AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Skrevet 25. januar Er det flere her som opplever at bekkebunnen er for stram, som at når man prøver å gjør knipeøvelser så er den altfor stram. Vanskelig å tømme blære, føler jeg må på do litt hele tiden, litt som å ha UVI mesteparten av tiden. Svir ikke når tisser men kanskje ubehag av og til. Noen ganger kjennes det som blæren tømmes og det er så befriende, men mesteparten av gangene føles det som jeg må tisse masse så kommer det ikke ut så mye. Verst hvis jeg ikke drikker nok, da kommer svien og den tette følelsen. Orgasme og sex er vondt, som om muskler butter imot. Flere som har noe lignende? Får dere hjelp? Anonymkode: d284e...653
AnonymBruker Skrevet 25. januar #2 Skrevet 25. januar Ja, når muskulaturen er svak blir den ofte stram. Det kan være lurt å øve på å slappe helt av i muskulaturen, samt å være forsiktig med treningen. Anonymkode: 9e5b2...e72
AnonymBruker Skrevet 25. januar #3 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, når muskulaturen er svak blir den ofte stram. Det kan være lurt å øve på å slappe helt av i muskulaturen, samt å være forsiktig med treningen. Anonymkode: 9e5b2...e72 Jeg hadde ikke svak muskulatur før, dette skjedde en dag plutselig, føltes låst og tungt hele bekkenet. Å slappe helt av hjelper ikke, det er som om det er låst uansett. Anonymkode: d284e...653
AnonymBruker Skrevet 25. januar #4 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, når muskulaturen er svak blir den ofte stram. Det kan være lurt å øve på å slappe helt av i muskulaturen, samt å være forsiktig med treningen. Anonymkode: 9e5b2...e72 Dette. Jeg ble regelrett støl nedi der bare etter få knipeøvelser, men det føltes bare veldig stramt som om bekkenbunnen skulle vært sterk. Anonymkode: f872a...8cd
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Skrevet 25. januar Hva foretok du deg etter de innledende problemene? Fortsatte du med knipeøvelser? Fordelte du dem mer utover, slik at du tok feks 3 min morgen, 2 min ettermiddag og 3 min kveld heller enn alt på en gang? Øvde du på avspenning? Å oppleve forbigående forverring er ikke verken uvanlig eller dramatisk. Når man bruker ubenyttede muskler mye etter lang tids dvale så knytter de seg. DT vil gå over etter noen uker. Det er meningen man skal forstå behovet for å presse seg gjennom de ukene. Derfor sier også fysioterapeuter og leger nå at et er bedre å ta smertestillende og stå i aktivitet enn å la seg bli inaktiv v smerte. Den gamle «unngå det som gjør vondt» er erstattet med en «unngå det som markant forverrer». Og ikke minst: hvilke knipeøvelser gjorde du? Hvordan sjekket du at du fikk knepet med det riktige sett muskler? Jeg mistenker ut fra beskrivelsen i trådene her at en god del som opplever at knipeøvelser «mislykkes» ikke har gjort knipeøvelser. De har nok vært i god tro om at de har identifisert det riktige sett muskler og så utført knipeøvelser rettet mot dette settet muskler, men så har de tatt feil. Og når de så får en behandler som er mer presis i sin veiledning så hjelper det likevel. Fordi styrketrening hjelper. Folk trener seg jevnlig og relativt udramatisk ut av nær dødelige skader. Hvorfor skulle kvinner etter fødsel være designet ulikt kvinner i bilulykker eller operasjon? Anonymkode: 95cc8...599
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg hadde ikke svak muskulatur før, dette skjedde en dag plutselig, føltes låst og tungt hele bekkenet. Å slappe helt av hjelper ikke, det er som om det er låst uansett. Anonymkode: d284e...653 Bekkenbunnen blir ikke akutt svak (sånn foruten etter fødsel og sånn da). Men man kan få akutte symptomer. Jeg anbefaler at du går til en fysioterapeut som har kvinnehelse som fordypning. Da får du hjelp til å undersøke bekkenbunnen, og hvike øvelser/hvor mye du skal gjøre. Anbefaler også at du gjør noen runder med pusteøvelser hver dag. https://www.torbayandsouthdevon.nhs.uk/uploads/25372.pdf Anonymkode: f872a...8cd
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva foretok du deg etter de innledende problemene? Fortsatte du med knipeøvelser? Fordelte du dem mer utover, slik at du tok feks 3 min morgen, 2 min ettermiddag og 3 min kveld heller enn alt på en gang? Øvde du på avspenning? Å oppleve forbigående forverring er ikke verken uvanlig eller dramatisk. Når man bruker ubenyttede muskler mye etter lang tids dvale så knytter de seg. DT vil gå over etter noen uker. Det er meningen man skal forstå behovet for å presse seg gjennom de ukene. Derfor sier også fysioterapeuter og leger nå at et er bedre å ta smertestillende og stå i aktivitet enn å la seg bli inaktiv v smerte. Den gamle «unngå det som gjør vondt» er erstattet med en «unngå det som markant forverrer». Og ikke minst: hvilke knipeøvelser gjorde du? Hvordan sjekket du at du fikk knepet med det riktige sett muskler? Jeg mistenker ut fra beskrivelsen i trådene her at en god del som opplever at knipeøvelser «mislykkes» ikke har gjort knipeøvelser. De har nok vært i god tro om at de har identifisert det riktige sett muskler og så utført knipeøvelser rettet mot dette settet muskler, men så har de tatt feil. Og når de så får en behandler som er mer presis i sin veiledning så hjelper det likevel. Fordi styrketrening hjelper. Folk trener seg jevnlig og relativt udramatisk ut av nær dødelige skader. Hvorfor skulle kvinner etter fødsel være designet ulikt kvinner i bilulykker eller operasjon? Anonymkode: 95cc8...599 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bekkenbunnen blir ikke akutt svak (sånn foruten etter fødsel og sånn da). Men man kan få akutte symptomer. Jeg anbefaler at du går til en fysioterapeut som har kvinnehelse som fordypning. Da får du hjelp til å undersøke bekkenbunnen, og hvike øvelser/hvor mye du skal gjøre. Anbefaler også at du gjør noen runder med pusteøvelser hver dag. https://www.torbayandsouthdevon.nhs.uk/uploads/25372.pdf Anonymkode: f872a...8cd Jeg sluttet å gjøre knipeøvelser helt fordi det gjorde ting enda verre. Det er 3 år siden det skjedde, og ingenting har hjulpet til nå. Jeg har funnet øvelser som jeg har gjort for å tøye/jobbe med bekkebunn men det hjelper bare der og da litt. Jeg skal se om jeg finner fysioterapeut som spesialiserer seg på kvinnelige problem. Anonymkode: d284e...653
AnonymBruker Skrevet 28. januar #8 Skrevet 28. januar Jeg har problemer med å regulere musklene og det gjelder også der. Det jeg har lært og erfart er at hvis jeg skal styrke muskler, så må jeg samtidig også øve på å slappe av i den samme musklen. Ellers blir de kronisk anspente og vonde. Anonymkode: 731cd...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå