Anononyma Skrevet søndag kl 23:19 #21 Del Skrevet søndag kl 23:19 gjest:) skrev (1 time siden): Kan ikke barnet sende en sms til nettverkene sine? Uansett, så bør det jo være forutsigbart for barnet, og noe man kan snakke sammen om. Om barnet mitt hadde vært i en situasjon der h*n ikke fikk gitt en beskjed til vennene sine, ja da hadde jeg åpna nettet lenge nok til at barnet fikk gitt beskjeden, og samtidig bedt barnet skaffe telefonnr til vennene sine. Nå har ikke barnet mitt noe interesse av gaming enda, men kommer absolutt til å la barnet game på dagtid om det er der barnets venner befinner seg. Men jeg trenger fortsatt ikke ha pip åpent Internett hele døgnet av den grunn. Hehehe, igjen, se Ibelin. Disse nettverkene holder til i hele verden. Da jeg gamet som mest selv hadde jeg fler venner i USA og UK enn i Norge. Ikke bare å få telefon nummer til alle og sende sms til alle døgnets tider til alle verdens land. Mange av disse vennskapene var utelukkende online, og mange av de hadde jeg knapt kontaktinfo på utover in-game info. Dette var likevel mennesker jeg kunne tilbringe timesvis med hver dag. Forstå barnets/ungdommens verden før du bruker drastiske tiltak som å stenge dem ute fra sosiale kontaktflater brått. Så lenge det finnes rammer og struktur er det noe annet. Dersom barnet vet at nettet ryker kl 22 hver dag så er det forutsigbart og noe barnet må forholde seg til. Har barnet derimot hatt nett til kl 22 hver dag og plutselig en dag tar du det kl 18 og holder det av en uke er saken en ganske annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 23:27 #22 Del Skrevet søndag kl 23:27 Anononyma skrev (På 25.1.2025 den 23.04): Alle foreldre som bedriver denne typen oppdragelse bør se «Ibelin» på Netflix. Barnet/ungdommen trenger ikke ha spesielle behov for å ha et sosialt nettverk online. Har selv hatt gaming som en interesse siden jeg var lita og har mye nettverk online. Har vært utrolig godt at mine foreldre har respektert disse relasjonene. Vi har alltid hatt klare avtaler om nettbruk og jeg har visst når «nettet har vært av og på». Det å plutselig «ta nettet» betyr at ungdommen plutselig forsvinner f.eks fra avtaler eller forventninger hos sosiale relasjoner som betyr noe for barna deres uten en gang å kunne gi en forklaring. Hva hadde dere voksne følt om dere hadde en avtale med en god venn som måtte utgå, men dere ikke fikk muligheten til å avlyse? Hadde dere tenkt mye på dette? Bekymret dere for om det kan ha skadet relasjonen? Hadde vennen deres blitt irritert/lei seg/oppgitt om de hadde satt av tid til deres avtale og dere bare ikke møtte opp uten ett ord? Nettet stenges til faste tider og ungdommer flest kan vel klokken. De rekker tidsnok å gi beskjed om at det er på tide å legge seg. Anonymkode: f52f4...bf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet søndag kl 23:29 #23 Del Skrevet søndag kl 23:29 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nettet stenges til faste tider og ungdommer flest kan vel klokken. De rekker tidsnok å gi beskjed om at det er på tide å legge seg. Anonymkode: f52f4...bf8 Det var vel akkurat dette jeg poengterte i det siste avsnittet? Forskjell på forutsigbare rutiner og det å brått «ta nettet» som jeg har inntrykk av at en del foreldre gjør i affekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå