AnonymBruker Skrevet 25. januar #1 Del Skrevet 25. januar Sønnen min blir 18 nå snart og skal kjøre opp. Det vil si at forsikringsprisen fyker i taket når vi skal endre den til at han kan kjøre bilen. Han er hjemmeboende og skal bo hjemme i minst 1 år til. Har en deltidsjobb, går vgs og som jeg nå har forstått kan vi søke om barnebidrag etter fylte 18, men at det er han som da får de. Er det veldig urimelig av oss å kreve hele bidraget som da dekker opp for utlån av bil + mat? 2025 blir et tøffere år økonomisk for oss så ville aldri gjort det hvis vi ikke var i situasjonen vi er i nå. Forsikringen går opp minst 1000 i mnd og han spiser store mengder mat. (Hvis han får samme sum som jeg har fått er det snakk om 2000/mnd). Hva tenker dere? Er jeg helt ute og kjører? Anonymkode: 3b0a8...0ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #2 Del Skrevet 25. januar Nei, jeg synes ikke det. Jeg får hele bidraget til mitt barn, og beløpet er høyere enn ditt. Jeg betaler for akkurat de samme tingene som jeg betalte for da ungdommen var 17, så jeg skjønner ikke hvorfor de pengene skal gå til ungdommen og ikke til den som forsørger. Men selv om jeg synes det er riktig kjenner jeg at det er skambelagt, som om jeg stjeler (selv om det selvsagt er en åpen avtale med ungdommen). Jeg synes utbetaling av bidrag og også barnetrygd burde fulgt forsørgerplikten og blitt betalt til den barnet bor hos så lenge de bor hjemme - automatisk. Min ungdom bor 100% hos meg og jeg betaler da selvsagt alt. Inkludert lommepenger og ferier. Anonymkode: b4056...b46 7 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #3 Del Skrevet 25. januar Både du og far skal forsørge gutten så lenge han går på videregående. Det betyr at farsbidraget ikke skal gå til lommepenger og "luksus" til gutten, men være et bidrag inn i husholdningen til det han trenger av mat, strøm, utstyr etc. Du kan fint be om at bidraget gis til deg. Alternativt så får han bruke farspengene til mat og så betaler du resten (strøm, husvære etc.) Anonymkode: b29ae...a25 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #4 Del Skrevet 25. januar Sikker på at han får bidrag ettersom han tjener egne penger? Jeg var i samme situasjon men fikk ingenting pga barna tjente penger selv. Endte derfor med at jeg krevde av lønna dems, pluss at de måtte betale egne ting som telefonregning og treningssenter selv. Anonymkode: 44576...70c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Del Skrevet 25. januar Ja det synes jeg er kjipt faktisk , dere skal forsørge han ut videregående Anonymkode: 68af2...6a0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Del Skrevet 25. januar Jeg syns det er helt ok i ditt tilfelle. Syns ikke det i bonusdatteren min sitt tilfelle. (Neida, har et supert forhold til henne, og ingen store problemer med moren 🙂). Bomusdatter fikk null hjemme hos mor fra hun var ca 13 og fikk lørdagsjobb. Bonusdatter var bare hos oss annenhver helg og i ferier pga litt lang avstand. Far betalte ca 6000 i mnd. Hun fikk ikke busskort til skolen, ikke undertøy, ikke klær, ikke sportsutstyr.... Kun mat og tak over hodet. Vi oppdaget dette, og passet selvfølgelig på at hun fikk det nødvendige av oss. Og mor hadde god råd. Mor ble forbannet da far ville betale direkte til datter etter hun fylte 18. Vet ikke hvordan mor og datter løste dette, men tipper alle pengene gikk til mor. Bonusdatter var livredd da far ville betale direkte til henne, for hun visste at mor kom til å bli sint. Siden du får økte forsikringer, og det bare er snakk om 2000 i barnebidrag, så syns jeg det er helt greit at du får pengene. 18-åringen din har deltidsjobb og får kanskje litt stipend, så da går det nok greit for ham. Anonymkode: 8cc1a...c41 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Del Skrevet 25. januar Min erfaring er at ungdommer i den alderen er dyre. Du og faren har forsørger plikt frem til han/de er ute av vgs. Faren gjør sin del i form av bidrag, du gjør din del ved å la han bo hjemme. I tillegg har han jobb, og mulig stipend? Du plikter ikke å øke forsikringen på bilen, men klart det er fint om du gjør det. Det koster nok ikke 1000 per mnd, da må du ta en ringe runde. Tror du må bli enig med ungen om hva han skal dekke, og hva du skal dekke. Dialog er greien her. Anonymkode: 95036...00d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #8 Del Skrevet 25. januar Har han ikke øvelseskjørt med appen? Da får du jo ikke dyrere forsikring Anonymkode: 03613...de2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #9 Del Skrevet 25. januar Min forsikring økte med 600kr i året av at poden skulle få kjøre. Så, hvis din ‘fyker i været’, kan kan du vurdere bytte forsikringsselskap i allefall. Anonymkode: 4e043...929 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #10 Del Skrevet 25. januar Han trenger faktisk ikke å få lov til å låne bilen deres da! Anonymkode: e6031...d75 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #11 Del Skrevet 25. januar Dere er begge pliktige til å forsørge sønnen til han er ferdig på vgs. Gutten må enten selv inngå avtale med faren eller ta det via Nav. Vi gjør det via Nav, for summen faren selv foreslo var en latterlig lav sum som ikke var en anstendig månedslønn i lommepenger engang. Via Nav ble sammen tredoblet. Sønnen din bør jobbe og betale en del selv også, f eks klær og drivstoff. Å spesifisere økt forsikringen som grunn er litt søkt å bruke som argument, det er helt frivillig å ta lappen og låne bil. Dessuten får jo også faren økt forsikring hos seg hvis han skal låne ut bilen. En tusenlapp i pluss hørtes forresten mye ut, sjekk om det finnes rimeligere alternativer. Min forsikring økte kun 300,- pr mnd og det var på en splitter ny bil. Anonymkode: 9ccb9...330 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #12 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det synes jeg er kjipt faktisk , dere skal forsørge han ut videregående Anonymkode: 68af2...6a0 Men fars bidrag er jo for å forsørge ungen, ikke for at han skal kose seg med masse elastan lommepenger? Synes det er en selvfølge at bidraget skal være med og betale faktiske kostnader på barnet. Ikke at barnet skal sløse det bort og mor betale enda mer for barnet enn det gjorde før barnet ble 18.. Anonymkode: 803b6...c73 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #13 Del Skrevet 25. januar Enten gir han bidraget til deg så forsetter du å betale utgiftene som før. Ellers så beholder han bidraget, og overtar ansvaret for utgiftene som bidraget skal dekke. Anonymkode: 80ec7...df3 10 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #14 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det synes jeg er kjipt faktisk , dere skal forsørge han ut videregående Anonymkode: 68af2...6a0 Ja, det skal de, men barnebidraget fra far skal være en del av denne forsørgelsen! ts, du kan sette krav og kreve at de pengene far gir skal gå til, alt etter som hvor mye det er, mobil, busskort og andre regninger, klær, sko, lommepenger etc. Anonymkode: e6031...d75 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #15 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det synes jeg er kjipt faktisk , dere skal forsørge han ut videregående Anonymkode: 68af2...6a0 Og bidraget er ment for å forsørge han, men fra den andre forelderen. Jeg kommer til å kreve en andel, men også at det skal dekke deler av barnets utgifter. Men det er prosess. Her får ungen økende lommepenger fra 13 år for å dekke egne utgifter. Pengene øker sammen med ansavrsområdet. Anonymkode: 41b55...4ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #16 Del Skrevet 25. januar Så lenge han driver med vgs så kan han selv søke bidrag, da går det rett på hans konto og han styrer pengene selv. Her så åpnet vi for person under 23 kunne kjøre bil ble vel 200kr mer i året der vi har. Ved at forsikring stod på ungdommen selv betaler de ca 1000kr mer en hva jeg gjør med samme forsikring eneste er at jeg har 75% og ungdommen har 70% og må jobbe seg opp til full bonus Så kan lønne seg å sjekke rundt på selskapen Anonymkode: d5f82...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #17 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har han ikke øvelseskjørt med appen? Da får du jo ikke dyrere forsikring Anonymkode: 03613...de2 Hva er dette for en app? Anonymkode: f95b2...2b9 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #18 Del Skrevet 25. januar «vi»?? Det er 18-åringen som må søke om bidraget, så får han vel betale deg for det som dere blir enige om. Men øker forsikringen så mye som du opplyser bør du sjekke ut andre forsikringsselskaper. Anonymkode: 28bc6...add Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #19 Del Skrevet 25. januar "lappen appen" kalte IF det for, da jeg tok kontakt for å sjekke forsikringen da min sønn tok lappen. Jeg fikk ikke dyrere forsikring pga at han hadde den appen. Anonymkode: 2b993...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #20 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva er dette for en app? Anonymkode: f95b2...2b9 Både if og gjensidig har app som registrerer hvor mye de øvelse kjører som gjør at forsikring kan bli lavere Anonymkode: d5f82...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå