anonymkode: 6c16d...cf6

Hehe,  er ikke bare bare å få henvisning til psykolog, da må det være liv om å gjøre omtrent

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja han tar medisiner,  men usikker på om andre medisiner har vært prøvd ut. Ts

Det kan også være at dosen er for lav. Mulig han bør ta en prat med legen for å se om det kan være noe å hente på å gjøre endringer i medisineringen. 

Anonymkode: c6c54...b15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...