Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tips til baderomsinnredning?

Endret av An0nymm
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan bli sånn i silikonfuger over tid. Du kan bytte fugen, men det ville jeg ikke gjort selv. Jeg ville da kontaktet en murer som vet hvordan eksisterende fug skal fjernes riktig for å unngå evnt brudd på membran. Kjedelig hvis det skjer. 

Anonymkode: 5661c...54a

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan bli sånn i silikonfuger over tid. Du kan bytte fugen, men det ville jeg ikke gjort selv. Jeg ville da kontaktet en murer som vet hvordan eksisterende fug skal fjernes riktig for å unngå evnt brudd på membran. Kjedelig hvis det skjer. 

Er det nødvendig å gjøre noe? 

AnonymBruker
Skrevet
An0nymm skrev (3 timer siden):

Er det nødvendig å gjøre noe? 

Er det nødvendig å forebygge helseproblemer sopp gir?

Anonymkode: e4c80...7bd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det nødvendig å forebygge helseproblemer sopp gir?

Med mindre man til stadighet slikker på soppen, skraper den av, tørker den og sniffer pulveret opp i nesa er det ikke farlig. 
Det er bare å ta en skarp tapetkniv og skjære den bort og legge på ny. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Med mindre man til stadighet slikker på soppen, skraper den av, tørker den og sniffer pulveret opp i nesa er det ikke farlig. 

Man skal være veldig forsiktig med å skjære bort silikon på gulvet i badet mtp membran. Det er ikke "bare" å ta en kniv å skjære bort. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Man skal være veldig forsiktig med å skjære bort silikon på gulvet i badet mtp membran. Det er ikke "bare" å ta en kniv å skjære bort. 

Med tanke på at fliser stort sett er 8mm tykke eller mer, pluss at de ligger i flislim oppå påstøp skal det en god del til før man ødelegger membranen når man fjerner silikonfugen. 
Man kan jo prøve å utvise en form for forsiktighet når man drar frem mancheten og hogger løs

Endret av newman01
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Med tanke på at fliser stort sett er 8mm tykke eller mer, pluss at de ligger i flislim oppå påstøp skal det en god del til før man ødelegger membranen når man fjerner silikonfugen. 
Man kan jo prøve å utvise en form for forsiktighet når man drar frem mancheten og hogger løs

Som sagt, man skal være veldig forsiktig og være klar over risikoen. That´s all. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat bli kvitt slikt på mitt bad med å låne en dampvasker og å vaske badet. 

men se om silikon er litt løs akkurat der det er flekker, for det er ofte der det er løsnet silikon, at det blir sånn. Vi har bare byttet silikon. Det er virkelig ikke så vanskelig eller tidskrevende, eller dyrt å gjøre, som folk tror. Du skjærer av biter av gammel silikon, kjøper en tube ny silikon i samme farge, og bare pass på å ha helt rene fingre. 

Anonymkode: 249a0...913

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Virkelig? Er det noe du har gjort selv eller har hørt noen andre om å klare å få det til? Eller rent teoretisk mulighet som du så gjerne vil advare om. Å skjære et hull i membran når man kutter topp 5 mm av gammel silikon med en tapetkniv? Jeg klarer ikke engang å skjønner hvordan skal man klare å være så klønete. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Virkelig? Er det noe du har gjort selv eller har hørt noen andre om å klare å få det til? Eller rent teoretisk mulighet som du så gjerne vil advare om. Å skjære et hull i membran når man kutter topp 5 mm av gammel silikon med en tapetkniv? Jeg klarer ikke engang å skjønner hvordan skal man klare å være så klønete. 

Kanskje hvis Jeremy Clarkson er på besøk for å hjelpe... Stor kniv og slegge

• 4 uker senere...
Skrevet

Er dette nok til å rapportere inn til boligkjøperforsikring? Eller er dette egentlig bagatell?

håper ikke dette kan indikere noe sopp under flisene etc (?)

AnonymBruker
Skrevet
An0nymm skrev (1 time siden):

Er dette nok til å rapportere inn til boligkjøperforsikring? Eller er dette egentlig bagatell?

håper ikke dette kan indikere noe sopp under flisene etc (?)

Nei. Dette er overflatesopp som var der da du var på visning også, og helt ufarlig. Jeg postet deg link lenger opp tidligere, har du lest og testet ut? Hvis du ønsker at det skal estetisk finere ut, og ønsker å få gjort det riktig uten risiko for membran, så kontakter du en rørlegger for å fjerne eksisterende silikon, og legger ny. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 26.1.2025 den 9.44):

Hjelp, det farligste her er folks uvitenhet. 
Sopp er farlig og soppsporer dannes, enten soppen er død, levende eller i dvale. 
Sopp i innemiljø skal ikke forekomme. Les på fhi.no sine nettsider.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sopp er farlig og soppsporer dannes, enten soppen er død, levende eller i dvale. 

Det er store forskjeller på type sopp og hvor det gror. Sopp som dette på silikonfug, er generelt sett harmløst og er mest estetisk sjenerende. For å unngå sopp i fug, så er det lurt å impregnere fugene, og sørge for godt renhold. Eller bruke dusjkabinett, som er det beste for å bevare badet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva gjør du om det blir mugg på brødet eller osten i kjøleskapet? Brenner ned huset? 

AnonymBruker
Skrevet

Sverresborg! 🤣🤣🤣🤣🤣🤣. Det perfekte (hemmelige) navnet på ene kollegaen min 😁

Anonymkode: f0df5...14f

AnonymBruker
Skrevet

*Svertesopp 

Anonymkode: f0df5...14f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...