NiceOrNothing Skrevet 27. januar #61 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.32): Var på tur i storby med to vennepar. Vi spiste på restaurant nesten hver dag, og hver gang la noen ut for hele regningen og så skulle vi gjøre opp når turen var over. Men min mann og jeg drikker nesten ikke, mens begge de to andre venneparene stadig bestilte flaske på flaske med viner som var mye mye dyrere enn det jeg og mannen noen han har tatt oss råd til. Da oppgjøret kom, ble det delt på tre. Vi sa ikke noe på det, for vanligvis tenker man at det blir sånn cirka rettferdig fordi noen ganger spiser den ene noe litt dyrere og andre ganger den andre. Men denne gangen var det så veldig ulikt hva vi drakk. Min mann og jeg var kanskje med på den første vinen, så fikk vi over til noe alkoholfritt, mens de andre fortsatte å drikke mange flere flasker og gjerne noen drinker opp til slutt. Hva tenker andre om dette? Er vi smålige som syns dette ble litt urettferdig? Anonymkode: 1738b...a1b Nei, hadde ikke blitt med på den type spleis så lite som jeg drikker . Drikke koster jo ofte mer enn selve maten . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #62 Del Skrevet 27. januar Nå er jeg 30, og det har egentlig alltid vært ganske standard blant mine venner at vi betaler hver for oss, og har vi spleiset på en vin så deler vi den på de av oss som har drukket den. Hvis vi er ute på byen, og jeg går i baren og kjøper med noe for noen andre så vippser de uoppfordret med en gang, og jeg gjør det samme. Nå er vi en gjeng hvor vi kjenner mange fra barnehagen, og noen fra vgs, så vi har jo vært gjennom "fattig student" og etableringsfasen sammen, hvor det ikke har vært rom for å betale for mer enn akkurat det man har råd til eller legge ut for et helt bord og ikke få igjen eksakt det de andre skylder. Mulig det bare henger igjen derfra og blitt sånn? Tar vi taxi sammen så trekker ikke 8-16 stk kortet liksom, da er det én som legger ut også vippser alle senere. Anonymkode: f92c8...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #63 Del Skrevet 27. januar Har opplevd det selv, der jeg har vært sjåfør og drukket kaffe/brus, mens venner har drukket vin/drinker. Jeg er i utgangspunktet en raus person, og har ingenting i mot å invitere venner på middag med vin og drinker, men jeg blir litt irritert når venner tar det for gitt at vi deler på regningen når de har drukket for flere hundre kroner, mens jeg kanskje har drukket for en hundrelapp. Anonymkode: dd53e...d7a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #64 Del Skrevet 27. januar Grüner skrev (På 25.1.2025 den 22.21): På restaurant får en som regel én regning pr bord og ikke pr person, og hvis en spør om å få betale hver for seg, så sier servitøren ofte nei. Så, nei, det er ikke så enkelt som du skal ha det til! Det løses jo enkelt med at alle vippser til èn person for det de spiste/drakk, og vedkommende betaler regningen samlet. Anonymkode: 137c0...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #65 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det løses jo enkelt med at alle vippser til èn person for det de spiste/drakk, og vedkommende betaler regningen samlet. Anonymkode: 137c0...dde Tror jeg bare har opplevd én gang her i landet at vi ikke har fått betale hver for oss, men da kan man selvfølgelig gjøre som du foreslår. Anonymkode: f92c8...a01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #66 Del Skrevet 27. januar Var på julebord før jul. Ei sa hun skulle ta regningen, fordele og sende vippskrav. Estimerte at mat og ett glass vin skulle komme på ca 800 inkl tips. Kravet var på 1500, for hun hadde bare delt på antall og ignorert vordrinker, desserter og vinglass. Betalte og holdt kjeft, men kommer til å betale min del selv neste gang, så får jeg heller være hun rare… Eneste single i gjengen, så 700 ekstra gjør mye for budsjettet mitt. Anonymkode: 86aff...33e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #67 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 21.32): Var på tur i storby med to vennepar. Vi spiste på restaurant nesten hver dag, og hver gang la noen ut for hele regningen og så skulle vi gjøre opp når turen var over. Men min mann og jeg drikker nesten ikke, mens begge de to andre venneparene stadig bestilte flaske på flaske med viner som var mye mye dyrere enn det jeg og mannen noen han har tatt oss råd til. Da oppgjøret kom, ble det delt på tre. Vi sa ikke noe på det, for vanligvis tenker man at det blir sånn cirka rettferdig fordi noen ganger spiser den ene noe litt dyrere og andre ganger den andre. Men denne gangen var det så veldig ulikt hva vi drakk. Min mann og jeg var kanskje med på den første vinen, så fikk vi over til noe alkoholfritt, mens de andre fortsatte å drikke mange flere flasker og gjerne noen drinker opp til slutt. Hva tenker andre om dette? Er vi smålige som syns dette ble litt urettferdig? Anonymkode: 1738b...a1b Nei, det er helt fair. Smålighet er noe som viser seg mer helhetlig. Men dere må si ifra neste gang. Tenker dette toget har gått. Anonymkode: 448f5...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #68 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man ber om en spesifisert regning. En legger ut, også vippser man til den dom har lagt ut for det man har spist og drukket. Å dele regningen kun på beløpet fungerer jo til dels, dersom alle har spist en middag, og delt en flaske eller to vin. At noen drikker ett eller to glass mer enn resterende er flisespikkeri. Men som ts beskriver, er det snakk om flere flasker som de ikke ønsket å være med på. Da syns jeg de som drakk flaskene betaler ekstra for dem. Jeg hadde aldri latt to i vennegjengen betale i dyre dommer, fordi jeg og en til ønsket enda en flaske dyr vin. Den hadde vi betalt for selv. Anonymkode: 8f8ba...829 Dette. Aller enklest. Full kontroll. Be om spesifisert regning hvis man skal dele ut fra hva man har spist og drukket. Er alltid noen som tror de husker alt de har spist, så betaler de en etter en. Og så står sistemann igjen med 4 aioli 😅 Anonymkode: 448f5...30c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #69 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Betalte og holdt kjeft, men kommer til å betale min del selv neste gang, så får jeg heller være hun rare… Eneste single i gjengen, så 700 ekstra gjør mye for budsjettet mitt. Anonymkode: 86aff...33e Betale 700 mer enn man har brukt er spinnvilt. Bedre å si fra med en gang, ellers blir en alltid utnyttet. Nå har du allerede betalt, men neste gang bør begrunne egen regning med at du endte opp med å betale nesten dobbelt sist. Synes de det er rart, er det de som er rare. Anonymkode: b6148...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå