Gå til innhold

Har dere 18åringer «innetider»?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker for eks på «innetider» ?  Ikke i den for stand med klokkeslett, men styrer de selv om de kommer hjem en kveld eller om du velger å sove borte så lenge de sier ifra? 

Anonymkode: 209bd...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker for eks på «innetider» ?  Ikke i den for stand med klokkeslett, men styrer de selv om de kommer hjem en kveld eller om du velger å sove borte så lenge de sier ifra? 

* Deres 18åringer, skulle det stå i overskriften

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 18 åring og han har "innetid" når han er hjemme i ukedager. Men det er hans valg om han ønsker å sove borte, men vi ønsker ikke at man kommer ramlende hjem midt på natta og lager styr, når andre skal på jobb. Derfor har vi sagt midnatt, med mindre det skjer noe helt spesielt. Han bor borte det meste av året og da styrer han helt selv. 

Han skal gi beskjed om ca hvor han er og når han tenker seg hjem. Skal også gi beskjed, dersom det er endring i planen eks overnatting. Ikke type " jeg tar en tur på senteret og kommer hjem dagen etter" 

Anonymkode: ddd7e...e61

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Innetiden på en 18. åring? 18. åringen er for voksen å regne og kan bestemme selv, men når hen bor hjemme så skal det respekteres at det skal være stille i huset etter klokken 22.30 når det er arbeidsdag påfølgende dag. 
Kommer hen hjem i helgene sent, så skal ikke hele huset vekkes av et voksent barn! 

Anonymkode: e0b93...d4d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi hadde vel det. Nå har jeg bare jenter og bor i en by, så det er vel mer det at jeg hadde behov for å vite at de kom seg trygt hjem. Ikke innetid, men mer å vite hvor de var og når de kom hjem.

Anonymkode: ef5e5...aed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne ikke ramle meg inn.

Har vært igjennom fire barn. Regler må ha en hensikt og det så jeg ingen grunn til å ha for andre voksne.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må gi beskjed om hvor de er, og når ca de kommer hjem, om klokka er blitt etter 23. Nå har ikke mine vært så mye på farten på kveldstid, men de vet at jeg blir urolig hvis de ikke gir beskjed, så de har vært flinke på det.

Anonymkode: be221...32a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja selvsagt , vi bor i samme hus og må ta hensyn til hverandre 

Anonymkode: 95087...ae1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke innetider, men samme regler som alle i huset (inkluder oss andre voksne)

• Gi beskjed om ca. når man kommer hjem
  • Gi beskjed når man sover over hos andre og ikke kommer hjem
  • Ikke støye og bråke om natta eller når andre sover

Det er regler som gjelder oss alle i huset, inkludert 18åringen

Anonymkode: 40f41...1c4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men har like regler for alle voksne i dette huset.

Man gir beskjed om man ikke kommer hjem til middag.

Man gir beskjed om man ikke kommer hjem i det hele tatt.

Og man er stille når man kommer hjem og huset er mørkt.

De får ikke fripass for normal folkeskikk bare fordi de har fylt 18.

Anonymkode: b2bfc...aa1

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke innetid, men jeg vil vite hvordan hun kommer seg hjem/med hvem. At hun går rundt aleine midt på natta et sted er uaktuelt. Jeg vil også vite det om hun ikke kommer hjem, og da vil jeg ha beskjed om hvor hun er. 

Jeg tenker dette er normalt når man bor sammen med noen, men ifølge henne er det veldig strengt. 

Anonymkode: 6f81c...b38

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir ikke 18 før neste år, men svarer likevel. Jeg synes det er rart å ha innetid for en som er voksen, så det ser jeg ikke for meg. Derimot, så lenge man bor sammen med andre mennesker må man ta hensyn. Jeg hadde forventet å vite når han regner med å komme hjem og sånn omtrentlig hvor han er (altså han trenger ikke sende en time for time beskrivelse av hvor han forflytter seg, men om han skal f.eks. på fest og plutselig bestemmer seg for å overnatte ville jeg likt beskjed ellers blir man jo bekymret). Jeg og mannen min forteller også hverandre og familien hvor vi drar og når vi kommer hjem, det er helt naturlig selv om man er voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har ikke innetid. Men jeg forventer at han gir beskjed hvem han drar til (Ikke time for time selvsagt, men skal han på byen, eller hjem til Petra liksom) , og sier ifra om han plutselig skulle bli veldig sen. Og selvsagt også om han sover over hos andre så han ikke kommer hjem. 

Disse reglene gjelder alle voksne som bor i mitt hus. Det har noe med respekt og trygghet å gjøre 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er det i det hele tatt lov å drive med den type kontroll over voksne mennesker?

Anonymkode: b61f1...a4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at en 18-åring er voksen, men en veldig ung og uerfaren voksen (forhåpentligvis). Det handler jo ikke om å ville kontrollere en ung voksen, men å hjelpe dem og lære dem ting? 

Vi bor i en europeisk storby, og min 18-årige datter har lært fra hun begynte å gå på byen for et år siden at hun ikke skal være alene ute i byen mellom kl. 2 og kl. 6 om natten, for eksempel. Det er det aller farligste tidspunktet, og jeg roter selv heller ikke rundt ute på det tidspunktet av natten. Så hvis hun ikke har kommet seg hjem før 2, må hun overnatte hos en venninne eller ta taxi hjem (hun får pengene tilbake av meg neste morgen). 

Og så har jeg selvfølgelig lært henne ting som er opplagte for meg, men ikke for en ung kvinne uten erfaring, som å alltid sette seg bak i en taxi og ikke snakke med sjåføren, putte det lange håret vekk inne i tøyet eller i en lue e.l. når man går ute om natten, ikke ha høye hæler man ikke kan løpe i på byen osv. 

Vi bor heldigvis i et område med mange kaféer og mennesker ute om natten, og i en relativt trygg by, så jeg er ikke så redd så lenge hun holder sammen med venninnene sine.

Anonymkode: c0661...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det i det hele tatt lov å drive med den type kontroll over voksne mennesker?

Hvis de ikke vil innfinne seg etter husets regler kan de jo bare flytte. Er vel ikke så stas med en 18-åring som kommer hjem 01:30, romsterer i stua og steker seg en pizza på ukesbasis. 

Anonymkode: 7ae0a...68a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke innetid nei.

Kun regler på 

-gi beskjed når ca du kommer hjem

- gi beskjed om en blir sovende borte

- at en ikke bråker når en kommer hjem

-har og at en kan ringe uansett hva hvis noe skjer

Dette gjelder nå alle som bor i huset. 

Ser her at de har altid vært flinke med å si hvor de drar, sender ofte på en mld hvis de reiser til noen andre en avtalt. 

Er lange avstander til tider så dermed å litt greit hvis ting skulle skje at en vet litt någelunde hvilke retning en er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine er ikke 18 enda men jeg tenker at de er voksne da og bør få ganske frie tøyler, men så lenge de bor hjemme vil jeg gjerne ha beskjed om de har planer om å sove borte etc. så jeg ikke ligger våken og venter på at de skal komme hjem😅

Anonymkode: d9bf6...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rotemor skrev (17 timer siden):

Nei, det kunne ikke ramle meg inn.

Har vært igjennom fire barn. Regler må ha en hensikt og det så jeg ingen grunn til å ha for andre voksne.

Amen

Anonymkode: 8f338...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har vi ikke hatt.

Men alle vi som bor her forteller når vi sånn ca kommer hjem, om vi skal ha middag eller ikke, om vi ikke skal sove hjemme, om vi trenger skyss/henting osv, og kommer man hjem etter at andre har lagt seg så er man så stille man får til.

Tenåringene har i tillegg hatt stående beskjed om at de alltid skal ringe om det er noe, uansett om vi skal på jobb eller ikke, og at vi alltid henter om det trengs. Heller en trøtt dag på jobb enn en tenåring som ikke tør å komme hjem eller ikke vet hvordan hun skal komme seg hjem. MEN, vi har også hatt avtaler om at "jeg skal på jobb i morgen, så enten kjører du selv (altså ikke drikker feks), eller så vil jeg hente deg innen klokka xx. 

Så altså, ikke regler som sådan, men vi tar hensyn til hverandre. Det gjelder uansett om du er 18 eller 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...