Gå til innhold

Er det håpløst å kjøpe hus som nyseparert på AAP selv med 2 millioner i kapital og ingen gjeld og gyldig inntektsforsikring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er nylig separert og skal kjøpe hus med mine 2 små barn. Jeg har gått et år på AAP og går mot uføre på ubestemt tidspunkt. Jeg har i alle år hatt 100 prosent stilling som fagarbeider i industrien. Jeg har en inntektsforsikring som utbetaler det som mangler for å ha full inntekt som er gyldig frem til pensjonsalder. Jeg har 2 mill i kapital som exmann kjøper meg ut med. Jeg lurer nå på om det selv for alt dette er håpløst å få lån på 2 millioner for å kjøpe et hus i distriktet hvor jentene går i barnehage og hvor alle familie og venner bor?

Vennligst hold tråden fri fra hets og stygge bemerkninger..

Anonymkode: 9f6d8...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Spør banken - i motsetning til KG vil de kunne gi et klart svar basert på faktiske forhold og dokumentasjon heller enn å synse vilt på mangelfullt grunnlag. 

Anonymkode: 8b56c...ee5

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør banken - i motsetning til KG vil de kunne gi et klart svar basert på faktiske forhold og dokumentasjon heller enn å synse vilt på mangelfullt grunnlag. 

☝️

Anonymkode: b3ef8...844

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei håpløst vil jeg ikke si at det er, men det er noen faktorer som spiller inn slik som prisniåvet i distriktet der du tenker å kjøpe bolig. Jeg ville definitivt sjekket med kommunen og søkt på startlån. De er litt kjipe på at det må være nøktern standard (ingen utleiedel) og mye av sparepengene må du regne med å bruke som egenkapital, men du får et av de beste lånene og kan etterhvert binde renten i mange, mange år dersom du med tiden ser deg tjent med det.

Mulig du må søke på finansieringsbevis fra et par private banker først. Dersom du ikke får noen tilbud om lån vil du i alle fall være kandidat for husbanklån/startlån.

Anonymkode: 87d4f...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat det tipper jeg TS vet... Det må jo likevel vær lov i et forum å stille spørsmål uten å få slike bedrevitende forståsegpåsvar.. 

(min utheving)

Ps; det hadde ikke blitt til liv på et forum hvis alle skulle gå på rette instans først eller google som mange foreslår...😉

Endret av LeneXCII
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prat med banken.

Mye har og med hvor en har tenkt å bo. Her hvor vi bor så er det nå hus som er fine til det du har i egenkapital 

Anonymkode: 6c688...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så lenge du kan dokumentere forsikringsutbetalingene med vedtak, varighet og beløp samt vedtak på AAP så kan banken se på det, men man er uansett avhengig av nok betjeningsevne.

Med 2 barn skal de fleste slite med å få særlig mye lån med gjennomsnittlig inntekt så det kommer jo an på hva du forventer å kunne låne og hva du faktisk har i inntekt. Jeg aner jo ikke hva du tjener med forsikring, om du får veldig høyt barnebidrag osv, så utover det at du må ha høy nok betjeningsevne så kan ingen svare deg ytterligere bortsett fra banken som behandler søknaden.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 667bb...f4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeneXCII skrev (4 minutter siden):

Akkurat det tipper jeg TS vet... Det må jo likevel vær lov i et forum å stille spørsmål uten å få slike bedrevitende forståsegpåsvar.. 

(min utheving)

Ps; det hadde ikke blitt til liv på et forum hvis alle skulle gå på rette instans først eller google som mange foreslår...😉

Jeg er så enig, applaus til deg! 👏👏

Anonymkode: ada1d...474

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får neppe lån på aap, det er ikke sikker inntekt. Og som regel må du ha fått vedtak på ufør før forsikringen slår inn. Og uten inntenkt, ingen lån. 

Anonymkode: a65ef...af1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå vet ikke jeg hva hus koster der du bor. 

Men 2 mill. i egenkapital er jo mange steder veldig bra.

Og ufør (hvis du blir det), er en trygghet for banken. Du er garantert en månedlig og stabil utbetaling i "all fremtid" , og det er lett å regne ut hvor stort lån du kan betjene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser nå at du også har inntektsforsikring, så med mindre husene der du bor er veldig dyre, vil jeg tro du har gode muligheter. 

Lykke til 🩵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du får neppe lån på aap, det er ikke sikker inntekt. Og som regel må du ha fått vedtak på ufør før forsikringen slår inn. Og uten inntenkt, ingen lån. 

Vi gir lån på AAP hele tiden, det kommer helt an på situasjonen. De aller fleste skal enten tilbake til jobb eller over på uføretrygd, det er sjeldent at AAP betyr at man ikke har framtidig inntekt. Det gir dog et mye lavere beregningsgrunnlag fordi man naturligvis har mye lavere inntekt.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med AAP er at det ikke er fast inntekt, ca 20% av de som søker AAP får avslag i første runde, og det betyr at en kan stå uten fast inntekt, denne risikoen er ikke bankene villig til å ta,

Det som taler til din fordel er denne forsikringen du nevner, nå kjenner jeg ikke detaljene i denne polisen, men om utbetaling fra denne er bundet opp mot at du mottar AAP, vil en jo ende opp uten inntekt om denne blir avslått.

kjenner flere som ikke får lån når de er på AAP, men som fikk lån når de var over på uførepensjon, dette er jo en livslang inntekt!

Ta en prat med banken din, ha med polisen, om denne også sikrer deg inntekt uten AAP, vil jeg tro du kan få låne penger! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi gir lån på AAP hele tiden

Mvh finansrådgiver 

Da lurer jeg veldig på hvor du jobber for det er ikke mange som gir lån til mennesker uten fast inntekt 

Anonymkode: 646dd...d48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg fikk startlån på aap

Anonymkode: 87d4f...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da lurer jeg veldig på hvor du jobber for det er ikke mange som gir lån til mennesker uten fast inntekt 

Har jobbet i flere banker. Kun innenfor de store, siden du spør. Hvis du kan lese så har jeg skrevet grunnen i hele innlegget du siterte.

Mange på AAP kvalifiserer ikke til lån. Mange gjør det. Det kommer, som skrevet, veldig an på situasjonen. Uansett så stoppes de aller fleste av betjeningsevnen pga lav inntekt, men håpløst er det ikke.

Mvh finansrådgiver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At man går på AAP betyr ikke at man ikke har inntekt. Det er stort sett en plan for alle på AAP, stort sett skal de tilbake i jobb eller over på uføretrygd. I begge tilfeller gir det ofte bedre inntektsutsikter enn på tidspunktet man vurderer grunnlaget for lånet. De aller fleste har også en jobb å gå tilbake til på dagen når situasjonen bedrer seg. Det er ytterst sjeldent at en person på AAP går fra AAP til absolutt ingenting. 

Vi gir lån til mange som ikke har sikker eller fast inntekt. Folk som driver enkeltmannsforetak, folk i vikariat, folk som lever av provisjon, folk som er avhengige av bonus, konsulenter utleid på korttidskontrakter osv. Alt kommer an på situasjonen og hvordan risikoen vurderes. Jeg kan få igjennom lån på de aller fleste så lenge jeg som rådgiver har gode argumenter for det og vurderer risikoen godt nok. Det er ingen regel som sier at de uten fast inntekt ikke kan få lån. Det kommer HELT an på situasjonen, historikk, bransje, utsikter osv.

Mange får avslag, men mange får lån. Det er opp til banken som vurderer.

Mvh finansrådgiver 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

At man går på AAP betyr ikke at man ikke har inntekt. Det er stort sett en plan for alle på AAP, stort sett skal de tilbake i jobb eller over på uføretrygd. I begge tilfeller gir det ofte bedre inntektsutsikter enn på tidspunktet man vurderer grunnlaget for lånet. De aller fleste har også en jobb å gå tilbake til på dagen når situasjonen bedrer seg. Det er ytterst sjeldent at en person på AAP går fra AAP til absolutt ingenting. 

Vi gir lån til mange som ikke har sikker eller fast inntekt. Folk som driver enkeltmannsforetak, folk i vikariat, folk som lever av provisjon, folk som er avhengige av bonus, konsulenter utleid på korttidskontrakter osv. Alt kommer an på situasjonen og hvordan risikoen vurderes. Jeg kan få igjennom lån på de aller fleste så lenge jeg som rådgiver har gode argumenter for det og vurderer risikoen godt nok. Det er ingen regel som sier at de uten fast inntekt ikke kan få lån. Det kommer HELT an på situasjonen, historikk, bransje, utsikter osv.

Mange får avslag, men mange får lån. Det er opp til banken som vurderer.

Mvh finansrådgiver 

Spør fordi jeg også jobber i bank, har jobbet i ulike banker gjennom 20 år, og ingen av bankene jeg har jobbet i har innvilget lån til enslige uten fast inntekt. 
Derfor lurer jeg på hvor du jobber

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kontakt banken. Men dette ligner veldig på en sak min venninne var i for pr år siden. Hun fikk ikke låne så mye, å hun ventet til hun fikk innvilget uføre . Men så ble de enda mere kjipere. Å ga hun lån på noe lavere . De tok barna mye med i regnestykke . Men spør flere banker og lykke til . 

Anonymkode: 9c4f8...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spør fordi jeg også jobber i bank, har jobbet i ulike banker gjennom 20 år, og ingen av bankene jeg har jobbet i har innvilget lån til enslige uten fast inntekt. 
Derfor lurer jeg på hvor du jobber

jeg er ikke AB du spør men min bank, sparebank 1 gir ut lån på aap.. det samme gjør Nordea og DNB her jeg bor i allefall og vet jeg med 100% sikkerhet.

Anonymkode: 9e011...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...