Gå til innhold

Hoppe over årlig service - risiko?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

anonym 4545 skrev (4 timer siden):

Går nok greit, men personlig ville jeg foretatt oljeskift uansett.

Trenger ikke oljeskift på elbil. 

Anonymkode: 4dd04...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Handerrefyren skrev (5 timer siden):

Her vil jeg anbefale at du tegner maskinskadeforsikring ( aka IF pluss eller lignende), min bil havarerte med defekt elektronik (innternladeren), dette hender med endel biler etter 100- 150 KKm eller 7-8 år. Dette koster over 50 000.- min ble dekket av forsikring kom på 4 000 i egenandel, 

Elbiler har ofte dyre deler, og en forsikring som dekker maskinskade og batteri er å anbefale!

Utvidet kaskoforsikring som dekker skader som skjer «tilfeldig og plutselig» kan være en ekstra trygghet.

Som alltid, les igjennom vilkårene for hva som dekkes.

Det kan være ekstra egenandel og begrensninger på bilens alder og km stand.
Sparebank 1 har maks 10 år og 250 000 km, det som kommer først. If har maks 200 000 km, usikker på  alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff da! Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Service er ikke ett krav.

Anonymkode: a0b6b...bb8

Det er det ved f.eks motorhavari eller f.eks batterihavari på el bil. Risikerer avkorting om man ikke har fulgt bilen sitt serviceintervall.

Anonymkode: 924c8...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Står ikke i hi at det er en elbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er en risikosport du driver med å droppe service. 
Forsikringen kan gi deg problemer, skal du selge bilen får du et annet problem. 
Verste r det dersom det skjer noe og du ikke har hatt bilen på service. Da kan forsikringen settes til kr. 0, i verste fall kan du få erstatningskrav mot deg dersom det skjer skade på annen eiendom eller person. 

Anonymkode: 155b1...d03

Forsikringen har ingenting med service å gjøre annet om det er grove feil du ikke har fulgt opp og som forårsaker en ulykke. 

Anonymkode: bd749...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har en Kia Soul 2018 modell hvor 7 års garanti akkurat gikk ut. Jeg har fulgt alle servicer siden jeg kjøpte bilen i 2021, har byttet 12V batteriet i høst og kjører ca 8000 km i året. Den servicen bilen hadde i fjor ble kalt 90000 km, men bilen gått 70 000 km nå. 

Vurderer å utsette/ hoppe over service nå, Bertel O Steen skal ha 3800,- for den og akkurat nå er det veldig mye penger for meg. Må til tannlege å fikse ting samt kjøpe nye briller. 

Billånet er akkurat nedbetalt og håper bilen fortsetter å være en grei, «gratis» bil et par år nå. 

Hva risikerer jeg ved å utsette servicen? 

Anonymkode: e8859...503

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for beroligende og omfattende svar! 😊

Min 2018-model passerte akkurat 70 tusen så forholdsvis kort kjørelengde. Håper også den skal være rimelig og til å stole på i flere år til. Er nok den forholdsvis korte rekkevidden som evt presser meg til bilbytte, synes jeg lader ofte - særlig nå på vinteren. Har lader på jobb og hjemme så går greit. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig jeg er veldig blond nå, men bruker elbil olje? Kan peile olje på bensinbiler jeg har hatt tidligere altså… TS

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Står ikke i hi at det er en elbil...

Se overnevnte svar fra TS. De fleste Kia Soul som selges i Norge er elbiler etter det jeg har fått med meg i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 16.20):

Sikker på at du ikke blander med EU-kontroll nå? Har aldri hørt at man kan få juridiske problem grunnet utsatt service… 

TS

Ja, jeg vet hva jeg uttaler meg om, jeg ble nemlig ikke født i går. 
Er ikke bilen vedlikeholdt, og ikke på anbefalt service, så kan forsikringen si at den ikke er forsvarlig å bruke. 
Men noen her inne må gjerne erfare ting, selv, før de hører på andre. 

Anonymkode: 155b1...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...