Gå til innhold

KLP AksjeGlobal Indeks P

norw

Anbefalte innlegg

Tenkte å spare mer fornuftig og har fått med meg at dette skal være et bra fond. Noen ting jeg bør være klar over før jeg går i gang? Hva har avkastningen ligget på? 

En kollega mener at man heller bør spare hos OBOS. Usikker på om det er tilfelle. 

Ser for meg å spare et par tusen i mnd til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ca 70% av aksjene i slike "globale" indeksfond er notert i USA. Det kan være greit å vite og diskusjonene går blant økonomene på hvorvidt det er av betydninge eller ikke. Du kan eventuelt også se på emerging markets som et tilskudd til dette fondet for å oppnå en større spredning.

Indeksfondene som deltar ikke i IPOer, altså nynoteringer på børsen, i stedet følger fondene slavisk en referanseindeks og det innebærer til en viss grad at du ender opp med å kjøpe noen aksjer (veldig) dyrt. P/E og andre multipler er ikke en faktor slike fond pleier å hensynsta. Det er etter min mening en ulempe i forhold til aktivt forvaltede fond. Fordelen er selvfølgelig at det er svært billig. KLP er dyktige og seriøse, ikke noe å si på det. Akkurat dette fondet er ikke av de absolutt billigste. Hos Nordnet har dette fondet en kostnad på 0,28% mens Nordnet sitt eget indeksfond "Nordnet global indeks" har en kostnad på 0,19%. En mindre forskjell i avkastningen siste tre år for disse to fondene, med ca 67% avkastning for Nordnet vs. ca 69% for KLP. Fondet fra Nordnet ser ut til å hensynsta ESG noe vekt slik at referanseindeksen ikke er helt sammenlignbar (?).

Du får korrigere meg hvis jeg tar feil, men OBOS har ikke egne fond og tilbyr så vidt jeg vet ikke fond. De har derimot gunstige betingelser på sparekonto og andre daglige banktjenester, så kanskje kollegaen din siktet til banktjenstene?

Anonymkode: 423e4...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ca 70% av aksjene i slike "globale" indeksfond er notert i USA. Det kan være greit å vite og diskusjonene går blant økonomene på hvorvidt det er av betydninge eller ikke. Du kan eventuelt også se på emerging markets som et tilskudd til dette fondet for å oppnå en større spredning.

Indeksfondene som deltar ikke i IPOer, altså nynoteringer på børsen, i stedet følger fondene slavisk en referanseindeks og det innebærer til en viss grad at du ender opp med å kjøpe noen aksjer (veldig) dyrt. P/E og andre multipler er ikke en faktor slike fond pleier å hensynsta. Det er etter min mening en ulempe i forhold til aktivt forvaltede fond. Fordelen er selvfølgelig at det er svært billig. KLP er dyktige og seriøse, ikke noe å si på det. Akkurat dette fondet er ikke av de absolutt billigste. Hos Nordnet har dette fondet en kostnad på 0,28% mens Nordnet sitt eget indeksfond "Nordnet global indeks" har en kostnad på 0,19%. En mindre forskjell i avkastningen siste tre år for disse to fondene, med ca 67% avkastning for Nordnet vs. ca 69% for KLP. Fondet fra Nordnet ser ut til å hensynsta ESG noe vekt slik at referanseindeksen ikke er helt sammenlignbar (?).

Du får korrigere meg hvis jeg tar feil, men OBOS har ikke egne fond og tilbyr så vidt jeg vet ikke fond. De har derimot gunstige betingelser på sparekonto og andre daglige banktjenester, så kanskje kollegaen din siktet til banktjenstene?

Kollegaen snakket om vanlig sparerente, ja, ikke fond. 

Er det lurt å spre sparingen på 2-3 fond? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du vurderer fondet du vil spare i, så bør du undersøke om du burde spare i fond i det hele tatt. Er dette riktig måte å spare for nettopp deg?

For å kunne svare på det, så må du undersøke hvor lenge du ønsker å spare. Hva er tidshorisonten?

Indeksfond slik den som nevnes bør gjerne bespares i minst 15år og helst lenger enn det. Har du planer om å la pengene stå så lenge?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (8 timer siden):

Før du vurderer fondet du vil spare i, så bør du undersøke om du burde spare i fond i det hele tatt. Er dette riktig måte å spare for nettopp deg?

For å kunne svare på det, så må du undersøke hvor lenge du ønsker å spare. Hva er tidshorisonten?

Indeksfond slik den som nevnes bør gjerne bespares i minst 15år og helst lenger enn det. Har du planer om å la pengene stå så lenge?

Schmuhu

Gode poeng. I tillegg ville jeg ha fordelt sparingen enda mer. 1/3 av totale sparemidler i passende fond, 1/3 av midlene på høyrentekonto, og 1/3 av midlene i gull/sølvmynter, vel og merke som er preget med valør, f.eks. Canadiske Maple Leafs. (1 oz rent sølv 999,9/ 5 dollar). Dette er midler som er raske å veksle, være tilgjengelig hvis man plutselig trenger penger.

Men som sagt, bare et forslag, jeg vet ikke hva som passer deg best. 

Anonymkode: 33745...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gull og sølv er vel og bra, jeg er tungt lastet med det selv. Men når noen sannsynligvis står på et nybegynnertrinn, så er Schmuhu sitt svar det beste. Det er veldig bra å spare og det blir enda bedre med et reflektert mål og en plan for sparingen.

Fortsett å spare TS! og les deg litt opp eller se videoleksjoner. Det gjør det mye enklere å orientere seg i dette landsskapet.

Nordnet har noen guider for aksjer, fond og rentepapirer

Investopedia.com, Forbes.com, MotleyFool.com, Finansavisen Academy m.fl. er også ressurser.

Hegnar Media har bøker på norsk

Ønsker du motivasjon til å øke spareraten, finnes det bøker og blogger om dette også. Ramsey Show på YouTube er en motvekt til kreditt- og forbruksgalskapen. Finansnerden er en blogg skrevet av en kar som ønsket å oppnå et mål om "fuck-you-money" for å oppleve større økonomisk frihet. På 9 år oppnådde han en formue på over 10 millioner kroner.

Det er ikke noe galt med gull- og sølvmynter men du må først vite hva ditt målet er, og hvorfor det er hensiktsmessig med fysiske metaller. Den tradisjonelle forklaringen er at gull er en forsikring mot større finansiell uro (høy inflasjon, et finanssystem om fryser til eller brister). Derfor har man tradisjonelt tenkt at det er fornuftig å ha en viss andel av formuen plassert i gull. Ved ekstrem uro øker kjøpekraften i gullet og gjør at du tar igjen en god del (eller alt) av tapet i andre aktiva, slik som aksjer og rentepapirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...