AnonymBruker Skrevet 25. januar #21 Del Skrevet 25. januar Dere burde sagt nei til å la noen legge ut fra starten av. For meg ville det ikke vært aktuelt å betale for andres dyre viner, når jeg selv er avholds og drikker cola. Anonymkode: b6148...1b2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #22 Del Skrevet 25. januar Hadde dere vært avholds, hadde det vært ok å holde alkoholholdig drikke uten felles regningen. Ellers ikke, dere virker bare kjipe. Anonymkode: 99857...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #23 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde dere vært avholds, hadde det vært ok å holde alkoholholdig drikke uten felles regningen. Ellers ikke, dere virker bare kjipe. Anonymkode: 99857...6a5 Ikke så kjipe som de folkene som snylter ved å dele regningen likt når de selv hadde drukket så mye dyrere. Jeg hadde skammet meg sånn over å foreslå noe sånt. Anonymkode: b6148...1b2 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 25. januar #24 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har jeg aldri opplevd. Jeg reiser veldig mye med jobb og i større og mindre grupper både i Norge, Europa og USA. Aldri vært noe problem å betale kun for det jeg har spist og drukket selv. Anonymkode: 53efe...f78 Det har jeg opplevd i mange storbyer i Europa. Har spurt om separate regninger, men de har sagt nei og at det er én regning pr bord, så én har måttet legge ut og den andre betale tilbake på vipps inkl halv driks. I Norge liker de det ikke, men sier som regel ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 25. januar #25 Del Skrevet 25. januar Grüner skrev (16 minutter siden): På restaurant får en som regel én regning pr bord og ikke pr person, og hvis en spør om å få betale hver for seg, så sier servitøren ofte nei. Så, nei, det er ikke så enkelt som du skal ha det til! Og alle har en mobil med kalkulator så man kan regne ut hva man skylder… hva er problemet? Forøvrig ikke vært på et eneste sted det ikke har vært mulig å få regningen separert/individuelle regninger. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #26 Del Skrevet 25. januar Opplever ofte at det er venner som tjener betraktelig bedre enn med som bare skal dele regninga. De skjønner ikke problemet for de trenger ikke tenke på slikt selv. Satte ned foten selv for mange år siden etter at jeg alltid ble sittende med taxiregning eller middagsregning og nektet til slutt å være den som betaler men heller den som betaler tilbake. Dette var før vipps ble vanlig og alle skulle kjøpe en runde på byen, men det glemte jo alle. Etter jeg satte ned foten ble alle mer bevisst på det og vi har ikke dette problemet lengre i den nærmeste vennegjengen. Tenker det er en tøff ting å ta opp, men om dere ikke gjør det så vil det fortsette. Er de ekte venner så skjønner de jo det. Anonymkode: 91bb1...a92 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #27 Del Skrevet 25. januar Grüner skrev (33 minutter siden): På restaurant får en som regel én regning pr bord og ikke pr person, og hvis en spør om å få betale hver for seg, så sier servitøren ofte nei. Så, nei, det er ikke så enkelt som du skal ha det til! Gir beskjed om separate regninger når vi bestiller. Har aldri vært problem verken i Norge eller i utlandet. Anonymkode: eb9bc...3c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #28 Del Skrevet 25. januar Jeg hadde tatt det opp jeg. Hadde sagt det som det var, at jeg syns det ble urettferdig å dele på regningen når de drakk mye mer alkohol enn dere. Også hadde jeg liksom vært det rause og sagt at det er greit denne gangen, men neste gang bør vi finne en annen løsning. Og da bør de andre få en flau smak i munnen, det er de som er grådige, ikke dere. Anonymkode: 8f599...0f4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #29 Del Skrevet 25. januar Grüner skrev (28 minutter siden): Det har jeg opplevd i mange storbyer i Europa. Har spurt om separate regninger, men de har sagt nei og at det er én regning pr bord, så én har måttet legge ut og den andre betale tilbake på vipps inkl halv driks. I Norge liker de det ikke, men sier som regel ja. Virkelig aldri opplevd at det har vært sure minner eller ikke lar seg gjøre. Jeg har 100-150 reisedøgn i året og spiser mye ute. Anonymkode: 53efe...f78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #30 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Var på tur i storby med to vennepar. Vi spiste på restaurant nesten hver dag, og hver gang la noen ut for hele regningen og så skulle vi gjøre opp når turen var over. Men min mann og jeg drikker nesten ikke, mens begge de to andre venneparene stadig bestilte flaske på flaske med viner som var mye mye dyrere enn det jeg og mannen noen han har tatt oss råd til. Da oppgjøret kom, ble det delt på tre. Vi sa ikke noe på det, for vanligvis tenker man at det blir sånn cirka rettferdig fordi noen ganger spiser den ene noe litt dyrere og andre ganger den andre. Men denne gangen var det så veldig ulikt hva vi drakk. Min mann og jeg var kanskje med på den første vinen, så fikk vi over til noe alkoholfritt, mens de andre fortsatte å drikke mange flere flasker og gjerne noen drinker opp til slutt. Hva tenker andre om dette? Er vi smålige som syns dette ble litt urettferdig? Anonymkode: 1738b...a1b Man kan dele på maten. Men alkoholen betaler folk selv! Selvfølgelig . Anonymkode: 4733a...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #31 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Og da bør de andre få en flau smak i munnen, det er de som er grådige, ikke dere. Anonymkode: 8f599...0f4 Ja, det er merkelig hvis de som faktisk ender med å spandere dyr drikke på de andre, også er de som skal bli beskyldt for å være smålige som i det hele tatt tenker over det. Enda verre er det ofte for enslige som spiser med par, og så mener paret at regningen skal deles på to... og i tillegg spiser begge de to andre dyrere mat enn den enslige. Selvopplevd, og jeg ber nå alltid om egen regning. Samme når man deler taxi, par har ofte en tendens til å regne seg som en enhet når det lønner seg for dem. Anonymkode: b6148...1b2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #32 Del Skrevet 26. januar Avdelingen min er veldig sosial og vi spiser av og til ute sammen uten å få det dekket av jobben. Noen ganger kommer forslaget om å bare dele regningen likt, men da har heldigvis de som har drukket mest eller spist dyrest nok selvinnsikt til å si at det blir feil siden andre bare hadde en enhet, e.l. Jeg eier hus og bil alene, og har barna 50/50, og dermed ikke den beste økonomien, så synes det er flott andre tar hensyn. Jeg skjønner godt at det er flaut å være den som tar opp at det blir urettferdig dersom det er den som skal betale minst som må ta det opp. Anonymkode: 73287...6e9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 26. januar #33 Del Skrevet 26. januar Hvorfor er det alltid de som spiser/drikker dyrest som påtar seg ansvaret med å dele regningen på antall deltakere... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 26. januar #34 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Var på tur i storby med to vennepar. Vi spiste på restaurant nesten hver dag, og hver gang la noen ut for hele regningen og så skulle vi gjøre opp når turen var over. Men min mann og jeg drikker nesten ikke, mens begge de to andre venneparene stadig bestilte flaske på flaske med viner som var mye mye dyrere enn det jeg og mannen noen han har tatt oss råd til. Da oppgjøret kom, ble det delt på tre. Vi sa ikke noe på det, for vanligvis tenker man at det blir sånn cirka rettferdig fordi noen ganger spiser den ene noe litt dyrere og andre ganger den andre. Men denne gangen var det så veldig ulikt hva vi drakk. Min mann og jeg var kanskje med på den første vinen, så fikk vi over til noe alkoholfritt, mens de andre fortsatte å drikke mange flere flasker og gjerne noen drinker opp til slutt. Hva tenker andre om dette? Er vi smålige som syns dette ble litt urettferdig? Anonymkode: 1738b...a1b Helt ok å si fra. Dersom de blir oppgitt sure, javel, da får de bli det da. Da har dere lært at det med enkelte vennepar så sørger man for å betale hver for seg fra nå. De vil vel uansett betale dere differansen og så blir det jo aldri noen ‘’reprise’’ med de igjen… 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #35 Del Skrevet 26. januar Fjugur skrev (14 timer siden): Hvis alle holder styr på eget inntak (få regningen og summer selv) er det ikke noe problem å vipse den som legger ut i etterkant. Fin funksjon i vips for dette. Vi bruker det alltid når vi er på jentetur Like kult når du har med en kjiping som alltid glemmer en øl eller to så den som tar regningen går i minus. Anonymkode: cf293...9fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #36 Del Skrevet 26. januar Vaffelhunden skrev (4 timer siden): Hvorfor er det alltid de som spiser/drikker dyrest som påtar seg ansvaret med å dele regningen på antall deltakere... For de liker å kose seg og snylte på andre..! Anonymkode: 1c098...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #37 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke så kjipe som de folkene som snylter ved å dele regningen likt når de selv hadde drukket så mye dyrere. Jeg hadde skammet meg sånn over å foreslå noe sånt. Anonymkode: b6148...1b2 Hadde virkelig skammet meg og!!! Om noen drikker ett glass cola eller billig øl/vin, og de andre hiver innpå dyre flasker ned vin og annet, asså går det ikke ann å tenke hvor forbanna urettferdig den regningen er?? De vil vel snylte og spare penger! Fy f... Anonymkode: 1c098...de5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #38 Del Skrevet 26. januar Er det gjort opp, er det gjort opp. Her må du være på ballen neste gang regningen kommer, og si «Tor og jeg drakk cola, og spiste xxx, så da skal vi betale xxx.» evt ta regningen, spar kvittering og send vippskrav selv. Er man med på en vinflaske er du med, selv om du bare tar ett glass skal du betale din del av hele flasken. En løsning er å kjøpe ett eget glass av en rimeligere vin. Det er jo bare å si - «Jeg vil heller ha en Chardonnay en riesling», f eks. Anonymkode: 08968...eb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 26. januar #39 Del Skrevet 26. januar (endret) AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg fatter ikke vitsen med å dele regningen i utgangspunktet. Betal for din egen mat og drikke, problem løst. Anonymkode: 6e65b...1d9 Enig, men har selv opplevd at det er resturanter i utlandet som nekter å gjøre det. Prøver man å spørre om å betale for sitt eget, blir man møtt med skuldertrekk og: you can split between all of you afterwards Endret 26. januar av Laraa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #40 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Er det gjort opp, er det gjort opp. Her må du være på ballen neste gang regningen kommer, og si «Tor og jeg drakk cola, og spiste xxx, så da skal vi betale xxx.» evt ta regningen, spar kvittering og send vippskrav selv. Er man med på en vinflaske er du med, selv om du bare tar ett glass skal du betale din del av hele flasken. En løsning er å kjøpe ett eget glass av en rimeligere vin. Det er jo bare å si - «Jeg vil heller ha en Chardonnay en riesling», f eks. Anonymkode: 08968...eb0 Det var litt av grunnen til at det ble så vanskelig å si fra. For vi var gjerne med på den ene vinflasken i starten, som i grunnen var nok alkohol for vår del. Men så fortsatte de andre å bestille nye flasker, som vi da valgte å ikke være med på, men med litt god halloi- stemning tenkte ikke de andre så mye over det at vi stoppet å drikke mens de fortsatte å helle nedpå. ts Anonymkode: 1738b...a1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå