Gjest GreenSky Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Ja, det lurer jeg på. Mener å ha hørt det et sted. (kanskje her på KG? )
Arkana Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Det vil ikke bli noen grøt akkurat, siden vanlig langkornet ris ikke kleber. En del ristyper har jo også en ganske markant smak som kanskje ikke helt vil passe til en grøt som skal spises med sukker, kanel og smørøye. 1
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 (endret) Risengrynsgrøt av basmatiris smaker helt nydelig! Men du er vel veganer? Jeg tør ikke si hvordan grøten blir uten melk, men med melk går det i hvert fall helt utmerket. Endret 6. mars 2006 av Mimir
Gjest piaf Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 Det går vel an å lage risengrynsgrøt med rismelk, gjør det ikke? Syns det høres godt ut! Ellers selger helsekostbutikk noe som heter risflak, dvs en slags flatklemte riskorn, som man kan lage risgrøt av med kun vann. Litt på samme måte som man lager havregrøt.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #5 Skrevet 6. mars 2006 Det går vel an å lage risengrynsgrøt med rismelk, gjør det ikke? ← Jo, både rismelk og soyamelk. Men jeg tør ikke si hvordan det påvirker smaken på basmatirisen.
Gjest GreenSky Skrevet 6. mars 2006 #6 Skrevet 6. mars 2006 Grøt smaker faktisk bedre med soyamelk, etter hva jeg har fått høre.
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 Tips: Grøt laget på naturris er utrolig godt. Det tar lang tid, men smaken er fantastisk. Jeg synes grøt laget på vanlig grøtris er litt ekkelt, naturris gir mere motstand og smak.
Gjest GreenSky Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 Takk for svar. Mamma lager av og til grøt med halvparten ris og halvparten grøtris. Vil tro at det er sunnere enn av bare grøtris. Så jeg ble litt nyskjerrig på om det var mulig. Da vet jeg det.
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har kutta ut grøtrisen fullstendig. Basmati er både billigere og bedre.
Gjest Lea Skrevet 6. mars 2006 #10 Skrevet 6. mars 2006 Klart det går an! Mamma lager julegrøt og riskrem av langkornet ris og den blir mye bedre enn den vanlige av grøtris. Men det tar lengre tid. Jeg har dessverre ikke oppskriften, men hos oss står den og putrer hele formiddagen på julaften omtrent. Det blir lisom litt mer ris og litt mindre "suppe" når man lager den sånn.
Gjest Emera Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Det går vel an å lage risengrynsgrøt med rismelk, gjør det ikke? Syns det høres godt ut! ← Jo, både rismelk og soyamelk. Men jeg tør ikke si hvordan det påvirker smaken på basmatirisen. ← Jeg har lagd risgrøt med både rismelk og soyamelk. Konsistensen blir ikke helt som med melk, ikke så "myk" som man er vant til. Den bli mer som om man koker grøtrisen i vann, kanskje... Det kan hjelpe å ha i litt soyafløte eller havrefløte, da melkeerstatningene inneholder lite fett. Men kumelken har et eller annet ved seg som gir den kjente konsistensen til typisk norsk melkemat. Med rismelk blir smaken bra, men grøt av soyamelk syntes jeg smakte forferdelig! I hvertfall akkurat den jeg prøvde.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #13 Skrevet 7. mars 2006 tips: rislapper som er laget av risrester (middagsris) skal visst være veldig godt. har ikke prøvd det selv men en venninne gjorde det og syntes de var bedre enn lapper av grøtrester.
Gjest Catwoman Skrevet 7. mars 2006 #14 Skrevet 7. mars 2006 Jge lager risgrøt på rismelk, og det blir veldig godt. Har prøvd å lage med vanlig ris, men da blir det ikke rett grøtkonsistens synes jeg. Men å blande med grøtris og naturris blir bra. Har lett etter rundkornet naturris, men det ser ikke ut til at det er å få tak i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå