Gå til innhold

Folk som utgir seg for å være ledere, her på forumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser til stadighet i tråder på karriere-forumet, at folk sier de er ledere enten det er sant eller ei. Uansett, leser noen skriver fint om sin lederrolle på en slik måte at man føler godhet og respekt overfor denne typen lederskap. Så er det andre som skriver de ville sparket både den ene og den andre over en lav sko, for den minste ting man skriver her. Ser for eksempel gjentatte ganger i tråder at folk skriver de har vært syke eller hatt redusert arbeidsevne eller andre ting som er totalt uforskyldt, gjerne sykdom som følge av trakassering på arbeidsplassen, og folk skriver de hadde trukket dem i lønn og gitt dem sparken på flekken bare pga dette. Altså jeg tviler på at dette er ledere på ekte, eller om de så er ledere må det jo være svært høy turn-over på disse arbeidsplassene? Dette er jo ikke godt og oppegående lederskap i 2025. Så mistenker at det er mange her som bare har det veldig dårlig med seg selv og må finne på tulletitler om seg selv for å rakke ned på andre, og som er langt fra ledere i det virkelige liv. Flere som har tenkt samme tanken? 

Anonymkode: 80fc3...0e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, mange ganger. 

Både HI og svar i de trådene er åpenbart ikke skrevet av noen ledere. I så fall står det dårlig til på mange arbeidsplasser. Må ty til KG for å få svar disse «problemene».

Anonymkode: dda4e...bb3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan godt hende de er leder på bensinstasjon, butikk etc. der mangler flesteparten utdanning. Antakelig vet de knapt hva lederstil betyr. 

Anonymkode: ec4a4...f29

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lov til å ha meninger på et forum uten å være leder?

Hvis jeg f.eks sier at jeg ville gitt en ansatt beskrevet i en tråd sparken, så har jeg jo satt meg selv inn i vedkommendes lederers sted, det betyr jo ikke nødvendigvis at jeg er leder selv.

Det er ikke lett å gi folk sparken i Norge pga sterkt stillingsvern. Det vet jo de aller fleste, enten de er ledere eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins mange inkompetente ledere. De er nok ledere!. Faen ta dem!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (2 minutter siden):

Hvis jeg f.eks sier at jeg ville gitt en ansatt beskrevet i en tråd sparken, så har jeg jo satt meg selv inn i vedkommendes lederers sted, det betyr jo ikke nødvendigvis at jeg er leder selv.

Det er ikke lett å gi folk sparken i Norge pga sterkt stillingsvern. Det vet jo de aller fleste, enten de er ledere eller ikke.

Jeg tenker at da uttaler man seg jo på bakgrunn av manglende kompetanse og erfaring. Da burde du i det minste starte innlegget ditt med «jeg er ikke leder, men jeg tenker at…». Slik viser du at du ikke prøver å utgi deg for å være en kompetent leder. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er jo faktisk veldig mange ledere. Mange bedrifter og team er små. 

I mitt team er vi 5. Og en er leder selvsagt. 

Jeg jobbet tidligere et sted med 50 ansatte, tre team. Tre team/mellomledere og en klinikkleder

Anonymkode: 3a848...d41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Altså jeg tviler på at dette er ledere på ekte, eller om de så er ledere må det jo være svært høy turn-over på disse arbeidsplassene? Dette er jo ikke godt og oppegående lederskap i 2025.

Overrasker meg ikke at de er ledere.

For hver god leder er det ca ti elendige ledere.

Anonymkode: 05c9b...3a7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, mange ganger. 

Både HI og svar i de trådene er åpenbart ikke skrevet av noen ledere. I så fall står det dårlig til på mange arbeidsplasser. Må ty til KG for å få svar disse «problemene».

Anonymkode: dda4e...bb3

Nåja, det er MYE rart der ute. Dessverre altfor mange som ikke burde vært ledere.

Anonymkode: 96c3f...38d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (15 minutter siden):

Jeg er leder, har ca 70-100 personer under meg avhengig av sesong. Man kan godt ha en mening om at noen burde sparkes, men er man en leder med minimum kunnskap innen arbeidsmiljøloven og ett tett samarbeid med LO eller andre arbeidstakerorganisasjoner, så vet man veldig godt at det ikke er så lett. Som leder kommer en stor mengde ansvar og det si opp en ansatt i en seriøs bedrift med tariffavtale og tillitsvalgt er ikke en enkel sak, med mindre den ansatte har oppført seg helt rabiat. Det er klart på tråder og innlegg du referer til at personen enten ikke er en leder eller er en mellomleder i ett selskap som ikke forholder seg til norske lover og som ikke har tariffavtale.

Endret av Hannabanna
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var en giftig tråd.. hvorfor så mye hat mot ledere? Det jeg som leder ikke forstår er at ansatte ikke forstår at jeg har ledere over meg igjen som har ganske høye krav og forventninger. Som ville vært mye hardere i klypa mot ansatte enn det jeg er. Slik jeg ser det er jeg, blant annet, en god buffer mellom toppledere og ansatte «på gulvet». 

Anonymkode: 4e271...ebd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette var en giftig tråd.. hvorfor så mye hat mot ledere? Det jeg som leder ikke forstår er at ansatte ikke forstår at jeg har ledere over meg igjen som har ganske høye krav og forventninger. Som ville vært mye hardere i klypa mot ansatte enn det jeg er. Slik jeg ser det er jeg, blant annet, en god buffer mellom toppledere og ansatte «på gulvet». 

Anonymkode: 4e271...ebd

Det er nok. Men du som meg er også i en stilling med mer makt, lønn og innflytelse en de fleste kollegaene dine. Det kan godt være du er en god buffer og jeg forstår den utfordringen. Men som leder burde man alltid ønske å få andre til å prestere bedre og jobbe for ett bedre arbeidsmiljø, ikke ha seg selv i fokus. Det er ikke en giftig tråd, det er deling av erfaringer og konsekvenser det har når arbeidsplasser ikke har gode leder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hannabanna skrev (7 timer siden):

Jeg er leder, har ca 70-100 personer under meg avhengig av sesong. Man kan godt ha en mening om at noen burde sparkes, men er man en leder med minimum kunnskap innen arbeidsmiljøloven og ett tett samarbeid med LO eller andre arbeidstakerorganisasjoner, så vet man veldig godt at det ikke er så lett. Som leder kommer en stor mengde ansvar og det si opp en ansatt i en seriøs bedrift med tariffavtale og tillitsvalgt er ikke en enkel sak, med mindre den ansatte har oppført seg helt rabiat. Det er klart på tråder og innlegg du referer til at personen enten ikke er en leder eller er en mellomleder i ett selskap som ikke forholder seg til norske lover og som ikke har tariffavtale.

Hva mener du med «oppført seg helt rabiat»? Ser noen skriver at de har vært psykisk syke en kort periode og sagt noen uheldige ting til kolleger eller lignende (ikke trakassering men bare uttalt seg dumt om ledelse etc), og at dette har fått kjempestort etterspill, med lite forståelse for den ansattes situasjon, så det eskaleres videre i stedet for å snakke med den ansatte for å finne en løsning sammen… er dette å oppføre seg rabiat som du synes burde medføre sparken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva mener du med «oppført seg helt rabiat»? Ser noen skriver at de har vært psykisk syke en kort periode og sagt noen uheldige ting til kolleger eller lignende (ikke trakassering men bare uttalt seg dumt om ledelse etc), og at dette har fått kjempestort etterspill, med lite forståelse for den ansattes situasjon, så det eskaleres videre i stedet for å snakke med den ansatte for å finne en løsning sammen… er dette å oppføre seg rabiat som du synes burde medføre sparken? 

Nei det er det ikke. Nå tok du en setning som du valgte å fokusere på. Jeg skriver tydelig i innlegg om fagforening og tillitsvalgt, at oppsigelse er en prosess og det skal mye til å si opp en person. 

Hvis du vil ha ett eksempel så kan jeg si at å gjentatte engang komme inn på egen arbeidsplass, sterkt beruset, ødelegge gjenstander for store summer, true kolleger fysisk og skrive upassende meldinger til kolleger og leder, for så å nekte for at man har ett problem og nekte å ta imot hjelp, for så å gjøre dette igjen innen en uke er ett eksempel på hvor prosessen ikke er så lang før den ansatte er oppsagt.

Endret av Hannabanna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er naivt å tro at det ikke finnes ledere som er «jævlige» (også her på KG). Disse er i alle yrkesgrupper, sosiale klasser og sosiale medier. Husk på at det er forskjell på å faktisk ville ønske å sparke noen versus å gjøre det. Mange ledere som sikkert ha kunne tenkt seg å gjøre det, men som arbeidstaker har man både et regelverk, tillitsvalgt og fagforbund bak ryggen, så det er ikke så enkelt å bli sparket for en lav sko. 

Det er enklere å bestride en sykemelding, og det forstår jeg godt, selv om arbeidstaker er uenig. Hvis man ikke klarer å gå på jobb, skal man være bra syk. Man går ikke til legen for å få sykmelding bare fordi at man sliter med psykiske plager, er stresset eller blir mobbet. Da tar man ansvar, og tenker på forebyggende tiltak. Man holder en god dialog med arbeidsgiver og lege. Sykemelding skal alltid være siste utvei. Likevel er det mange leger som skriver ut sykemelding, selv om de ikke ønsker det - fordi de er redd for å få et dårlig omdømme. 

Hvis jeg hadde vært lege, så hadde jeg ikke skrevet ut sykemeldinger som omhandlet problemer som mobbing/trakassering, psykiske plager eller stress. Jeg hadde heller ikke vært redd for å få et dårlig omdømme av pasienter, fordi jeg tror at hvis man skal snu denne trenden - så er man nødt til å ha leger som tørr å si ifra.

Som arbeidsgiver ville jeg ha bestridet sykemeldingen med god grunn. Hvis problemet handlet om arbeidsmiljøet, har man krav på å vite dette. For da skal arbeidsgiver tilrettelegge og finne en løsning. Som pasient og arbeidstaker bør man heller fokusere på å spørre om verktøy til å håndtere situasjonen. Hvis ikke det løser seg, så bør man kanskje se seg etter en ny jobb. Som er mer tilpasset seg selv. Man ber da altså ikke om sykemelding.

Anonymkode: cab44...754

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er forskjellige typer lederstil og det er nok ikke de beste som svarer her inne😉 Noen ser på seg selv som leder når de har ansvar for fruktdisken på coop’en……🍎

Anonymkode: e1d2d...d66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg vet om mange dårlige ledere, og jobber selv på en arbeidsplass der ingen av lederne har lederutdanning, og minimalt med kunnskap om HR og Arbeidsmiljøloven. Så jeg er ikke i tvil om at de som uttrykker slike holdninger godt kan være ledere, og mene det. Tvilsomt at de er gode ledere dog. 

Anonymkode: eda57...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes veldig mange ledere (i min bedrift er det jo nesten flere ledere/mellomledere enn folk på gølvet, og man kan jo også være dagens skiftleder på McDonalds liksom), og det finnes selvsagt også dårlige ledere blant dem.

Alle har hatt en ræva sjef i sitt karriereliv, og jeg leser jo også tråder her, hvor folk klager på en ledere som fremstår som elendige.

Så det er jo ikke usannsynlig at det er masse ledere her inne, med masse forskjellige lederstiler, og at noen av dem er idioter. Det er vel også høyere andel psykopater blant ledere enn ellers!

Men: selvsagt lyver folk her, det er mange troll her inne som lyver om alt slags. Tipper det at man er leder kanskje er den vanligste løgnen faktisk.

Anonymkode: 459f2...b28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mange som utgir seg for å være både det ene og det andre her. Vi har jo den faste finansrådgiveren, nav-arbeideren, ørten sykepleiere, to advokater, en psykolog, noen influensere, barnevernsansatte og lærere. Ja, en takstmann også. 

Anonymkode: 6b5c6...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo selvfølgelig ingen på kvinneguiden som har jobb 🤣

Anonymkode: 949a8...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...