AnonymBruker Skrevet i går, 11:47 #1 Del Skrevet i går, 11:47 Har bestilt time for å kastrere seks år gammel hannhund pga diverse utfordringer. Hvor lenge tar det før hunden kan løpe og leke som normalt etter kastrering? Var du hjemme fra jobb for å passe på hunden i dagene etter? Anonymkode: 998dc...905 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:44 #2 Del Skrevet i går, 14:44 Bare spør vetrinæren når du har time? AnonymBruker skrev (2 timer siden): AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anonymkode: b9c4c...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:48 #3 Del Skrevet i går, 14:48 Har du fått innvilget? For er strenge regler for det i Norge. Sykdom eller ekstrem adferd må ofte til Kastrering av hund | Mattilsynet https://search.app/XjiRJgqr6nFARDpd6 Her så fikk vi beskjed at de ikke kunne pga dyrlegen sa her at de kunne gi medisiner for innbilt svangerskap osv Anonymkode: 7a295...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:52 #4 Del Skrevet i går, 14:52 Operasjonen for hannhund er enkel. Tispe er større: åpen abdomen. Ro i 10-14 dager med krage eller body (hann/hunn). Bør ha iallfall godt oppsyn jevnlig for å ikke skade området de første dagene. Så er det litt medisinering og ro. Hilsen dyrlege. (Ps til personen ovenfor: trenger ikke å få det innviglet. Om man har grunn nok i veterinærs øyne så får man operert. Har operert for adferdsvansker, hormonelle plager, sykdom, prostataproblemer ++. Noen har høyere terskel enn andre for operasjon.) Anonymkode: f3b6a...d13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:52 #5 Del Skrevet i går, 14:52 Har inntrykk av at det nå er mye lettere å få kastrert en hund en det var tidligere. Nå kastrerer dyrleger hunder som har problemadferd, men den er ikke relatert til hormoner…… En hund kommer seg fort etter kastrering, men du bør være med dem de første 2-3 dagene👍🏼 Anonymkode: 7ea7a...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:00 #6 Del Skrevet i går, 15:00 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har du fått innvilget? For er strenge regler for det i Norge. Sykdom eller ekstrem adferd må ofte til Kastrering av hund | Mattilsynet https://search.app/XjiRJgqr6nFARDpd6 Her så fikk vi beskjed at de ikke kunne pga dyrlegen sa her at de kunne gi medisiner for innbilt svangerskap osv Anonymkode: 7a295...aff Det kommer helt an på hvilken dyrlege man går til. Her forsøkte dyrlegen å prakke på meg kastrering fordi mine tisper hadde veldig milde og uproblematisk symptomer på innbilt svangerskap (vi var der for en annen grunn). Vet også om flere dyrleger i området som kastrere uten mye om og men, og et par som nekter å kastrere selv, om hunden har store problemer med prostata, konstant jurbetennelse osv. Anonymkode: 21ee9...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:05 #7 Del Skrevet i går, 15:05 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Operasjonen for hannhund er enkel. Tispe er større: åpen abdomen. Ro i 10-14 dager med krage eller body (hann/hunn). Bør ha iallfall godt oppsyn jevnlig for å ikke skade området de første dagene. Så er det litt medisinering og ro. Hilsen dyrlege. (Ps til personen ovenfor: trenger ikke å få det innviglet. Om man har grunn nok i veterinærs øyne så får man operert. Har operert for adferdsvansker, hormonelle plager, sykdom, prostataproblemer ++. Noen har høyere terskel enn andre for operasjon.) Anonymkode: f3b6a...d13 Ok. Vi prøvde å få tispe her . Ene tispa begynte med innbilt svangerskap hver gang fra 3 års alder og fikk kun medisiner, var hos 4 dyrleger. Ved 7 års alder fikk ho kul I juret og viste seg kreft , ble da avlivet pga mengden de fant. Da når tispe nr 2 fikk samme problem med innbilt så hørte vi rundt igjen og ble avvist hos alle rundt oss fordi de kunne gi medisiner for innbilt svangerskap. Sa vi var redd samme ville skje med denne tispa og som sist med kreft siden de var i slekt med hverandre. Og historien gjentok seg. Ble operert 2 ganger pga jur, men så fant de og i livmor og lunger 7 år gammel Så nå er vi usikker opp vi ska skaffe oss tispe igjen. Så lenge vi vet vi ikke ska ha valper som enkelte sier kan forebygge. Vi vet det ikke blir kjøpt valp fra samme plass, selv om det vi egentlig ser etter i hund har denne oppdretter i forhold til jakt Anonymkode: 7a295...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 16:38 #8 Del Skrevet i går, 16:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare spør vetrinæren når du har time? Anonymkode: b9c4c...99c Jeg spør jo her for å legge en plan før timen 😆 Vi har store problemer med atferd, og han spiser knapt mat. Blitt så tynn at det er helt forferdelig. Vi bor i et sameie med masse hunder, så det er helt umulig å holde han helt borte fra tisper med løpetid til en hver tid. Luktene er overalt. Er det noen som vil beskrive litt hvordan det var for sin hannhund? Er det likt som hos menneske-mannen? Der gikk det seg fort til 😌 Anonymkode: 998dc...905 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:23 #9 Del Skrevet i går, 17:23 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Er det noen som vil beskrive litt hvordan det var for sin hannhund? Er det likt som hos menneske-mannen? Der gikk det seg fort til 😌 Anonymkode: 998dc...905 Det er en større operasjon for hund, mennesker steriliseres, dyr kastreres. Anonymkode: 070df...f5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #10 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ok. Vi prøvde å få tispe her . Ene tispa begynte med innbilt svangerskap hver gang fra 3 års alder og fikk kun medisiner, var hos 4 dyrleger. Ved 7 års alder fikk ho kul I juret og viste seg kreft , ble da avlivet pga mengden de fant. Da når tispe nr 2 fikk samme problem med innbilt så hørte vi rundt igjen og ble avvist hos alle rundt oss fordi de kunne gi medisiner for innbilt svangerskap. Sa vi var redd samme ville skje med denne tispa og som sist med kreft siden de var i slekt med hverandre. Og historien gjentok seg. Ble operert 2 ganger pga jur, men så fant de og i livmor og lunger 7 år gammel Så nå er vi usikker opp vi ska skaffe oss tispe igjen. Så lenge vi vet vi ikke ska ha valper som enkelte sier kan forebygge. Vi vet det ikke blir kjøpt valp fra samme plass, selv om det vi egentlig ser etter i hund har denne oppdretter i forhold til jakt Anonymkode: 7a295...aff Hvilken rase var dette? Kondolerer, veldig trist at dere mistet begge på samme viset. Anonymkode: af5fc...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #11 Del Skrevet 23 timer siden Kastrerte tispa mi for et par år siden, og henne måtte jeg være hjemme med en god stund. Heldigvis jobber jeg hjemmefra, så det var ikke noe problem, måtte bare passe på at jeg ikke hadde andre avtaler. Anonymkode: 9c008...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #12 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvilken rase var dette? Kondolerer, veldig trist at dere mistet begge på samme viset. Anonymkode: af5fc...35b Jämthund Anonymkode: 7a295...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #13 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kastrerte tispa mi for et par år siden, og henne måtte jeg være hjemme med en god stund. Heldigvis jobber jeg hjemmefra, så det var ikke noe problem, måtte bare passe på at jeg ikke hadde andre avtaler. Anonymkode: 9c008...dce Endret hun atferd? Ble hun mer stabil i humør? Endret hun atferd rundt andre hunder, folk og dyr? Ts, jeg har ikke hannhund selv, men har flere venner med hannhunder hvor flere av de ha blitt kastrert. Det er ikke en stor operasjon. Første dagen vil de være litt groggy. Én hannhund reagerte dårlig på bedøvelsen brukt under operasjonen, og han isolerte seg, klynket og var aggressiv mot den andre hunden i huset resten av dagen og litt ut neste dag. Det ble brukt en annen type bedøvelse neste gang han måtte legges under for noe annet, og da var han groggy men søkte kos og nærhet hos eierne. En annen hannhund jeg kjenner fikk buken fylt med blod etter kastreringen, så han måtte inn og opereres igjen. Det er ikke så ofte det skjer og det var veldig tydelig at noe var galt så de fikk ordnet det kjapt. Det gjorde at det tok litt lenger tid før hunden hadde kommet seg helt. Han var litt klynkete i noen dager/en liten uke, men kom seg fint. De andre hannhundene jeg kjenner som er blitt kastrert, var det null komplikasjoner med. Operasjon kommer alltid med noe risiko, men kastrering av hannhunder er også en liten rutineoperasjon og derfor går det som oftest alltid bra. Når man tar hunden med hjem etter operasjonen, så er det viktig å passe på at de holder seg varme (kroppen kan slite med å regulere kroppstemperaturen selv etter operasjon). De kan også være uheldige og tisse på seg. Man bør unngå at de hopper opp og ned på ting og herjer i dagene de får smertestillende. Da én av mine fikk operert bort en svær brokk, la jeg en madrass foran sofaen så vi kunne henge der istedenfor oppe i sofaen. Den første dagen var hun groggy og ville bare sove, og hun ville absolutt ikke ha min andre hund nær henne (selv om de vanligvis er gode venner). Neste dag var hun mer seg selv. Vi gikk tur som vanlig (dog litt kortere turer). Hun måtte ha en oppblåsbar smultring rundt halsen for å unngå å forstyrre plasteret (og deretter stingene når plasteret ble tatt av etter et par dager). Hun fikk gå uten når hun var under oppsyn, men fikk den på når jeg ikke kunne passe på hele tiden. Jeg er dog litt usikker på om hannhunder trenger det, men veterinæren sender det med om det er nødvendig. De bør ha fri tilgang til vann. Hunden din bør være kvikk og ganske seg selv etter et par dager. Veterinæren gir deg et papir med instrukser for hvordan du holder såret rent, hva du bør unngå av aktivitet osv. Når det kommer til atferd, så har hannhundene jeg kjenner som har blitt kastrert, blitt langt roligere. Den ene var som din: den ble syltynn hver høst under løpetidperioden pga stress. Ulte 24/7 og nektet å spise om det var løpske tisper i nabolaget. Etter kastreringen spiser den normalt gjennom hele året og stresser langt mindre. Tisper med løpetid lukter fortsatt interessant, men ikke på samme måte som tidligere. Henger den sammen med mine når mine har løpetid, så prøver han faktisk å unngå de fordi de er langt mer interessert i han enn han er i de 😅 Han er fortsatt energisk, kvikk og glad. Personligheten er helt lik som før kastreringen, men han stresser ikke lenger om det er løpetid i nærheten og har det derfor mye bedre. Anonymkode: 21ee9...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden Vi kastrerte med implantat (testoblokker) Tok ca 15 sekunder. Varer ca 1 år om man ikke velger implantat som varer ca 6 mnd. Ville prøve implantat for å vurdere effekter før evt inngrep/varig kastrasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå