AnonymBruker Skrevet 26. januar #141 Skrevet 26. januar La nå folk få spise det de vil! Hadde man dødd av Toroprodukter tror jeg det selskapet hadde vært konk for lenge siden, altså..... De aller fleste som spiser Toro,spiser sikkert også noe hjemmelaget. Og de spiser sikkert grønnsaker også. Det går nok bra,uansett! Anonymkode: aa2c4...e1b 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar #142 Skrevet 26. januar Bippeti skrev (15 timer siden): De her som sier Toro er "bedre" har åpenbart et usunt forhold til mat. Mat bør først og fremst være ernæring, det er godt med god smak, men det bør ikke være hovedkriteriet for hva man velger å spise. Snorter du Toro opp i nesa eller noe slikt? Hvis du blander 100 gram Toro saus i en liter vann, også heller det over rent kjøtt og grønnsaker så har du ikke et usunt forhold til mat. Du vet jo ikke engang hva du snakker om. Anonymkode: e8c39...4cf 2
Maia70 Skrevet 26. januar #143 Skrevet 26. januar Jeg må bare fortelle at jeg faktisk sluttet med alt som heter tilsetningsstoffer og raffinert sukker i 2006, det vil si ingen posesupper, posesauser, det meste av hermetikk forsvant, og jeg sluttet å kjøpe det meste av pålegg også, da alt har enten raffinert sukker eller diverse tilsetningsstoffer. Alt røk ut, og det gikk helt fint. Jeg lagde store gryter som jeg hadde i flere dager, og også frøs ned. Kjøpte frosne pommes frites som jeg hev i langpanne mens jeg stekte fisk eller kjøtt og dampet noen grønnsaker, kjøpte frossen lapskausblanding og puttet en boks bønner oppi, hev store biter av allslags rotgrønnsaker i en gryte med litt vann og dampet/kokte det og spiste det med smør på... Til pålegg rørte jeg en frossen pakke blåbær eller andre bær med honning, eller moste sammen bønner med en eller flere av løk, hvitløk, chili, paprika, hadde bananer på peanøttsmør....man kan faktisk finne ganske enkle og smakfulle løsninger som ikke involverer ferdigprodukter med lassevis med tilsetningsstoffer om man bare bestemmer seg for å hive ut alle posene. Grunnen til at jeg gjorde dette, var at jeg leste noe om hvordan alle disse tilsetningsstoffene bidro til menstruasjonssmerter, som var noe jeg slet med på den tiden. Og første gangen jeg hadde menstruasjon etter jeg gjorde denne radikale endringen, var smertene borte. Jeg prøvde en måned til, og igjen, ingen smerter. Jeg observerte dette med fullstendig vantro de første månedene, hadde ikke trodd at det gikk an. Men det gjorde det altså, og jeg hadde faktisk aldri menstruasjonssmerter etter det. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar #144 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): Så hvis man tar ei baconpølse og mikser den med vann, så ble det plutselig mindre usunt? Anonymkode: a85a1...e72 Alt med måtehold. Du får ikke kreft hvis du spiser en baconpølse. Spiser du baconpølse til hver måltid blir det ikke sunt. Det er rart hvordan dere fanatikere ikke klarer å se nyanser. Anonymkode: e8c39...4cf 1
Anonymbruker*** Skrevet 26. januar #145 Skrevet 26. januar Disse dager bruker jeg ikke Toro for gryter og supper. De er virkelig like enkelt å lage fra bunnen av for min del, men folk har ulikt utgangspunkt når de lager mat (tro det eller ei). Når det gjelder sauser bruker jeg fremdeles Toro for flere typer saus. Har aldri blitt så flink på saus. Toro er også superkjekt på tur. Det blir igrunn ikke mye Toro i min diett, men kjøper ferdigretter jevnlig. Kunne ikke brydd meg mindre om hva "fra bunn av"-bevegelsen på KG synes om det 😂 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #146 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har jobbet på kjøkken, og langt over gjennomsnittet mat, og jeg vet godt at det er haugevis av retter som ikke tar lengre tid enn amerikansk gryte, det er også mange retter som tar kortere tid. Jada, mye hjemmelaget mat tar lenger tid, men å påstå det ikke finnes mange middager en kan lage på 20-30 min er bare kunnskapsløst Anonymkode: bd8e0...bad Enig! Man trenger ikke være kokk for å vite dette, man trenger bare litt erfaring fra hjemmekjøkkenet. Altså, det tar ikke 20 minutter å koke poteter og gulrøtter engang om man deler de i litt mindre biter. I mellomtiden kan man steke ønsket kjøtt eller fisk. Mens det steker kan man til og med hive ihop en enkel salat. Bare for å ta et eksempel. Anonymkode: 4a356...7fb 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar #147 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg får ikke til å lage mat, og bruker Toro innimellom. Det er nå enten det, fiskepinner eller ingen middag. Anonymkode: 8635d...e43 Det finnes ferdigretter fra både Fjordland og Fersk & Ferdig, som er næringsrik og ikke så dyr. Det eneste man gjør er å sette det i mikroovnen, eller kaste maten i panna og varme det opp (5 min). Krever ingen kokkeferdigheter, annet at man setter på en kokeplate. Jeg har spist mye ferdigretter og blandinger som f.eks Thai Chicken eller Tikka Masala fra Findus. Eller kjøttkaker, potet og tyttebær fra Fersk & Ferdig. Koster mellom 50-80 for en middag. Toro gryter er nesten dyrere enn ferdigretter, og mindre næringsrikt. Legen min sa at ferdigmåltider oppfyller et næringsrikt måltid. Så hvorfor absolutt Toro? Det har aldri falt meg inn å spise Toro, pizza eller nudler. Verken som fattig student eller nå ung ufør. Disse spiser jeg mye av: Anonymkode: 5ba90...83d
AnonymBruker Skrevet 26. januar #148 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Alt med måtehold. Du får ikke kreft hvis du spiser en baconpølse. Spiser du baconpølse til hver måltid blir det ikke sunt. Det er rart hvordan dere fanatikere ikke klarer å se nyanser. Anonymkode: e8c39...4cf Poenget var at refleksjonen om "det tilsettes jo 1 liter vann, så da blir menden av de dårlige ingrediensene mindre". Anonymkode: a85a1...e72 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #149 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vansker for å tro at det er sunnere å være hysterisk redd for ultraprossesert mat enn å spise Toro et par ganger i uka. Anonymkode: d0b05...12a Utrolig fjernt å anklage folk for hysteri fordi man ikke ønsker å spise syntetisk mat. Anonymkode: a85a1...e72 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar #150 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Glutenfri tomatsuppe er ikke ultraprossesert Anonymkode: ad425...a54 Det kan godt være. Slå deg laus 🥳 Anonymkode: a85a1...e72
Minitroll Skrevet 26. januar #151 Skrevet 26. januar Toro er kjæmpegodtnok en gang i blant, og første året på hybel var Torosuppe det som holdt liv i meg. Men nå liker jeg best å spise fersk mat.
AnonymBruker Skrevet 26. januar #152 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det finnes ferdigretter fra både Fjordland og Fersk & Ferdig, som er næringsrik og ikke så dyr. Det eneste man gjør er å sette det i mikroovnen, eller kaste maten i panna og varme det opp (5 min). Krever ingen kokkeferdigheter, annet at man setter på en kokeplate. Jeg har spist mye ferdigretter og blandinger som f.eks Thai Chicken eller Tikka Masala fra Findus. Eller kjøttkaker, potet og tyttebær fra Fersk & Ferdig. Koster mellom 50-80 for en middag. Toro gryter er nesten dyrere enn ferdigretter, og mindre næringsrikt. Legen min sa at ferdigmåltider oppfyller et næringsrikt måltid. Så hvorfor absolutt Toro? Det har aldri falt meg inn å spise Toro, pizza eller nudler. Verken som fattig student eller nå ung ufør. Disse spiser jeg mye av: Anonymkode: 5ba90...83d Har det heller aldri falt deg inn at man har forskjellig smak? Anonymkode: aa2c4...e1b
AnonymBruker Skrevet 26. januar #153 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har jobbet på kjøkken, og langt over gjennomsnittet mat, og jeg vet godt at det er haugevis av retter som ikke tar lengre tid enn amerikansk gryte, det er også mange retter som tar kortere tid. Jada, mye hjemmelaget mat tar lenger tid, men å påstå det ikke finnes mange middager en kan lage på 20-30 min er bare kunnskapsløst Anonymkode: bd8e0...bad 20 minutter er KOKETIDEN på Amerikansk gryte. Det tar knapt fem minuter å steke kjøttdeig og ha alt i gryta. Mens den koker gjør man andre ting - rydder kjøkkenet - setter på en klesvask eller hjelper barna med noe... .... i tillegg sparer man masse tid på planlegging av innkjøp, innkjøp og transport av masse ingredienser som man neppe har for hånden. Om man har interesse for matlaging er det selvagt mange retter man kan koke på 20-30 minutter, men det krever både lyst, kompetanse - i tillegg må man regne med tid det tar å tenke ut, handle inn og vaske opp... Anonymkode: 9750f...f36 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar #154 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lager mye mat fra grunnen. Og jeg bruker også Toro. Selvfølgelig tar det MYE lenger tid å lage mat fra grunnen. Det kan jo ikke diskuteres. Anonymkode: 6c342...db1 Jo, det kan det selvsagt. Man fra bunnen er mye forskjellig det. Jeg kan langtidsbraisere en hel lammebog i 5 timer i ovnen, eller jeg kan lage en vegetarisk pastasaus bra bunnen på et kvarter. Begge deler gjør jeg ganske ofte, begge deler er mat fra bunnen av rene råvarer, og begge deler er kjempegodt. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tar det kortere tid å koke hjemmelaget gryterett? Anonymkode: 6c342...db1 Hva er "gryterett"? Jeg kan lage uendelig mange pastasauser og curryer som blir ferdige på under 20 minutter. Det er virkelig null problem. Det JEG synes tar tid og i tillegg er ulidelig kjedelig er å røre i en gryte med Toro-pulver og vann helt til det koker opp. Livet er bare ikke langt nok. Anonymkode: 36951...fc2 2
Maia70 Skrevet 26. januar #155 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg spør av nygjerrighet - men er du noen få gram (om det er så mye) av gjærekstrakt gjør et produkt usunt.... Og i tilfelle hvorfor - fordi det i seg selv er usunt, eller fordi noen har satt det under en paraply UP. Anonymkode: 9750f...f36 Jeg vil ikke ha noe av det fordi jeg mener det er MSG i det, som er et tilsetningsstoff jeg og mange andre har reaksjoner på. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/5778021/
AnonymBruker Skrevet 26. januar #156 Skrevet 26. januar Etter at vi kuttet alt ultraprossesert har vår familie på 4 opplevd følgende: Far: Gått ned 10 kg, fra bmi 24,9 til bmi 21,Blitt kvitt alvorlig gress og pollenallergi, Normalisert blodtrykket som var høyt før, Blitt kvitt snorking, blitt kvitt stivhet i ledd og muskler, Blitt kvitt tett nese og konstant slimete hals, Blitt kvitt hjernetåke, Fått mye mer energi Mor: Gått ned 11 kg fra bmi 26 til bmi 22, blitt kvitt «kroniske» muskelsmerter, blitt kvitt betennelse i hoften, fått mye renere hud, blitt kvitt menstruasjonssmerter. Datter 10: Blitt kvitt atopisk eksem og hyppige magesmerter. Blitt kvitt den «kroniske» forstoppelsen. Blitt mye klarere i hodet. Datter 6: Blitt kvitt magesmerter, løs mage og ikke minst astma. Vi trodde vi levde sunt før, har alltid blitt sett på som en sunn familie. Og vi har alltid trent. Kun kosthold som er endret. Toro er no go her i huset. Tror ikke kroppen vår er laget for alle disse nye tilsetningsstoffene dessverre. Anonymkode: 0d31f...1fe 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar #157 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): En kan lage feks chili corne på samme tid som Toro, den må ikke koke lenge. Jeg kan også lage en gryterett som tar meg over 3t, men skal en først sammenligne med Toro, så bør en vel sammenligne med andre gryteretter som tar kort tid. Hvis du har laget litt mat før, så bør du klare lage mange forskjellige retter som ikke tar mer enn 30-30min. Mange pastaretter feks tar fort like kort tid som det tar å koke pastaen Anonymkode: bd8e0...bad For å få en god tomatsaus må i hvert fall jeg koke denne lenge for å få frem smakene. Poenget mitt er at det er umulig å lage noe raskere, som skal koke inn, enn å blande en pose pulver med vann. Hvis man er happy med halvkokte poteter kan man sikkert argumentere med at man kan koke Torogryta i 5 minutter også. Anonymkode: 6c342...db1 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #158 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Enig! Man trenger ikke være kokk for å vite dette, man trenger bare litt erfaring fra hjemmekjøkkenet. Altså, det tar ikke 20 minutter å koke poteter og gulrøtter engang om man deler de i litt mindre biter. I mellomtiden kan man steke ønsket kjøtt eller fisk. Mens det steker kan man til og med hive ihop en enkel salat. Bare for å ta et eksempel. Anonymkode: 4a356...7fb Men det hjelper lite hvis det tar en time eller to å lage en meksikansk gryte, og det er meksikansk gryte man skal ha. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Utrolig fjernt å anklage folk for hysteri fordi man ikke ønsker å spise syntetisk mat. Anonymkode: a85a1...e72 Jeg synes det fremstår noe hysterisk å påstå at tørkede og blandede råvarer som kun skal tilsettes vann er 'syntetiske' kun fordi de er fremstilt på fabrikk og ikke hjemme. Anonymkode: d0b05...12a 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #159 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det hjelper lite hvis det tar en time eller to å lage en meksikansk gryte, og det er meksikansk gryte man skal ha. Jeg synes det fremstår noe hysterisk å påstå at tørkede og blandede råvarer som kun skal tilsettes vann er 'syntetiske' kun fordi de er fremstilt på fabrikk og ikke hjemme. Anonymkode: d0b05...12a Råvarer hjemmelaget gryte: Rent storfekjøtt Grønnsaker Meieri Krydder/urter Vann/kraft olje/smør til steking Mel Rene råvarer, m.a.o Toro gryte: Hvetemel, grønnsaker (tomat, løk, paprika 6 %, hageerter 5 %), maisstivelse, sukker, skummetmelk, salt, solsikkeolje, gjærekstrakt, ananas 4 %, myse (melk), krydder, maltodekstrin, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), soyasaus (glutenfri), sjampinjongkraft, aroma, hvitløk, bukkehornkløver, syre (sitronsyre) (jeg har ikke hevet ut over) Fargestoffer, maltodekstrin (virkelig ikke bra for tarmen), aroma, sukker, solsikkeolje, gjærekstrakt, soyasaus (ekstremt mye dårlig salt). Hvis du ikke forstår forskjellen og tror at det er hipp som happ, så vet jeg bare ikke hvordan mer jeg skal forklare det for deg. Men spis det du, det spiller ingen rolle for meg. Du kan jo lese kommentaren over om familien som kuttet ut UP mat, og fortsatt syns det er hysteri. Anonymkode: a85a1...e72 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar #160 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): For å få en god tomatsaus må i hvert fall jeg koke denne lenge for å få frem smakene. Poenget mitt er at det er umulig å lage noe raskere, som skal koke inn, enn å blande en pose pulver med vann. Hvis man er happy med halvkokte poteter kan man sikkert argumentere med at man kan koke Torogryta i 5 minutter også. Anonymkode: 6c342...db1 En tomatsaus trenger under ingen omstendighet å koke lenge inn for å smake godt. Olivenolje, hvitløk, chiliflak, hermetiske tomater, salt og pepper, 10-15 minutter - ferdig. Noen salte ansjos som får smelte i olivenoljen før tomatene går i gir mer punch, det samme gjør litt god balsamico + en knivsodd sukker. Litt tørket oregano skader heller ikke. Ingenting trenger å koke mer enn det kvarteret. Anonymkode: 36951...fc2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå