Gå til innhold

Kan vi egentlig forvente at skolen skal stoppe mobbing blant eldre elever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er gjentagende å legge delskyld på skolen når noen mobbes. "Skolen gjorde ingenting", "skolen klarte ikke å stoppe mobbing", "skolen satt inn tiltak, men det virket ikke", "skolen bryr seg ikke..". 

Ungdommer tar selvmord på grunn av mobbing. Mobbere holder på i årevis. Mange mobbeofre holder mobbingen skjult. Den alvorligste formen for mobbing foregår i størst grad på mobil. Nettopp det at det foregår på mobil på fritiden, i helger, på fest, på kveldstid, gjør jo at jeg tenker at skolen er litt sjakk matt. Hvordan skal de klare å løse dette? På skolen jobber det lærere, ikke politibetjenter som kan fortelle mobbere at det de driver med kan ta liv og er ulovlig.

Jeg lurer oppriktig på hva folk mener skolen/lærerne skal gjøre med digital mobbing på fritiden? Hvilke tiltak kan de sette inn ovenfor ungdommer på 14-18 eksempelvis? 

Jeg mener mobbeofrene blir sviktet av politiet. Det er politiet som må gå inn i alvorlige mobbesaker tidligere. De må jobbe mer proaktivt på skolene. Kanskje trenger vi en slags autoritær myndighet som er noe midt mellom skole og politi? Noen som har myndighet til å faktisk gjøre noe med mobbing? 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Politiet må på banen og foreldre til mobbbere må ansvarliggjøres når barna er under 18. Skolen gjør hva de kan, men det er ekstremt vanskelig å få med seg mobbing når man ser elever noen timer i uka i uka i store grupper i undervisningstimene. Å kreve enda mer av skolen er utopisk. Her må foreldre ta et skikkelig oppgjør med ukulturen, også når det gjelder angsten for å snitche. 

Anonymkode: c0cd0...424

• Liker 7
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns foreldre er altfor raske til å skylde på skolen. Lærere har ansvar for pensum, ikke for barneoppdragelse. De færreste foreldre aner noe som helst om hva tenåringene sine holder på med i SoMe, og trøster seg med at ukens musikklærervikar sikkert ordner det med oppdragelse og sånt 🤷‍♀️

Anonymkode: 324b6...083

• Liker 13
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det går an å ha fler tanker i godt samtidig tenker jeg. Foreldre har et ansvar,  skolen har et ansvar og ikke minst mobberen har et ansvar. I norsk lov, er det ulovlig å krenke andre. Mobbing er krenkelser,  så politiet kan med hell kobles på. Men da må det lages en ny enhet for med de mobbetallene som er i dag, kommer de til å bli nedringt

Anonymkode: cf4eb...1c1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må til et skole hjem samarbeid.  Også og kanskje ekstra mye iht eldre elever. Det er ofte da de er mest sårbare. Og utøverne ekstra ille. 

Anonymkode: 58b6c...479

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler alle å høre podcasten om Peder Angel, kom ut på Podme i dag. 💚

Anonymkode: fb45b...2eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja absolutt!

Ingenting har skuffet meg mer enn å se foreldre med hodet i sanden og forsvare sine pre-narsissistiske barn for enhver pris.

Anonymkode: 0cc83...a88

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes foreldre melder seg altfor mye ut. Det blir så mye støtte fra foreldre for at barna skal være populære at de lett går over lik. Skolen blir bare ett sted det mobbes, men grunnlaget dannes hjemme.

Anonymkode: 720d0...da9

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er et kollektivt ansvar som krever samarbeid. Skolen skal være en trygg arena for barn i alle aldre, og det krever at de voksne ser. De voksne må se etter sosial dominans, blikk, utestenging, hvisking osv. Skolen kan f.eks. innføre mobilforbud slik at alle elever kan være trygge på at de ikke blir filmet. Sosialt miljø på skolen har mye å si for trivsel, og vi kan ikke forvente at barn/ungdom skal klare å skape et trygt miljø helt av seg selv. 

Anonymkode: c7e3a...b96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En som er flink til å mobbe vil jo uansett finne måter å gjøre det på der hen ikke blir tatt av læreren, så nei… Man kan ikke forvente at skolen ordner opp.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg syns foreldre er altfor raske til å skylde på skolen. Lærere har ansvar for pensum, ikke for barneoppdragelse. De færreste foreldre aner noe som helst om hva tenåringene sine holder på med i SoMe, og trøster seg med at ukens musikklærervikar sikkert ordner det med oppdragelse og sånt 🤷‍♀️

Anonymkode: 324b6...083

Det er ikke frivillig å gå på skolen. En arbeidsgiver har ansvar for godt arbeidsmiljø, rektor har ansvar for godt skolemiljø.

Rektor har sanksjonsmuligheter på linje med arbeidsgiver. Det ble slått hardt ned på en gruppe-snap som var både rasistisk og seksuelt krenkende på barnas skole. Hærverk får økonomiske konsekvenser for foreldre (og dermed barna - tror vi snakker salg av playstation og kjip sommerferie).

Anonymkode: 946e2...84d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer, på barneskole riktignok. Men har tenkt noe av det samme. Det er mye vi kan få gjort, men mye vi ikke får gjort noe med, f.eks barns holdninger. Vi har også saker på skolen der foreldre har bidratt negativt i mobbesaker. Også har du også trender i samfunnet, slik som på sosiale medier. 

Jeg er selvfølgelig enig i at skolen skal ha ansvar når det skjer ting på skolen. Men mye av det henger sammen med ting som skjer på fritiden eller holdninger hjemmefra. Spesielt vanskelig er det når foreldre nekter eller ikke evner  samarbeide. Hva skal skolen gjøre da, og hvem skal ta ansvaret i foreldrenes plass? 

Anonymkode: f6194...8d2

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vår gutt ble mobbet på barne- og ungdomskolen. I mange år. Skolen og vi samarbeidet hele tiden. Men det er utrolig vanskelig å stoppe. Som noen sier her, de som vil mobbe finner alltid en måte å gjøre det på. Det var en utrolig vanskelig situasjon for oss foreldre. Og vi stakk faen meg ikke hodet i sanden. Jeg begynner nesten å grine bare jeg tenker på det. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Nei. Vi kan ikke forvente at de skal stoppe det. Men vi kan forvente at de gjør sitt beste for å gjøre noe med det. 

Som mobbeoffer selv er det lærernes manglende innsats som gjør meg mest forbanna. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes fremdeles det burde ha vært aldersgrense på smartphone. Det står jeg ved uansett hvor mye folk maser om at de mister frihet.

Anonymkode: de567...6d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler alle å høre podcasten om Peder Angel, kom ut på Podme i dag. 💚

Anonymkode: fb45b...2eb

Omg hvor jeg gråt. Er det mulig å være så stygg mot  hverandre. Det er trist å høre at de som har vært kjipe mot han ikke står inne for det. Det kan de slite lenge med. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det er for mange elever per lærer. Og lærere får stadig mer å gjøre annet enn å lære bort pensum, så det er en umulig oppgave for dem. Stakkars lærere.

Lærere som har hjerte for jobben og som virkelig tar tak brenner seg fort ut. De har ikke alltid støtte fra rektor heller, så de må stå alene i problemet uten ekstra ressurser. 

Anonymkode: 68055...5d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (16 minutter siden):

Vår gutt ble mobbet på barne- og ungdomskolen. I mange år. Skolen og vi samarbeidet hele tiden. Men det er utrolig vanskelig å stoppe. Som noen sier her, de som vil mobbe finner alltid en måte å gjøre det på. Det var en utrolig vanskelig situasjon for oss foreldre. Og vi stakk faen meg ikke hodet i sanden. Jeg begynner nesten å grine bare jeg tenker på det. 

Jeg har jobbet med endel  barn.  Og bruker ca en uke på å stoppe sånt. Det handler også om tett oppfølging  før og etter. Alle barn er forskjellige, og noen tar mye plass og noen trengee litt hjelp til å finne sin plass. Men med litt ekstea oppfølging finner de raskt ut av det. 

Men man må anerkjenne dem på sitt nivå. Og også se hva som skjer hos den som mobber også og ta det på alvor,  og gi de litt andre oppgaver.  Barn trenger å bli sett, ganske enkelt og greit. 

Det er gjort studie, der  de har først jobbet med klasse miljø.  Og da har klassen fungert bedre og karakterene økt. Man skal ikke tvinge noen sammen. Men litt felles kjøre regler er viktig. 

De voksne på skolen må også  vite at det mest sårbare er rett etter en dialog  samtale. Og da skal du være veldig på vakt. Og ta det ved roten med en gang

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er vanskelig å ansvarliggjøre foreldre, hvis det er ungdommer som er myndig (som det var i Peder Angel saken). 

Anonymkode: b0cb0...2c9

AnonymBruker
Skrevet
Unika skrev (1 time siden):

Det er gjentagende å legge delskyld på skolen når noen mobbes. "Skolen gjorde ingenting", "skolen klarte ikke å stoppe mobbing", "skolen satt inn tiltak, men det virket ikke", "skolen bryr seg ikke..". 

Ungdommer tar selvmord på grunn av mobbing. Mobbere holder på i årevis. Mange mobbeofre holder mobbingen skjult. Den alvorligste formen for mobbing foregår i størst grad på mobil. Nettopp det at det foregår på mobil på fritiden, i helger, på fest, på kveldstid, gjør jo at jeg tenker at skolen er litt sjakk matt. Hvordan skal de klare å løse dette? På skolen jobber det lærere, ikke politibetjenter som kan fortelle mobbere at det de driver med kan ta liv og er ulovlig.

Jeg lurer oppriktig på hva folk mener skolen/lærerne skal gjøre med digital mobbing på fritiden? Hvilke tiltak kan de sette inn ovenfor ungdommer på 14-18 eksempelvis? 

Jeg mener mobbeofrene blir sviktet av politiet. Det er politiet som må gå inn i alvorlige mobbesaker tidligere. De må jobbe mer proaktivt på skolene. Kanskje trenger vi en slags autoritær myndighet som er noe midt mellom skole og politi? Noen som har myndighet til å faktisk gjøre noe med mobbing? 

Jeg mener foreldrene må ta ansvaret!! Det er vi som oppdrar barna våre som har ansvaret for å oppdra dem fra de er små! Vi skal lære barna våre å ha respekt for andre, være snille og ha toleranse for de som er annerledes.

Hvordan er skolen ansvarlig for barn og ungdoms oppførsel? Det er 100% et foreldreansvar! Skolen skal selvfølgelig gripe inn ved mobbing og trakassering. Men det er foreldrene som skal ansvarliggjøres sammen med sine barn! 

Anonymkode: 471d6...252

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...