AnonymBruker Skrevet 25. januar #101 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Som EN DEL av et vanlig kosthold, skriver jeg. Hverdagsmat er sunn mat. Det som er usunt er overdrevne mengder av fett, sukker og andre tvilsomme ingredienser. Om man tyr til TORO et par ganger uka er det ikke usunt - og det er absolutt ingen økt risiko for "alvorlig sykdom" om man ellers spiser helt vanlig norsk mat. Hva er det med dette UP-polititet - det har jo gått fulstendig av skaftet. Alle skjønner at nuggets, pølser, pommfri, industriloff og hauger med andre dårlige matvarer ikke er sunne. Men så har dette hysteriet gått så langt at til og med en seriøs avis som Aftenposten stiller spørsmål om "hva er sunnest av grovt butikkrød og hjemmebakt loff" Et slikt spørsmål er jo fullstendig latterlig, men UP-gjengen ville vel heller spist loff... Anonymkode: 9750f...f36 Du skrev om Toro: "Det er helt vanlig og sunn mat som en del av et variert kosthold. " Og jeg står ved det jeg skrev som svar til akkurat dette. Man må få lov til å ytre at ultraprosessert mat er usunt, uten å bli anklaget for å være "UP-politi". Denne tråden handler om Toro, ikke sukker eller fett. Ultraprosessert mat er forsket godt nok på til å vite at det øker risiko for alvorlig sykdom. Men det står kanskje i denne forskningen at det går bra, så lenge det er 2 ganger i uka, og man ellers spiser "helt vanlig mat"? Og hva er det du legger i det, hva er "helt vanlig" norsk mat? Anonymkode: a85a1...e72 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #102 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei dessverre, ikke alle kan få til matlaging, jeg kunne like gjerne siktet meg inn på å bli toppscorer i Premier League. Anonymkode: 8635d...e43 Det tror jeg ikke på med mindre du har fysiske utfordringer som hindrer deg. Anonymkode: 4a356...7fb 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #103 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Om man tar bort aroma, modifisert maisstivelse og gjærekstrakt så blir det nok ikke mye smak igjen. Anonymkode: 477d8...c0f Jeg dåner.... Hvis du spiser så mye ferdigmat at du tenker at mat ikke smaker noe hvis det ikke inneholder smaksforsterkere, så må du virkelig begynne å lage mat fra bunnen og få avvent smaksløkene dine. Anonymkode: a85a1...e72 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #104 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gå inn i lovdata linken jeg sendte. Eller søk opp selv. Det er EU/EØS direktiv, regler og lover når det kommer til merking av mat. Anonymkode: 0accc...e1f Jeg finner det ikke uansett hvor mye jeg søker. Jeg finner ikke en gang hva som er tillatt å putte i "aroma". I linken du la ved stod det at gluten og genmanipulerte ingredienser må oppgis også om det er i aroma, det var alt. Men det jeg vet er at ingredienslista er hemmelig, og at MSG lages av helt naturlige ingredienser, akkurat som sitronsyre, som også har et E-nummer. Men du mener altså at aromafabrikkene ikke kan putte sitronsyre i aromaen de sender ut uten å oppgi det? Anonymkode: 477d8...c0f
AnonymBruker Skrevet 25. januar #105 Skrevet 25. januar Alt er relativt. Vi bruker lite Toro men har et lite lager i tilfelle på dette beredskapslageret som ikke kommer til å gjøre nytten om det faktisk går til helvete, men det er en annen sak. Uansett, eneste vi kjøper her som vi faktisk bruker en del er blomkål og tomatsuppe. Barna liker ikke min når jeg lager den fra scratch, vet ikke hvorfor, har prøvd så mye forskjellig men det er no go. Føler selv jeg merker lite smaksforskjell på tomatsuppen jeg lager og toro sin men barna har sin favoritt. Har prøvd ut så mange oppskrifter og metoder opp gjennom årene men ender bare opp med å bli småirritert siden den ikke når opp. Anonymkode: 45442...b75 2
minister-mio Skrevet 25. januar #106 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jo forferdelig trist at det har blitt slik at folk anser Toro som vanlig og "sunn" mat. Toro er ultaprosessert, og det vet vel alle øker risiko for alvorlig sykdom? Anonymkode: a85a1...e72 Er all mat fra toro ultraprossesert? Spør fordi jeg lurer
AnonymBruker Skrevet 25. januar #107 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): For dere som kan lage mat så skjønner jeg at det er vanskelig å forstå 😄 Anonymkode: 8635d...e43 Jeg er ingen superkokk, men har man laget et par gryter el supper fra bunnen av så er prinsippene kjapt på plass: finhakk løk, hvitløk, chili, ingefær el hva enn du vil ha som base, surr med rød el grønn chili paste for asiatisk eller tomatpuré for mexiansk/italiensk, spe med buljong og enten fløte el kokosmelk, etter hva man er ute etter. Putt oppi ønskede gønnsaker og eventuelt kjøtt. Det er sykt enkelt fordi så og si alt blir godt og alt passer på denne måten. Anonymkode: 335c1...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #108 Skrevet 25. januar Det et mye salt i det så jeg kan ikke spise toro hver dag, kjenner det fort på helsa. Det er helt greit en gang i blant, men tilsetter alltid ekstra greier til det. Anonymkode: b29e7...8c4
AnonymBruker Skrevet 25. januar #109 Skrevet 25. januar Bruker Toro-saus et par ganger i mnd. Lasagne (fullkorn) kanskje 5 ganger i året. Har ingenting i mot Toro, men f.eks supper og gryteretter lager jeg heller selv. Å pimpe opp Toro har jeg aldri skjønt helt vitsen med. Da er man jo på god vei til å lage noe fra bunnen likevel. Men har absolutt ingen fordommer mot folk som bruker Toro i en travel hverdag. Anonymkode: a4d97...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #110 Skrevet 25. januar minister-mio skrev (39 minutter siden): Er all mat fra toro ultraprossesert? Spør fordi jeg lurer Jeg antar det, i hvert fall det meste av det. Les på ingrediensene. Anonymkode: a85a1...e72
AnonymBruker Skrevet 25. januar #111 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slik reklamen påstår? Anonymkode: 66ebd...71e Det kommer an på hva alternativet er, og hvor ofte Toro er alternativet. Å leve på Toro i uker og måneder er ikke heldig verken for sunnhet eller for smaksvariasjoner og smaksopplevelser. Anonymkode: 3a9e9...e71 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #112 Skrevet 25. januar Thyra skrev (5 timer siden): Selv om man bruker Toro har man vel bruk for et utvalg av krydder? Det er vel ingen som spiser bare Toro, og Toro trenger også ofte litt ekstra krydder. Kjøper jeg en Toro gryterett så tilsetter jeg kylling, skivede gulrøtter, fløte. Lager salat ved siden av og godt krydder. Kunne sikkert laget alt fra bunnen av men jeg mener man ikke kan si at denne middagen ikke har næring. Suppene er jeg ikke glad i og lasagne lager jeg fra bunnen. Anonymkode: 576d3...1a4 3
Kjetil E Skrevet 25. januar #113 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Slik reklamen påstår? Anonymkode: 66ebd...71e Hjemmelaget er ekstremt mye bedre og enkelt å gjøre og, så NEI Toro er IKKE godt nok.
