AnonymBruker Skrevet 25. januar #81 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var fått servert veldig mye hjemmelaget mat som på ingen måte svarte til forventningene. Det virker som mange setter = mellom hjemmelaget og godt. Gryteretter, sauser, lasagne, pizzafyll, kaker. De er så fornlyde for de har brukt mange kjeler, utstyr og ingredienser. De synes vel det smaler godt selv også. Men helt ærlig? Meh. I beste fall har det vært "helt ok". Til dags dato har jeg kun møtt på en rett (kake) som det har falt meg inn å spørre om oppskrift på. Og det var en type kake som man aldri kan lage ut fra "pose-konseptet". Anonymkode: 35b2e...025 Hvis du selv er vant til industriell hel- og halvfabrikata kan disse opplevelsene skyldes at du er såkalt smaksskadet, dvs at smaksløkene dine er vant til å bli svimeslått av store mengder salt, sukker og smaksforsterkere fra matindustrien. Rene smaker skriker mindre høyt, og når man går over fra kun ferdigmat til kun hjemmelaget trenger man litt tid for at sanseapparatet rett og slett skal få med seg alle nyansene i råvarebasert mat laget fra bunnen. Jamie Olivers serie om skolemat illustrerte dette godt. Jamie måtte pøse på med chili i den hjemmelagde maten han serverte barna som var vant til kun hel- og halvfabrikata, ellers syntes de ikke det smakte noe som helst. Og han burde jo kunne lage ok mat sånn i prinsippet skulle man tro. Anonymkode: 36951...fc2 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar #82 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du selv er vant til industriell hel- og halvfabrikata kan disse opplevelsene skyldes at du er såkalt smaksskadet, dvs at smaksløkene dine er vant til å bli svimeslått av store mengder salt, sukker og smaksforsterkere fra matindustrien. Rene smaker skriker mindre høyt, og når man går over fra kun ferdigmat til kun hjemmelaget trenger man litt tid for at sanseapparatet rett og slett skal få med seg alle nyansene i råvarebasert mat laget fra bunnen. Jamie Olivers serie om skolemat illustrerte dette godt. Jamie måtte pøse på med chili i den hjemmelagde maten han serverte barna som var vant til kun hel- og halvfabrikata, ellers syntes de ikke det smakte noe som helst. Og han burde jo kunne lage ok mat sånn i prinsippet skulle man tro. Anonymkode: 36951...fc2 Dette! Da jeg sluttet med hel- og halvfabrikata, så smakte naturlig mat....ingenting! Det tok en stund for smaksløkene å nullstille seg. Nå smaker tilsvarende mat bare syntetisk drit, og jeg kan ikke forstå at jeg spiste dette regelmessig i årevis tidligere. Anonymkode: a85a1...e72 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar #83 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bestemmer selv hvilken mat du spiser. Om du kjenner at du blir syk av Toro, så er ikke det mar for deg. Men vi har strenge lovverk i norge om deklarering av ingredienser. Du tåler ikke Toro, men ikke spre rundt med konspirasjonsteorier. Alle som produserer mat her i Norge, inkludert Toro, må følge strenge regler for hvordan mat skal merkes. Feil skjer selvsagt, hver dag vil jeg tro. Men det er derfor alle bedrifter har strenge revisjoner der ting som dette gjennomgås. Ifølge regelverket skal tilsetningsstoffer angis med både navn og/eller E-nummer. Det betyr at E621 enten skal oppgis som «mononatriumglutamat» (eller tilsvarende på norsk) eller som «E621». Den kan ikke skjules under generelle betegnelser som «aroma» eller «krydder». Dette er fordi forbrukerne skal ha mulighet til å identifisere hvilke tilsetningsstoffer som finnes i matvaren. Om du ønsker å dykke dypere inn i lovverket, noe jeg ikke orker. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-11-28-1497?utm_source=chatgpt.com Anonymkode: 0accc...e1f Hvor står det? Anonymkode: 477d8...c0f
AnonymBruker Skrevet 25. januar #84 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du selv er vant til industriell hel- og halvfabrikata kan disse opplevelsene skyldes at du er såkalt smaksskadet, dvs at smaksløkene dine er vant til å bli svimeslått av store mengder salt, sukker og smaksforsterkere fra matindustrien. Rene smaker skriker mindre høyt, og når man går over fra kun ferdigmat til kun hjemmelaget trenger man litt tid for at sanseapparatet rett og slett skal få med seg alle nyansene i råvarebasert mat laget fra bunnen. Jamie Olivers serie om skolemat illustrerte dette godt. Jamie måtte pøse på med chili i den hjemmelagde maten han serverte barna som var vant til kun hel- og halvfabrikata, ellers syntes de ikke det smakte noe som helst. Og han burde jo kunne lage ok mat sånn i prinsippet skulle man tro. Anonymkode: 36951...fc2 Skrev jeg at jeg synes det smaker lite av maten jeg har fått servert? I beste fall har det vært helt ok. Jeg skriver ikke at jeg synes toro er verdens beste mat heller, men der vet man hva man får, det smaker det samme hver gang. Den beste maten jeg spiser er ris, kylling (uten salt eller annet krydder, bittelitt smeltet smør og kokte grønnsaker som ikke er saltet. Jeg synes dette smaker mye og godt. Folk har det med å krydre maten feil (feil sammensetning eller mengde), steke/kone for mye eller lite. Og gjerne bruke råvarekombinasjiner som fungerer dårlig. Min personlige mening er at Toro er flinkere på sammensetning av ingredienser. Anonymkode: 35b2e...025 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #85 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skrev jeg at jeg synes det smaker lite av maten jeg har fått servert? I beste fall har det vært helt ok. Jeg skriver ikke at jeg synes toro er verdens beste mat heller, men der vet man hva man får, det smaker det samme hver gang. Den beste maten jeg spiser er ris, kylling (uten salt eller annet krydder, bittelitt smeltet smør og kokte grønnsaker som ikke er saltet. Jeg synes dette smaker mye og godt. Folk har det med å krydre maten feil (feil sammensetning eller mengde), steke/kone for mye eller lite. Og gjerne bruke råvarekombinasjiner som fungerer dårlig. Min personlige mening er at Toro er flinkere på sammensetning av ingredienser. Anonymkode: 35b2e...025 Ikke alle er flinke til å bruke krydder riktig, det er sant. Men å påstå at Toro er gode på sammensetning av ingredienser? Løk 18 %, tomat 16 %, maisstivelse, Hvetemel, olje (solsikke, raps), salt, sukker, sjampinjong 4 %, glukosesirup, paprika 2 %, aroma, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), modifisert maisstivelse, sennepsfrø, hvitløk, sort pepper, syre (sitronsyre), gjærekstrakt. Nei takk fra meg til det meste av dette. Anonymkode: a85a1...e72 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar #86 Skrevet 25. januar Jeg har aldri skjønt behovet for Toro. Baser for gryterett lages kjapt av grønnsaker, krydder, buljong, fløte el kokosmelk. Anonymkode: 335c1...c4c 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar #87 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har aldri skjønt behovet for Toro. Baser for gryterett lages kjapt av grønnsaker, krydder, buljong, fløte el kokosmelk. Anonymkode: 335c1...c4c For dere som kan lage mat så skjønner jeg at det er vanskelig å forstå 😄 Anonymkode: 8635d...e43 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #88 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Haha, det siste jeg har er helseangst. Har aldri tatt en "legesjekk" i mitt liv, og jeg er 54. Anonymkode: 477d8...c0f Det er jo veldig skummelt. Du bør sjekke deg en gang i året, og ikke belage deg på helsekost og alternativt tøv. Anonymkode: e8c39...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #89 Skrevet 25. januar Eneste vi kjøper av Toro er lasagne, og den legger vi til både grønnsaker, vin og annet godt. Ellers går det lite i ultraprosessert mat, så jeg er ikke spesielt bekymret for helsa der. Er nok verre med alle de småtingene som kjeks og lettprodukter med aspartam. Anonymkode: 4051b...c68
AnonymBruker Skrevet 25. januar #90 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ikke alle er flinke til å bruke krydder riktig, det er sant. Men å påstå at Toro er gode på sammensetning av ingredienser? Løk 18 %, tomat 16 %, maisstivelse, Hvetemel, olje (solsikke, raps), salt, sukker, sjampinjong 4 %, glukosesirup, paprika 2 %, aroma, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), modifisert maisstivelse, sennepsfrø, hvitløk, sort pepper, syre (sitronsyre), gjærekstrakt. Nei takk fra meg til det meste av dette. Anonymkode: a85a1...e72 Også er det det med mengde og forhold da. Er dette en suppepose eller noe slikt? Hvis du blander det innholdet med en liter vann så er det jo ikke så ille. Anonymkode: e8c39...4cf 1
Bippeti Skrevet 25. januar #91 Skrevet 25. januar De her som sier Toro er "bedre" har åpenbart et usunt forhold til mat. Mat bør først og fremst være ernæring, det er godt med god smak, men det bør ikke være hovedkriteriet for hva man velger å spise. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #92 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi vi slipper å kjøpe så mange ingredienser, krydder som kastes om noen år osv. Anonymkode: 703c2...cbf Hvis man lager mat med jevne mellomrom, klarer man da helt fint å bruke opp krydder i veldig god tid før det må kastes? Dette er litt sånn: hvordan avsløre at personen ikke lager god, hjemmelaget mat 😅 Anonymkode: c69c6...7e1 6
Skyblue7 Skrevet 25. januar #93 Skrevet 25. januar Toro er definisjonen på ultra prosessert mat, dessverre. Jeg bruker det selv av å til (synes feks Mexicabsk Tomatsuppe er fin som base), men prøver å fase ut så mye som mulig. Mye salt, e stoff og konserveringsmiddel. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #94 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Også er det det med mengde og forhold da. Er dette en suppepose eller noe slikt? Hvis du blander det innholdet med en liter vann så er det jo ikke så ille. Anonymkode: e8c39...4cf Maten er fortsatt full av dårlige ingredienser som frøoljer, sukker, aroma, glukesirup, fargestoffer. Men du tenker at så lenge man blander det ut med vann så "er det ikke så ille"? Så hvis man tar ei baconpølse og mikser den med vann, så ble det plutselig mindre usunt? Anonymkode: a85a1...e72 3
Katten.2.0 Skrevet 25. januar #95 Skrevet 25. januar I snitt bruker jeg sikkert Toro mellom 1-2 ganger i måneden. Liker å lage mat, kan gjerne bruke timevis på det, men til noen ting her og der er Toro et fint supplement. 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar #96 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jo forferdelig trist at det har blitt slik at folk anser Toro som vanlig og "sunn" mat. Toro er ultaprosessert, og det vet vel alle øker risiko for alvorlig sykdom? Anonymkode: a85a1...e72 Som EN DEL av et vanlig kosthold, skriver jeg. Hverdagsmat er sunn mat. Det som er usunt er overdrevne mengder av fett, sukker og andre tvilsomme ingredienser. Om man tyr til TORO et par ganger uka er det ikke usunt - og det er absolutt ingen økt risiko for "alvorlig sykdom" om man ellers spiser helt vanlig norsk mat. Hva er det med dette UP-polititet - det har jo gått fulstendig av skaftet. Alle skjønner at nuggets, pølser, pommfri, industriloff og hauger med andre dårlige matvarer ikke er sunne. Men så har dette hysteriet gått så langt at til og med en seriøs avis som Aftenposten stiller spørsmål om "hva er sunnest av grovt butikkrød og hjemmebakt loff" Et slikt spørsmål er jo fullstendig latterlig, men UP-gjengen ville vel heller spist loff... Anonymkode: 9750f...f36 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar #97 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Skrev jeg at jeg synes det smaker lite av maten jeg har fått servert? I beste fall har det vært helt ok. Jeg skriver ikke at jeg synes toro er verdens beste mat heller, men der vet man hva man får, det smaker det samme hver gang. Den beste maten jeg spiser er ris, kylling (uten salt eller annet krydder, bittelitt smeltet smør og kokte grønnsaker som ikke er saltet. Jeg synes dette smaker mye og godt. Folk har det med å krydre maten feil (feil sammensetning eller mengde), steke/kone for mye eller lite. Og gjerne bruke råvarekombinasjiner som fungerer dårlig. Min personlige mening er at Toro er flinkere på sammensetning av ingredienser. Anonymkode: 35b2e...025 Når du forteller om maten du liker så er det jo åpenbart at du representerer en veldig smal del av befolkningen. For folk flest er usaltet og ukrydret kylling med kokte grønnsaker utrolig smaksløs og trist mat. Du skal selvsagt få like det du vil, men med slike uvanlige preferanser så må du nesten innse at du ikke er den rette til å uttale deg om krydring og tilberedning av mat. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): For dere som kan lage mat så skjønner jeg at det er vanskelig å forstå 😄 Anonymkode: 8635d...e43 Heldigvis kan man alltids lære å lage mat 😊 Og så finnes det mange lette oppskrifter, der de eneste påkrevde forkunnskapene er å kunne lese. Anonymkode: 4a356...7fb 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #98 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ikke alle er flinke til å bruke krydder riktig, det er sant. Men å påstå at Toro er gode på sammensetning av ingredienser? Løk 18 %, tomat 16 %, maisstivelse, Hvetemel, olje (solsikke, raps), salt, sukker, sjampinjong 4 %, glukosesirup, paprika 2 %, aroma, fargestoff (ammoniert karamell, paprikaekstrakt), modifisert maisstivelse, sennepsfrø, hvitløk, sort pepper, syre (sitronsyre), gjærekstrakt. Nei takk fra meg til det meste av dette. Anonymkode: a85a1...e72 Om man tar bort aroma, modifisert maisstivelse og gjærekstrakt så blir det nok ikke mye smak igjen. Anonymkode: 477d8...c0f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #99 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Når du forteller om maten du liker så er det jo åpenbart at du representerer en veldig smal del av befolkningen. For folk flest er usaltet og ukrydret kylling med kokte grønnsaker utrolig smaksløs og trist mat. Du skal selvsagt få like det du vil, men med slike uvanlige preferanser så må du nesten innse at du ikke er den rette til å uttale deg om krydring og tilberedning av mat. Heldigvis kan man alltids lære å lage mat 😊 Og så finnes det mange lette oppskrifter, der de eneste påkrevde forkunnskapene er å kunne lese. Anonymkode: 4a356...7fb Nei dessverre, ikke alle kan få til matlaging, jeg kunne like gjerne siktet meg inn på å bli toppscorer i Premier League. Anonymkode: 8635d...e43 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar #100 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor står det? Anonymkode: 477d8...c0f Gå inn i lovdata linken jeg sendte. Eller søk opp selv. Det er EU/EØS direktiv, regler og lover når det kommer til merking av mat. Anonymkode: 0accc...e1f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå