Gå til innhold

Jeg skulle sove lenge, men samboer stod ikke opp

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg mener at svær ofte er disse "vi ble enige"-avtalene stort sett trumfet gjennom av den ene part og den andre gir blaffen eller lar det gå for å ikke lage drama der og da.

Så blir det leven i etterkant, når det de "ble enige" om ikke overholdes😂

Anonymkode: ba523...347

Om mannen er uenig i at de skal praktisere «sovedager», står han fritt til å vise det ved å stå opp på sin sovedag. Kan så godt som garantere at protestene på det hadde uteblitt. 

Når han gladelig tar imot godet uten å gjengjelde, er han ikke et offer for overstyring. Da er han en hykler. 

• Liker 22
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så de som har barn skal aldri få mulighet til å hente seg inn i helgene?

Anonymkode: 89ce5...4b1

Hvis man er så sliten at man må "hente seg inn" så er det fordi de ikke legger seg til normal tid i ukedagene, men heller sitter oppe om nettene. Hvis folk hadde begynt å legge seg, så hadde dem ikke trengt å sove til 11 heller. Helger skal man bruke sammen med familien, spesielt om barna er små. Er ikke riktig at mor står opp kl. 6 og far kl.11. Det blir jo helt skjev fordeling. 

Anonymkode: e6e4a...785

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis man er så sliten at man må "hente seg inn" så er det fordi de ikke legger seg til normal tid i ukedagene, men heller sitter oppe om nettene. Hvis folk hadde begynt å legge seg, så hadde dem ikke trengt å sove til 11 heller. Helger skal man bruke sammen med familien, spesielt om barna er små. Er ikke riktig at mor står opp kl. 6 og far kl.11. Det blir jo helt skjev fordeling. 

Det er ikke skjev fordeling hvis den ene står opp 06 den ene dagen og motsatt andre dagen. Da er det lik fordeling. Gitt at begge foreldre følger det de har avtalt da…

Folk er ulike og det er for meg underlig at noen prakke på andre egne valg og behov. Bare stå opp tidlig du, ingen som nekter deg det. Det er mange som elsker å ligge litt ekstra i senga på morgenen. Om det er for å slappe av eller se en serie eller noe annet som gir litt verdifull egentid. Om jeg kommer ned kl 06 og halvsover på sofaen eller kl 09-10 og er blid og opplagt, er det fortsatt mange timer igjen av dagen til å være sammen, så kom ikke med sånt «verdifull familietid» tull. Det er ikke de 3-4 timene en morgen i uken det står på.

• Liker 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er det faktisk de som er B-mennesker. Men slik samfunnet er lagt opp slik at man blir tvunget inn i en annen døgnrytme. Har selv hele livet vært det, til og med som barn. Har alltid tenkt klarest på kvelden og natta, da er det stille og rolig og blir ikke forstyrret slik som på dagtid. Om morgenen er jeg helt zombie, og det spiller ingen rolle hvor tidlig jeg legger meg. Kroppen er rett og slett ikke innstilt på å være morgenmenneske.

Anonymkode: 59026...bae

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Diskulis skrev (15 minutter siden):

Det er ikke skjev fordeling hvis den ene står opp 06 den ene dagen og motsatt andre dagen. Da er det lik fordeling. Gitt at begge foreldre følger det de har avtalt da…

Folk er ulike og det er for meg underlig at noen prakke på andre egne valg og behov. Bare stå opp tidlig du, ingen som nekter deg det. Det er mange som elsker å ligge litt ekstra i senga på morgenen. Om det er for å slappe av eller se en serie eller noe annet som gir litt verdifull egentid. Om jeg kommer ned kl 06 og halvsover på sofaen eller kl 09-10 og er blid og opplagt, er det fortsatt mange timer igjen av dagen til å være sammen, så kom ikke med sånt «verdifull familietid» tull. Det er ikke de 3-4 timene en morgen i uken det står på.

Da trenger man ikke familie om man skal holde på sånn. Da passer man best alene. Man må stå opp om man velger å få barn men det skjønner ikke du. At det er et ansvar man tar på seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da trenger man ikke familie om man skal holde på sånn. Da passer man best alene. Man må stå opp om man velger å få barn men det skjønner ikke du. At det er et ansvar man tar på seg.

For noe sludder. Man MÅ ingenting. Du bestemmer ikke hvem som skal ha familie eller når de skal stå opp om morra. 

Anonymkode: 147a1...209

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barn på 2,5 år og 6 år

Han fikk sove i går til kl var 11, i dag skulle jeg få sove til 9. Vi ble enige om hver sin fag.

Kl 8 så kommer barna inn til meg og spør om jeg kan stå opp nå. Pappa sover, vi har bare fått eple til frokost 

Jeg blir oppgitt og står opp. Da kommer far ut fra soverommet og sier at dere må da klare dere litt selv..

Hvorfor i huleste er det så vanskelig å stå opp?! Nå er han sur for at jeg er sur, og stakk ut

Anonymkode: 3801f...67b

Argh, den der "de må da klare seg litt selv"-innstillingen hver gang det er hans tur til å ta litt ansvar.. Kjenner meg igjen, sykt provoserende!

Anonymkode: b094e...985

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For noe sludder. Man MÅ ingenting. Du bestemmer ikke hvem som skal ha familie eller når de skal stå opp om morra. 

Er man forelder, må man stå opp og hjelpe barna med frokost, gjøre aktiviteter sammen, og lære dem ting. Man må ta ansvar når man har barn. Så jo, er mye man MÅ da. Det er noe man har valgt selv. Men så klart, du MÅ jo ikke få barn, men velger man å få barn, så er det som en jobb og et ansvar man har i mange år. 

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Er man forelder, må man stå opp og hjelpe barna med frokost, gjøre aktiviteter sammen, og lære dem ting. Man må ta ansvar når man har barn. Så jo, er mye man MÅ da. Det er noe man har valgt selv. Men så klart, du MÅ jo ikke få barn, men velger man å få barn, så er det som en jobb og et ansvar man har i mange år. 

Du er helt på bærtur. Man er som regel to voksne som får barn sammen, og man må ikke være to om å gjøre hver eneste ting. Man kan til og med ha besteforeldre som passer ungene innimellom. I mange land har man hushjelp og barnevakt boende i hus som også bidrar til at hverdagen går rundt.

Det eneste ansvaret man har som foreldre er at barna har det bra og får alt de trenger. Det er ikke det samme som at alle voksne i husholdingen må stå opp hver helgedag klokken 06:00. 

Hvis du sløste mindre tid på sånt ville du hatt mer egentid som du kunne bruke på å reflektere over at det faktisk ikke finnes ett fasit for hvordan å være en god forelder.  

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er helt på bærtur. Man er som regel to voksne som får barn sammen, og man må ikke være to om å gjøre hver eneste ting. Man kan til og med ha besteforeldre som passer ungene innimellom. I mange land har man hushjelp og barnevakt boende i hus som også bidrar til at hverdagen går rundt.

Det eneste ansvaret man har som foreldre er at barna har det bra og får alt de trenger. Det er ikke det samme som at alle voksne i husholdingen må stå opp hver helgedag klokken 06:00. 

Hvis du sløste mindre tid på sånt ville du hatt mer egentid som du kunne bruke på å reflektere over at det faktisk ikke finnes ett fasit for hvordan å være en god forelder.  

Tydelig at du følte deg truffet ihvertfall. Får begynne å bruke mer tid på å reflektere om du faktisk bruker tiden din riktig. Har man hushjelp og barnevakt mesteparten av tiden, så har man ikke mye interesse av barna sine. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, du og jeg har veldig ulikt perspektiv på hva som settes som kriterier for å få barn. Etter mitt syn bør man vurdere om man bør oppdra barn hvis man totalt mangler evne til å sette seg inn i at ulike mennesker har ulike ønsker og perspektiver.

Det er ikke å stå opp 06 eller 10 som avgjør godt foreldreskap eller om du bidrar nok til familien. Ferdig snakka.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Enda en tråd om foreldres behov🙄 Det begynner å bli en lang liste.

Anonymkode: d4797...525

AnonymBruker
Skrevet

Eksen stod opp 6.30 hver dag, jeg 7.15. Hun lagde matpakker og frokost til ungene hver dag. Alltid bitter fordi hun gjorde "alt" på morran. Hun mente jeg burde stå opp tidlig annenhver dag for å lage frokost og matpakker, det var mest "rettferdig".

Jeg mener det er tull, det er noe hun valgte å gjøre. Fordi det går fint an å lage frokost og matpakker uten å stå opp tidlig. Men i hennes verden var det hennes standard som var fasit. Og jeg var en sabotør. Høres ut som mange kvinner her mener det samme, at mannen skal tilpasse seg kvinnens standard. Ikke rart mange forhold går over styr.

Anonymkode: d53dd...de2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Barn på 2,5 år og 6 år

Han fikk sove i går til kl var 11, i dag skulle jeg få sove til 9. Vi ble enige om hver sin fag.

Kl 8 så kommer barna inn til meg og spør om jeg kan stå opp nå. Pappa sover, vi har bare fått eple til frokost 

Jeg blir oppgitt og står opp. Da kommer far ut fra soverommet og sier at dere må da klare dere litt selv..

Hvorfor i huleste er det så vanskelig å stå opp?! Nå er han sur for at jeg er sur, og stakk ut

Anonymkode: 3801f...67b

Jeg forstår ikke hvordan så mange menn kan oppføre seg sånn. De gjør ikke sin del og blir sure når det at de bryter avtaler for konsekvenser og så stikker de av. Hva er greia?

Anonymkode: 44403...d2c

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eksen stod opp 6.30 hver dag, jeg 7.15. Hun lagde matpakker og frokost til ungene hver dag. Alltid bitter fordi hun gjorde "alt" på morran. Hun mente jeg burde stå opp tidlig annenhver dag for å lage frokost og matpakker, det var mest "rettferdig".

Jeg mener det er tull, det er noe hun valgte å gjøre. Fordi det går fint an å lage frokost og matpakker uten å stå opp tidlig. Men i hennes verden var det hennes standard som var fasit. Og jeg var en sabotør. Høres ut som mange kvinner her mener det samme, at mannen skal tilpasse seg kvinnens standard. Ikke rart mange forhold går over styr.

Anonymkode: d53dd...de2

Hva var ditt forslag? Lage til frokost kvelden før, eller når barna allerede hadde gått på skolen?

Anonymkode: a47f2...e90

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Send barna inn til han før kl. 8 neste gang og stikk ut

Anonymkode: ff0db...5d3

Høres jo ikke så trugt ut når han kan finne på å sove igjenn

Anonymkode: 27b33...134

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Helt sant. Ts står opp tidlig og mannen sover ut.

Anonymkode: a47f2...e90

AnonymBruker
Skrevet
Diskulis skrev (20 minutter siden):

Vel, du og jeg har veldig ulikt perspektiv på hva som settes som kriterier for å få barn. Etter mitt syn bør man vurdere om man bør oppdra barn hvis man totalt mangler evne til å sette seg inn i at ulike mennesker har ulike ønsker og perspektiver.

Det er ikke å stå opp 06 eller 10 som avgjør godt foreldreskap eller om du bidrar nok til familien. Ferdig snakka.

Nei de fleste lar nok barna greie seg selv. Veldig "gode" foreldre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei de fleste lar nok barna greie seg selv. Veldig "gode" foreldre. 

Det er foreldrenes jobb å lære unger å bli selvstendige og greie seg selv, er godt foreldreskap det ja. Alt handler om hvor på skalaen man legger seg 👌

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han vet han gjorde noe galt, og så ble HAN sur og stakk ut. Litt av en type. 🙄 Nå vil han vel at du skal løpe etter han og si unnskyld. 👎

Anonymkode: 5ab70...198

• Liker 4
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...