AnonymBruker Skrevet 25. januar #114 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det tror jeg ikke på med mindre du har fysiske utfordringer som hindrer deg. Anonymkode: 4a356...7fb Det er lov, men jeg har prøvd og feilet ganske mange ganger i over 20 år, det blir alltid galt. Feil konsistens, det skiller seg, det blir smakløst eller smaker for mye og for ekkelt, osv. Skulle gjerne klart det, men det krøller seg til hver bidige gang. Anonymkode: 8635d...e43 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #115 Skrevet 25. januar Jeg har byttet ut alle typer gjærbakst med hjemmelaget med surdeig som hevemiddel. Lager mesteparten av mine egne meieriprodukter som rømme, smør, yoghurt og lignende. Lager alt av eget forbruk av syltetøy og saft av bær jeg har dyrket eller plukket selv. Sopp plukker jeg i skogen og tørker eller forveller til å bruke resten av året. Dyrker mesteparten av grønnsakene jeg buker selv. Ser på meg selv som en habil kokk og får mye skryt når jeg inviterer til middag. Bruker fortsatt toro nå og da. Anonymkode: 1df0e...2fc 1
Filifjonk Skrevet 25. januar #116 Skrevet 25. januar Alle er gode på ulike ting. Jeg suger på kjøkkenet og spesielt i kakebaking, men synes toro sjokoladekake er veldig god. De har også gode gryteretter synes jeg. Slitsomt med folk som skal være så ovenfra ked og dømme folk bare fordi de lager mat med toroposer ass. Sånne folk må ha noen issues og mindreverdighetskomplekser ettersom de prøver å hevde seg over andre på det nivået 😆 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar #117 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøper jeg en Toro gryterett så tilsetter jeg kylling, skivede gulrøtter, fløte. Lager salat ved siden av og godt krydder. Kunne sikkert laget alt fra bunnen av men jeg mener man ikke kan si at denne middagen ikke har næring. Suppene er jeg ikke glad i og lasagne lager jeg fra bunnen. Anonymkode: 576d3...1a4 Da kan du faktisk like godt lage det selv. Med en boks hermetiske tomater, ferdig kraft fra butikken, fløte og de ingrediensene du nevner så har du jo så å si en ferdig gryte. Ville tilsatt en grønnsak eller to til, smakt til med krydder og salt og pepper, og voila. Like kjapt og mye bedre. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er lov, men jeg har prøvd og feilet ganske mange ganger i over 20 år, det blir alltid galt. Feil konsistens, det skiller seg, det blir smakløst eller smaker for mye og for ekkelt, osv. Skulle gjerne klart det, men det krøller seg til hver bidige gang. Anonymkode: 8635d...e43 Men da har du ikke lært det skikkelig Tipper du hadde hatt god nytte av å se et basic matlagingskurs på youtube. Å lage hjemmelaget gryte f.eks. er faktisk vanskelig å gjøre feil. Anonymkode: 4a356...7fb 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #118 Skrevet 25. januar minister-mio skrev (2 timer siden): Er all mat fra toro ultraprossesert? Spør fordi jeg lurer Nei, her er definisjonen: https://snl.no/ultraprosessert_mat Her ser jeg i alle fall risengrynsgrøt og brownies som er minimalt prosessert: https://www.toro.no/produkter/ De har også krydder med rene ingredienser. Men når det gjelder de tørre posene deres med gryteretter, supper og sauser, så er nok alt UP. Anonymkode: 477d8...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #119 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg dåner.... Hvis du spiser så mye ferdigmat at du tenker at mat ikke smaker noe hvis det ikke inneholder smaksforsterkere, så må du virkelig begynne å lage mat fra bunnen og få avvent smaksløkene dine. Anonymkode: a85a1...e72 Ganske sikker på at personen du siterer er i mot toro og ultraprossesert, og skriver at smaken forsvinner fordi det er så få gode råvarer i produktet. Ikke at mat generelt er kjedelig uten smaksforsterkere. Anonymkode: ad425...a54 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #120 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, her er definisjonen: https://snl.no/ultraprosessert_mat Her ser jeg i alle fall risengrynsgrøt og brownies som er minimalt prosessert: https://www.toro.no/produkter/ De har også krydder med rene ingredienser. Men når det gjelder de tørre posene deres med gryteretter, supper og sauser, så er nok alt UP. Anonymkode: 477d8...c0f Glutenfri tomatsuppe er ikke ultraprossesert Anonymkode: ad425...a54 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå