Gå til innhold

Små salongbord/kaffebord. Trangt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp hadde vi store furubord med mye plass så når vi hadde kaffeservering så var det plass til kopp og skål pluss asjett til alle pluss god plass til kakefat midt på bordet. 

Idag er det mye mindre bord,ofte bare ett eller to små runde. Av nysgjerrighet: hvordan er det i kaffeslabberas i dag da, hvordan får dere plass til alt? 

Anonymkode: 58af6...fec

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man spiser rundt spisebordet. Tror ikke jeg har opplevd at noen med små salongbord har servering der annet enn drikke. Selv har vi et stort salongbord og det var helt bevisst fordi vi liker å spise fredagsmiddagen i stua mens vi ser film. Og så er det fint å ha plass til å gjøre andre ting ved det bordet og kunne sitte i sofaen og ikke bare måtte være i spisestua når man skal gjøre bordaktiviteter. :) Og til jul og andre anledninger er det fint å kunne gjøre som du beskriver, dekke på med kaker og annet godt og ha både asjetter og glass/kopper på bordet mens man samles til gaveåpning. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da jeg vokste opp hadde vi store furubord med mye plass så når vi hadde kaffeservering så var det plass til kopp og skål pluss asjett til alle pluss god plass til kakefat midt på bordet. 

Idag er det mye mindre bord,ofte bare ett eller to små runde. Av nysgjerrighet: hvordan er det i kaffeslabberas i dag da, hvordan får dere plass til alt? 

Har man kaffeslaberas av den typen lenger da,.,

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen som har små salongbord, kanskje fordi jeg er i 60-åra, og det er omgangskretsen min også 😄  Jeg kunne heller ikke hatt slike lave salongbord som mange har, det gjør jo bordet nesten ubrukelig.

Anonymkode: ddeab...354

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne har det, hun har to små bord ved sofaen. Vi spiser der når det er kun vi to, men er det flere må spisebordet brukes. Selv har jeg et større firkantet salongbord, vi liker å spise foran tv i helger. 

Anonymkode: e5a71...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et større, firkantet salongbord i eik, på samme størrelse som mine foreldre hadde da jeg vokste opp på 80-tallet. Men vi har aldri kaffegjester på den måten vi hadde i min oppvekst, hvis vi serverer mat eller kake eller lignende, så sitter vi ved spisebordet. Vi har stor sofa, så ett eller to småbord ville sett helt malplassert ut her. Mannen min og jeg spiser av og til middag ved salongbordet i helga, etter våre små barn har lagt seg. 

Anonymkode: af2d6...efe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Behovet er noe annet nå enn før. Hvis vi har gjester på middag, serverer vi dessert ved spisebordet og så er det ikke noe mer kaffe og kaker etterpå. Ofte blir vi uansett sittende ved spisebordet hele kvelden.

Om noen kommer innom på kaffe en ettermiddag, får alle kaffe i hvert sitt krus (tar mindre plass enn kopp og skål), og jeg setter fram f.eks. sjokolade og druer i to skåler midt på bordet. Det er det plass til selv om vi kan har lite salongbord.

Anonymkode: 98cbf...47e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (14 timer siden):

Har man kaffeslaberas av den typen lenger da,.,

Kaffegjester da. Hvordan får man det til liksom? Hva slags form bruker man med kaffegjester? Bare et krus med kaffe i handa liksom? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kaffegjester da. Hvordan får man det til liksom? Hva slags form bruker man med kaffegjester? Bare et krus med kaffe i handa liksom? 

Er vel det som er gjengs i dag ja inget porselens servise med kake og kaffe for dem under 80

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (12 minutter siden):

Er vel det som er gjengs i dag ja inget porselens servise med kake og kaffe for dem under 80

Kommer an på hvor man bor .Jeg er langt under 80 Her på bygda er det vanlig med duk og finservice når det kommer besøk. Så jeg kommer til å fortsette med det. Men var bare nysgjerrig siden jeg har sett størrelsen på nåtidens sofabord. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kommer an på hvor man bor .Jeg er langt under 80 Her på bygda er det vanlig med duk og finservice når det kommer besøk. Så jeg kommer til å fortsette med det. Men var bare nysgjerrig siden jeg har sett størrelsen på nåtidens sofabord. 

Hyggelig å høre at serveringen fortsetter på landsbygda! Savner den gamle serveringen jeg mye hyggeligere 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...