Gå til innhold

Jobbe 3.5 time og ikke pause

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har vært sykemeldt en lang stund. Nå har jeg lyst å prøve å jobbe litt. Legen anbefaler det ikke, men jeg vil. Ble enig med sjefen om at de beholder vikaren for meg og at jeg jobber 3.5 hver onsdag i noen uker. Jeg jobbet 3 timer og så tok jeg pause med kollegaer. Da sa sjefen at jeg ikke kunne ta pause, men jeg måtte se om jeg klarte å jobbe i 3.5 eller ikke. Er det rett dette? Jeg jobber jo egentlig gratis, men får sykepenger 

Anonymkode: 2b178...4bd

Sjefen har rett, men jeg skjønner godt at du reagerer. Det er kjipt å være den eneste som jobber, mens alle er på lunsj bare fordi man er der 3.5 time. Det sosiale er en stor del av jobben. 

Endret av Blått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er fint at du forsøker deg på jobb, men akkurat sånn du holder på er grunnen til at vi ikke liker de delivsi sykemeldte som skal regjere egen dag på jobb. Når de tar pause drar de med seg andre i pausen, og så får ikke folk gjort jobben sin. Den som er inne for å teste formen oppholder andre med slarv og sladder, og blir en kjempeirritasjon fordi vedkommende senker effektiviteten hos mange av sine kolleger, og det fører til merarbeid for andre i det lange løp. Hvis du insisterer på å ha pause så får du iobbe mer etter pausen, eller så får du avtale kortere tilstdeværelse med lederen din.

Anonymkode: 7f8a8...41c

Hos oss er det  motsatt, hvis jeg skal prøve meg i jobben så må jeg ha hjemmekontor for å få gjort noe. Om jeg sitter på kontoret så vaser kollegaene rundt og skal småprate hele tiden, så jeg må være der i 5 timer for å få jobbet 3 timer, og det har jeg ikke helse til.

Anonymkode: 041ae...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Han sa at jeg ikke kunne ta pause, men ta ett 5 minutt pause no og da hvis jeg trenger det. Men trodde ikke det var ett problem siden vikar gjør min jobb og jeg gjør oppgaver som ikke må gjøres akkurat da. Så er ikke krise hvis jeg ikke blir ferdig 

Er du på utprøving av arbeidsevnen din eller er du på sosialisering på jobben? 

Så du linken og innlimt lovparagraf lengre oppe i tråden? Når du fortsetter å kommentere uten å hensynta arbeidsmiljølovens bestemmelser om pause så vil jeg tro at dette er en problemstilling du har funnet på, for å lage en tråd og skape debatt. 

Anonymkode: 4b8ad...3d6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har vært sykemeldt en lang stund. Nå har jeg lyst å prøve å jobbe litt. Legen anbefaler det ikke, men jeg vil. Ble enig med sjefen om at de beholder vikaren for meg og at jeg jobber 3.5 hver onsdag i noen uker. Jeg jobbet 3 timer og så tok jeg pause med kollegaer. Da sa sjefen at jeg ikke kunne ta pause, men jeg måtte se om jeg klarte å jobbe i 3.5 eller ikke. Er det rett dette? Jeg jobber jo egentlig gratis, men får sykepenger 

Du jobber ikke gratis  i søknaden om sykepenger fyller du ut hvor mange timer du jobber. Disse får du lønn fra arbeidsgiver, og ikke sykepenger. Antall timer du jobber må ofte omregnes til effektive timer.

Man har ikke krav på pause hvis arbeidsdagen er kortere enn 5.5 timer.

Anonymkode: 1b54a...aba

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han sa at jeg ikke kunne ta pause, men ta ett 5 minutt pause no og da hvis jeg trenger det. Men trodde ikke det var ett problem siden vikar gjør min jobb og jeg gjør oppgaver som ikke må gjøres akkurat da. Så er ikke krise hvis jeg ikke blir ferdig 

1. Du jobber ikke gratis når du får sykepenger.

2. Du har ikke krav på pause når en vakt er under 5 timer.

3. Holdningene dine til arbeid er rett og slett elendige. Når du sier at det ikke er krise fordi vikaren gjør jobben din, viser det at du ikke tar ansvar for din egen arbeidsplass. De 3,5 timene virker som en unnskyldning sosialisere deg og ikke en reell vei tilbake til jobb. Det er respektløs, både overfor kolleger og arbeidsplassen.  

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben betaler for de timene du er på jobb, de må betale mer for å tilrettelegge for deg med vikar som gjør den egentlige jobben. Så forstår at jobben ikke vil betale for pausen din. Ta pause etter jobb? Eller prøv deg ut i en mindre prosent og ta pausen når du er ferdig på jobb.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når han hadde sagt du kunne ta 5 min pause ved behov-hvorfor trodde du det var greit med 30 min lunchpause?

Anonymkode: 2ce81...ff2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kom dere fram til 3,5 time? Siden legen egentlig mener at du ikke skal jobbe enda tenker jeg at det er helt greit at du jobber 3 timer istedenfor og tar lunsj etterpå. Du fører 3 timer på meldekortet og får lønn fra arbeidsgiver for de timene. Lunsjen dekker du selv (eller resten av sykepengene alt etter hvordan man ser det). 

Jeg har selv vært alvorlig syk og vet hvor vanskelig det kan være å komme tilbake. Å holde kontakt med arbeidsplassen er et av de viktigste tiltakene for det. Jeg så selv på å spise lunsj med kolleger som en viktig del av rehabiliteringen min. Men jeg førte ikke timer på meldekortet for den tiden.

Anonymkode: 6fb3f...4ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Jobber egentlig gratis"? Eh, nei. 

Anonymkode: c6c68...8bf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...