Gå til innhold

Er Toro mer enn godt nok..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har cøliaki, enkelte ting er så mye mer forutsigbart med toro enn fra bunnen av at bare der er det en viss verdi.

Prismessig er det også gunstig å handle noe toro vs å ha alle ingrediensene for sammenlignbart ferdig hjemmelagd produkt. 
Det gjør det også enklere for de som kanskje deler husholdning med noen som spiser gluten fordi man reduserer antall potensielle smittekilder når det meste er i posen eller boksen og man bare trenger røre og koke. Heller enn kutte, måle og så videre.

Jeg både liker, har tid, evner og råd til å ta alt fra bunnen av for det meste, men toro har fortsatt en plass her.

Det er også enklere å anbefale toro brownies feks enn å prøve å lære noen alle stegene og grepene som kreves for å lykkes med trygg og hjemmebakt.

Anonymkode: 96a60...9b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg forstår utmerket forskjellen, og mener fortsatt det er mer skadelig for helsen å være hysterisk rundt mat enn å spise Toro et par ganger i uken, samt at å kalle tørket mat i poser 'syntetisk' tyder på et forstyrret forhold til mat.

Anonymkode: d0b05...12a

Du gjør jo ikke det når du påpeker "likheten" i ingrediensene. To ganger i uken er regelmessig. Toro er ultraprosessert, og ultraprosessert mat er ikke bra for oss. 

https://www.kry.no/helsenytt/ultraprosessert-mat-hvordan-reagerer-kroppen/#

https://ncf.no/glutenfri-mat/kosthold-og-ernering/ultraprosessert-mat-verre-enn-sitt-rykte-

https://www.nrk.no/trondelag/finner-at-ultraprosessert-mat-kan-knyttes-opp-mot-over-30-alvorlige-helsetilstander-1.16781648

Men for all del, spis og kos deg!

Jeg er ikke hysterisk i forhold til mat fordi jeg har næringsvett, slutt med sånn tullemening. 

Anonymkode: a85a1...e72

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du gjør jo ikke det når du påpeker "likheten" i ingrediensene. To ganger i uken er regelmessig. Toro er ultraprosessert, og ultraprosessert mat er ikke bra for oss. 

https://www.kry.no/helsenytt/ultraprosessert-mat-hvordan-reagerer-kroppen/#

https://ncf.no/glutenfri-mat/kosthold-og-ernering/ultraprosessert-mat-verre-enn-sitt-rykte-

https://www.nrk.no/trondelag/finner-at-ultraprosessert-mat-kan-knyttes-opp-mot-over-30-alvorlige-helsetilstander-1.16781648

Men for all del, spis og kos deg!

Jeg er ikke hysterisk i forhold til mat fordi jeg har næringsvett, slutt med sånn tullemening. 

Jeg har aldri påpekt likhet i ingrediensene, og er som sagt fullt klar over forskjellen i ingredienslisten mellom Toro og hjemmelaget. 

Jeg er også fullt klar over forskjellen på å være opptatt av et sunt kosthold og å være sykelig opphengt i å unngå visse matvarer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Råvarer hjemmelaget gryte:

Rent storfekjøtt
Grønnsaker
Meieri
Krydder/urter
Vann/kraft
olje/smør til steking
Mel

Rene råvarer, m.a.o

Toro gryte:

Hvetemel, grønnsaker (tomat, løk, paprika 6 %, hageerter 5 %), maisstivelse, sukker, skummetmelk, salt, solsikkeolje, gjærekstrakt, ananas 4 %, myse (melk), krydder, maltodekstrin, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), soyasaus (glutenfri), sjampinjongkraft, aroma, hvitløk, bukkehornkløver, syre (sitronsyre)

(jeg har ikke hevet ut over)

Fargestoffer, maltodekstrin (virkelig ikke bra for tarmen), aroma, sukker, solsikkeolje, gjærekstrakt, soyasaus (ekstremt mye dårlig salt). 

Hvis du ikke forstår forskjellen og tror at det er hipp som happ, så vet jeg bare ikke hvordan mer jeg skal forklare det for deg. Men spis det du, det spiller ingen rolle for meg. Du kan jo lese kommentaren over om familien som kuttet ut UP mat, og fortsatt syns det er hysteri. 

Torogryta inneholder jo omtrent de samme råvarene samme som du har listet opp først der? Jeg skjønner ikke innlegget.

Anonymkode: 6c342...db1

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri påpekt likhet i ingrediensene, og er som sagt fullt klar over forskjellen i ingredienslisten mellom Toro og hjemmelaget. 

Jeg er også fullt klar over forskjellen på å være opptatt av et sunt kosthold og å være sykelig opphengt i å unngå visse matvarer.

Neivel ;)

Det er ekstremt lavmål å tillegge meg det at jeg er "sykelig opptatt" av å unngå visse matvarer, bare fordi jeg ønsker å spise ordentlig mat. Men å diskutere med noen som tenker at Toro skal være en naturlig del av et "normalt kosthold", er åpenbart bortkastet. 

Du forstod åpenbart ikke hva som stod med klartekst i linkene heller, og det sier jo sitt. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det hjelper lite hvis det tar en time eller to å lage en meksikansk gryte, og det er meksikansk gryte man skal ha.

Jeg synes det fremstår noe hysterisk å påstå at tørkede og blandede råvarer som kun skal tilsettes vann er 'syntetiske' kun fordi de er fremstilt på fabrikk og ikke hjemme.

Jeg forstår utmerket forskjellen, og mener fortsatt det er mer skadelig for helsen å være hysterisk rundt mat enn å spise Toro et par ganger i uken, samt at å kalle tørket mat i poser 'syntetisk' tyder på et forstyrret forhold til mat.

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Sorry, AB koder som kom om hverandre og ble blandet. Men det kommer uansett veldig tydelig frem at du ikke forstår. 

Du er vel mer opptatt av å projisere egen manglende evne til å ta innover deg at ultraprosessert mat er skadelig, over på at jeg har en spiseforstyrrelse - fordi jeg ikke ønsker å spise ultraprosessert mat. Les gjerne linkene lenger opp. 

Sånn har altså verden blitt, man er "forstyrret" fordi man ønsker å spise ordentlig. Jeg teller ikke kalorier, fett, eller noe som helst. Jeg velger bare rene råvarer fremfor posemat fordi jeg bryr meg om helsen min. Men det gjør meg altså "forstyrret". 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (7 timer siden):

Den har gjærekstrakt som jeg mener er UP, og som også er en smaksforsterker. Det finnes jo ikke noen smak i den suppa bortsett fra tomatene, så de må jo ha i noe for å få opp smaken..

Den har gjærekstrakt ja, men regnes ikke som ultraprossesert i følge trygg mat appen / nova. Men som hjemmelaget blir det jo ikke.

Anonymkode: ad425...a54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maia70 skrev (7 minutter siden):

Men ikke kok tomatene for lenge, da de kan bli syrlige av det. Jeg har fulgt et råd om at man må koke tomater enten under 10 minutter, eller over 40 minutter for å unngå for syrlig smak, og har hatt hell med det. Og det er mye dårlige tomater i butikken. De må ikke være bløte, da er de overmodne, og nå når de billigste tomatene ikke er norske, er de ikke særlig gode syns jeg. Smakstomatene fra Coop, cherrytomater, øko tomater, eller Miss Perfect cherrytomatene på Rema er det jeg pleier å bruke nå. 

Hm. Mulig det, men da jeg bodde i Hellas, kjøpte både jeg og grekerne større mengder med overmodne (og billige) tomater som vi laget tomatsaus av. Bare det å skålde og flå dem tok lenger tid enn å mekke en Toro-gryte, men dæven så godt det ble! (Og selvsagt laget jeg flere porsjoner av ganger og frøs ned, så neste gang tok den prosessen jo null tid.)

For øvrig begrenser vårt inntak av Toro-produkter seg til sporadisk, og som regel spontan, bruk av bergensk fiskesuppe, og da slenger jeg i noe fisk og ekstra grønnsaker. Jeg har omsider innsett at jeg lager en mye bedre tomatsuppe enn Toro, og det tar ikke mye mer tid heller. Lasagne? Flere her skryter av Toro-varianten, men den kommer jeg nok aldri til å prøve. Det samme med moussaka.

Når det er sagt, skjønner jeg godt at foreldre i tidsklemma velger Toro. En tiåring vil sannsynligvis foretrekke posesuppe framfor mine kreasjoner uansett. Problemet med hjemmelaget tomatsuppe er at den smaker … tomat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er jaktsesesong på den røde kua snart...
Toro bruker jeg minst mulig av.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tips til Toro som følger denne tråden med haukeblikk:

Ta til dere bølga som går over verden nå, vi vil ha ekte mat! Møt oss på det, framfor å febrilsk få gjennom slagordet deres «kjempegodt nok». For det er det ikke. Det er ikke mulig å stoppe bølgen, bare følg med oss heller.

Ha et teammøte og idemyldre heller følgende: hvordan kan dere lage posemat som IKKE er ultraprosessert og tilsatt alt slags mulig drit? Javel, kanskje noen kunder vil velge andre produsenter da som har den samme gamle tilsatte maten deres med juks i som gjør at maten smaker bedre. Men, lager dere posemat som faktisk ikke inneholder dritt, så vil dere vil få nye kunder, nemlig meg og flere andre som unngår ultraprosessert! Jeg vil gjerne ty til lettere løsninger, men ikke så lenge dere insisterer på å tilsette all slags tilsetningsstoffer. 

Dere merker allerede dalende salg, tenk nytt! 

Anonymkode: 6cbd9...595

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men det hjelper lite hvis det tar en time eller to å lage en meksikansk gryte, og det er meksikansk gryte man skal ha.

Jeg synes det fremstår noe hysterisk å påstå at tørkede og blandede råvarer som kun skal tilsettes vann er 'syntetiske' kun fordi de er fremstilt på fabrikk og ikke hjemme.

Det tar da ikke en time eller to? Stek kjøttdeig, ha i hermetiske tomater, kraft, passende krydder og ris. Tilsett bønner og mais på slutten av koketiden. Det eneste som tar tid er jo å vente på at risen skal bli myk. Smaker mye bedre enn Toro.

Enda et tips: I stad lagde jeg makaroni med kjøttsaus på den tiden det tok å koke opp vann og få pastaen ferdig. Skjær brokkoli i små buketter og løk i små terninger. Skrell og rasp en stor gulrot. Tilsett dette i stekepanna sammen med ønsket kjøttdeig (eller linser?) og krydre etter ønske. Hell over hermetiske moste tomater og la koke til pastaen er klar. Det er ikke hokus pokus!

Anonymkode: 4a356...7fb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er godt nok når vi skal på hytta og ikke ønsker å kjøpe med så mye forskjellig. Utover dette er det ikke godt nok i hverdagen for oss. 

Anonymkode: 39774...55f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da kan du faktisk like godt lage det selv. Med en boks hermetiske tomater, ferdig kraft fra butikken, fløte og de ingrediensene du nevner så har du jo så å si en ferdig gryte. Ville tilsatt en grønnsak eller to til, smakt til med krydder og salt og pepper, og voila. Like kjapt og mye bedre.

Men da har du ikke lært det skikkelig :) Tipper du hadde hatt god nytte av å se et basic matlagingskurs på youtube. Å lage hjemmelaget gryte f.eks. er faktisk vanskelig å gjøre feil.

Poenget er at man ikke alltid har nok ingredienser. Å bruke Toro som base og så bruke opp rester er helt innenfor.  For å lage alt fra bunnen for å få nok trengs det kanskje 3 løk, 5 selleristenger og 5 gulrotbiter, men så har du bare litt av noe av det.  Jeg kan ha noen gulrøtter og så vil jeg bruke de før de blir ødelagt, da greit å bruke de i en Toro lasagne. 

Jeg har likevel en skuff i fryseren hvor jeg kutter rester jeg kan bruke senere, men ikke gulrot.  

Anonymkode: 17743...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Poenget er at man ikke alltid har nok ingredienser. Å bruke Toro som base og så bruke opp rester er helt innenfor.  For å lage alt fra bunnen for å få nok trengs det kanskje 3 løk, 5 selleristenger og 5 gulrotbiter, men så har du bare litt av noe av det.  Jeg kan ha noen gulrøtter og så vil jeg bruke de før de blir ødelagt, da greit å bruke de i en Toro lasagne. 

Jeg har likevel en skuff i fryseren hvor jeg kutter rester jeg kan bruke senere, men ikke gulrot.  

Klarer ikke voksne folk planlegge? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 16.30):

Syns ofte at mat fra Toro smaker bedre enn det jeg får av hjemmelaget mat hos andre.

Er ikke så glad i å lage mat så da er det veldig praktisk med Toro

Anonymkode: 63fe2...4c7

Enig, det er så smakløst. 

Bruker toro, eller liknende, hver dag, er det som smaker best.

Anonymkode: 90cc1...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klarer ikke voksne folk planlegge? 

Ikke når det gjelder mat, er det mest kjedelige jeg gjør. Før vi fikk barn spiste jeg ikke hver dag, fordi å lage mat er så utrolig kjedelig. Vil bruke minst mulig tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Folk skal selvsagt få gjøre som de vil, men personlig lager jeg da heller noe annet, fremfor å kjøpe en pakke Toro lasagne for å bruke opp restene. Om jeg har lyst på lasagne bruker jeg de kronene jeg sparer på å IKKE kjøpe Toro lasagne, til de resterende ingrediensene jeg trenger for å lage en skikkelig lasagne. Når det er sagt snakker jeg først og fremst til de som mener det er så mye mer styr og så tidkrevende å lage hjemmelaget middag. Sannheten er at det ikke trenger å være det i det hele tatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ikke når det gjelder mat, er det mest kjedelige jeg gjør. Før vi fikk barn spiste jeg ikke hver dag, fordi å lage mat er så utrolig kjedelig. Vil bruke minst mulig tid.

Kjedelig, men veldig nyttig. Har du barn, ekstra viktig med både planlegging og godt kosthold. Tenk å ikke spise hver dag fordi det er "kjedelig"? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta til dere bølga som går over verden nå, vi vil ha ekte mat! Møt oss på det, framfor å febrilsk få gjennom slagordet deres «kjempegodt nok». For det er det ikke. Det er ikke mulig å stoppe bølgen, bare følg med oss heller.

Ha et teammøte og idemyldre heller følgende: hvordan kan dere lage posemat som IKKE er ultraprosessert og tilsatt alt slags mulig drit? Javel, kanskje noen kunder vil velge andre produsenter da som har den samme gamle tilsatte maten deres med juks i som gjør at maten smaker bedre. Men, lager dere posemat som faktisk ikke inneholder dritt, så vil dere vil få nye kunder, nemlig meg og flere andre som unngår ultraprosessert! Jeg vil gjerne ty til lettere løsninger, men ikke så lenge dere insisterer på å tilsette all slags tilsetningsstoffer. 

Hvordan tenker du posemat ikke skal være ultraprosessert? 

Anonymkode: aa2c4...e1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det morsomme er at de som har en sykelig frykt for Toro ikke ser ut til å vite hvordan man lager god mat. De snakkes om at alt er så fort gjort, men gryter skal stå leeenge så alt av smak og aroma blander seg. 

Anonymkode: e8c39...4cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Norge er ikke USA. Jeg bare nevner det. Du sluker råd fra USA, landet hvor de færreste lager mat selv. Og hvis de «lager det» involverer det kopper og mikrobølgeovn. 

Anonymkode: e8c39...4cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...