Gå til innhold

Er Toro mer enn godt nok..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Haha, det siste jeg har er helseangst. Har aldri tatt en "legesjekk" i mitt liv, og jeg er 54.

Anonymkode: 477d8...c0f

Det sa svogeren min også, til han fikk slag og ble diagnostisert med høyt blodtrykk. Man kan kalle det legeangst . . .   

Og når det gjelder Toro behøver man ikke å ha helseangst for å forstå at sånt er usunn mat.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg elsker å lage mat. Kan stå flere timer i helgene og kokkelere,og lager da det meste fra bunnen av. Men i hverdagen  når man har en time mellom jobb/skole/barnehage og fritidsaktivitet/møte/gå tur med hunden eller hva det nå er,så blir det av og til Toro her i huset også. Her finnes både supper og sauser,og gryteretter fra Toro i skuffen. 

Anonymkode: aa2c4...e1b

Hvorfor lager du ikke nok mat på helgene til å fryse inn da? Så er det jo bare å varme opp hverdagene. 

Anonymkode: 65153...8e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En tomatsaus trenger under ingen omstendighet å koke lenge inn for å smake godt. Olivenolje, hvitløk, chiliflak, hermetiske tomater, salt og pepper, 10-15 minutter - ferdig.

Noen salte ansjos som får smelte i olivenoljen før tomatene går i gir mer punch, det samme gjør litt god balsamico + en knivsodd sukker. Litt tørket oregano skader heller ikke. Ingenting trenger å koke mer enn det kvarteret.

Anonymkode: 36951...fc2

Da er vi bare uenig om hva som er god smak. De fleste som lager mye mat vet at tomatsaus blir bedre jo lenger den koler. Du kan jo spørre en italiener.

Anonymkode: 6c342...db1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Råvarer hjemmelaget gryte:

Rent storfekjøtt
Grønnsaker
Meieri
Krydder/urter
Vann/kraft
olje/smør til steking
Mel

Rene råvarer, m.a.o

Toro gryte:

Hvetemel, grønnsaker (tomat, løk, paprika 6 %, hageerter 5 %), maisstivelse, sukker, skummetmelk, salt, solsikkeolje, gjærekstrakt, ananas 4 %, myse (melk), krydder, maltodekstrin, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), soyasaus (glutenfri), sjampinjongkraft, aroma, hvitløk, bukkehornkløver, syre (sitronsyre)

(jeg har ikke hevet ut over)

Fargestoffer, maltodekstrin (virkelig ikke bra for tarmen), aroma, sukker, solsikkeolje, gjærekstrakt, soyasaus (ekstremt mye dårlig salt). 

Hvis du ikke forstår forskjellen og tror at det er hipp som happ, så vet jeg bare ikke hvordan mer jeg skal forklare det for deg. Men spis det du, det spiller ingen rolle for meg. Du kan jo lese kommentaren over om familien som kuttet ut UP mat, og fortsatt syns det er hysteri. 

Anonymkode: a85a1...e72

Torogryta inneholder jo omtrent de samme råvarene samme som du har listet opp først der? Jeg skjønner ikke innlegget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Torogryta inneholder jo omtrent de samme råvarene samme som du har listet opp først der? Jeg skjønner ikke innlegget.

Jeg bruker ikke mest hvetemel når jeg lager hjemmelaget tomatsuppe. Jeg bruker heller ikke maltodekstrin, solsikkeolje (skaper betennelse), fargestoffer, aroma, sitronsyre eller gjærekstrakt gift å nevne noe. 

Anonymkode: 0d31f...1fe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Først ja, les de ingrediensene Toro inneholder i tillegg, som er det som gjør at produktet er ultraprosessert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da er vi bare uenig om hva som er god smak. De fleste som lager mye mat vet at tomatsaus blir bedre jo lenger den koler. Du kan jo spørre en italiener.

Nei, det er nok bare at du aldri har prøvd å lage en rask tomatsaus. ;) Jeg har mange kokebøker med italiensk mat i bokhyllen min, og hele internett til disposisjon, så jeg trenger ikke å spørre en random italiener altså.

Det finnes langtidskokte tomatsauser, og det finnes kjappe. Bare spør en italiener selv, jf https://www.insidetherustickitchen.com/spaghetti-alla-puttanesca-recipe/

Jeg gir faktisk et veldig nyttig tips her, for alle som tror at posemat er kjappest, og at hjemmelaget tar hele dagen. Nei, sånn er det slett ikke. Skulle ønske at jeg selv hadde den kunnskapen i studenttiden feks. Men whatever.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mye annet som får mye mer salt enn Toro. Jeg har stått med folk som lager alt fra bunn og omg så mye det saltes. Jeg er ekstremt sensitiv på salt og har fått mer oversaltet mat på restaurant og av hjemmelaget enn av Toromat. 

Anonymkode: 17743...5fc

Det er ikke et problem med saltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det finnes ferdigretter fra både Fjordland og Fersk & Ferdig, som er næringsrik og ikke så dyr. Det eneste man gjør er å sette det i mikroovnen, eller kaste maten i panna og varme det opp (5 min). Krever ingen kokkeferdigheter, annet at man setter på en kokeplate. 

Jeg har spist mye ferdigretter og blandinger som f.eks Thai Chicken eller Tikka Masala fra Findus. Eller kjøttkaker, potet og tyttebær fra Fersk & Ferdig. Koster mellom 50-80 for en middag. Toro gryter er nesten dyrere enn ferdigretter, og mindre næringsrikt. Legen min sa at ferdigmåltider oppfyller et næringsrikt måltid.

Så hvorfor absolutt Toro? Det har aldri falt meg inn å spise Toro, pizza eller nudler. Verken som fattig student eller nå ung ufør.

Disse spiser jeg mye av:

IMG_4227.jpeg.b401927642ecb2efcbe3943576efad0d.jpeg

IMG_4228.jpeg.f53dea8e0faceb98fdff3beb174dcf5f.jpeg

Anonymkode: 5ba90...83d

Fjordland er dyrt når man må ha mat til to og er småbarnsmamma uten så stort budsjett, og de frossenposene er dessverre ikke noe ungen min kommer til å spise 😕 Trøster meg med at han får god mat til pappaen, jeg spiser ikke middag når han ikke er her. Men nå bruker vi virkelig ikke Toro hver dag, men noen supper blir det innimellom. 

Anonymkode: 8635d...e43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er nok bare at du aldri har prøvd å lage en rask tomatsaus. ;) Jeg har mange kokebøker med italiensk mat i bokhyllen min, og hele internett til disposisjon, så jeg trenger ikke å spørre en random italiener altså.

Det finnes langtidskokte tomatsauser, og det finnes kjappe. Bare spør en italiener selv, jf https://www.insidetherustickitchen.com/spaghetti-alla-puttanesca-recipe/

Jeg gir faktisk et veldig nyttig tips her, for alle som tror at posemat er kjappest, og at hjemmelaget tar hele dagen. Nei, sånn er det slett ikke. Skulle ønske at jeg selv hadde den kunnskapen i studenttiden feks. Men whatever.

Går fint å ikke koke tomatsaus i "evigheten" for at den skal bli godt. Og man kan jo lage stor porsjon og koke den lenger (hvis man absolutt vil), fryse ned, eller ha til dagen etter også.  Planlegging og lage større porsjoner for å fryse ned/ha restemat er utrolig nyttig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Råvarer hjemmelaget gryte:

Rent storfekjøtt
Grønnsaker
Meieri
Krydder/urter
Vann/kraft
olje/smør til steking
Mel

Rene råvarer, m.a.o

Toro gryte:

Hvetemel, grønnsaker (tomat, løk, paprika 6 %, hageerter 5 %), maisstivelse, sukker, skummetmelk, salt, solsikkeolje, gjærekstrakt, ananas 4 %, myse (melk), krydder, maltodekstrin, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), soyasaus (glutenfri), sjampinjongkraft, aroma, hvitløk, bukkehornkløver, syre (sitronsyre)

(jeg har ikke hevet ut over)

Fargestoffer, maltodekstrin (virkelig ikke bra for tarmen), aroma, sukker, solsikkeolje, gjærekstrakt, soyasaus (ekstremt mye dårlig salt). 

Hvis du ikke forstår forskjellen og tror at det er hipp som happ, så vet jeg bare ikke hvordan mer jeg skal forklare det for deg. Men spis det du, det spiller ingen rolle for meg. Du kan jo lese kommentaren over om familien som kuttet ut UP mat, og fortsatt syns det er hysteri. 

Jeg forstår utmerket forskjellen, og mener fortsatt det er mer skadelig for helsen å være hysterisk rundt mat enn å spise Toro et par ganger i uken, samt at å kalle tørket mat i poser 'syntetisk' tyder på et forstyrret forhold til mat.

Anonymkode: d0b05...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg humrer litt for meg selv her jeg sitter og leser. Kg er virkelig noe for seg selv. Nå tror jeg jammen at alle i Norges land som lager all mat fra bunnen av (og som synes ferdigmat a la Toro er helt forferdelig) er samlet her i denne tråden 😜 Jeg er en helt vanlig mamma, med jobb og tre barn. Vår hverdagsmat er en blanding av f.eks Toro, halvfabrikata og hjemmelaget. Alt etter tid, hva som skjer om ettermiddagen, hva vi har i hus og hva vi har klart å være forutseende nok til å forberde😄 Alle er friske, aktive og vi lever i beste velgående. De fleste jeg kjenner lever omtrent på samme måte. Skulle jeg tippe, så gjelder det nok mange her i landet, inkludert her i denne tråden😉

Anonymkode: e978c...668

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har laget over 1000 tomatsauser fra jeg var 8 og til nå 52 år gammel. Som sagt, vi er nok uenige om hva som er god smak. Og for meg er Toro MER enn godt nok til hverdagsbruk, og det er SELVFØLGELIG raskere enn hjemmelaget. Hvorfor krangle på noe så åpenbart? Man kan ikke gjøre det enklere enn å blande pulver og vann. Toro tomatsaus tar 5 min å koke, du har ikke kommet langt med sausen din da.

Det er helt utrolig hva noen skal krangle på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er ikke konstatert at ultraprosssesert mat i seg selv, uavhengig av innholdet i maten, øker risiko for alvorlig sykdom i så stor grad at man bør unngå å spise UP-mat per se. Mye av teorier rundt UP har ifluensere naturligvis hentetet fra USA og England - der man har et hel annet kosthold - se på skolematen i England...

Når man begynner å tro at Toro-supper og sauser øker faren for alvorlig sykdom, så er man helt på ville veier. Toro-mat hver dag er neppe spesielt sunt, men det vil da i all hovedsak ikke skyldes at noe av denne maten er UP.

Vanlig sunn norsk mat er brød, vanlig grovt, fra buikken - vanlig pålegg, syltetøy, ost, kjøttpålegg, makrell i tomat....

.. taco på fredag. Fisk et par ganger uka - fiskeboller ogg kokt torsk - kjøttkaker, kanksje en pizza en ukedag .... Om man legger inn en Toro fiskesuppe og en Toro Bali kyllingryte inn i dette, er dette selvsagt et sunt kosthold.

Anonymkode: 9750f...f36

Naivt.

Anonymkode: 3dda0...60f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg bruker ikke mest hvetemel når jeg lager hjemmelaget tomatsuppe. Jeg bruker heller ikke maltodekstrin, solsikkeolje (skaper betennelse), fargestoffer, aroma, sitronsyre eller gjærekstrakt gift å nevne noe. 

Nei, man bruker sukker i stedet for maltodekstrin hjemme f.eks.  Begge to er sakkarider.

Sitronsyre bruker jeg mye i tomatsauser og supper. 

Man må ikke bli hysterisk fordi råvarene er bitte litt forskjellig fra det msn selv er vant med.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For å få en god tomatsaus må i hvert fall jeg koke denne lenge for å få frem smakene. Poenget mitt er at det er umulig å lage noe raskere, som skal koke inn, enn å blande en pose pulver med vann. Hvis man er happy med halvkokte poteter kan man sikkert argumentere med at man kan koke Torogryta i 5 minutter også.

Men ikke kok tomatene for lenge, da de kan bli syrlige av det. Jeg har fulgt et råd om at man må koke tomater enten under 10 minutter, eller over 40 minutter for å unngå for syrlig smak, og har hatt hell med det. Og det er mye dårlige tomater i butikken. De må ikke være bløte, da er de overmodne, og nå når de billigste tomatene ikke er norske, er de ikke særlig gode syns jeg. Smakstomatene fra Coop, cherrytomater, øko tomater, eller Miss Perfect cherrytomatene på Rema er det jeg pleier å bruke nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klarer aldri å gå så spør og gode pannekaker som når jeg bruker Toro-røre.. ser jo ikke ut som det er noe skummelt i ingredienslista heller? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

En tomatsaus trenger under ingen omstendighet å koke lenge inn for å smake godt. Olivenolje, hvitløk, chiliflak, hermetiske tomater, salt og pepper, 10-15 minutter - ferdig.

Si det til en italiener. En tomatsaus skal putre i minst 20 minutter. Minst. 

Anonymkode: e8c39...4cf

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter at vi kuttet alt ultraprossesert har vår familie på 4 opplevd følgende:

Far: Gått ned 10 kg, fra bmi 24,9 til bmi 21,Blitt kvitt alvorlig gress og pollenallergi, Normalisert blodtrykket som var høyt før, Blitt kvitt snorking, blitt kvitt stivhet i ledd og muskler, Blitt kvitt tett nese og konstant slimete hals, Blitt kvitt hjernetåke, Fått mye mer energi

Mor: Gått ned 11 kg fra bmi 26 til bmi 22, blitt kvitt «kroniske» muskelsmerter, blitt kvitt betennelse i hoften, fått mye renere hud, blitt kvitt menstruasjonssmerter. 

Datter 10: Blitt kvitt atopisk eksem og hyppige magesmerter. Blitt kvitt den «kroniske» forstoppelsen. Blitt mye klarere i hodet. 
Datter 6: Blitt kvitt magesmerter, løs mage og ikke minst astma. 

Vi trodde vi levde sunt før, har alltid blitt sett på som en sunn familie. Og vi har alltid trent. Kun kosthold som er endret. 

Toro er no go her i huset. Tror ikke kroppen vår er laget for alle disse nye tilsetningsstoffene dessverre. 

Med andre ord har dere gjort en stor forandring i kostholdet. Toro har vært på markedet i 80 år.

Toro er mer en godt nok. Sliter man med så mange problemer som dere har hatt, så er det nok fornuftig å se på kostholdet - og bare påpasslighet rundt dette hjelper nok. Og fint for dere at dere at det er blitt bedre.

For folk som ikke har en drøss med plager er Toro "mer enn godt nok".

Anonymkode: 9750f...f36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har laget over 1000 tomatsauser fra jeg var 8 og til nå 52 år gammel. Som sagt, vi er nok uenige om hva som er god smak. Og for meg er Toro MER enn godt nok til hverdagsbruk, og det er SELVFØLGELIG raskere enn hjemmelaget. Hvorfor krangle på noe så åpenbart? Man kan ikke gjøre det enklere enn å blande pulver og vann. Toro tomatsaus tar 5 min å koke, du har ikke kommet langt med sausen din da.

Det er helt utrolig hva noen skal krangle på.

Vel, fordi det :rope:ikke er åpenbart i det hele tatt!

Virkelig ikke altså. Jeg lager rask mat fra bunnen hele uken, og hjemmelaget mat som tar lang tid i helgene. Jeg har for å ta et tilfeldig eksempel den første kokeboken fra The River Café i London https://www.rivercafe.co.uk/, der det på s. 76 står oppskrift på "Penne with a Quick Sausage Sauce" (koketid 20 min), og på s. 77 "Penne with a Slow-cooked Sausage Sauce", som tar et par timer. Det er liksom ikke noe jeg finner på fordi jeg har så sinnsykt dårlig smak når det gjelder tomatsaus. :roll:

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...