Gå til innhold

Jeg skulle sove lenge, men samboer stod ikke opp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det av TS? Har hun måttet passe barn non stop i dag og ikke funnet tid til å komme innom KG og følge opp tråden?  Har vært noen spørsmål det hadde vært interessant å se svaret på.

Anonymkode: 81903...8d0

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Synes du virkelig med hånden på hjertet, at de som har barn, skal få sove og drive på som de vil til langt utpå formiddagen? Det er tydelig for meg at dere er de eneste som skal ha rett her, for dere hogger jo fast i meg. Dere tar ingen andre innpå her. Fordi dere mener at jeg er den eneste som har feil mening her. På et forum hvor alle skal få si sin mening, må jo jeg og få det eller hva? Eller kanskje dere er diktatorer, siden bare dere skal få si noe? Jeg mener personlig at om man sover til langt utpå dagen og ikke stiller opp for familien, så burde de kanskje ikke ha stiftet familie da. Om man har nok med seg selv. 

Anonymkode: e6e4a...785

Har ikke nektet deg å si noe. Men jeg sier imot når jeg er uenig, derav diskusjonforum. Og det er ingen andre jeg er like uenig med, for de har ikke gått så langt som å insinuere revurdering av valg om å få barn, basert på å sove til 09 eller 11 en og annen helg. Det er en ganske hårreisende påstand, respektløst mot familier som fint får til å organisere seg slik.

Er man helt alene med omsorgen kan man ikke det, EN voksen må være våken. Har man barn med ekstra utfordringer kan det være vanskelig, men da har mange avlastning. Hvorfor? Jo for HVILE (som sovemorgen). Enten hjerne, kropp eller begge.

Hvis en forelder ikke helt naturlig og greit kan mestre ungene sine noen timer på morgenen, hvordan skal man takle at partner blir syk? Får seg turnusjobb? Får gamle foreldre som trenger hjelp? Tar utdanning? Har hobby utenfor huset? Man opphører ikke å være individ som forelder.

Men, i TS-familien er det kanskje en som ikke mestrer alenesituasjonen med barna helt, eller verre, er uinteressert i å engasjere de. DET må jobbes med, er noe ugreit i den dynamikken. Det er likevel null problem å sove en og annen morgen/formiddag, og samtidig være en fullgod forelder som elsker barna sine og har mengder av kvalitetstid med de.

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barn på 2,5 år og 6 år

Han fikk sove i går til kl var 11, i dag skulle jeg få sove til 9. Vi ble enige om hver sin fag.

Kl 8 så kommer barna inn til meg og spør om jeg kan stå opp nå. Pappa sover, vi har bare fått eple til frokost 

Jeg blir oppgitt og står opp. Da kommer far ut fra soverommet og sier at dere må da klare dere litt selv..

Hvorfor i huleste er det så vanskelig å stå opp?! Nå er han sur for at jeg er sur, og stakk ut

Anonymkode: 3801f...67b

Å bytte om hvem som står opp tidlig er idiotisk. Våkner man kl 11 så har man snudd døgnet for mye til å stå opp kl 8 neste dag.

Om dere ønsker at barna skal våkne kl 8 i helgene, så legg dere til en rimelig tid og våkn opp kl 8 selv.

Anonymkode: 39180...86d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Å bytte om hvem som står opp tidlig er idiotisk. Våkner man kl 11 så har man snudd døgnet for mye til å stå opp kl 8 neste dag.

Om dere ønsker at barna skal våkne kl 8 i helgene, så legg dere til en rimelig tid og våkn opp kl 8 selv.

Hehe, snakk for deg selv. Det her går HELT fint for mange. 

Anonymkode: 0b221...031

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Åja hvis sjefen har talt så er det vel idiotisk da. Det er ikke bare en måte å gjøre ting på. Det som fungerer for deg fungerer ikke nødvendigvis for naboen din.  Det som er idiotisk her er at du har bestemt at foreldre ikke kan få sove ut. Er man 2 foreldre trenger ikke begge å stå opp med barna. Det er bare tull. 

Anonymkode: 0c340...6d4

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

😂 du skal bestemme når foreldre må stå opp på morgenen men du har ikke engang barn?! 

Anonymkode: 147a1...209

😂👍🏻 Åh så lett det er å ha barn og kjenne på utmattelsen i småbarnslivet og lage regler og klage på andre - når man ikke har barn! 

Anonymkode: 1f626...209

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor burde de det?

Anonymkode: bf3b5...e0e

For det er jo det som man forplikter seg til når man velger å få barn. Ikke krangle om hvem som skal stå opp med de. 🤷🏻‍♀️

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tja, sammen med storesøsken ser jeg ikke helt problemet. Foreldrene er jo i huset.

Anonymkode: 8ce8b...897

En 6 åring skal nå ikke ta seg av en unge på 2,5 år heller da, når foreldrene ikke er i rommet. 🙄

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vel, når man først får barn, så er jo det å sove lenge om morgenen en luksus, og ikke noe man kan forvente seg. 🤷🏻‍♀️ Og når man attpåtil har en 2 åring som må skiftes på, ha hjelp til frokost og en trygg voksen person tilstede, så er det uansvarlig å la eldre søsken passe de over lenger tid uten at foreldre er tilstede i rommet. 🙄

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
MonJean skrev (2 timer siden):

Vel, når man først får barn, så er jo det å sove lenge om morgenen en luksus, og ikke noe man kan forvente seg. 🤷🏻‍♀️ Og når man attpåtil har en 2 åring som må skiftes på, ha hjelp til frokost og en trygg voksen person tilstede, så er det uansvarlig å la eldre søsken passe de over lenger tid uten at foreldre er tilstede i rommet. 🙄

Du mener at kvinner ikke kan forvente å sove lenge, men menn kan det? Ref situasjonen til TS.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du mener at kvinner ikke kan forvente å sove lenge, men menn kan det? Ref situasjonen til TS.

Jeg mener at både far og mor bør stå opp om morgenen og stelle ungene, gi de frokost og aktiviteterse ungene. 🤷🏻‍♀️ Er jo tross alt det de har signet up på da de valgte å få unger. 🤷🏻‍♀️

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Den kommende helga må han rett og slett tidlig opp, skikkelig, både lørdag og søndag! Han må gjøre opp for seg! 

Anonymkode: b3b85...f4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 9.00):

Sover du og samboer på hvert deres rom?

Sov han faktisk, eller holdt han litt på mobilen men var egentlig våken, og hadde sagt til ungene hva de skulle gjøre- men ungene var ikke fornøyde og gikk til mamma istedenfor?

Tydelig at det ikke holder for dere å si hvem som skal stå opp, dere må også bli enige om hva som forventes av den som står opp. Og ungene må også få beskjed om at mamma er utilgjengelig den og den morgenen. Men vent noen timer med den samtalen.  Og begynn noe sånn «det hjelpe ikke at vi avtaler at jeg sover til 9 hvis ungene uansett ikke og vekker meg. Har du forslag til hva vi kan gjøre med det.» Da angriper du ikke han, og så blir kanskje samtalen enklere. 

Anonymkode: 6e85d...96a

Tror du mannen hennes er hjernedød? Hvorfor skal man forklare for voksne menn at de må ta vare på barna sine?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 11.57):

Sånn er menn. Lær dere å leve med det. Eller grei dere uten. 

Anonymkode: 32b5f...d03

Tro meg, vi klarer oss fint uten.

• Nyttig 2
Skrevet
MonJean skrev (4 timer siden):

Jeg mener at både far og mor bør stå opp om morgenen og stelle ungene, gi de frokost og aktiviteterse ungene. 🤷🏻‍♀️ Er jo tross alt det de har signet up på da de valgte å få unger. 🤷🏻‍♀️

Er denne kommentaren slik å forstå at du mener både far og mor må stå opp med barna for å stelle og gi dem mat hver dag? 

I så fall, vil det gjelde resten av uken og året også?

I så fall er jeg dypt uenig og ser store utfordringer med samfunn hvor dette skal være en forventning.

Til HI. Du må nok ta en rolig og saklig samtale med mannen om denne situasjonen. Det er jo helt uholdbart å ha det så skjevt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Tullpeis skrev (8 timer siden):

Er denne kommentaren slik å forstå at du mener både far og mor må stå opp med barna for å stelle og gi dem mat hver dag? 

I så fall er jeg dypt uenig og ser store utfordringer med samfunn hvor dette skal være en forventning.

Til HI. Du må nok ta en rolig og saklig samtale med mannen om denne situasjonen. Det er jo helt uholdbart å ha det så skjevt.

Ikke sant! Sykt ineffektivt forslag. Hvis både mor og far må stå opp samtidig for å være to om morgenstellet så får de fleste barn veldig lang dag i bhg. Ingen mulighet for at den ene leverer sent og den andre henter tidlig.

Er de som foreslår dette alltid to om hver oppgave de gjør på arbeidsplassen sin? Må man være to om å bake boller, måke snø, vaske do også? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er ok. Og egentlig ganske egoistisk av han å ikke unne deg det. 

Vi bytter på hvem som må stå opp, og da må man faktisk ned i stua sammen med barna, gi de mat og drikke. Også kan vi gjerne ligge å slappe litt av på sofaen mens de ser litt barne tv, og ha en rolig morgen. Men man må være våken og ta seg av de. Det går ikke på noe system egentlig, og vi begge er jo trøtte siden vi har en 1 åring som våkner en del om natten. Man må bare prøve å være litt rause med hverandre. Vi har det å sånn at den som ikke får sove lenge kan ved behov få gå å legge seg litt hvis det blir veldig ille, jeg gjør ikke det så ofte men mannen har mer behov for det. 

Anonymkode: d8bca...712

• Liker 2
Skrevet
Tullpeis skrev (På 27.1.2025 den 23.51):

Selvsagt mener jeg det sånn at mor og far står opp med barna for å stelle de og gi de mat hver dag. 🤷🏻‍♀️ Man vet på forhånd at unger står opp tidlig før man får de, og det er det bare å være forberedt på. Det er en av mange ting som hører med til å være foreldre.

• Nyttig 1
Skrevet
MonJean skrev (12 timer siden):

Selvsagt mener jeg det sånn at mor og far står opp med barna for å stelle de og gi de mat hver dag. 🤷🏻‍♀️ Man vet på forhånd at unger står opp tidlig før man får de, og det er det bare å være forberedt på. Det er en av mange ting som hører med til å være foreldre.

Jeg ser du slår ut med armene, men jeg er usikker på om du faktisk svarer på spørsmålet. Men om du gjorde det, blir jeg veldig nysgjerrig på hvordan du får hverdagen til å gå opp selv? Er dere alltid to sammen med barna all deres våkne tid? 

For ordens skyld. Spm mitt var om du mener både mor og far skal stå opp og stelle og gi mat hver dag, ikke om det skal gjøres i det hele tatt. Selvfølgelig skal en være hos/ha god oversikt over dem, og gjøre det som trengs for barna sine. Men at det trengs to er utenfor min fatteevne. 

Når skal en da få vasket klær, handlet, gått på foreldremøte, klippet gress, vasket bil? (bare for å ta noen få hverdagslige ting). Barna kjenner ikke forskjell på om mamma eller pappa er på butikken eller sover en time eller to ekstra en morgen. De er der ikke akkurat nå. Så lenge de blir ivaretatt av den andre, eller en annen omsorgsperson, så har foreldrene løst oppgaven som hører med å få barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MonJean skrev (22 timer siden):

Må man altså være to om hver eneste oppgave som har med barna å gjøre? Alltid to for å ta med ett barn på lekeplassen? Alltid to som leverer og henter barna i barnehagen? Du tenker ikke at det er ineffektivt og unødvendig?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...