Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Nå har det seg sånn at jeg er avhengig av bil i jobben min og bilen min avskiltes 15.mars. Nå har jeg fått tilbud om å få en bil av svigers. Den er C-klasse bil men i 2007 er den 10 år og kan bli nedklasset til B-klasse gratis. Skal vi gjøre det i dag koster det 30.000, noe jeg ikke har. Skjønner du dilemmaet? Skal jeg ta sjansen på å kjøre den uten riktig førerkort i ni måneder eller miste jobben.... Dette er min eneste mulighet i dag og tiden begynner å renne ut.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Skal jeg ta sjansen på å kjøre den uten riktig førerkort i ni måneder e← Aldri i verden om jeg hadde tatt sjansen!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Det er avhengig av hvor stor bot du må regne med å få hvis du blir stoppet i kontroll? Mål så boten opp mot de 30.000,- og ta en vurdering. Ta med i betraktning hvor mange prikker dette gir deg på førekortet også. Alternative løsninger er å få lånt en annen bil i de 9 månedene eller satse på kollektiv transport/hybelpendling. Jeg vil ikke anbefale deg å kjøre rundt med feil førerkort.
LilleBille Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 Jeg hadde ikke tatt sjansen. Tenk hva du risikerer om du kommer ut for en ulykke - og du ikke har førekort for å kjøre den bilen.
Arkana Skrevet 6. mars 2006 #6 Skrevet 6. mars 2006 (endret) Jeg hadde aldri gjort det. Det er faktisk ulovlig. Jeg skjønner at det er et dilemma for deg, og at (det riktige) alternativet nok vil bli dyrt, men reglene er nå engang slik de er. Jeg skjønner at 30 000 er mye, men du kan da få en bruktbil til betydelig mindre enn 30 000, kan ikke det være et alternativ. Du kan vel få et lån på 10 000 eller noe sånt for å kjøpe en bil? Eller hva med å ta i mot bilen og selge den og kjøpe en annen istedet? Endret 6. mars 2006 av Arkana
Gjest allium Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 Det er vel ikke bare bot du risikerer. Hvis du er involvert i en ulykke, og kjører uten riktig førerkort, kan du vel i verste fall risikere at forsikringsselskapet toer sine hender, og så får du et gigantisk erstatningskrav.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 Finnes det ikke kollektiv transport der du bor?
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 Finnes det ikke kollektiv transport der du bor? ← Trådstarter bruker bilen i jobben. Jeg har en god og en dårlig nyhet: Om du blir stoppa mister du sannsynligvis det førerkortet du allerede har, og dermed også jobben. I tillegg får du ei saftig bot. Dette er den gode nyheten. Den dårlige: Om noe skulle skje er ikke forsikringa på bilen gyldig. Du blir stående personlig ansvarlig for absolutt alle skader du forårsaker på materiell eller personer, og forsikringsselskapet ditt (eller motpartens) kommer med 100% sikkerhet til å kreve regress, dvs at du personlig må betale alle utgifter og erstatninger. Da kan vi plutselig snakke om et tosifra tall millioner. Det har du ikke råd til. Glem hele ideen om å kjøre en C-bil på B-førerkort. Skaff deg en annen bil, eller ta C-lappen.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #10 Skrevet 6. mars 2006 Hvis man er avhengig av bilen i jobben hadde jo det naturlige vært å la arbeidsgiver ordne bil til deg. Uansett får man vel skattefradrag ved firmabil, gjør man ikke? Som noen nevnte her: hvis man er innblandet i en ulykke stiller alt seg helt anenrledes i forhold til å tape 30.000 kr.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Kjøp deg en gammal skradd som holder til du kan omregistrere den andre bilen. Ikke kjør en bil du ikke har førerkort for, konsekvensene er allerede beskrevet av andre.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #13 Skrevet 7. mars 2006 Det kan nesten sammenlignes med da jeg mistet lappen, fordi det gikk litt fort.. Jeg var pendler, gikk på skole et sted og jobbet mange mil unna et annet sted. Jeg var så avhengig av den lappen, at jeg begynte å grine. Å joda det fristet meg å kjøre likevel. Men jeg gjorde det ikke. Man kan nesten være sikker på at noe skjer når man kjører ulovelig, og den straffen man da får den svir enda mer!!!!!!!!!!!!!!! Fant ut alle mulige løsninger, og det ordnet seg med buss, tog eller folk jeg kunne sitte på med. Et stress var det. men det gikk på et vis i 5mnd.. Jeg råder deg. Ikke gjør det. Plutselig står du der i en kontroll og blir ferska.
Gjest Gjest Skrevet 7. mars 2006 #14 Skrevet 7. mars 2006 hadde ikke turt, murphys lov, kjører du ulivlig kan du banne påa t du blir tatt, og det kan fort bli dyrer enn de 30 000
Gjest Bøllefrøet Skrevet 7. mars 2006 #15 Skrevet 7. mars 2006 Aldri i verden om jeg hadde gjort det.. Hadde ikke turt å kjøre til butikken (under 1 km unna) uten lappen engang jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå