AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Skrevet 25. januar I 3 uker nå, så har jeg hatt skikkelig prikkende følelse i hele kroppen. Fra jeg står opp til jeg legger meg. Vært hos legen med dette, men han var usikker selv. Tok blodprøver for vitamin og stoffskiftet, men alt var fint. Noen som har opplevd noe sånt før? Anonymkode: 1bfd0...012
GulleGull Skrevet 26. januar #3 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): I 3 uker nå, så har jeg hatt skikkelig prikkende følelse i hele kroppen. Fra jeg står opp til jeg legger meg. Vært hos legen med dette, men han var usikker selv. Tok blodprøver for vitamin og stoffskiftet, men alt var fint. Noen som har opplevd noe sånt før? Anonymkode: 1bfd0...012 Hva er fint da? Selvom B12 feks ligger innenfor ref området så kan du ha en funksjonell mangel dvs du blir bedre av å ta tilskudd feks. «Lavt» på vitaminer som har med nervesystemet å gjøre kan gi parestesier el prikking som du kaller det.
AnonymBruker Skrevet 26. januar #4 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor gammel er du? Anonymkode: 10951...8c7 23 Anonymkode: 1bfd0...012
AnonymBruker Skrevet 26. januar #5 Skrevet 26. januar GulleGull skrev (3 timer siden): Hva er fint da? Selvom B12 feks ligger innenfor ref området så kan du ha en funksjonell mangel dvs du blir bedre av å ta tilskudd feks. «Lavt» på vitaminer som har med nervesystemet å gjøre kan gi parestesier el prikking som du kaller det. Helt riktig. Min b12 mangel, som viste seg å være ganske alvorlig, gikk under radaren i årevis fordi leger ikke kunne skille mellom optimale nivåer og mindre optimale nivåer. Prikking og nummenhet var et av mange problemer pga b12 hos meg. Nå kan det selvsagt være andre ting enn b12 også, f.eks magnesium. Men det er veldig lurt å forsikre seg om at b12 ligger godt over normalen, minst 4-500. Anonymkode: fd971...ef6
AnonymBruker Skrevet 26. januar #6 Skrevet 26. januar Fordi om du er ung burde du be om å bli henvist til nevrolog om ikke det gir seg rimelig kjapt. Om det skulle være noe så er det viktig å komme i gang med behandling. Min første tanke var MS (slik det startet hos mannen) men du er ung og siden det prikker i HELE(?) kroppen kan det også være angst og eller andre ting også. Du burde uansett be om videre oppfølging. Anonymkode: 0f602...a22
AnonymBruker Skrevet 26. januar #7 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Helt riktig. Min b12 mangel, som viste seg å være ganske alvorlig, gikk under radaren i årevis fordi leger ikke kunne skille mellom optimale nivåer og mindre optimale nivåer. Prikking og nummenhet var et av mange problemer pga b12 hos meg. Nå kan det selvsagt være andre ting enn b12 også, f.eks magnesium. Men det er veldig lurt å forsikre seg om at b12 ligger godt over normalen, minst 4-500. Anonymkode: fd971...ef6 Min b-12 referanse ligger på 460 Anonymkode: 1bfd0...012
AnonymBruker Skrevet 26. januar #8 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fordi om du er ung burde du be om å bli henvist til nevrolog om ikke det gir seg rimelig kjapt. Om det skulle være noe så er det viktig å komme i gang med behandling. Min første tanke var MS (slik det startet hos mannen) men du er ung og siden det prikker i HELE(?) kroppen kan det også være angst og eller andre ting også. Du burde uansett be om videre oppfølging. Anonymkode: 0f602...a22 Det skal jeg ta opp med legen! Anonymkode: 1bfd0...012
AnonymBruker Skrevet 26. januar #9 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Min b-12 referanse ligger på 460 Anonymkode: 1bfd0...012 Har du sjekket homocystein, folat, mma, og mcv også? Hold oppsikt med b12 for å se om det holder seg stabilt eller faller. Sjekk igjen om et par mnd. Jeg er enig med personen som skriver at henvisning til nevrolog kan være lurt. Er også enig i at det kan være angst, og det kan også være at kroppen din trenger mer magnesium. Jeg får veldig prikking overalt når jeg har angst. Hvordan føles nakken din, skuldre, bakhodet? Hvis du kjenner etter/klemmer med hender/fingre "overalt" der, er det ømt og stivt noen steder? Du kan også prøve disse teknikkene https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-pins-and-needles Anonymkode: fd971...ef6
AnonymBruker Skrevet 26. januar #10 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har du sjekket homocystein, folat, mma, og mcv også? Hold oppsikt med b12 for å se om det holder seg stabilt eller faller. Sjekk igjen om et par mnd. Jeg er enig med personen som skriver at henvisning til nevrolog kan være lurt. Er også enig i at det kan være angst, og det kan også være at kroppen din trenger mer magnesium. Jeg får veldig prikking overalt når jeg har angst. Hvordan føles nakken din, skuldre, bakhodet? Hvis du kjenner etter/klemmer med hender/fingre "overalt" der, er det ømt og stivt noen steder? Du kan også prøve disse teknikkene https://www.healthline.com/health/how-to-get-rid-of-pins-and-needles Anonymkode: fd971...ef6 Takk for gode råd! Er kjempe stiv i nakken og ja angst sliter jeg med, så kan jo være det. Skal ta det opp med lege ang. nevrolog 😊 Anonymkode: 1bfd0...012
Perelandra Skrevet 26. januar #11 Skrevet 26. januar Tråden er ryddet for innlegg av signert helsepersonell, og svar til dette Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. januar #12 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for gode råd! Er kjempe stiv i nakken og ja angst sliter jeg med, så kan jo være det. Skal ta det opp med lege ang. nevrolog 😊 Anonymkode: 1bfd0...012 Da høres det jo veldig sannsynlig ut at du har årsaken der. Siden b12 er såpass greit hos deg, så kan du jo teste ut magnesium en stund. Jeg er veldig fornøyd med den fra Solaray og Biolife (helsekosten). Kanskje også psykomotorisk fysioterapi kunne vært noe? Anonymkode: fd971...ef6
AnonymBruker Skrevet 26. januar #13 Skrevet 26. januar Kan det være stress? Angst? Jeg hadde det for 2 år siden. Var helt forferdelig. Legen sjekket alt, mr av hodet men var ingenting. Det gikk over og kommer av og til tilbake når jeg stresser for mye og har angst.. Anonymkode: 6072c...c89
AnonymBruker Skrevet 26. januar #14 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan det være stress? Angst? Jeg hadde det for 2 år siden. Var helt forferdelig. Legen sjekket alt, mr av hodet men var ingenting. Det gikk over og kommer av og til tilbake når jeg stresser for mye og har angst.. Anonymkode: 6072c...c89 Kan nok være det da jeg strever med angst og stress. Hvor lenge varte dine prikkinger? ts. Anonymkode: 1bfd0...012
AnonymBruker Skrevet 26. januar #15 Skrevet 26. januar https://sml.snl.no/parestesi Anonymkode: 80e49...b23
AnonymBruker Skrevet 26. januar #16 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan nok være det da jeg strever med angst og stress. Hvor lenge varte dine prikkinger? ts. Anonymkode: 1bfd0...012 Ikke meg du spør, men for meg er det noe som kommer og går. Derfor jeg foreslo psykomotorisk fysioterapi, fordi det er veldig nyttig i forhold til bevissthet på følelser og kroppslige reaksjoner/spenninger. Anonymkode: fd971...ef6
AnonymBruker Skrevet 27. januar #17 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Kan nok være det da jeg strever med angst og stress. Hvor lenge varte dine prikkinger? ts. Anonymkode: 1bfd0...012 Jeg hadde det i flere mnd. så plutselig en dag stoppet det. Men kommer av og til. Det prikker til og med på tunga, hadde brennende følelse i beina; prikking i armer osv. men var ikke noe farlig hos meg. Anonymkode: 6072c...c89 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar #18 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ikke meg du spør, men for meg er det noe som kommer og går. Derfor jeg foreslo psykomotorisk fysioterapi, fordi det er veldig nyttig i forhold til bevissthet på følelser og kroppslige reaksjoner/spenninger. Anonymkode: fd971...ef6 Jeg synes også psykomotorisk fysioterapi hjalp veldig!🥰 Anonymkode: 6072c...c89
AnonymBruker Skrevet 27. januar #19 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg hadde det i flere mnd. så plutselig en dag stoppet det. Men kommer av og til. Det prikker til og med på tunga, hadde brennende følelse i beina; prikking i armer osv. men var ikke noe farlig hos meg. Anonymkode: 6072c...c89 Helt sjukt hvordan angst og følelser kan manifistere seg fysisk på den måten i kroppen! Anonymkode: fd971...ef6
AnonymBruker Skrevet 6. februar #20 Skrevet 6. februar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 13.17): Jeg hadde det i flere mnd. så plutselig en dag stoppet det. Men kommer av og til. Det prikker til og med på tunga, hadde brennende følelse i beina; prikking i armer osv. men var ikke noe farlig hos meg. Anonymkode: 6072c...c89 Forsvant det bare av seg selv? Jeg sliter også med dette. Har også prikkinger på tunga. Vært hos nevrolog, og hun fant ikke noe som kunne være farlig. Anonymkode: 2ef36...5c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå