AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Del Skrevet 25. januar Jeg bruker egentlig ironi ofte selv, men sjelden på en måte som gjør andre lei seg/på bekostning av andre. En av mine viktigste leveregler er å alltid være snill med andre, fordi man aldri kan vite hvordan folk har det inni seg. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg osv. Jeg merker at jeg spesielt på jobb misforstår, eller blir usikker når kollegene mine bruker ironi. Noen ganger er det fordi jeg ikke kjenner konteksten, andre ganger fordi ironien har en skarp brodd, og jeg blir usikker på hvordan jeg skal reagere. Jeg skjønner at det er ironi de bruker, men blir ubekvem av det. Ender ofte med at jeg ler litt høflig og nervøst. Kanskje det bare handler om at jeg ikke forventer sånt i så stor grad i jobbsetting. Men er det bare meg? Jeg tror ikke jeg har autisme, men altså? Blir jo usikker og trist. Anonymkode: 07b18...de2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #2 Del Skrevet 25. januar Du blir ubekvem fordi de bruker ironi på en frekk og næggete måte, enten ofte eller av og til. Ofte er det mer ironi brukt som spydige og sarkasme. Jeg tåler dette dårlig og synes det bare er slitsomt, men har ikke autisme. Min humor er snill og crazy, den handler aldri om å stikke andre, med mindre de stikker først. Kan hende arbeidsmiljøet er av en type som ikke passer deg. Det hadde ikke passet meg. Anonymkode: a6792...b89 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #3 Del Skrevet 25. januar https://psychology-tools.com/test/autism-spectrum-quotient Her er en test du kan ta for å se om du burde utredes for autisme. Anonymkode: e7f94...517 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #4 Del Skrevet 25. januar Ironi er for de som ikke klarer å bruke sarkasme på rett måte. Anonymkode: 8799a...885 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ufiltrert Skrevet 25. januar #5 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 11.47): Ironi er for de som ikke klarer å bruke sarkasme på rett måte. Anonymkode: 8799a...885 Ekspander Ironi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 11.04): Jeg bruker egentlig ironi ofte selv, men sjelden på en måte som gjør andre lei seg/på bekostning av andre. En av mine viktigste leveregler er å alltid være snill med andre, fordi man aldri kan vite hvordan folk har det inni seg. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg osv. Jeg merker at jeg spesielt på jobb misforstår, eller blir usikker når kollegene mine bruker ironi. Noen ganger er det fordi jeg ikke kjenner konteksten, andre ganger fordi ironien har en skarp brodd, og jeg blir usikker på hvordan jeg skal reagere. Jeg skjønner at det er ironi de bruker, men blir ubekvem av det. Ender ofte med at jeg ler litt høflig og nervøst. Kanskje det bare handler om at jeg ikke forventer sånt i så stor grad i jobbsetting. Men er det bare meg? Jeg tror ikke jeg har autisme, men altså? Blir jo usikker og trist. Anonymkode: 07b18...de2 Ekspander Det kan jo være slitsom da. Spesielt hvis noen på en måte ‘tvinger’ en til å oppfatte ironien. Og hvis man ikke er så godt kjent kanskje.. har ikke noe imot det om personen tar den sosiale ‘belastningen’ selv om det kommer feil ut, men hvis jeg står igjen der som tullingen som ikke skjønner noen ting.. nei æææææsjjjj… Anonymkode: e0389...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kassettspiller Skrevet 25. januar #7 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 11.04): Jeg bruker egentlig ironi ofte selv, men sjelden på en måte som gjør andre lei seg/på bekostning av andre. En av mine viktigste leveregler er å alltid være snill med andre, fordi man aldri kan vite hvordan folk har det inni seg. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg osv. Jeg merker at jeg spesielt på jobb misforstår, eller blir usikker når kollegene mine bruker ironi. Noen ganger er det fordi jeg ikke kjenner konteksten, andre ganger fordi ironien har en skarp brodd, og jeg blir usikker på hvordan jeg skal reagere. Jeg skjønner at det er ironi de bruker, men blir ubekvem av det. Ender ofte med at jeg ler litt høflig og nervøst. Kanskje det bare handler om at jeg ikke forventer sånt i så stor grad i jobbsetting. Men er det bare meg? Jeg tror ikke jeg har autisme, men altså? Blir jo usikker og trist. Anonymkode: 07b18...de2 Ekspander Det er helt normalt for folk uten autisme å oppleve utfordringer med ironi. Mange kan føle seg usikre når konteksten mangler eller når ironien oppleves som ubehagelig eller upassende, noe det gjør i ditt tilfelle. For personer med autisme er det derimot mer vanlig å ikke fange opp ironi i det hele tatt, fordi de kan ha vanskelig for å tolke underliggende meninger eller dobbel betydning i kommunikasjon. I ditt tilfelle forstår du at det er ironi som brukes, men det som utløser reaksjonen din er sannsynligvis usikkerhet rundt konteksten eller at kommentaren føles litt skarp. Dette viser at du faktisk oppfatter kommunikasjonen bra, selv om du kanskje ikke liker det. Derfor er det nok lite som tyder på at dette er et «autistisk trekk». Reaksjonen din handler mer om verdiene dine rundt vennlighet og respekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #8 Del Skrevet 26. januar Jeg har autisme men har ikke problemer med å skjønne ironi. Anonymkode: 2b83a...2eb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå