Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest vimse
Skrevet

Jeg har en ¨gammel¨ maskin, full at tøys og tull, som jeg tenkte jeg skulle bruke til diverse småting, som bilder osv. Tenkte som så å formatere, og joda, det skjer noe, men det går så veldig seint??? Jeg gjør det riktig når jeg formaterer via dos ledetekst?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, det er nok riktig. (En av flere måter å gjøre det på.)

Hvor lang tid det tar kommer an på både metoden og hvor kjapp (eller treg) PC'n er. Uansett tar det ei stund.

Gjest vimse
Skrevet

Ja... det står:

kontrollerer 5 749,79 mb

prøver å gjenopprette tildelingsenheten 1 014 703

Kanskje jeg har en stund igjen... :sur:

Eller kanskje jeg bare ikke gjør det riktig..

Gjest vimse
Skrevet

Tallene endrer seg da... nå er det 1 014 842

Gjest Gjesta
Skrevet

OK. Da får den bare ta den tida den trenger.

Gjest vimse
Skrevet

Æsj, nå tenkte jeg du hadde en superløsning til meg, så det gikk litt fortere...

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Nope.

Har du Windows/LinuxCd'n for handa kan du stappe den i PC'n og formatere derfra, men jeg tviler på at det går så mye kjappere. LIke greit å få fullstendig formatering på gamlemåten.

Alternativt: Bruk PartitionMagic dersom du har det installert. -Men det tar også sin tid.

Endret av Mimir
Gjest vimse
Skrevet

Prøvde via cd, men hadde feil cd, så da var jeg like langt... Jaja, får bare gå her og surre den... det verste er at det er to harddisker å formatere... Og med min flax tar det vel like lang tid med begge.. :frustrert:

Takk for hjelpen!

Skrevet

Pleier alltid å gjøre det over natten jeg... :sjenert:

Gjest vimse
Skrevet
:ler: Jeg har en mistanke om at maskinen må stå og surre i natt ja... Æsj!
Gjest Gjest
Skrevet
Ja... det står:

kontrollerer 5 749,79 mb

prøver å gjenopprette tildelingsenheten 1 014 703

Det betyr at det er noe fysisk galt med selve disken. Jeg ville ikke brukt den, hvis jeg var deg.
Gjest vimse
Skrevet
Det betyr at det er noe fysisk galt med selve disken. Jeg ville ikke brukt den, hvis jeg var deg.

Hvilket vil si?

Gjest Gjesta
Skrevet

Står den fortsatt og hakker omtrent på samme sted, Vimselims?

Gjest vimse
Skrevet

Den kom opp i 1 018 og noe, da orket jeg ikke høre mer på surringen... Så skrudde av hele greia..

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er nok mye mulig at disken ikke er helt frisk da.

Dersom du ikke får formatert disken kan du prøve å installere på nytt uten å formatere.

Du skulle bruke den til lagring, skulle du ikke? Det er ikke så kritisk å ha nyformatert disk da som hvis du skal kjøre programmer fra den.

Gjest vimse
Skrevet

Poenget med formateringen er at harddisken er så full av dritt, og skal jeg sitte å slette manuelt og i det hele tatt, så tar det så lang tid. Skal i hovedsak bruke den til lagring og litt tull og tøys, og vil gjerne ha litt plass å romstere på. Kanskje jeg bare skal levere den inn...

Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan gjøre det enkelt:

Bruk ctrl+a (merk alt) i utforskeren og deretter shift+delete.

Da sletter du hele mapper, eller partisjoner (du får naturligvis ikke sletta windows, men det meste ellers).

Det tar tid å slette også, men da kan den jo få hakke og gå på egen hånd.

Gjest Gjesta
Skrevet

Deretter kjører du diskopprydding og defragmentering, så er det ikke så brått sikkert du trenger å formatere likevel?

Gjest vimse
Skrevet

Får prøve dette i morgen, akkurat nå føler jeg meg litt :eeeh:

:ler:

Men takk for hjelpen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...