Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer sånn på hvordan fremtiden ser ut mht. KI 

jeg er selv flittig bruker av KI på alt fra It, juridiske til helserelaterte spørsmål. ( og alt mulig ellers også) 

har heldigvis et godt nettverk og egen familie så har folk å prate med. Men har snakket litt med chat gpt og spesifikke ting jeg ikke ønsker å belaste andre med. Og da har jeg følt at den var en god samtalepartner med empati og gode reflekterte synspunkter. 

I dag går flere uten fastlege. Jeg hørte nettopp en podcast hvor lege konkurrerte med chat gpt i spørsmål om medisinske problemstillinger . Chat gpt vant med god margin. 
vil det være slik at KI vil erstatte legen på diagnose delen. Blir det slik at vi går inn i en en «sylinder» eller lignende , forteller om helseutfordringene vi har. Blir scannet og undersøkt  for det fysiske. Aktuelle blodprøver blir henvist og resept utskrevet. Om psykiske helseutfordringer så vil jo KI kunne håndtere det også. 

Kanskje sykepleiere vil erstatte den mer praktiske biten som legen tar i dag. Men da assistere KI og ikke en lege.

og hva med andre yrker. Jeg kan se for meg en hel rekke yrker som enkelt kan erstattes av KI. 

Utviklingen skjer i et vanvittig tempo. Lurer på hvordan ting blir fremover. 

Anonymkode: 845ce...5d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 12.52):

Lurer sånn på hvordan fremtiden ser ut mht. KI 

jeg er selv flittig bruker av KI på alt fra It, juridiske til helserelaterte spørsmål. ( og alt mulig ellers også) 

har heldigvis et godt nettverk og egen familie så har folk å prate med. Men har snakket litt med chat gpt og spesifikke ting jeg ikke ønsker å belaste andre med. Og da har jeg følt at den var en god samtalepartner med empati og gode reflekterte synspunkter. 

I dag går flere uten fastlege. Jeg hørte nettopp en podcast hvor lege konkurrerte med chat gpt i spørsmål om medisinske problemstillinger . Chat gpt vant med god margin. 
vil det være slik at KI vil erstatte legen på diagnose delen. Blir det slik at vi går inn i en en «sylinder» eller lignende , forteller om helseutfordringene vi har. Blir scannet og undersøkt  for det fysiske. Aktuelle blodprøver blir henvist og resept utskrevet. Om psykiske helseutfordringer så vil jo KI kunne håndtere det også. 

Kanskje sykepleiere vil erstatte den mer praktiske biten som legen tar i dag. Men da assistere KI og ikke en lege.

og hva med andre yrker. Jeg kan se for meg en hel rekke yrker som enkelt kan erstattes av KI. 

Utviklingen skjer i et vanvittig tempo. Lurer på hvordan ting blir fremover. 

Anonymkode: 845ce...5d6

KI har potensiale til å endre samfunnet vårt fundamentalt. Det kan bli et fantastisk verktøy til glede for alle mennesker, men jeg er dessverre litt betinget optimist. Kunstig intelligens kan for eksempel etter hvert gi enkeltmennesker tilgang til verktøy som kan produsere livsfarlige biokjemiske våpen. Og i hendene på en autoritær stat så kan virkelig dystre fremtidsscenarioer bli virkelig. Vi får håpe det kan reguleres. :)

Skrevet

Jeg er mest bekymret for hva kapitalistene vil gjøre med AI. Vi er på vei inn i et tekno-føydalistisk samfunn frykter jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Må jo ha nok vann til å kjøle ned de store, fysiske maskinhallene også.

Kanskje kan de klare seg med mindre plass og mindre behov for kjøling i framtida?

Skrevet

KI er et fantastisk verktøy , det krever tid før folk  vil klare å bruke det riktig og fornuftig. Etterhvert vil nok en del arbeidsplasser forsvinne grunnet KI. Men samtidig vil det også skapes nye abridsplasser. Fremtiden er lys! 

• 2 uker senere...
Skrevet

AI vil forandre samfunnet like mye som internett gjorde. Teknologien er kommet for å bli, så vi må finne oss i det på godt og vondt. Vi kommer til å bruke AI i jobben vår, eller mulig vi må endre på måten vi jobber på. 

Jeg ser ikke bort fra at AI kan «erstatte» fastlegen, men det betyr ikke at de mister jobben. De kan gjøre andre ting, som f.eks. utvikle AI bedre, dobbelsjekke om diagnosene stemmer, operere, osv… Per idag er fastleger overarbeidet (og det er behov for mer av folk i helsevesenet i framtiden). AI kan forhåpentligvis avlaste dem.

MEN - jeg håper at det norske helsevesenet utvikler sin egen AI (med trygg lagring) - hvis de skal bruke AI til å diagnosere oss. Jeg stoler mer på den norske staten kontra amerikanske / kinesiske bedrifter.

Skrevet
Et menneske skrev (23 timer siden):

AI vil forandre samfunnet like mye som internett gjorde. Teknologien er kommet for å bli, så vi må finne oss i det på godt og vondt. Vi kommer til å bruke AI i jobben vår, eller mulig vi må endre på måten vi jobber på. 

Jeg ser ikke bort fra at AI kan «erstatte» fastlegen, men det betyr ikke at de mister jobben. De kan gjøre andre ting, som f.eks. utvikle AI bedre, dobbelsjekke om diagnosene stemmer, operere, osv… Per idag er fastleger overarbeidet (og det er behov for mer av folk i helsevesenet i framtiden). AI kan forhåpentligvis avlaste dem.

MEN - jeg håper at det norske helsevesenet utvikler sin egen AI (med trygg lagring) - hvis de skal bruke AI til å diagnosere oss. Jeg stoler mer på den norske staten kontra amerikanske / kinesiske bedrifter.

Historisk har det vært sånn at når teknologien overtar menneskelig arbeid så frigjøres menneskene til å gjøre noe annet arbeid. Vi kan jo håpe det blir slik i fremtiden også, men jeg tror dessverre at kunstig intelligens og robotteknologi kan gjøre mennesker overflødige i jobbmarkedet. 

Skrevet
Et menneske skrev (På 16.2.2025 den 8.51):

Med tanke på at Helse Midt-Norge RHF har klart å bruke 5 milliarder på å utvikle et journalsystem som ikke virker ville jeg vært mindre entusiastisk til noe det offentlige Norge skal utvikle på egen hånd... Er det i det hele tatt et offentlig IT-prosjekt som har levert forventet kvalitet til forventet pris til rett tid ennå? Nå skal Oracle, Softbank, Microsoft, Alphabet, Meta og noen til brenne rundt 5500 milliarder på AI-utvikling nærmeste fremtid. 

Hvor mye vil det koste AS Norge å prøve på noe slikt?

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...