Colargol Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Episoden jeg kom borti er over nå, men lurer alikevel! For noen uker siden så kom jeg hjem og fant en kanin løpende rundt i boligomerådet. Vi bor nær en stor hovedvei, så jeg fant ut at jeg måtte prøve å få tak i den før den ble overkjørt. Kaninjakten gikk greit den og tok den med meg inn til meg selv. Jeg har hatt både kanin og katt selv tidligere, men nå visste jeg bare ikke hva jeg skulle gjøre, kunne jo ikke beholde den! Så jeg tenke at nå måtte jeg jo ringe falken,dyrebeskyttelsen,dyrevernet -ett eller annet. Dyrebeskyttelsen tok aldri tlf., falken tok bare i mot hunder, dyrevernet ba meg ringe dyrebeskyttelsen. Butikker kan ikke ta i mot og heller ikke kenneler, for man vet jo ikke om dyret er smittet av noe! Kattepensjonater/omplasseringer tar jo bare i mot katter selvfølgelig! Nå klarte jeg å få tak i eieren etter en ukes tid, men synes det er for dårlig at ingen instanser kan hjelpe! Er det noen som vet hva men egentlig skal gjøre når man finner et dyr som ikke er hverken katt eller hund??
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Det er flere av dyrebeskyttelsens avdelinger som tar imot andre dyr som marsvin, kaniner osv. FOD-gårder også, men jeg antar mye sånt bare finnes i sentrale strøk. De bØR jo ta telefonen, også er de behjelpelige med å finne en forvert om du ikke kan ta deg av dyret til de finner eier/ny eier. Ellers er det jo å henge opp lapper og annonser i nabolaget, annonsere via dyrenett.no og søke etter interessefora for den dyrearten du finner på nettet...
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Dyrebeskyttelsens varemerke er jo blitt nettopp det at de aldi tar telefonen.. uholdbart av en organisasjon som mottar offentlig støtte..
Jaheira Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 Ser det er flere som har dårlig erfaring med dyrebeskyttelsen.Her i Haugesund er de bare umulige å få tak i. Siste gang jeg prøvde å få tak i de og la igjen beskjed for 4 gang fikk jeg nok. Jeg sa mi mening og det så ettertrykkelig også. Det gjør jo sitt til at folk kvir seg for å hjelpe dyr i nød. Jeg må alikevel rose dyrebeskyttelsen i Stavanger som gjorde alt de kunne for å hjelpe meg.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #5 Skrevet 7. mars 2006 Ser det er flere som har dårlig erfaring med dyrebeskyttelsen.Her i Haugesund er de bare umulige å få tak i. Siste gang jeg prøvde å få tak i de og la igjen beskjed for 4 gang fikk jeg nok. Jeg sa mi mening og det så ettertrykkelig også. Det gjør jo sitt til at folk kvir seg for å hjelpe dyr i nød. Jeg må alikevel rose dyrebeskyttelsen i Stavanger som gjorde alt de kunne for å hjelpe meg. ← Hvis du bryr deg om dyr og synes de gjør en dårlig jobb: hvorfor melder du deg ikke som frivillig selv sånn at du kan gjøre noe med det? Selv om de får litt statsstøtte, så er det basert på frivillig arbeid. Det eneste anvaret det offentlige tar hvis det blir innrapportert om et hjemløst dyr til mattilsynet er at de tilbyr seg å avlive dyret på statens regning. Du kan også ta kontakt med DB sentralt for å høre hva som skjer med avd i Haugesund. Men vil tippe de har samme problem som mange andre frivillige organisasjoner: folk har ikke tid til å stille opp på frivillig arbeid. Folk er bare vant med å stille krav, ikke gjøre en innsats selv. Desverre...
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #6 Skrevet 7. mars 2006 Jeg påtar meg ikke ting jeg vet jeg ikke har mulighet til å gjennomføre på en skikkelig måte. Ingen bør påta seg verv vist de inners inne vet at de ikke kan gjennomføre det ansvar de har tatt på seg. Og til opplysning, så er det mange måter å hjelpe dyr på. Folkene i db i Haugesund har nå ikke det verre enn db i Stavanger. Og de klarte nå å både hjelpe, ta tlf. Db i Haugesund er raportert til hovedkontoret i Oslo. Ikke av meg, men av db i Stavanger. Db i Stavanger har sett seg lei på å hele tidn måtte ta over ansvaret til db i Haugesund. De mener det samme som meg, nemmlig at de som sitter i db i Haugesund ikke er seriøse i sitt arbeid, og at de viste hva de gikk til når de påtok seg dette ansvar. Hun i db i Stavanger sa som meg, vist en ikke kan/har til hensikt å gjøre jobben skikelig bør la være å melde seg inn. Så fryktelig mye arbeid kan de ikke ha her i Haugesund, da ingen får hjelp og ingen får rapotert inn til de.Det blir for mitt vedkommende siste gang jeg kan hjelpe katter i nød, da jeg trossalt har alergi i familien. Jeg risikerer ikke helsa til min sønn.
Jaheira Skrevet 7. mars 2006 #7 Skrevet 7. mars 2006 Og en ting til. Må man etter din mening være med i de forskjellige frivillig org. for å kunne stille krav om seriøsitet. Hva er meningen med slike org. vist de ikke er til hjelp, og ikke er seriøse. En påtar seg ansvar når en melder seg inn, og da må de tåle kritikk når de ikke er seriøse. Det er ikke alle av oss som av ulike åraker som kan være med. Vi som har reele grunner til ikke kunne ta det ansvar skal ikke få rette en kritisk finger? Useriøse folk må tåle kritikk når det er fortjent.
Colargol Skrevet 8. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 8. mars 2006 Det er flere av dyrebeskyttelsens avdelinger som tar imot andre dyr som marsvin, kaniner osv. FOD-gårder også, men jeg antar mye sånt bare finnes i sentrale strøk. De bØR jo ta telefonen, også er de behjelpelige med å finne en forvert om du ikke kan ta deg av dyret til de finner eier/ny eier. Ellers er det jo å henge opp lapper og annonser i nabolaget, annonsere via dyrenett.no og søke etter interessefora for den dyrearten du finner på nettet... ← Hva mener du med FOD-gårder gjest? Det har jeg aldri hørt om! Nå bor jeg midt inne i en av de største byene i landet så det burde ikke være noe problem i såfall! Jeg satte opp lapper på de nærmeste butikkene, så det var sånn jeg fikk tak i eieren til slutt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå