Gå til innhold

Hoppe over årlig service - risiko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en Kia Soul 2018 modell hvor 7 års garanti akkurat gikk ut. Jeg har fulgt alle servicer siden jeg kjøpte bilen i 2021, har byttet 12V batteriet i høst og kjører ca 8000 km i året. Den servicen bilen hadde i fjor ble kalt 90000 km, men bilen gått 70 000 km nå. 
 

Vurderer å utsette/ hoppe over service nå, Bertel O Steen skal ha 3800,- for den og akkurat nå er det veldig mye penger for meg. Må til tannlege å fikse ting samt kjøpe nye briller. 
 

Billånet er akkurat nedbetalt og håper bilen fortsetter å være en grei, «gratis» bil et par år nå. 
 

Hva risikerer jeg ved å utsette servicen? 

Anonymkode: e8859...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal du selge den, er et av punktene du må hake av for om du har fulgt anbefalt serviceintervall.

Merkeforhandler er alltid dyre. Jeg brukte uavhengig serviceverksted, og sparte penger på det.

Anonymkode: 583dd...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal du selge den, er et av punktene du må hake av for om du har fulgt anbefalt serviceintervall.

Merkeforhandler er alltid dyre. Jeg brukte uavhengig serviceverksted, og sparte penger på det.

Anonymkode: 583dd...3d8

Jeg tenker vel at innen jeg skal selge den er den i prisklassen under 30 tusen og ikke av så stor verdi. Skal ta en service i løpet av våren, men må skyve kostnaden litt foran meg. 
 

Skal undersøke verksteder og priser i nærheten. 

Anonymkode: e8859...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har en Kia Soul 2018 modell hvor 7 års garanti akkurat gikk ut. Jeg har fulgt alle servicer siden jeg kjøpte bilen i 2021, har byttet 12V batteriet i høst og kjører ca 8000 km i året. Den servicen bilen hadde i fjor ble kalt 90000 km, men bilen gått 70 000 km nå. 
 

Vurderer å utsette/ hoppe over service nå, Bertel O Steen skal ha 3800,- for den og akkurat nå er det veldig mye penger for meg. Må til tannlege å fikse ting samt kjøpe nye briller. 
 

Billånet er akkurat nedbetalt og håper bilen fortsetter å være en grei, «gratis» bil et par år nå. 
 

Hva risikerer jeg ved å utsette servicen? 

Anonymkode: e8859...503

Det er en risikosport du driver med å droppe service. 
Forsikringen kan gi deg problemer, skal du selge bilen får du et annet problem. 
Verste r det dersom det skjer noe og du ikke har hatt bilen på service. Da kan forsikringen settes til kr. 0, i verste fall kan du få erstatningskrav mot deg dersom det skjer skade på annen eiendom eller person. 

Anonymkode: 155b1...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en risikosport du driver med å droppe service. 
Forsikringen kan gi deg problemer, skal du selge bilen får du et annet problem. 
Verste r det dersom det skjer noe og du ikke har hatt bilen på service. Da kan forsikringen settes til kr. 0, i verste fall kan du få erstatningskrav mot deg dersom det skjer skade på annen eiendom eller person. 

Anonymkode: 155b1...d03

Service er ikke ett krav.

Anonymkode: a0b6b...bb8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en risikosport du driver med å droppe service. 
Forsikringen kan gi deg problemer, skal du selge bilen får du et annet problem. 
Verste r det dersom det skjer noe og du ikke har hatt bilen på service. Da kan forsikringen settes til kr. 0, i verste fall kan du få erstatningskrav mot deg dersom det skjer skade på annen eiendom eller person. 

Anonymkode: 155b1...d03

Hva har service med forsikring å gjøre, når garantien på bilen har gått ut?
Hvis jeg rygger med min gamle bil i en annens bil, hva har det å si for forsikringen min om jeg har hatt den jevnlig på service eller ikke? Jeg har bilen på PKK når det er tid for det, bytter jevnlig olje og oljefilter, og så sjekker jeg selvsagt opp eventuelle rare lyder eller andre ting når det oppstår. That's it. Jeg drar aldri på noen service med bilen.

Anonymkode: df011...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er en risikosport du driver med å droppe service. 
Forsikringen kan gi deg problemer, skal du selge bilen får du et annet problem. 
Verste r det dersom det skjer noe og du ikke har hatt bilen på service. Da kan forsikringen settes til kr. 0, i verste fall kan du få erstatningskrav mot deg dersom det skjer skade på annen eiendom eller person. 

Anonymkode: 155b1...d03

Sikker på at du ikke blander med EU-kontroll nå? Har aldri hørt at man kan få juridiske problem grunnet utsatt service… 

TS

Anonymkode: e8859...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er en risikosport du driver med å droppe service. 
Forsikringen kan gi deg problemer, skal du selge bilen får du et annet problem. 
Verste r det dersom det skjer noe og du ikke har hatt bilen på service. Da kan forsikringen settes til kr. 0, i verste fall kan du få erstatningskrav mot deg dersom det skjer skade på annen eiendom eller person. 

Anonymkode: 155b1...d03

Du blander service og periodisk kjøretøykontroll ser jeg. Service har ikke noe med forsikringen å gjøre 

Anonymkode: e6e67...80c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er en risikosport du driver med å droppe service. 
Forsikringen kan gi deg problemer, skal du selge bilen får du et annet problem. 
Verste r det dersom det skjer noe og du ikke har hatt bilen på service. Da kan forsikringen settes til kr. 0, i verste fall kan du få erstatningskrav mot deg dersom det skjer skade på annen eiendom eller person. 

Anonymkode: 155b1...d03

For at forsikringsselskapet skal kreve regress kreves det en har vært grovt uaktsom. 

Ulykke som skjer i forbindelse med kjøring under påvirkning av rusmidler fører normalt til 100% avkortning på utbetaling.

Kjøring uten gyldig førerkort kan også føre til omfattende avkortning.

Å kjøre en bil som ikke er Eu/PKK godkjent kan regnes som grovt uansvarlig om mangler på bil er omfattende.

At produsenten sin anbefaling rundt service ikke gjennomføres betyr ikke noe så lenge bilen er i forskriftsmessig stand i form av Eu/PKK kontroll.

Endret av TBL12
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er 0 problem å utsette service. En av grunnene til at servicehyppigheten er så ofte, er at verksteder skal tjene penger på deg. Hold øye med oljen, og du klarer deg fint. 

Anonymkode: bd26a...355

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er 0 problem å utsette service. En av grunnene til at servicehyppigheten er så ofte, er at verksteder skal tjene penger på deg. Hold øye med oljen, og du klarer deg fint. 

Anonymkode: bd26a...355

Mulig jeg er veldig blond nå, men bruker elbil olje? Kan peile olje på bensinbiler jeg har hatt tidligere altså… TS

Anonymkode: e8859...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplever også at det er for å tjene penger på trofaste kunder at det er årlig service. Hadde det gått mer på kjørelengde kunne jeg forstått det bedre. Men nesten 4000 kroner for å se på bremser og bremsevæske samt skifte pollenfilter virker mye. 
 

Kjøpte som sagt nytt 12V batteri med 1-års garanti og mye bedre enn det orginale batteriet i høst. Fylte på airconditiongass på garanti i fjor sommer. Kjører mest til og fra jobb innen Romerike og forsiktig. Så satser på at det går greit. 
 

Takk for mange svar! TS

Anonymkode: e8859...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv en en Kia Soul, innkjøpt i 2014, den gikk ut på 7 års garantien i 2021, da var den gått 140KKm, den har ikke vært til service etter det, tar bremseservice selv 1 gang i året, den har passert 190 KKm nå, og det er ikke noe som tilsier ad den ikke skal gå noen år til, det er ikke så mye på en elbil foruten bremser som kan gå i stykker.

vedrørende forsikring, en ansvars skade vil ikke påvirkes av om bilen har hvil at service eller ei, en Maskinskade (om en har det) vil kunne påvirkes av service nivået, om en ikke bytter olje på en bensin eller diesel bil vil over tid føre til motorhavari, og ikke være dekket av en forsikring, det er derfor viktig å kunne dokumentere at dette er utført, det vil antagelig være tilstrekkelig å føre dette i serviceheftet  selv og kvitere. andre deler er også avhengig av tilsyn for å ikke havarere, luftfilter, girolje OSV.

På en elbil er det ikke rare greiene en må passe på , men det skal byttes olje på reduksjonsgir/difrensial kasse etter noen år eller Km, selv bytter jeg denne på 100 KKm. Sjekk med et verksted når dette skal utføres på din bil.  hold bremsene ved like, og du har billig bil i mange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (20 minutter siden):

Har selv en en Kia Soul, innkjøpt i 2014, den gikk ut på 7 års garantien i 2021, da var den gått 140KKm, den har ikke vært til service etter det, tar bremseservice selv 1 gang i året, den har passert 190 KKm nå, og det er ikke noe som tilsier ad den ikke skal gå noen år til, det er ikke så mye på en elbil foruten bremser som kan gå i stykker.

vedrørende forsikring, en ansvars skade vil ikke påvirkes av om bilen har hvil at service eller ei, en Maskinskade (om en har det) vil kunne påvirkes av service nivået, om en ikke bytter olje på en bensin eller diesel bil vil over tid føre til motorhavari, og ikke være dekket av en forsikring, det er derfor viktig å kunne dokumentere at dette er utført, det vil antagelig være tilstrekkelig å føre dette i serviceheftet  selv og kvitere. andre deler er også avhengig av tilsyn for å ikke havarere, luftfilter, girolje OSV.

På en elbil er det ikke rare greiene en må passe på , men det skal byttes olje på reduksjonsgir/difrensial kasse etter noen år eller Km, selv bytter jeg denne på 100 KKm. Sjekk med et verksted når dette skal utføres på din bil.  hold bremsene ved like, og du har billig bil i mange år.

Takk for beroligende og omfattende svar! 😊

Min 2018-model passerte akkurat 70 tusen så forholdsvis kort kjørelengde. Håper også den skal være rimelig og til å stole på i flere år til. Er nok den forholdsvis korte rekkevidden som evt presser meg til bilbytte, synes jeg lader ofte - særlig nå på vinteren. Har lader på jobb og hjemme så går greit. 

Anonymkode: e8859...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette en Kia Soul Electric (elbil)?

I så fall dropp service og gjør nødvendig vedlikehold! 

Anonymkode: c3985...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for beroligende og omfattende svar! 😊

Min 2018-model passerte akkurat 70 tusen så forholdsvis kort kjørelengde. Håper også den skal være rimelig og til å stole på i flere år til. Er nok den forholdsvis korte rekkevidden som evt presser meg til bilbytte, synes jeg lader ofte - særlig nå på vinteren. Har lader på jobb og hjemme så går greit. 

Anonymkode: e8859...503

Her vil jeg anbefale at du tegner maskinskadeforsikring ( aka IF pluss eller lignende), min bil havarerte med defekt elektronik (innternladeren), dette hender med endel biler etter 100- 150 KKm eller 7-8 år. Dette koster over 50 000.- min ble dekket av forsikring kom på 4 000 i egenandel, 

Elbiler har ofte dyre deler, og en forsikring som dekker maskinskade og batteri er å anbefale!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Handerrefyren skrev (2 minutter siden):

Her vil jeg anbefale at du tegner maskinskadeforsikring ( aka IF pluss eller lignende), min bil havarerte med defekt elektronik (innternladeren), dette hender med endel biler etter 100- 150 KKm eller 7-8 år. Dette koster over 50 000.- min ble dekket av forsikring kom på 4 000 i egenandel, 

Elbiler har ofte dyre deler, og en forsikring som dekker maskinskade og batteri er å anbefale!

Takk for tips, er totalkunde hos If så skal sjekke ut det. 

Anonymkode: e8859...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en Kia Soul 2018 modell hvor 7 års garanti akkurat gikk ut. Jeg har fulgt alle servicer siden jeg kjøpte bilen i 2021, har byttet 12V batteriet i høst og kjører ca 8000 km i året. Den servicen bilen hadde i fjor ble kalt 90000 km, men bilen gått 70 000 km nå. 
 

Vurderer å utsette/ hoppe over service nå, Bertel O Steen skal ha 3800,- for den og akkurat nå er det veldig mye penger for meg. Må til tannlege å fikse ting samt kjøpe nye briller. 
 

Billånet er akkurat nedbetalt og håper bilen fortsetter å være en grei, «gratis» bil et par år nå. 
 

Hva risikerer jeg ved å utsette servicen? 

Anonymkode: e8859...503

Hvorfor må du ta servicen på merkeforhandleren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (14 minutter siden):

Hvorfor må du ta servicen på merkeforhandleren? 

Nei, jeg må vel ikke det nå. Har blitt fortalt at jeg bør bruke merkeforhandleren så lenge garantien var aktuelt. Men nå har jo den gått ut uansett, så jeg skal undersøke andre alternativer. 

Anonymkode: e8859...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...