Gå til innhold

Hvorfor blir jeg skyldig skatt selv om jeg har tabelltrekk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg oppga at jeg kom til å tjene 850k. Jeg tjente 820k. Her var det 130 timer overtid. Likevel blir jeg skyldig 18k i skatt. Hvorfor?

Jeg har satt av penger til baksmell, for jeg har erfart at jeg får baksmell når jeg benytter tabell, så det er ikke krise. Bare ekstremt irriterende når tabellen skal ta høyde for dette. 

Anonymkode: 93e90...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg forstår heller ikke grunn til det! (Annet enn at Skatteetaten vil tjene renter). Og bestiller derfor ALLTID prosentkort.

Anonymkode: 58a9c...6a9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje du ikke har riktig tabell mtp fradrag. Hva du får for mye fradrag for kan jeg selvsagt ikke svare på.

Anonymkode: 7ba9e...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg forstår heller ikke grunn til det! (Annet enn at Skatteetaten vil tjene renter). Og bestiller derfor ALLTID prosentkort.

Om du får restskatt så er det jo du som tjener renter. Bare betal inn restskatten innen 31. mai og du har tjent renter på å ha dem selv og betaler 0 rente til staten.

Anonymkode: 3b7d8...da2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om du får restskatt så er det jo du som tjener renter. Bare betal inn restskatten innen 31. mai og du har tjent renter på å ha dem selv og betaler 0 rente til staten.

Jo, men jeg tenkte på motsetningen til at absolutt alle får skattepenger tilbake og medfølgende renter på det, for det blir alltid litt ekstra som må punges ut av skatteetaten. (jeg tror ikke dette er årsaken altså... bare synes det er like rart som TS iom tabell i teorien skal være mer korrekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, men jeg tenkte på motsetningen til at absolutt alle får skattepenger tilbake og medfølgende renter på det, for det blir alltid litt ekstra som må punges ut av skatteetaten. (jeg tror ikke dette er årsaken altså... bare synes det er like rart som TS iom tabell i teorien skal være mer korrekt).

Staten tjener mye mer på at folk betaler inn for mye skatt fordi de har langt høyere avkastning på de pengene enn de betaler i rente på dem til skattebetalerne når de får tilbake på skatten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner heller ikke dette. 

Anonymkode: d5d77...748

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig at du ikke har riktig trekk på overtiden. Når jeg blir skyldig skatt så er det stort sett overtiden som er synderen

Anonymkode: 06133...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tabell er valgt ut fra fradragene dine. Er fradragene feil, blir det feil tabell og feil trekk.

Anonymkode: 877ac...479

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobber du mye overtid som kommer på desemberlønnen fordi du tror det er halv skatt? Det er det mange som brenner seg på. 

Anonymkode: 6eb7a...6ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som allerede nevnt, det er jo mye mer gunstig for deg med baksmell enn å få tilbake pengene på skatten.

Ser ikke helt problemet.

Anonymkode: 68f38...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betaler du formueskatt, og i såfall - er verdiene dine ført rett i skattekortet?

Anonymkode: ce96a...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overtiden?

Har du lagt inn rett i skattekortet ditt foruten lønn? Verdier, bolig, renter, fradrag +++? 
Mye annet enn lønn som spiller inn.

Hvis dette har skjedd før så kan du jo gå tilbake i skatteoppgjøret for det året, og se hva som gjorde utslaget. Så vet du hva du skal passe på at er korrekt fylt inn.

Anonymkode: 18188...a12

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du får omtrent likt baksmell hvert år, kan du vel be arbeidsgiver om å trekke et par tusen ekstra skatt hver måned? 

Anonymkode: dcf4d...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg oppga at jeg kom til å tjene 850k. Jeg tjente 820k. Her var det 130 timer overtid. Likevel blir jeg skyldig 18k i skatt. Hvorfor?

Jeg har satt av penger til baksmell, for jeg har erfart at jeg får baksmell når jeg benytter tabell, så det er ikke krise. Bare ekstremt irriterende når tabellen skal ta høyde for dette. 

Anonymkode: 93e90...67b

Har du samboer eller er gift? Da  lanndet også være pga det.

Jeg har alltid gått i minus på tabell. Selv om.begge har hatt stabile inntekter. Han går i pluss jeg i minus, en gang bar det motsatt. Så jeg kjører prosent trekk. Har ennå ikke gått i minus på det

Anonymkode: f0ec0...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da min mann jobbet i sin forrige jobb med en del overtid så hadde han tabell og fikk alltid typ 13 000 kr I baksmell. Alle fradrag og alt var riktig, men det virker ikke som at tabell klarer å fungere godt på noe annet enn ren fastlønn. Bare tull. Derfor har vi alltid prosenttrekk.

Anonymkode: f2c5c...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tabell er valgt ut fra fradragene dine. Er fradragene feil, blir det feil tabell og feil trekk.

Anonymkode: 877ac...479

Dette. Inntekten er uvesentlig, det er fradrag og kapitalinntekter som bestemmer tabellen.

Anonymkode: eb17f...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...