Gå til innhold

Vinter varebil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke billige varebiler passer best til å kjøre på vinterføre? Maks 40.000 kr. Helst ikke diesel da jeg har dårlige erfaringer tidligere med det.

Anonymkode: 45f5a...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De fleste varebiler går vel på diesel, har aldri sett en varebil som går på bensin. Isåfall må det være små varebiler "pizzabil" eller SUVer med grønne skilter og lasterom. Elektriske varebiler finnes, men har ofte veldig begrenset rekkevidde.  Begge deler er nok vanskelig å finne til under 40000.

Må ellers si at jeg ikke deler den oppfatningen om at det er mer tull med dieselbiler enn andre biler. Det er nok lettere å finne en fungerende dieselbil til 40k siden utvalget er bredere, enn en bensinbil. Hvis det er varebil du skal ha.

Anonymkode: 0b298...a6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig dårlig utvalg i den prisklassen og spesielt hvis du skal ha bensinmotor, du finner noen varebiler med 4x4 og dieselmotor i den prisklassen som f.eks. Renault Kangoo, VW Transporter og gammel HiAce.

https://www.finn.no/mobility/item/390219465?ci=1

Anonymkode: 39533...321

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 10.25):

Hvilke billige varebiler passer best til å kjøre på vinterføre? Maks 40.000 kr. Helst ikke diesel da jeg har dårlige erfaringer tidligere med det.

Anonymkode: 45f5a...4b1

De fleste med litt lengde og normal bredde er greie på vinterføre. Diesel kan være problematisk om du kjører mye kort, men finnes vel noen bensinere og. Jeg har aldri hatt problem med diesel. Framhjulstrekk eller 4 hjulstrekk. Muligens flest med 2 hjulstrekk i den prisklassen. Men fungerer fint det. 

Anonymkode: 63f74...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Fantastisk annonse, ikke et eneste bilde er rett vei.

Anonymkode: 39533...321

Kan da ikke kreve oppegående bilder til den prisen. :D

Anonymkode: ecbcb...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Har ennå ikke funnet noen bil

Anonymkode: 23385...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (11 timer siden):

Takk. Men hvordan vet jeg at de er bra på vinterføre og at bilen starter om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Takk. Men hvordan vet jeg at de er bra på vinterføre og at bilen starter om vinteren?

Nei, det er ikke godt å vite, og bilene er jo ganske gamle og kan ha mange slags svakheter og rust.  Min mann hadde en gammel Caddy som arbeidsbil, som gikk som ei klokke. Den måtte ha ny radiator en gang. Ellers var det bare vanlige ting som med alle biler,  eksosanlegg og bremser.   Den var godt vinterskodd med Hakkapeliitta piggdekk.  Naboen hadde en Partner, som han brukte som arbeidsbil i mange år.  

Jeg har  også hatt dieselbiler i over 20 år, og det har aldri vært noen startproblemer med dem, bortsett fra en gang jeg måtte bytte ut et gammelt batteri. Det er sjelden kaldere enn minus 15-20 her. 

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At den starter på vinteren er jo avhengig av et skikkelig batteri, olje som ikke er for seig, unngå kondens på tanken (heller full tank enn tom tank) og at tennplugger er ok. 

Hvor bra en bil er på vinterføre avhenger litt av dekk og den som sitter bak rattet. 

Såkalte pizzabiler er nok ikke kjent for å være best på vinterføre, men de slår kassebil med bakhjulsdrift 🤪

Anonymkode: 3d340...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sorry, men med en bil til max 40 000 er du ikke garantert noe som helst. Det kommer stort sett bare an på flaksen. 

Anonymkode: b0a5f...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...