Gå til innhold

Barn synsstyrke endret, hjelp med spm

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Barnet mitt (3 år)  ble påvist +11 i synsstyrke. Etter 3 måneder med briller fikk han ny styrke på +9,50. Nå har barnet brukt briller i 6 måneder, og siden i går har jeg lagt merke til at han skjeler litt, selv med brillene på. Jeg har ringt legen, men de har dessverre ikke mulighet til å ta oss imot i helgen.

Jeg er litt bekymret.

Er det noen som har lignende erfaringer med hvorfor skjeling kan oppstå plutselig, selv når barnet bruker briller?

Anonymkode: 6b6d4...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis han skjeler så har dere vel vært hos spesialist og startet opp med lappbehandling?

Anonymkode: 4c0be...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han skjeler så har dere vel vært hos spesialist og startet opp med lappbehandling?

Han har vært med på alle undersøkelser ja. Legen sa at han ikke trenger å bruke lapp, da han ikke skjeler når han har brillene på.

men nå har det gått 6.mnd og jeg ser skjeling med briller på, og lurer på  om det kan være synsstyrke endring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjeling er ikke noe akutt, det har i alle fall jeg aldri Hørt om. Det er vel også forholdsvis normalt i den alderen og kan raskt rette seg opp igjen med lappebehandling og opptrening. Mulig barnet må ha andre briller. Med så høy styrke er det forresten mulig du har krav på støtte fra nav. 

Anonymkode: 6260d...0f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har vært med på alle undersøkelser ja. Legen sa at han ikke trenger å bruke lapp, da han ikke skjeler når han har brillene på.

men nå har det gått 6.mnd og jeg ser skjeling med briller på, og lurer på  om det kan være synsstyrke endring 

Jeg ville fått henvisning til spesialist uansett for å sjekke det ut. Vanlige øyeleger er ikke alltid like oppdaterte og det er jo synd om gutten din skal gå rundt halvblind når han kanskje har en mulighet til å få trent opp øyet. Er ikke all skjeling som er like synlig heller.

Dette er uansett ikke noe man ringer og maser om i helgen da det ikke er akutt. Du får ta en telefon på mandag og se når du får time, men jeg ville bedt om henvisning for å sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han ikke trenger lapp, er det mest sannsynlig fordi han ser like godt på begge øyne, og ikke trenger å trene opp et dårlig øye. Det er ikke farlig om han skjeler litt i blant, men om han ikke har gjort det før med briller på, så syns jeg det er fornuftig å få en ny sjekk. Som andre sier, det er ikke akutt.

Anonymkode: 09d98...99d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. Dette er en komplisert case. Generelt har fastleger mest kunnskap om øyesykdom og ikke samsyn, så skremmende om hen uttaller seg om lappbehandling. Siden barnet er under 5 år så må det til øyelege, du får henvisning fra fastlege. Det finnes ortoptister som er utdannet mtp. samsyn og behandling men de er få og du trenger henvisning fra øyelege. Lykke til!

Anonymkode: 4546e...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjeling er ikke noe akutt, det har i alle fall jeg aldri Hørt om. Det er vel også forholdsvis normalt i den alderen og kan raskt rette seg opp igjen med lappebehandling og opptrening. Mulig barnet må ha andre briller. Med så høy styrke er det forresten mulig du har krav på støtte fra nav. 

Anonymkode: 6260d...0f7

Ja, det stemmer. Alle barn under 18 år har rett til brillestøtte 1 gang per år. Det har vært sånn siden 2022.

Anonymkode: 4546e...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...