AnonymBruker Skrevet 25. januar #121 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo forferdelig trist at det har blitt slik at folk anser Toro som vanlig og "sunn" mat. Toro er ultaprosessert, og det vet vel alle øker risiko for alvorlig sykdom? Anonymkode: a85a1...e72 Opphauset galskap. Anonymkode: 25a8a...6fb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #122 Del Skrevet 25. januar Vi bruker Toro ett par ganger i måneden. Tomatsuppe,blomkålsuppe og gryterett. Samt sauser. Vi tilsetter gjerne ekstra grønnsaker. Ser ingenting galt i det. Det klages over det meste, og spesielt dette med tid sammen. Da går vi heller for enkle løsninger enkelte ganger , så å får vi god tid sammen som familie.😉 Anonymkode: 11731...c78 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #123 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da kan du faktisk like godt lage det selv. Med en boks hermetiske tomater, ferdig kraft fra butikken, fløte og de ingrediensene du nevner så har du jo så å si en ferdig gryte. Ville tilsatt en grønnsak eller to til, smakt til med krydder og salt og pepper, og voila. Like kjapt og mye bedre. Men da har du ikke lært det skikkelig Tipper du hadde hatt god nytte av å se et basic matlagingskurs på youtube. Å lage hjemmelaget gryte f.eks. er faktisk vanskelig å gjøre feil. Anonymkode: 4a356...7fb Jeg har gått på flere kurs og alt, det er veldig lett å gjøre feil når man ikke skjønner seg på det. Visse ting klarer man bare ikke å lære seg 🤷♀️ Anonymkode: 8635d...e43 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #124 Del Skrevet 25. januar Vi bruker ikke mye toro, men er glad i f.eks lasagnen. MEN - Toro langpanne sjokoladekake er noe av det mest geniale som finnes! Det er ikke sjeldent vi skal ha med en kake til noen for for arrangement på idrett eller skole, og denne kaken er genial! De aller fleste barn liker den, og den er glutenfri, melkefri (om man bruker melkefri melange) vegetar, og halal. Og tar bokstavelig takt mindre enn 5 minutter å lage! Den er rett og slett helt fantastisk! 🙌🏼 Anonymkode: a22ad...7dd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #125 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du skrev om Toro: "Det er helt vanlig og sunn mat som en del av et variert kosthold. " Og jeg står ved det jeg skrev som svar til akkurat dette. Man må få lov til å ytre at ultraprosessert mat er usunt, uten å bli anklaget for å være "UP-politi". Denne tråden handler om Toro, ikke sukker eller fett. Ultraprosessert mat er forsket godt nok på til å vite at det øker risiko for alvorlig sykdom. Men det står kanskje i denne forskningen at det går bra, så lenge det er 2 ganger i uka, og man ellers spiser "helt vanlig mat"? Og hva er det du legger i det, hva er "helt vanlig" norsk mat? Anonymkode: a85a1...e72 Jeg har vansker for å tro at det er sunnere å være hysterisk redd for ultraprossesert mat enn å spise Toro et par ganger i uka. Anonymkode: d0b05...12a 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #126 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du skrev om Toro: "Det er helt vanlig og sunn mat som en del av et variert kosthold. " Og jeg står ved det jeg skrev som svar til akkurat dette. Man må få lov til å ytre at ultraprosessert mat er usunt, uten å bli anklaget for å være "UP-politi". Denne tråden handler om Toro, ikke sukker eller fett. Ultraprosessert mat er forsket godt nok på til å vite at det øker risiko for alvorlig sykdom. Men det står kanskje i denne forskningen at det går bra, så lenge det er 2 ganger i uka, og man ellers spiser "helt vanlig mat"? Og hva er det du legger i det, hva er "helt vanlig" norsk mat? Anonymkode: a85a1...e72 Nei, det er ikke konstatert at ultraprosssesert mat i seg selv, uavhengig av innholdet i maten, øker risiko for alvorlig sykdom i så stor grad at man bør unngå å spise UP-mat per se. Mye av teorier rundt UP har ifluensere naturligvis hentetet fra USA og England - der man har et hel annet kosthold - se på skolematen i England... Når man begynner å tro at Toro-supper og sauser øker faren for alvorlig sykdom, så er man helt på ville veier. Toro-mat hver dag er neppe spesielt sunt, men det vil da i all hovedsak ikke skyldes at noe av denne maten er UP. Vanlig sunn norsk mat er brød, vanlig grovt, fra buikken - vanlig pålegg, syltetøy, ost, kjøttpålegg, makrell i tomat.... .. taco på fredag. Fisk et par ganger uka - fiskeboller ogg kokt torsk - kjøttkaker, kanksje en pizza en ukedag .... Om man legger inn en Toro fiskesuppe og en Toro Bali kyllingryte inn i dette, er dette selvsagt et sunt kosthold. Anonymkode: 9750f...f36 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #127 Del Skrevet 26. januar Toro vafler er kjempegod og veldig letvint! Anonymkode: 9750f...f36 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #128 Del Skrevet 26. januar Jeg lager mye mat fra grunnen. Og jeg bruker også Toro. Selvfølgelig tar det MYE lenger tid å lage mat fra grunnen. Det kan jo ikke diskuteres. Jeg er heller ikke hysterisk når det gjelder slike moteantifenomener som "ultraprosessert". Garanterer at jeg skulle klart å lure den mest ihuga Torohater til å like Toromat i en blindtest. Anonymkode: 6c342...db1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #129 Del Skrevet 26. januar Greit nok som en nødløsning i blant om en ikke har så mye mat i huset Anonymkode: bd8e0...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #130 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg lager mye mat fra grunnen. Og jeg bruker også Toro. Selvfølgelig tar det MYE lenger tid å lage mat fra grunnen. Det kan jo ikke diskuteres. Jeg er heller ikke hysterisk når det gjelder slike moteantifenomener som "ultraprosessert". Garanterer at jeg skulle klart å lure den mest ihuga Torohater til å like Toromat i en blindtest. Anonymkode: 6c342...db1 Det kommer helt an på hva en lager. Gryterett fra Toro tar fort 20-30min avhengig av hvilken type, og det er da veldig mye forskjellig hjemmelaget mat en kan lage på den tiden Anonymkode: bd8e0...bad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #131 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er jo forferdelig trist at det har blitt slik at folk anser Toro som vanlig og "sunn" mat. Toro er ultaprosessert, og det vet vel alle øker risiko for alvorlig sykdom? Anonymkode: a85a1...e72 Toro har fjernet vannet fra tomatene i suppa si. Hvis jeg tørker en drue så er den ultraprosessert og blir livsfarlig å spise? Javel. Anonymkode: 6c342...db1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #132 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kommer helt an på hva en lager. Gryterett fra Toro tar fort 20-30min avhengig av hvilken type, og det er da veldig mye forskjellig hjemmelaget mat en kan lage på den tiden Anonymkode: bd8e0...bad Tar det kortere tid å koke hjemmelaget gryterett? Anonymkode: 6c342...db1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #133 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tar det kortere tid å koke hjemmelaget gryterett? Anonymkode: 6c342...db1 Amerikansk gryte skal koke i 20 min om jeg husker rett, så plusser en på steking av kjøtt, pluss tid til oppkoking. Jeg kunne lett laget en hjemmelaget variant innenfor samme tid ja Anonymkode: bd8e0...bad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 26. januar #134 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Glutenfri tomatsuppe er ikke ultraprossesert Anonymkode: ad425...a54 Den har gjærekstrakt som jeg mener er UP, og som også er en smaksforsterker. Det finnes jo ikke noen smak i den suppa bortsett fra tomatene, så de må jo ha i noe for å få opp smaken.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 26. januar #135 Del Skrevet 26. januar (endret) Toro er kjempegodt nok. Men selvfølgelig, ingen regel uten unntak. Toro sin saus på potetene og grønnsakene er ikke farlig. Om man spiser så mye saus at det er helseskadelig er "laget fra bunnen av" like usunt. Men om man lever av Toro sine retter daglig, er jo ikke det bra heller. Ultraprosessert mat er ikke nødvendigvis sunnere enn laget fra bunn. Har ingen tro på at suppstuing med økologisk fløte og selvplukket sopp, er sunnere enn makrell i tomat på tube. Endret 26. januar av Fjollefyr 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #136 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Amerikansk gryte skal koke i 20 min om jeg husker rett, så plusser en på steking av kjøtt, pluss tid til oppkoking. Jeg kunne lett laget en hjemmelaget variant innenfor samme tid ja Anonymkode: bd8e0...bad Ok, jeg bruker å koke gryterettene mine også. Spesielt gryteretter med grønnsaker hvor de må kokes myke. Men hvis man hopper over koking så skjønner jeg jo at det går fort.... Anonymkode: 6c342...db1 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #137 Del Skrevet 26. januar Maia70 skrev (3 minutter siden): Den har gjærekstrakt som jeg mener er UP, og som også er en smaksforsterker. Det finnes jo ikke noen smak i den suppa bortsett fra tomatene, så de må jo ha i noe for å få opp smaken.. Jeg spør av nygjerrighet - men er du noen få gram (om det er så mye) av gjærekstrakt gjør et produkt usunt.... Og i tilfelle hvorfor - fordi det i seg selv er usunt, eller fordi noen har satt det under en paraply UP. Anonymkode: 9750f...f36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #138 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Amerikansk gryte skal koke i 20 min om jeg husker rett, så plusser en på steking av kjøtt, pluss tid til oppkoking. Jeg kunne lett laget en hjemmelaget variant innenfor samme tid ja Anonymkode: bd8e0...bad Jeg tror alle med mer enn et par ukers fartstid på kjøkkenet vet at det tar mer tid å koke en gryterett fra bunnen enn å ty til en Toro-pose. Akkurat argumentet om at "det tar ikke så lang tid" er omtrent nesten like dårlig som at man kan få alvorlig sykdom av å spise Toro-produkter for den er UP... Anonymkode: 9750f...f36 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #139 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, jeg bruker å koke gryterettene mine også. Spesielt gryteretter med grønnsaker hvor de må kokes myke. Men hvis man hopper over koking så skjønner jeg jo at det går fort.... Anonymkode: 6c342...db1 En kan lage feks chili corne på samme tid som Toro, den må ikke koke lenge. Jeg kan også lage en gryterett som tar meg over 3t, men skal en først sammenligne med Toro, så bør en vel sammenligne med andre gryteretter som tar kort tid. Hvis du har laget litt mat før, så bør du klare lage mange forskjellige retter som ikke tar mer enn 30-30min. Mange pastaretter feks tar fort like kort tid som det tar å koke pastaen Anonymkode: bd8e0...bad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #140 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tror alle med mer enn et par ukers fartstid på kjøkkenet vet at det tar mer tid å koke en gryterett fra bunnen enn å ty til en Toro-pose. Akkurat argumentet om at "det tar ikke så lang tid" er omtrent nesten like dårlig som at man kan få alvorlig sykdom av å spise Toro-produkter for den er UP... Anonymkode: 9750f...f36 Jeg har jobbet på kjøkken, og langt over gjennomsnittet mat, og jeg vet godt at det er haugevis av retter som ikke tar lengre tid enn amerikansk gryte, det er også mange retter som tar kortere tid. Jada, mye hjemmelaget mat tar lenger tid, men å påstå det ikke finnes mange middager en kan lage på 20-30 min er bare kunnskapsløst Anonymkode: bd8e0...bad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå