Gå til innhold

Screenshot fra nettbank i dag skal søke om låne bevis to uker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg skal søke lånebevis om ca to uker. Men må vente på at jeg får taksert nåværende bolig. Jeg har noen utgifter pluss skal kjøpe ny mobil og bestille en reise nå straks så det hadde egentlig vært greit at banken beregner hva jeg har på konto før de utgiftene. Noen som har erfaring med dette?hvor ny må en kontooverikt være når man søker lånebevis?

Anonymkode: 7ada4...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg skal søke lånebevis om ca to uker. Men må vente på at jeg får taksert nåværende bolig. Jeg har noen utgifter pluss skal kjøpe ny mobil og bestille en reise nå straks så det hadde egentlig vært greit at banken beregner hva jeg har på konto før de utgiftene. Noen som har erfaring med dette?hvor ny må en kontooverikt være når man søker lånebevis?

Banken du søker hos baserer seg på hva du oppgir av EK. Å lyve om EK, gjør at lånebevis ikke lenger er gyldig. For det står hvor mye EK lånesummen forutsetter på lånebeviset, og om du ikke har den EKen lenger, kan du heller ikke låne den summen.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri måttet levere kontoutskrift før søknad om boliglån/bevis?! Og alle bankene vet jo at penger fra lønnskonto går inn og ut hele tiden….

Anonymkode: fc643...4b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er for å vise hva jeg har som egenkapital 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du egenkapitalen på den vanlige brukskontoen?

Anonymkode: 2a609...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du skal vel ikke bruke av egenkapitalen til ferie og mobil? 

Anonymkode: bf32c...341

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du bruker vel ikke av de pengene du har oppgitt som mulig egenkapital? Man holder selvsagt de pengene man tenker å bruke som egenkapital adskilt fra brukskontoen. Det er jo deg selv det går ut over om du får innvilget finansbevis, legger inn bud på bolig og vinner budrunden, for så å ikke ha den egenkapitalen du har oppgitt at du har. Da kan jo banken trekke hele lånet, og du sitter med en bolig til flere millioner og ikke noe lån. Bud er bindende i Norge, så du kan jo ikke ombestemme deg heller.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Penger du tenker å bruke av til utgifter er ikke det du har til egenkapital. Egenkapitalen er det du har av oppsparte/arvede/inntjente midler som du har satt av til å bruke som egenkapital, gjerne på en egen konto fordi de pengene ikke skal brukes til noe annet.

Anonymkode: 3d008...aac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har jo ikke den egenkapitalen om du bruker den på ferie og mobil! Må være veldig dyr ferie og mobil om det utgjør et stort innhugg i egenkapitalen. Dropp det og prioriter bolig.

Anonymkode: 0ef0e...12a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis egenkapitalen din blir så påvirket av et mobilkjøp og en reise at du er bekymret for om du kan få det lånet du ønsker deg, da bør du nok utsette mobilkjøp og reise på ubestemt tid, for da har du egentlig ikke råd til det.

Å lure banken til å gi deg mer lån enn det du har råd til ved å jukse med egenkapitalen, det er uklokt. Det kan føre til vanskeligheter for deg selv. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du egenkapitalen på den vanlige brukskontoen?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal vel ikke bruke av egenkapitalen til ferie og mobil? 

Anonymkode: bf32c...341

Jeg har godt over minstekravet til egenkapital. Men hvis jeg skal kjøpe ferie og mobil nå så må jeg ta penger av en sum jeg kunne ha putta inn i bolig . Og jo mer jeg har spart selv jo høyere lån vil jeg kunne få og jo mer kan jeg kjøpe for. Jeg vet jeg vil klare å betjene lanet da jeg har inntekter fra NAV og utleie på toppen av deltidslønnen min som banken ikke legger til grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig ville det vært greit for deg om svindel gikk igjennom...

Kan ikke skjønne at du ikke kan vente i 2 uker med å bestille mobil. Og reise for den saks skyld 

Anonymkode: 0c9ff...c91

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig ville det vært greit for deg om svindel gikk igjennom...

Kan ikke skjønne at du ikke kan vente i 2 uker med å bestille mobil. Og reise for den saks skyld 

Anonymkode: 0c9ff...c91

Det kan jeg hvis jeg må men om jeg kjøper disse tingene nå eller rett etter lånebevise har gått igjennom ser jeg ingen forskjell på så spørs det om det er en forskjell i hvordan banken ser på det. Så det jeg lurer på i praksis er når jeg skal sende bekreftelse på hvor mye EK jeg har i banken hvor nytt det være? Mobilen og ferien vil være på under 30000 til sammen uansett så vet ikke hvor mye det har å si for hvor mye lån jeg får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mobilen og ferien vil være på under 30000 til sammen uansett så vet ikke hvor mye det har å si for hvor mye lån jeg får?

Da har du ikke de 30 som egenkapital da de skal brukes på noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når vi bevilger finansieringsbevis så skal vi ha dokumentasjon på tilgjengelig egenkapital, så denne må du vise til i nåtid. Det kommer da til å stå I finansieringsbeviset ditt at xxx kr I egenkapital er forutsatt finansieringen. 

Når vi da skal realisere lånet ved overtakelse så bruker vi informasjonen og forutsetningene i finansieringsbeviset. Hvis du da ikke har avtalt egenkapital tilgjengelig så kan vi nekte å utbetale lånet fordi du ikke har holdt din del av avtalen og forutsetningene for finansieringen er ikke oppfylt.

At du selv mener du kan betjene et høyere lån med mindre egenkapital er ikke relevant.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: d1ea1...5a4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kan jeg hvis jeg må men om jeg kjøper disse tingene nå eller rett etter lånebevise har gått igjennom ser jeg ingen forskjell på så spørs det om det er en forskjell i hvordan banken ser på det. Så det jeg lurer på i praksis er når jeg skal sende bekreftelse på hvor mye EK jeg har i banken hvor nytt det være? Mobilen og ferien vil være på under 30000 til sammen uansett så vet ikke hvor mye det har å si for hvor mye lån jeg får?

Hvis det er egenkapitalen saken stopper på men gjeldsgrad og betjening er ok så utgjør 30 000 kr 300 000 kr. Husk at du også skal dekke dokumentavgift når du kjøper, og dette må dekkes utenom egenkapitalen som skal benyttes i finansieringsbeviset.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du må jo ut med EK den dagen du faktisk kjøper og har du sagt at du har en viss sum så forutsetter banken at du har dette + du må også ha nok til omkostninger utenom. Så hva gjør du da om du ikke har råd til å betale for boligen likevel? Et bud på bolig er forpliktende.

Anonymkode: 8bf1f...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Husk at du også skal dekke dokumentavgift når du kjøper, og dette må dekkes utenom egenkapitalen som skal benyttes i finansieringsbeviset.

Hva snakker du om…?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (45 minutter siden):

Hva snakker du om…?!

Aldri kjøpt din egen bolig?

Anonymkode: c4767...45c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Aldri kjøpt din egen bolig?

Anonymkode: c4767...45c

Jo, jeg har kjøpt flere. Dokumentavgiften går ikke spesifikt fra EK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...