Gå til innhold

Eie hus vs rekkehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i rekkehus hvor husleien har økt fra 3500 til 9580 kr/mnd. Dette i løpet av noen år. 
Ønsker meg hus, men da blir det kanskje mange utgifter utenom som vi ikke betaler for i borettslag? 
Kommunale avgifter og evt oppgraderinger utvendig? 
Jeg synes husleien er veldig høy nå og at det kanskje hadde vært bedre å betale ned på egen gjeld? 
Hva lønner seg egentlig er vel spørsmålet mitt. 🙂 

Anonymkode: ba689...ec1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det rekkehus med mye fellesgjeld hvor den avdragsfrie perioden nå er over og viser seg i kraftig økning av fellesutgifter? Eller har det vært mye med økte renter og vedlikehold som er utført?

Ja, et hus er veldig dyrt. Da er man ansvarlig for alt selv, og man må legge til side penger til tak, vinduer, kledning, isolasjon, rør, drenering, i tillegg til bad osv. Avhenger jo av hva som er gjort fra før og når det er gjort, men det å ha hus er veldig kostbart over tid - hvis man har tenkt å vedlikeholde det. 

Et vennepar byttet nettopp tak. Over 400 000,. Ble dyrt siden undertak også måtte byttes. Drenering, avhengig av om man må ta rund hele huset og hvordan terrenget er, kan komme på et par hundre tusen. Da rives evnt plen og terrasse opp, slik at dette også må fikses. Er det gamle rør og de ryker, så kan det bli veldig kostbart. 

Noen ting kan vente, mens andre ting er akutt og må tas omgående.

Har dere en stor buffer, så er hus topp. Jeg tør ikke kjøpe enebolig før jeg har minst 1 mill i buffer. 

De 6000 ekstra i mnd som dere betaler for i fellesutgifter, er minst samme dere bør spare for å ha råd til å vedlikeholde huset over tid. 

Anonymkode: 0b3dd...613

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva dekker den husleia du betaler, da, ts?

Anonymkode: 8da13...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Her kunne jeg ikke tenkt meg enebolig istedetfor rekkehuset vi bor i nå. For her har jeg ikke ansvar for ytre vedlikehold som å skifte vindu, tak osv.

Anonymkode: 64cb9...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den økning i husleien, TS, må jo bety at dere er ferdige med en avdragsfrie periode, og nå begynner å betale ned på felleslånet. Og det må jo igjen bety at du bor i relativt nytt rekkehus, TS. 

Så ja, hvis du nå kjøper en enebolig til samme pris, kjøper du antageligvis gammelt hus, og det kommer til å bli enormt mye dyrere. Det ene er jo at rene avgifter til kommunen er høyre med større hus, men en annen er at dere må stå for alt vedlikehold selv og det inkluderer alle dyre ting som tak, drenering, skifte vinduer, legge på etterisolering - veldig mye som må gjøres i en gammel bygg. Man flytter ikke til en enebolig for å spare penger, for å si det sånn, det er utelukkende for økning av bokomfort. 

Anonymkode: dd210...879

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva du får for pengene? Jeg bor i et eldre rekkehus som er selveier, og må derfor ordne alt selv. Må selv innhente tilbud på vindusbytte, må selv snakke med banken for å øke lånet når jeg må bytte tak osv. I tillegg må jeg koordinere, vite når det er tid for vedlikehold etc. Og må måke all snø selv. Det å sette av penger og tid til dette koster en del i måneden. Og så kommer jo kommunale avgifter og slikt på toppen.

Anonymkode: b6e61...ceb

• Liker 1
Skrevet

Nå vet ikke jeg hva du får for husleien, men hvertfall vi som småbarnsfamilie tjener på å bo i et sameie. Tidligere eide vi enebolig, men kostnadene ble for dyre og for mye uforutsett. Slik som vi har det nå har vi mer stabil økonomi, og trenger kun å passe på det som er innenfor våre fire vegger. Som nevnt over, fint med enebolig om man har mye på bufferkonto :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Penger er ikke alt! Friheten ved å bo i hus er mer verdt! Går ikke an å tenke worst case scenario hele tida.

Nyt livet i stedet. 

Anonymkode: 145dd...c6d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 14.10):

Vi bor i rekkehus hvor husleien har økt fra 3500 til 9580 kr/mnd. Dette i løpet av noen år. 
Ønsker meg hus, men da blir det kanskje mange utgifter utenom som vi ikke betaler for i borettslag? 
Kommunale avgifter og evt oppgraderinger utvendig? 
Jeg synes husleien er veldig høy nå og at det kanskje hadde vært bedre å betale ned på egen gjeld? 
Hva lønner seg egentlig er vel spørsmålet mitt. 🙂 

Anonymkode: ba689...ec1

Dette er for mye økning i husleie ifølge loven, med mindre det dreier seg om 20 år. Dette er lovbestemt. 

Du må se på egen situasjon. Å eie selvstendig innebærer at du har ansvaret for alt. Utvendig og innvendig. Forsikringen tar ofte da om noe går galt. 
Nå har jeg valgt å bo I borettslag. Dette pga at jeg innser mine begrensninger. Jeg blir eldre, jeg har handicap pga kronisk sykdom som. 

Jeg orker ikke plante ut i hytt og pine. For at ting skal se hyggelig ut. Jeg planter ut ekte silke og plastikk. 
Noen ganger er det med folk også. Du må velge, er menneske plastikk, eller din partner. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (15 minutter siden):

Dette er for mye økning i husleie ifølge loven, med mindre det dreier seg om 20 år. Dette er lovbestemt. 

Du må se på egen situasjon. Å eie selvstendig innebærer at du har ansvaret for alt. Utvendig og innvendig. Forsikringen tar ofte da om noe går galt. 
Nå har jeg valgt å bo I borettslag. Dette pga at jeg innser mine begrensninger. Jeg blir eldre, jeg har handicap pga kronisk sykdom som. 

Jeg orker ikke plante ut i hytt og pine. For at ting skal se hyggelig ut. Jeg planter ut ekte silke og plastikk. 
Noen ganger er det med folk også. Du må velge, er menneske plastikk, eller din partner. 

1) hvilken lov og

2) hæ?

Anonymkode: d5caa...e78

• Liker 5
Skrevet

Husker ikke husleie loven. Men det er noe med % andel av økning pr år. Gjør dere kjent med dette. Som utleier gjennom år har jeg alltid forholdt meg til lov. En utleier har ikke lov til å øke husleien sådær. 

AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (41 minutter siden):

Husker ikke husleie loven. Men det er noe med % andel av økning pr år. Gjør dere kjent med dette. Som utleier gjennom år har jeg alltid forholdt meg til lov. En utleier har ikke lov til å øke husleien sådær. 

Vil tro TS eier og det hun kaller husleie er månedlige felleskostnader.

Anonymkode: d5caa...e78

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har husleien økt så mye ts, hva betaler dere?

Vi bor i et hus og i tilegg til lånet er det kommunale avgifter vann og renovasjon som kommer på rundt 3000 pr måned. Vi har store strømutgifter i desember var det rundt 4500 og hva regningen kommer på i januar, vel kanskje mer.

Vi har måttet bytte vinduer og kledning og det kom på over en million.

Vi hadde ikke hatt råd til å bo her om vi ikke var to voksne med jobber. Men det som er bra er at vi har god plass og betaler på noe eget.

Anonymkode: fe9d8...f09

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i samme posisjon. Felleskostnadene her økte kraftig etter renovering ute og det begynner å bli fryktelig dyrt her. Vil bli billigere med lån på enebolig og sette av penger til eventuelle skader enn det her nå. Men igjen, vi vil jo miste tryggheten med at borettslaget dekker mye og vi ikke er ansvarlig for utvendig vedlikehold osv.

Anonymkode: d04f3...497

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri valgt borettslag, da bestemmer man jo ikke selv hva man skal prioritere og ikke minst hvem slm skal utføre arbeidet. Med eget hus kan man heller spare de kronene man ville brukt i fellesgjeld til kostnader på huset.

Anonymkode: ab4e4...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At felleskostnadene er høye, betyr jo ikke at det vil være billigere å bo i enebolig. 

Disse felleskostnadene dekker jo noe. Bor du i enebolig, må du fremdeles betale for vedlikehold, forsikringer, osv osv. 

Anonymkode: 8c13c...5f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De utgiftene du skriver at dere "ikke betaler for" i dag kan jeg love at dere betaler for, det er bare bakt inn i fellesutgiftene. Alt fra vedlikehold til strøing og kommunale avgifter. Fordelen med borettslag er det man kalles stordriftsfordel; det er billigere per enhet når man får fikset 40 tak samtidig. Men i borettslag kan man også oppleve at det tas dyre avgjørelser man ikke er enig i, så man mister jo kontrollen over kostnader, de havner fort i fanget på deg. I enebolig kan du bestemme selv om du vil spare et år ekstra før du tar taket.

Hva som lønner seg kommer helt an på hva du sammenligner med.

Du må se på borettslagets vedlikeholdsplan for de neste årene, og hvordan det skal finansieres. Se på når fellesgjeld blir innfridd. Lag et excelark med oversikt over 20 år, og husk 5% årlig økning av fellesutgifter i tillegg. Du bør også ta med innvendige oppgraderinger du vet du må gjøre. Lag en egen rad for lånet ditt over de samme årene.

Så må du se på hus i området du vil bo i. Hva koster et nytt hus? Her er vel den største kostnaden renter. I tillegg må du vel investere i gressklipper, snøfreser, elbillader, beplantning e.l. som tidligere har blitt tatt hånd om av borettslaget. I tillegg kommer kommunale avgifter og forsikring, kanskje spleiser naboene på brøyting e.l.

Så lager du en for et gammelt hus. Lånet vil sikkert øke i takt med at dere pusser opp. I tillegg må du legge inn alle midler dere trenger til renovering og vedlikehold. Fordelen er kanskje at dere kan lage en plan for 10 år, ikke alt må tas umiddelbart. Men til slutt vil det nok koste det samme som et nytt hus, eller mer om alt må gjøres av håndverkere.

Til slutt sammenligner du hva de ulike husene vil koste over 20 år. I alle budsjettene må du legge inn sparing til renovering som må gjøres på nytt om 20 år. Da har det mye å si om du bor i rekkehus med 1 bad eller hus med 2 bad og vaskerom.

Vi synes egentlig ikke vi bor veldig dyrt i dag, men det er 10 seksjoner hos oss og i løpet av det året vi har bodd her har de andre stemt frem tiltak som så langt har kostet oss 50 000 kr. Fellesutgiftene har økt med 20% på det året. Mye av dette er tull i mine øyne. Jeg orker ikke særlig mange år med dette, og lengter etter å styre og bestemme alt selv. Det har en verdi det også, for mange. Andre igjen finner trygghet i at ting bare ordner seg, og at alt de må gjøre er å betale en regning. Hva setter du mest pris på?

Anonymkode: d8f79...a96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Penger er ikke alt! Friheten ved å bo i hus er mer verdt! Går ikke an å tenke worst case scenario hele tida.

Nyt livet i stedet. 

Anonymkode: 145dd...c6d

Enig, penger er ikke alt! Det verste ved å bo i hus er ikke at kun eiendomsskatten er på 40 000 i året, men at du har ansvaret for et evig byggeprosjekt der noe alltid må repareres og males og skiftes ut og det passer aldri.

Hadde glatt betalt noen ekstra tusenlapper i året for å slippe å tenke på utvendig vedlikehold og mas :ler:

Anonymkode: 02652...d87

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Helene skrev (21 timer siden):

Eh....hæ? Vi snakker om fellesutgifter i et borettslag, ikke husleie som er indeksregulert. Fellesutgifter kan øke drastig pga avdragsfrihet på fellesgjeld er over, samt hvis borettslaget må sette av penger/ta opp lån til større vedlikeholdsutgifter som rørfornying, drenering, bytte tak/kledning, m.m. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hadde aldri valgt borettslag, da bestemmer man jo ikke selv hva man skal prioritere og ikke minst hvem slm skal utføre arbeidet. Med eget hus kan man heller spare de kronene man ville brukt i fellesgjeld til kostnader på huset.

Anonymkode: ab4e4...a6b

Med eget hus må man stå for vedlikeholdet selv. Bor du i et borettslag med 24 leiligheter fordelt på 1 blokk, så er det 24 andelseiere som betaler for bytte av tak. Veldrevne borettslag setter til side penger til dette ved å øke fellesutgiftene, i verste fall får borettslaget lån som fordeles blant 24 andelseiere som fellesgjeld.

Du kan jo selv regne ut hva som lønner seg økonomisk. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...