Gå til innhold

Litt alternativt: Hva gjør du for å bevare din indre fred når andre gjør deg vondt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som de fleste vet, kan man ikke kontrollere andre sine ord, tanker og handlinger. Man vil før eller senere komme i en situasjon der man blir såret av andre mennesker. Slik er det bare. Det eneste man kan kontrollere her i verden er hvordan man selv reagerer.

Jeg prøver å finne nye veier for meg selv da jeg har oppdaget at det er en spesiell situasjon i livet mitt som stadig gjentar seg. Det gjelder store svik. Når jeg da har "rast fra meg" og kuttet ut vedkommende som har såret meg, har det bare dukket opp en ny situasjon senere. Bare med andre mennesker. Og det ender alltid opp i kaos, både inni meg og rundt. Det er er mønster som jeg stadig må gå igjennom, og jeg har innsett at dette kanskje er en slags livs-oppgave som jeg skal lære av her på jorden. Siden samme situasjonen gjentar seg igjen og igjen!

Så jeg spør dere som er litt reflekterte og litt sånn "alternativ" - hvordan får dere til å bevare deres egen energi og fred når andre mennesker gjør deg urett? 

Anonymkode: cefc2...601

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Viktig å ikke ta noe personlig. Hva andre gjør og sånn de er mot deg, speiler dem selv-hvordan de har det. Kanskje har de det ikke bra og finner ut måte såre andre på.

Anonymkode: 3bf5c...399

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som de fleste vet, kan man ikke kontrollere andre sine ord, tanker og handlinger. Man vil før eller senere komme i en situasjon der man blir såret av andre mennesker. Slik er det bare. Det eneste man kan kontrollere her i verden er hvordan man selv reagerer.

Jeg prøver å finne nye veier for meg selv da jeg har oppdaget at det er en spesiell situasjon i livet mitt som stadig gjentar seg. Det gjelder store svik. Når jeg da har "rast fra meg" og kuttet ut vedkommende som har såret meg, har det bare dukket opp en ny situasjon senere. Bare med andre mennesker. Og det ender alltid opp i kaos, både inni meg og rundt. Det er er mønster som jeg stadig må gå igjennom, og jeg har innsett at dette kanskje er en slags livs-oppgave som jeg skal lære av her på jorden. Siden samme situasjonen gjentar seg igjen og igjen!

Så jeg spør dere som er litt reflekterte og litt sånn "alternativ" - hvordan får dere til å bevare deres egen energi og fred når andre mennesker gjør deg urett? 

Du kan spørre deg selv hvorfor du tiltrekker deg slike situasjoner med mennesker. Kanskje du skal lære å takle svik på en bedre måte, evt lære å se signalene til et kommende svik før det skjer slik at du kan være forberedt eller unngå det ved å fjerne deg fra personen. Det kan også være du skal trene på å lese mennesker du møter, hvem du skal ha tett innpå livet og ikke, hvordan du kan håndtere dem uten å bli for nær hvis du kjenner igjen type person på et tidlig stadie i relasjonen.

Anonymkode: 250af...d5a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si det eg føler og tenker. Si det tydelig. Eg vet hvordan det oppleves for meg. Stå opp for meg selv. Det føles godt. Så får den personen håndtere det slik de vil og reaksjonen viser om de er verdt å ha noe med å gjøre. Har lært det ikke verdt å kaste bort energi på mennesker som ikke tar ansvar og er helt perfekte i sine egne øyne. Veldig fornøyd med meg selv uperfekt som eg er, møter mennesker slik eg selv vil bli møtt. Det å stå opp for meg selv handler kun om meg selv og mitt følelsesliv. Det har gjort meg trygg inni meg selv.

Anonymkode: ea961...7a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan spørre deg selv hvorfor du tiltrekker deg slike situasjoner med mennesker. Kanskje du skal lære å takle svik på en bedre måte, evt lære å se signalene til et kommende svik før det skjer slik at du kan være forberedt eller unngå det ved å fjerne deg fra personen. Det kan også være du skal trene på å lese mennesker du møter, hvem du skal ha tett innpå livet og ikke, hvordan du kan håndtere dem uten å bli for nær hvis du kjenner igjen type person på et tidlig stadie i relasjonen.

Det er vel de menneskene som er slik som er problemet. Blir det samme som å skylde på mobbeofferet fordi det blir mobbet. Trur ikke det hjelper TS å bli paranoid, drive spionasje på mennesker hen møter. De fleste mennesker er snille, men noen råttne epler forsøpler desverre livet til mange på sin vei. De menneskene som gjør slik har behov for hjelp.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel de menneskene som er slik som er problemet. Blir det samme som å skylde på mobbeofferet fordi det blir mobbet. Trur ikke det hjelper TS å bli paranoid, drive spionasje på mennesker hen møter. De fleste mennesker er snille, men noen råttne epler forsøpler desverre livet til mange på sin vei. De menneskene som gjør slik har behov for hjelp.

Jeg skylder ikke på noen, men å lære å håndtere folk på en god måte kan ha mye å si for hvordan en relasjon utvikler seg. Og det å si fra tydelig uten å eksplodere i sinne eller si fra når nok er nok før det eskalere dom personen ovenfor nevnte, er også virkningsfullt. Jeg har selv stått i mange sånne situasjoner fordi selvtilliten har vært lav, jeg har ignorert magefølelsen og de dårlige tegnene på forhånd, eller ikke turt å si fra ordentlig. Det er en læringsprosess. Det er ikke alle man kan fikse, men man kan endre hvordan man håndterer ulike folk. TS spurte også om råd til hva hen selv kunne gjøre. Men man tolker vil hva man leser på hver vår måte.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lager voodoo dukker. Det gjør godt for sjelen. 

#hevngjerrig

Anonymkode: 82d59...534

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ghoster samt sletter de på some. Man lærer etter mange år hvilke man bør holde seg unna. Heller alene enn personer som er dårlige å ha i livet.

Anonymkode: 9b746...bf5

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tilgi uansett hva jeg føler. Jeg har funnet ut at tilgivelse ikke er er en følelse av å tilgi, men å velge med handling. Det betyr å velge å skifte fokus å velge å ikke fokusere på negative tanker om personen men å skifte fokus på noe godt heller for sin egen skyld. Det betyr ikke at man må ha kontakt med personen man burde ikke være rundt personer som behandler oss dårligt uansett, men distansere seg.  men hvis jeg møter på personen så VELGER jeg å si gode ord å prøve å vise kjærlighet for da har jeg gjort mitt for at det ikke skal bli mer negativt enn hvis jeg gjorde det motsatte og da føler jeg at jeg har vunnet og ikke trenger å falle på dems nivå og skamme meg jeg vil jo ikke være lik disse menneskene heller vil føle meg bedre. Til syvende og sist tilgir jeg for meg selv for at jeg ikke skal bli paralysert og spist opp av bitterhet negativitet og gjør vonde følelser verre og det igjenn gå ut over andre. Mangen har den tankegangen at det å være bitter på personen straffer personen, det er ikke realiteten, den andre personen kan fokusere på alt annet enn deg å være fornøyd å ha fine dager mens du selv sitter å grubler å fantaserer bittert og skaper din egen negativ atmosfære, så det er på deg det går ut over uansett.  Man kan tilgi men man glemmer jo ikke og man skal ikke godta at det den personen gjorde eller sa var greit uansett, men ikke la det bli en del av deg for da har den personen vunnet og på en måte tatt autoritet over deg noe til å med narsisister prøver gjøre med vilje for å få makt over andre. Det man fokuserer på blir større. Hvilken ulv inni oss  er sterkest, den i lyset eller den i mørket? Seffølgeligt Den man mater med tankene blir sterkest.

Jeg lover deg ts dette her har forandret livet mitt utroligt mye. Jeg har mye å være bitter for pågrunn av misshandling i min oppvekst og pågående svik som aldri slutter. Men for å helbrede og ikke la meg påvirke av nåværende og kommende misshandling som skjer alle uansett må man lære dette. Og det står jeg fast på at alle må for sin egen del og det er en trening i seg selv jo mer man trener på dette jo bedre blir man. Å ja det er vanskeligt i begynnelsen❤️

Endret av Selis
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Sannsynligheten for at absolutt alle du omgir deg med er «dårlige mennesker» som ikke ønsker deg vel, er usannsynlig. Jeg hadde ett nære familiemedlem som ofte havnet i situasjoner slik du beskriver, min oppfatning er at det skyldtes at hun ikke var tydelig på grensene sine før de var tråkket over, og at hun da ofte overreagerte på ting, og hadde et uproporsjonalt sinne mot enkelte. Så hun hadde mange nære intense relasjoner (som regel vennskap, men antar hennes kjærlighetliv også var likt) - som plutselig ble avviklet fordi hun følte seg dårlig behandlet.

Jeg leste at Bob Marley sa en gang at alle kommer til å såre deg, du må bare velge de som er verdt det. Det betyr ikke at man skal tolerere å bli behandlet dårlig, men man må ha aksept for at mennesker gjør feil, og ikke alle feilene har som intensjon å være skadelig for deg. Det å ha forståelse og tålmodighet med mennesker man omgir seg med, og å sette ord på egne følelser er dermed avgjørende for en langvarig god relasjon. Og det å si nei og være klar over hvor ens grenser er, før man opplever at de er tråkket over.

Hun jeg snakker om var ofte grenseløst snill, lojal og støttende, og opplevde hun at noen andre gjorde noe som avviket fra hva hun trengte eller ønsket, enten at de kanskje avviste henne på en eller annen måte (ville ikke bli med eller gjøre noe, tok ikke kontakt så ofte som hun ønsket, lyttet ikke til henne eller virker så oppmerksom som hun ønsket, eller sa/gjorde noe hun mente var krenkende) - følte hun seg ofte veldig forurettet og «tatt for gitt».

Kanskje fordi hun allerede hadde strukket seg lengre enn hun burde i vennskapene/relasjonene og dermed forventet at den andre også måtte gjøre det for henne. Å såre henne eller avvise var dermed ikke akseptabelt, det var ett tegn på at de ikke satte stor nok pris på henne, en bekreftelse på at hun ikke var viktig nok for dem.

Sannheten var nok at hun var viktig, og de hun avviste var glade i henne, men hun hadde en barndom hvor hun var blitt mye avvist og hele tiden kjempet for foreldrene sin oppmerksomhet, noe hun gjentok i åresvis i relasjoner med andre. Hver gang noen gjorde noe som «trigget» hennes opplevelse av avvisning, reagerte hun med å bare kutte bånd. 

I min verden var dette en traume respons på hennes barndom. Noe hun selv aldri har forstått eller anerkjent. 

Så TS: jeg mener du må først og fremst se på din egen adferd i relasjoner, og finne frem til kjernen i hva slags relasjoner du har vokst opp med. Var de balanserte gode og støttende? Eller var det utfordringer der? Hva slags rolle hadde du i din familie som barn? Det mener jeg er veldig relevant for å se hva slags rolle man selv har i relasjonene man lever i, som voksen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ved å fortsette slik du gjør. Det er som du sier, en kontinuerlig prosess, og det er fordi vi mennesker underveis møter på nye mennesker med behov for å rakke ned på eller trå over grensene til andre, akkurat som vi møter mennesker som behandler oss bra. Hver gang vi avviser dårlig atferd, blir vi sterkere. Det er en praksis. Vi kan avvise både fysisk og mentalt. Vi blir også sterkere hver gang vi finner gode mennesker og erfarer at vi blir behandlet bra, altså når vi opplever kjærlighet og vennlighet.

Anonymkode: f7817...d8b

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakker positivt til meg selv. Kutter ut de menneskene som tydeligvis ikke vil meg vel. Når noe skjer så trekker jeg pusten og tenker at det ikke handler om meg, men at vedkommende er dårlig til å kommunisere. Jeg synker aldri ned på deres nivå.

Anonymkode: c2dfa...bdb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Reflekterer over at når andre ønsker og vil andre vondt, så er det ikke jeg som har et problem. Men de som har et problem og ikke har det bra selv i eget liv som ønsker andre vondt.

Jeg tar det som et kompliment fordi jeg vet hvorfor de gjør det. For at de ikke har det bra i eget liv.

Anonymkode: 3bf5c...399

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

jeg fjerner slike mennesker fra livet mitt. 

Anonymkode: d8f02...491

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holde munn har holdt meg unna mange krangler

Anonymkode: 1fcc5...11c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 14.38):

jeg fjerner slike mennesker fra livet mitt. 

Anonymkode: d8f02...491

Hva gjør du når det ikke er et alternativ, f.eks at det er familiemedlemmer du ikke kan unngå å omgås, eller kollegaer?

Anonymkode: 37cb8...fa1

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 16.30):

Hva gjør du når det ikke er et alternativ, f.eks at det er familiemedlemmer du ikke kan unngå å omgås, eller kollegaer?

Man kan fjerne familiemedlemmer fra livet sitt. Familie er ikke alt.

Anonymkode: 0e646...7dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 16.30):

Jeg er ikke den du spør. Men jeg kuttet ut hele familien min. Det kan gjøres. Og en jobb kan byttes. Gjør det som er best for deg og din psykiske helse. ♥️

Anonymkode: d454b...daf

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg også opplever å få samme leksene opp igjen. Å bli ignorert/ ghoste. Det er noe som sitter dypt. Foreldrene mine gjorde det mot meg og det skjer igjen spesielt med menn jeg slipper inn i livet mitt. Hvorfor det skjer stadig vekk, vet jeg ikke. Regner med det er noe jeg skal lære av det. Men begynner å skjønne nå at det ikke er meg, det er dem. 

Anonymkode: c9aef...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...