Gå til innhold

Er Toro mer enn godt nok..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Toro er selvsagt helt greit som en del av et variert kosthold. Jeg bruker jevnlig deres brune saus, som er god og like god som hjemmelaget, om man ikke har hauger med kraft. Fiskesuppe og betasuppe er også helt fine baser. Og lasagnen er veldig grei.

Jeg er langt over middels matinteressert og lager stort sett gourmemåltider hver helg. Men å disse Toro og Grandiosa gjøres stor sett av folk med lav selvtillitt og/eller med overdreven hang til å kjøpe budskapet fra TikTok- og Instragram-idioter.

Anonymkode: 9750f...f36

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Der kom den ja....  Det er helt vanlig og sunn mat som en del av et variert kosthold. Oppegående foreldre rakker ikke ned på andes foreldre på den måten du gjør her.

Anonymkode: 9750f...f36

Det er jo forferdelig trist at det har blitt slik at folk anser Toro som vanlig og "sunn" mat. Toro er ultaprosessert, og det vet vel alle øker risiko for alvorlig sykdom? 

Anonymkode: a85a1...e72

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Toro er kun for nødstilfeller, og ikke ‘mer enn godt no’. Er oppvokst på Toro. 

Toro er dyr mat. Det smaker dessuten bedre med hjemmelagd. Jeg bruker selv msg, som jeg ser diskuteres her. 

Men et produkt liker jeg bedre med toro enn hjemmelagd, og fordi knorr slutta med sitt beste produkt, tomatsuppe. Kjøper inn mange pakker når det er på tilbud. En pakke er for mye for vår husstand, så måler opp ⅔ av pulveret 🤪 

Anonymkode: 9f525...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker toro til tider. Men da som base tilsetter ofte andre ting en på posen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit på hytta eller telttur på fjellet. Bære med seg mye mat og koke fancy greier på primusen er stress. 

Ellers unngår jeg Toro. 

Anonymkode: e8a98...5aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 av 10 ganger er Toro mer enn godt nok for meg iallefall, pimper ofte opp litt da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Dette er hvitvasking av en dritt-ingrediens. Mange inkludert meg blir syke av MSG, og slett ikke av tomater. Jeg vet om det finnes MSG i et produkt på grunn av reaksjonen på det, derfor visste jeg før jeg leste om det at aroma, hydrolyserte proteiner, maltodekstrin osv. inneholder MSG. Grunnen til at dette hvitvaskes er at det genererer massivt med penger til både de som produserer MSG, som inkluderer disse aromafabrikkene, og produsentene som putter det i produktene sine. Med  MSG kan man nemlig få de dårligste ingredienser til å smake "godt". Så uansett om du mener at dette kjemisk fremstilte produktet er helt naturlig og totalt uskadelig, så slipper produsentene unna med mye dårligere ingredienser enn det de hadde gjort om de ikke brukte MSG. Og Toro skjuler at de bruker det.

Anonymkode: 477d8...c0f

Du bestemmer selv hvilken mat du spiser. Om du kjenner at du blir syk av Toro, så er ikke det mar for deg. Men vi har strenge lovverk i norge om deklarering av ingredienser. Du tåler ikke Toro, men ikke spre rundt med konspirasjonsteorier. Alle som produserer mat her i Norge, inkludert Toro, må følge strenge regler for hvordan mat skal merkes. Feil skjer selvsagt, hver dag vil jeg tro. Men det er derfor alle bedrifter har strenge revisjoner der ting som dette gjennomgås.

Ifølge regelverket skal tilsetningsstoffer angis med både navn og/eller E-nummer. Det betyr at E621 enten skal oppgis som «mononatriumglutamat» (eller tilsvarende på norsk) eller som «E621». Den kan ikke skjules under generelle betegnelser som «aroma» eller «krydder». Dette er fordi forbrukerne skal ha mulighet til å identifisere hvilke tilsetningsstoffer som finnes i matvaren.

Om du ønsker å dykke dypere inn i lovverket, noe jeg ikke orker.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-11-28-1497?utm_source=chatgpt.com

Anonymkode: 0accc...e1f

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er hvitvasking av en dritt-ingrediens. Mange inkludert meg blir syke av MSG

Nei. Du har helseangst. 

Anonymkode: e8c39...4cf

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke det, nei. Foretrekker hjemmelaget mat med stor grad av råvarer og synes ikke Toro og lignende kan matche hjemmelaget på smak i det hele tatt. Synes det er tullete å bruke Toro når man har "dårlig tid" også, for det finnes SÅ mye annet man kan lage av råvarer som er like lett og minst like kjapt.

Jeg har (sannsynligvis i følge lege) IBS og var veldig plaget i tenårene, men etter at jeg flyttet hjemmefra og begynte å ordne med skikkelig middag selv, har jeg omtrent ikke vært plaget. Hadde Toro ferdigsaus til middag her en dag og hadde kraftig diare i to dager etterpå. Tilfeldigheter eller ei – Torosaus blir det aldri mer 😳

Anonymkode: 4a356...7fb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På ingen måte. 

Anonymkode: 80697...a4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye annet som får mye mer salt enn Toro. Jeg har stått med folk som lager alt fra bunn og omg så mye det saltes. Jeg er ekstremt sensitiv på salt og har fått mer oversaltet mat på restaurant og av hjemmelaget enn av Toromat. 

Anonymkode: 17743...5fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mye annet som får mye mer salt enn Toro. Jeg har stått med folk som lager alt fra bunn og omg så mye det saltes. Jeg er ekstremt sensitiv på salt og har fått mer oversaltet mat på restaurant og av hjemmelaget enn av Toromat. 

Det er ikke saltet som er problemet med Toro.

Anonymkode: a85a1...e72

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis du er ekstremt sensitiv så er det jo det som er problemet, ikke at folk salter maten.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har laget mat fra bunnen i 25 år nå, i utgangspunktet etter råd fra lege pga helseproblemer, og etter hvert pga egen interesse og høyere livskvalitet.

Toro er supersalt og full av smaksforsterkere, og det tar en evighet å koke opp det pulveret med vann. Til sammenlikning får jeg hverdagsmiddag fra bunnen laget ferdig raskere enn det tar å si "spaghetti puttanesca" (nesten i hvert fall :nigo: ).

Det med saltnivået i Torosupper fikk jeg for øvrig merke da jeg var syk med vannkopper i godt voksen alder, og omsider hadde fått feberen såpass ned at jeg klarte å koke meg en Torosuppe. Men da jeg fikk første skjefull i en munn full av vannkopper skrek jeg høyt av smerte - det ble bokstavelig talt alt for mye salt i sårene. Måtte lage hjemmelaget havresuppe i stedet, og det var null problem.

Ser mange skriver at Toro er fint som base, og at når man tilsetter masse ekstra for at det skal smake godt så blir det noe helt annet. Ja, da viser dere bare at Toros markedsføring virker - slike tips om hva man kan tilsette og variere posematen med har blitt trykket bakpå suppeposene deres helt siden starten, fordi man fant ut at folk liker å føle at de har laget maten selv og satt sitt personlige preg på den. Men nei, ingen posemat er spesielt god som base - man får stadig alle smaksforsterkerne, gjærekstrakt og andre tilsetningsstoffer med på kjøpet. Kraft er det som er godt som base. Om man først skal spare tid er det bedre å kjøpe kraft på kartong fra Jacobs, den er overraskende bra og billig om man ikke tar seg tid til å koke selv. 

Anonymkode: 36951...fc2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var fått servert veldig mye hjemmelaget mat som på ingen måte svarte til forventningene. Det virker som mange setter = mellom hjemmelaget og godt. Gryteretter, sauser, lasagne, pizzafyll, kaker. De er så fornlyde for de har brukt mange kjeler, utstyr og ingredienser. De synes vel det smaler godt selv også. Men helt ærlig? Meh. I beste fall har det vært "helt ok". Til dags dato har jeg kun møtt på en rett (kake) som det har falt meg inn å spørre om oppskrift på. Og det var en type kake som man aldri kan lage ut fra "pose-konseptet".

Anonymkode: 35b2e...025

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nei. Du har helseangst. 

Anonymkode: e8c39...4cf

Haha, det siste jeg har er helseangst. Har aldri tatt en "legesjekk" i mitt liv, og jeg er 54.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du er ekstremt sensitiv så er det jo det som er problemet, ikke at folk salter maten.

Men over var det jo oversaltet som var grunn til at Toro var dårlig..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Var fått servert veldig mye hjemmelaget mat som på ingen måte svarte til forventningene. Det virker som mange setter = mellom hjemmelaget og godt. Gryteretter, sauser, lasagne, pizzafyll, kaker. De er så fornlyde for de har brukt mange kjeler, utstyr og ingredienser. De synes vel det smaler godt selv også. Men helt ærlig? Meh. I beste fall har det vært "helt ok". Til dags dato har jeg kun møtt på en rett (kake) som det har falt meg inn å spørre om oppskrift på. Og det var en type kake som man aldri kan lage ut fra "pose-konseptet".

Anonymkode: 35b2e...025

Så dette er et argument for posemat? Problemet her er jo at de du kjenner som lager mat til deg ikke er flinke nok til å smakssette maten.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men over var det jo oversaltet som var grunn til at Toro var dårlig..

Hovedgrunnen for mange er at det er ultraprosessert og ikke smaker særlig godt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at Toro er helt supert for å lage en rask middag i hverdagen. Bruker det av og til, men er jo selvsagt blitt litt skeptisk i forhold til at det er ultraprossesert mat..  Jeg er litt ambivalent til det, men smaksmessig er det godt nok til hverdags 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...