Naos Skrevet 25. januar #21 Del Skrevet 25. januar Må man så må man, men kan man la være så er det bare et år eller et par år igjen før fuglen flyr fra redet. Å ta lappen er dyrt, men en investering. To tusen kroner pr måned kommer ikke langt på kjøretimer, men hjelper. Hadde det vært meg ville jeg forsøkt å være litt ekstra raus mot ungdommen i denne fasen. Og la han ha et litt bekymringsfritt hjem hjemme, og samtidig ha de ekstra tusenlappene å ha litt ungdomstid med. Men om det er helt nødvendig må man jo bare forklare. Eller om man mener noe annet enn meg selvfølgelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #22 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men fars bidrag er jo for å forsørge ungen, ikke for at han skal kose seg med masse elastan lommepenger? Synes det er en selvfølge at bidraget skal være med og betale faktiske kostnader på barnet. Ikke at barnet skal sløse det bort og mor betale enda mer for barnet enn det gjorde før barnet ble 18.. Anonymkode: 803b6...c73 Da velger du det , jeg synes det er kjipt uansett din mening , Anonymkode: 68af2...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #23 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det skal de, men barnebidraget fra far skal være en del av denne forsørgelsen! ts, du kan sette krav og kreve at de pengene far gir skal gå til, alt etter som hvor mye det er, mobil, busskort og andre regninger, klær, sko, lommepenger etc. Anonymkode: e6031...d75 Jaha i hvilken lov står det? Er vel en grunn til at barnet må søke selv om å få barnebidrag etter 18 år Anonymkode: 68af2...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #24 Del Skrevet 25. januar Ja, det er helt innafor. Det er ment til å forsørge han, det vil si også løpende utgifter. Det er ikke meningen at dette skal være lommepenger. Du har de samme utgiftene på han, selv om han har fylt 18 år. Anonymkode: f461e...246 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #25 Del Skrevet 25. januar Nei, det synes jeg ikke er innafor. Barnet bruker mye penger utenfor hjemmet i denne alderen, og har behov for penger selv Anonymkode: 0bb6a...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #26 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, det synes jeg ikke er innafor. Barnet bruker mye penger utenfor hjemmet i denne alderen, og har behov for penger selv Anonymkode: 0bb6a...36b Men da kan jo barnet få seg jobb, slik de ungene som har to foreldre som bor sammen må. Litt merkelig å gjøre om bidraget til lommepenger på 18 års dagen, samtidig som barnetrygd forsvinner. Anonymkode: b4056...b46 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #27 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jaha i hvilken lov står det? Er vel en grunn til at barnet må søke selv om å få barnebidrag etter 18 år Anonymkode: 68af2...6a0 Grunnen til at barnet må søke selv, er så enkelt at barnet er myndig. § 68.Kor lenge fostringsplikta varer. Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her. Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen. Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot. Anonymkode: 41b55...4ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #28 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere er begge pliktige til å forsørge sønnen til han er ferdig på vgs. Gutten må enten selv inngå avtale med faren eller ta det via Nav. Vi gjør det via Nav, for summen faren selv foreslo var en latterlig lav sum som ikke var en anstendig månedslønn i lommepenger engang. Via Nav ble sammen tredoblet. Sønnen din bør jobbe og betale en del selv også, f eks klær og drivstoff. Å spesifisere økt forsikringen som grunn er litt søkt å bruke som argument, det er helt frivillig å ta lappen og låne bil. Dessuten får jo også faren økt forsikring hos seg hvis han skal låne ut bilen. En tusenlapp i pluss hørtes forresten mye ut, sjekk om det finnes rimeligere alternativer. Min forsikring økte kun 300,- pr mnd og det var på en splitter ny bil. Anonymkode: 9ccb9...330 Glemte hovedpoenget mitt 🤪; gutten må selvsagt betale for seg hos deg med bidraget han får fra far. Her gjør vi det sånn at datteren min betaler meg hele beløpet fra far, som går inn i utgifter som mat, strøm, mobil (vi har familieabonnement), vann, renovasjon og slike ting. Beløpet hun får i bidrag fra faren er omtrent det samme som jeg fikk for henne, men siden barnetrygden på drøyt 4000,- falt bort samtidig, merker jeg det jo litt. Hun fikk før 2000,- av meg pr mnd til lommepenger og klær pluss litt ekstra innimellom når hun trengte dyrere ting som vintersko. Nå får hun ingenting av meg, men dekker alt selv med butikkjobben hun har ved siden av skolen. Hun er fornuftig økonomisk og foreslo denne ordningen selv. Hun forsto av seg selv at når plutselig 10000,- inn for meg ble borte, måtte hun begynne å betale litt for seg selv i form av å gi meg bidraget hun selv får utbetalt. Anonymkode: 9ccb9...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #29 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Sønnen min blir 18 nå snart og skal kjøre opp. Det vil si at forsikringsprisen fyker i taket når vi skal endre den til at han kan kjøre bilen. Han er hjemmeboende og skal bo hjemme i minst 1 år til. Har en deltidsjobb, går vgs og som jeg nå har forstått kan vi søke om barnebidrag etter fylte 18, men at det er han som da får de. Er det veldig urimelig av oss å kreve hele bidraget som da dekker opp for utlån av bil + mat? 2025 blir et tøffere år økonomisk for oss så ville aldri gjort det hvis vi ikke var i situasjonen vi er i nå. Forsikringen går opp minst 1000 i mnd og han spiser store mengder mat. (Hvis han får samme sum som jeg har fått er det snakk om 2000/mnd). Hva tenker dere? Er jeg helt ute og kjører? Anonymkode: 3b0a8...0ea Du kana da ikke kreve penger for mat, det er foreldrene sitt ansvar å forsørge barna til de går ut av VGS, så får han bidrag får han bruke det p ting han trengr utenom mat hjemme. En ber da ikke en som er 18 om å betale for seg hjemme så lenge barnet går på VGS. Anonymkode: 6e6b5...37c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #30 Del Skrevet 25. januar Da bør du virkelig endre forsikring, jeg trodde også det skulle bli mye dyrere, men summen økte med 110kr/mnd. Det kommer helt sikkert an på type bil, men at en forsikring øker med 12k i året er jo helt hinsides! Vi har en ordning der far betaler rett til ungdommen, 1500kr. Jeg dekker mat og bolig, men forventer at ungdommen skaffer seg jobb, sparer og er fornuftig. Gjør den ikke det, blir bidraget disponert av meg. Fin løsning alle er fornøyd med Anonymkode: 7e054...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #31 Del Skrevet 25. januar De kan du helt klart kreve. Du OG far skal forsørge barnet til han er ferdig på vgs. Hvis han bruker opp pengene fra faren på fjas, er det bare du som forsørger ham. Hvis han nekter, ville jeg nektet han å bruke bilen, og jeg hadde også krevd at han skulle kjøpe mat til seg selv. Anonymkode: 582a7...26f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #32 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan du helt klart kreve. Du OG far skal forsørge barnet til han er ferdig på vgs. Hvis han bruker opp pengene fra faren på fjas, er det bare du som forsørger ham. Hvis han nekter, ville jeg nektet han å bruke bilen, og jeg hadde også krevd at han skulle kjøpe mat til seg selv. Anonymkode: 582a7...26f Alternativet til at han selv skal betale for mat, er at han selv skal betale for alt av trening, underholdning, økt forsikring på bilen, frisør, klær, mobil etc. Det vil spare deg for ganske mye penger, og det vil også lære ungdommen å budsjettere. Så det kan være en god løsning. Anonymkode: 582a7...26f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #33 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Men da kan jo barnet få seg jobb, slik de ungene som har to foreldre som bor sammen må. Litt merkelig å gjøre om bidraget til lommepenger på 18 års dagen, samtidig som barnetrygd forsvinner. Anonymkode: b4056...b46 Det er mye mer enn kun mat og forsikring som en 18 åring trenger. Tipper når mor etterlyser mer penger så får ikke barnet klær, frisør, hygiene produkter osv heller. Så nei det er ikke innafor, min mening. Anonymkode: 0bb6a...36b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #34 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Grunnen til at barnet må søke selv, er så enkelt at barnet er myndig. § 68.Kor lenge fostringsplikta varer. Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her. Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen. Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot. Anonymkode: 41b55...4ba Ja nettop og barnet bør da få pengene selv Anonymkode: 68af2...6a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #35 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sønnen min blir 18 nå snart og skal kjøre opp. Det vil si at forsikringsprisen fyker i taket når vi skal endre den til at han kan kjøre bilen. Han er hjemmeboende og skal bo hjemme i minst 1 år til. Har en deltidsjobb, går vgs og som jeg nå har forstått kan vi søke om barnebidrag etter fylte 18, men at det er han som da får de. Er det veldig urimelig av oss å kreve hele bidraget som da dekker opp for utlån av bil + mat? 2025 blir et tøffere år økonomisk for oss så ville aldri gjort det hvis vi ikke var i situasjonen vi er i nå. Forsikringen går opp minst 1000 i mnd og han spiser store mengder mat. (Hvis han får samme sum som jeg har fått er det snakk om 2000/mnd). Hva tenker dere? Er jeg helt ute og kjører? Anonymkode: 3b0a8...0ea Så lenge han er hjemmeboende hos deg så er det ikke urimelig av deg å kreve barnebidraget. I motsatt fall får han betale maten han spiser og bil selv. Anonymkode: 7d507...07f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #36 Del Skrevet 25. januar Jeg hadde ikke gjort det. Men trenger heller ikke de pengene. Vi har 3 barn over 18 som bor hjemme. De betaler ikke noe. ( men de studerer/lærling) eneste er at jeg ber de fylle litt drivstoff om de har brukt bilen mye Anonymkode: c1c03...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #37 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er mye mer enn kun mat og forsikring som en 18 åring trenger. Tipper når mor etterlyser mer penger så får ikke barnet klær, frisør, hygiene produkter osv heller. Så nei det er ikke innafor, min mening. Anonymkode: 0bb6a...36b Den logikken skjønner jeg ikke. Det høres ut som du tenker at mor betaler for bind, frisør og busskort når ungen er 17, men straks den blir 18 skal hun bare ha bidraget selv og ikke betale noen ting? Hva mener du egentlig? Hvis mor får bidraget betaler hun selvsagt nøyaktig det samme hun betalte før. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde ikke gjort det. Men trenger heller ikke de pengene. Vi har 3 barn over 18 som bor hjemme. De betaler ikke noe. ( men de studerer/lærling) eneste er at jeg ber de fylle litt drivstoff om de har brukt bilen mye Anonymkode: c1c03...bd9 Høres ut som dere er to voksne? Da blir det jo veldig annerledes. Anonymkode: b4056...b46 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #38 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sønnen min blir 18 nå snart og skal kjøre opp. Det vil si at forsikringsprisen fyker i taket når vi skal endre den til at han kan kjøre bilen. Han er hjemmeboende og skal bo hjemme i minst 1 år til. Har en deltidsjobb, går vgs og som jeg nå har forstått kan vi søke om barnebidrag etter fylte 18, men at det er han som da får de. Er det veldig urimelig av oss å kreve hele bidraget som da dekker opp for utlån av bil + mat? 2025 blir et tøffere år økonomisk for oss så ville aldri gjort det hvis vi ikke var i situasjonen vi er i nå. Forsikringen går opp minst 1000 i mnd og han spiser store mengder mat. (Hvis han får samme sum som jeg har fått er det snakk om 2000/mnd). Hva tenker dere? Er jeg helt ute og kjører? Anonymkode: 3b0a8...0ea Det kan umulig stemme at forsikringen går opp med 1000,- kr i måneden. Dvs. 12 000,- i året. Det nekter jeg å tro. Anonymkode: 7a604...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #39 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sønnen min blir 18 nå snart og skal kjøre opp. Det vil si at forsikringsprisen fyker i taket når vi skal endre den til at han kan kjøre bilen. Han er hjemmeboende og skal bo hjemme i minst 1 år til. Har en deltidsjobb, går vgs og som jeg nå har forstått kan vi søke om barnebidrag etter fylte 18, men at det er han som da får de. Er det veldig urimelig av oss å kreve hele bidraget som da dekker opp for utlån av bil + mat? 2025 blir et tøffere år økonomisk for oss så ville aldri gjort det hvis vi ikke var i situasjonen vi er i nå. Forsikringen går opp minst 1000 i mnd og han spiser store mengder mat. (Hvis han får samme sum som jeg har fått er det snakk om 2000/mnd). Hva tenker dere? Er jeg helt ute og kjører? Anonymkode: 3b0a8...0ea Søk først og ta neste problem når du vet om søknaden blir innvilget. Og ta samtalen med sønnen. Vil du låne bort bilen til en med helt nytt og ubrukt førerkort? Anonymkode: d7570...f74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #40 Del Skrevet 25. januar Hvis du ikke har noe valg så må du jo få bidraget, vet ikke om jeg ville gjort det selv men så er jeg ikke i din situasjon heller. Vi får ikke noe bidrag men har barnepensjon og det vil han få på sin konto når han blir 18. Da tenker jeg at han bor og spiser gratis hjemme og så klarer han seg med de pengene til klær og aktiviteter. Anonymkode: cdae0...ca6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå