AnonymBruker Skrevet 26. januar #21 Del Skrevet 26. januar Blåttvann skrev det veldig enkelt og sant: De stedene det spises ren mat, men mye mettet fett, sliter de ikke med kolesterolet. Det gjør kanskje ikke den komplekse forståelsen av kolesterol enklere, men det sier mye om at problemet for de fleste ikke er de 3-4-5 første ingrediensene i alle mills/toro/knorr-ferdigproduktene, men all driten som kommer lenger ned på ingredienslisten. Spiser du havregryn, epler, bananer, agurker og rene kjøttprodukter osv. så åpner du både opp for å lettere få overblikk over hva som har effekt j.f. kolesterolet, i tillegg til alle de andre næringsmakroene hvis du finner ut at du f.eks må få i deg mer c-vitamin eller b-vitaminer fra kosten. Neida, du trenger ikke bli fanatisk, men det er noen i hyller i butikken du blir helt blind for etter en stund med rent kosthold og det er for mitt vedkommende de største synderne: ferdige påleggsblandinger som gjerne ligger på et eget kjøleområde, frokostblanding/kjekshyllene og godtehyllene. Det finnes OK produkter i alle de nevnte, men hvis du allerede føler at det er forvirring i dette så kan du like gjerne begynne med det enkleste- hvis det er mange ingredienser og du må sjekke E-stofflister og/eller google hva det betyr, så er det helst veldig prosessert. Unngå:) Du vet hva du får når du kjøper frukt, grønt, vanlig gulost, yoghurt og cottage cheese osv. Det er mange i ernæring og forskning som er uenige i forhold til om mettet eller umettet fett er best/verst. Du trenger ikke nødvendigvis sette deg inn i dette, men du har fått mange gode svar på hvorfor mills frokostsalat ikke er ideellt, være seg det er majonesen/rapsoljen eller alt det andre som gjør det:) Jeg har levd på begge sider av det gjerdet der, med kronisk sykdom, og vet hvor jeg havnet i det store fettspørsmålet til slutt og har spist meg så frisk som mulig. Håper du finner det som fungerer for deg! Anonymkode: 493f9...603 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #22 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Blåttvann skrev det veldig enkelt og sant: De stedene det spises ren mat, men mye mettet fett, sliter de ikke med kolesterolet. Det gjør kanskje ikke den komplekse forståelsen av kolesterol enklere, men det sier mye om at problemet for de fleste ikke er de 3-4-5 første ingrediensene i alle mills/toro/knorr-ferdigproduktene, men all driten som kommer lenger ned på ingredienslisten. Spiser du havregryn, epler, bananer, agurker og rene kjøttprodukter osv. så åpner du både opp for å lettere få overblikk over hva som har effekt j.f. kolesterolet, i tillegg til alle de andre næringsmakroene hvis du finner ut at du f.eks må få i deg mer c-vitamin eller b-vitaminer fra kosten. Neida, du trenger ikke bli fanatisk, men det er noen i hyller i butikken du blir helt blind for etter en stund med rent kosthold og det er for mitt vedkommende de største synderne: ferdige påleggsblandinger som gjerne ligger på et eget kjøleområde, frokostblanding/kjekshyllene og godtehyllene. Det finnes OK produkter i alle de nevnte, men hvis du allerede føler at det er forvirring i dette så kan du like gjerne begynne med det enkleste- hvis det er mange ingredienser og du må sjekke E-stofflister og/eller google hva det betyr, så er det helst veldig prosessert. Unngå:) Du vet hva du får når du kjøper frukt, grønt, vanlig gulost, yoghurt og cottage cheese osv. Det er mange i ernæring og forskning som er uenige i forhold til om mettet eller umettet fett er best/verst. Du trenger ikke nødvendigvis sette deg inn i dette, men du har fått mange gode svar på hvorfor mills frokostsalat ikke er ideellt, være seg det er majonesen/rapsoljen eller alt det andre som gjør det:) Jeg har levd på begge sider av det gjerdet der, med kronisk sykdom, og vet hvor jeg havnet i det store fettspørsmålet til slutt og har spist meg så frisk som mulig. Håper du finner det som fungerer for deg! Anonymkode: 493f9...603 Takk! Kanskje det er en fin løsning. Har vært veldig streng og holdt meg kun til fisk og tenkt at også kjøtt inneholder mye fett så holdt meg unna. Anonymkode: 89588...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 26. januar #23 Del Skrevet 26. januar Ta medisiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 26. januar #24 Del Skrevet 26. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Blåttvann skrev det veldig enkelt og sant: De stedene det spises ren mat, men mye mettet fett, sliter de ikke med kolesterolet. Det gjør kanskje ikke den komplekse forståelsen av kolesterol enklere, men det sier mye om at problemet for de fleste ikke er de 3-4-5 første ingrediensene i alle mills/toro/knorr-ferdigproduktene, men all driten som kommer lenger ned på ingredienslisten. Spiser du havregryn, epler, bananer, agurker og rene kjøttprodukter osv. så åpner du både opp for å lettere få overblikk over hva som har effekt j.f. kolesterolet, i tillegg til alle de andre næringsmakroene hvis du finner ut at du f.eks må få i deg mer c-vitamin eller b-vitaminer fra kosten. Neida, du trenger ikke bli fanatisk, men det er noen i hyller i butikken du blir helt blind for etter en stund med rent kosthold og det er for mitt vedkommende de største synderne: ferdige påleggsblandinger som gjerne ligger på et eget kjøleområde, frokostblanding/kjekshyllene og godtehyllene. Det finnes OK produkter i alle de nevnte, men hvis du allerede føler at det er forvirring i dette så kan du like gjerne begynne med det enkleste- hvis det er mange ingredienser og du må sjekke E-stofflister og/eller google hva det betyr, så er det helst veldig prosessert. Unngå:) Du vet hva du får når du kjøper frukt, grønt, vanlig gulost, yoghurt og cottage cheese osv. Det er mange i ernæring og forskning som er uenige i forhold til om mettet eller umettet fett er best/verst. Du trenger ikke nødvendigvis sette deg inn i dette, men du har fått mange gode svar på hvorfor mills frokostsalat ikke er ideellt, være seg det er majonesen/rapsoljen eller alt det andre som gjør det:) Jeg har levd på begge sider av det gjerdet der, med kronisk sykdom, og vet hvor jeg havnet i det store fettspørsmålet til slutt og har spist meg så frisk som mulig. Håper du finner det som fungerer for deg! Anonymkode: 493f9...603 Mhm. Kan bare snakke for meg selv, da jeg spiste mer i tråd med helsemyndighetenes råd hadde jeg høyere kolesterol enn nå som jeg spiser egg i hopetall, kjøtt og fullfete meieriprodukter. Rart det der. Eller ikke. Jeg leste meg opp på emnet og det er ingenting som tyder på at mettet fett alene hever kolesterolet. Det handler om kostholdet generelt. Og som du er inne på, kanskje en annen fettype er roten til mer ondt. Men helsemyndighetene kan ikke gå ut med det nå etter at de har sendt ut skremselspropaganda om mettet fett i mange tiår. Det ville blitt tidenes skandale. Men hjørnet de har malt seg opp i blir mindre og mindre, snart vil boblen sprekke. Informasjon er nå tilgjengelig for alle via Internett og det har blitt vanskeligere for myndighetene å hevde at de har den eneste sannheten om noe. Enda så mange mennesker som har blitt syke og kanskje dødd fordi de har fulgt helsemyndighetenes råd om å hive innpå store mengder karbohydrater, så skal det tviholdes på at karbohydrater er best. Og når folk endelig har begynt å tilegne seg kunnskap utenom myndighetenes skvip så skal vi påføres klimaskam for å spise produkter med mettet fett. Galskap! De første årene nordmenn fikk råd fra myndighetene så ble det sagt at rent sukker var tomme kalorier som man ikke la på seg av... noe å tenke på. Det handler ikke om kunnskapshull lenger, forskningen har kommet for langt til å drite seg ut på dette, men nå handler det om penger. Trist. Endret 26. januar av Blåttvann 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #25 Del Skrevet 26. januar Men hvis du allerede spiser ganske greit, har dere vært inne på at du har en arvelig type forhøyet kolesterol, og dermed kanskje må gå på medisiner uansett? Anonymkode: 1bf44...268 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #26 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvis du allerede spiser ganske greit, har dere vært inne på at du har en arvelig type forhøyet kolesterol, og dermed kanskje må gå på medisiner uansett? Anonymkode: 1bf44...268 Ts Har ikke fått noe oppfølging fra legen. Legen visste ikke hva jeg spiste før kolesterolet var høyt. Og vet heller ikke hvilke endringer jeg har gjort. Så nei, har ikke vært inne på noe. Anonymkode: 89588...f42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå