Gå til innhold

Hva gjør det med barna med lange dager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør det med barn som er fra det åpner i barnehagen til det stenger? Og hva med skolebarna som også er på sfo fra det åpner til det stenger? Hva gjør det med barna på kort og lang sikt? 

Anonymkode: 83a9d...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utvikler sosial kompetanse, får lekt med fysiske leker og andre barn istedenfor å stirre i en skjerm, mer utetid og mer fysisk bevegelse, og mer mental stimuli.

På lang sikt et mer jordnært og friskt barn. Får inntrykk av at de barna som unnlater spesielt SFO blir satt foran en skjerm i 2-3 t. Ang barnehage vet jeg ikke hva praksisen blandt folk er men jeg tenker at full dag er helt overkommelig og normalt for barnet. Hva ellers skal det liksom finne på? En 3-åring har ikke akkurat lekser de må gjøre og det er vel uansett ikke ideelt for dem å måtte leke for seg selv i 2-3 timer istedenfor å være i barnehage?

Anonymkode: ba728...ec8

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Utvikler sosial kompetanse, får lekt med fysiske leker og andre barn istedenfor å stirre i en skjerm, mer utetid og mer fysisk bevegelse, og mer mental stimuli.

På lang sikt et mer jordnært og friskt barn. Får inntrykk av at de barna som unnlater spesielt SFO blir satt foran en skjerm i 2-3 t. Ang barnehage vet jeg ikke hva praksisen blandt folk er men jeg tenker at full dag er helt overkommelig og normalt for barnet. Hva ellers skal det liksom finne på? En 3-åring har ikke akkurat lekser de må gjøre og det er vel uansett ikke ideelt for dem å måtte leke for seg selv i 2-3 timer istedenfor å være i barnehage?

Anonymkode: ba728...ec8

Du mener 10 t for en ettåring er helt overkommelig og greit? 🙃

Anonymkode: 5e502...e04

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør det med barn som er fra det åpner i barnehagen til det stenger? Og hva med skolebarna som også er på sfo fra det åpner til det stenger? Hva gjør det med barna på kort og lang sikt? 

Anonymkode: 83a9d...2d3

Så lenge pedagogene gjør jobben sin så gjør det godt for barna

 

Anonymkode: efc3c...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du mener 10 t for en ettåring er helt overkommelig og greit? 🙃

Anonymkode: 5e502...e04

Skal ikke uttale meg om hva det gjør eller ikke gjør med barna, med eller uten gode pedagoger. Men hva mener du er alternativet?

Anonymkode: 44358...2be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så lenge pedagogene gjør jobben sin så gjør det godt for barna

 

Anonymkode: efc3c...64b

Det er ikke så ofte det er nok pedagoger til at de faktisk får gjort jobben sin. 

Anonymkode: 43e50...488

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så lenge pedagogene gjør jobben sin så gjør det godt for barna

 

Anonymkode: efc3c...64b

Barna ville valgt kortere dager og tid med foreldre i eget hjem. 

Anonymkode: 16cbd...e65

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skal ikke uttale meg om hva det gjør eller ikke gjør med barna, med eller uten gode pedagoger. Men hva mener du er alternativet?

Anonymkode: 44358...2be

Alternativet er jo at barnet er hjemme med en forelder og blir med i hverdagen. Et nye bedre alternativ for de fleste ettåringer er for små til å bli satt bort i minst syv timer hver dag. Det er ikke meningen at et barn skal ha et pedagogisk tilbud store deler av våken tiden. Å være hjemme med mamma frem til tre år, slow living etc er faktisk mer enn godt nok.

Anonymkode: 90e3a...0bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer helt an på barnet. For vår del har barnet fått et nytt og bedre liv etter at det begynte på spesialskolen.

Barnet opplever ny mestring, det har fått økt sin språkkompetanse betraktelig og har gått fra enstavelsesord til å si setninger, får ut overskuddsenergi, har mange tilrettelagte økter og rom vi ikke har sjans til å gi barnet (bruk av sanserom, svømmehall, et stort lekerom tilpasset barn med spesielle behov slik at det er trygt og godt) osv. Det aller viktigste er at barnet får mentale utfordringer. Barnet får også god oppfølging av fysioterapeut, ergoterapeut, spesialpedagoger, sang/musikkpedagoger, helsepersonell og andre voksne med god kompetanse på skolen., De kan gi mer enn vi har ressurser til å gjøre hjemme. Og det sier jeg som selv er pedagog og som har jobbet mye med barn som ligner vårt barn. 

Når barnet har lange dager på skolen opplever vi et barn som får sove veldig godt om natten, mindre til nesten fraværende utagering, større harmoni, vi voksne får avlastning og mulighet til å jobbe fulltid (og dermed tankene over på noe annet enn å bekymre seg for barnet), barnet får bedre appetitt fordi det har vært i aktivitet både fysisk og mentalt hele dagen, barnet opplever generelt færre/ingen anfall m.m.

Barnet får også muligheten til å sosialisere med andre barn som vi ikke har mulighet til på samme måte.

Barnet elsker og trives godt under de gode rutinene og rammene skolen gir, slik som han også får hjemme hos oss.

For oss er det en lettelse når skoleferiene er over og barnet igjen begynner på skolen. Ikke fordi vi ikke elsker barnet, men det er krevende å tilrettelegge for et barn som til enhver tid trenger flere voksenressurser på seg. La oss si det slik, den ene ferieuken i sommer vil vi være 7 voksenpersoner til enhver tid rundt barnet, der 5 av disse vil avlaste oss slik at vi ikke sliter oss fullstendig ut. Det var en god avlastning for oss, siden vi kommer til å være relativt alene de to-tre andre ukene av ferien med barnet.

Jeg tenker vel man skal være forsiktig med å dømme. Man ser ikke at vårt barn har spesielle behov, og det er kanskje lett å tro at barnet er "et normalt barn", hva nå enn "normalt" er.

Endret av SPOCA
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utvikler sosial kompetanse, får lekt med fysiske leker og andre barn istedenfor å stirre i en skjerm, mer utetid og mer fysisk bevegelse, og mer mental stimuli.

På lang sikt et mer jordnært og friskt barn. Får inntrykk av at de barna som unnlater spesielt SFO blir satt foran en skjerm i 2-3 t. Ang barnehage vet jeg ikke hva praksisen blandt folk er men jeg tenker at full dag er helt overkommelig og normalt for barnet. Hva ellers skal det liksom finne på? En 3-åring har ikke akkurat lekser de må gjøre og det er vel uansett ikke ideelt for dem å måtte leke for seg selv i 2-3 timer istedenfor å være i barnehage?

Anonymkode: ba728...ec8

Oi...håper ikke du har barn selv?

Du spør: "Hva skal man ellers finne på?" Eh..være sammen med familien sin? Leke rolig hjemme, få være med på matlaging, vasking osv. Ha kvalitetstid med foreldrene sine.

Lange dager i barnehagen er ikke bra for barns utvikling. Barn trenger å være sammen med familien sin for å utvikle nære og gode relasjoner. Så mange barn nå til dags er relasjonsskadet og har utrygg tilknytning. 

I barnehagen er det masse stress og høye lyder, samt et personale som på ingen måte klarer å gi den oppmerksomheten og omsorgen til hver enkelt barn, som barna faktisk trenger og fortjener.

Spesielt barn under tre år bør være så lite som mulig i barnehagen, da de ikke har noe særlig behov for å være sosiale med andre barn.

Hilsen småbarnsmor og barnehagepedagog

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
veronicalake skrev (4 minutter siden):

Spesielt barn under tre år bør være så lite som mulig i barnehagen, da de ikke har noe særlig behov for å være sosiale med andre barn.

At en pedagog har såpass lite kunnskap om barns utvikling, i tidlige barneår, og behov for samspill og relasjoner med andre barn er litt skremmende. 

Underlig at en pedagog heller ikke ser at barnets hverdag, gode oppvekst- og levevilkår er avhengig av at foreldrene faktisk har lønnet arbeid, har en ok økonomi og at barn er avhengig av at foreldre har minst mulig livsstress i bagasjen. 

Hilsen en annen pedagog

Anonymkode: 9ed0e...691

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så lenge pedagogene gjør jobben sin så gjør det godt for barna

 

Anonymkode: efc3c...64b

For noen enkle svar 

Anonymkode: 5e502...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skal ikke uttale meg om hva det gjør eller ikke gjør med barna, med eller uten gode pedagoger. Men hva mener du er alternativet?

Anonymkode: 44358...2be

Det er mange alternativer til ti timers dager 

Anonymkode: 5e502...e04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

veronicalake skrev (24 minutter siden):

Oi...håper ikke du har barn selv?

Du spør: "Hva skal man ellers finne på?" Eh..være sammen med familien sin? Leke rolig hjemme, få være med på matlaging, vasking osv. Ha kvalitetstid med foreldrene sine.

Lange dager i barnehagen er ikke bra for barns utvikling. Barn trenger å være sammen med familien sin for å utvikle nære og gode relasjoner. Så mange barn nå til dags er relasjonsskadet og har utrygg tilknytning. 

I barnehagen er det masse stress og høye lyder, samt et personale som på ingen måte klarer å gi den oppmerksomheten og omsorgen til hver enkelt barn, som barna faktisk trenger og fortjener.

Spesielt barn under tre år bør være så lite som mulig i barnehagen, da de ikke har noe særlig behov for å være sosiale med andre barn.

Hilsen småbarnsmor og barnehagepedagog

Jeg arbeidet slik at jeg kunne gi barna mine korte dager i barnehagen når de var små. Det ble ofte kaos. Barn som forventet å bli hentet kl 13, ble hengende på gjerdet i stede for å leke. Forstyrre rutinene når vi kom sent. Osv. Ble mye bedre når vi heller hadde rutiner. Barn trives i forutsigbare rammer.Jeg lurer på hva du backer disse påstandene med? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig tilknytning til familien og psykisk uhelse på sikt.  

Anonymkode: 22b11...a58

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (5 timer siden):

Og det sier jeg som selv er pedagog og som har jobbet mye med barn som ligner vårt barn. 

 

Vårt barn? Du er jo ikke mor til det barnet en gang, men stemor. Det er mannen din sitt. Selv om du ser på det som ditt eget, vil det aldri være det. 

Anonymkode: a0751...737

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det kommer jo helt an på barnet og barnets alder. Tenker at det ikke er optimalt med helt fulle dager i bhg/sfo. Men tenker at det er bra for dem å være der. Spesielt tenker jeg at SFO er MYE bedre en å komme hjem kl 13-14 og se tv til foreldre kommer hjem

Anonymkode: 9e109...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du mener 10 t for en ettåring er helt overkommelig og greit? 🙃

Anonymkode: 5e502...e04

Vis meg en ettåring som er 10 timer i barnehagen. 

Anonymkode: d131f...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vis meg en ettåring som er 10 timer i barnehagen. 

Anonymkode: d131f...d1c

Hvordan mener du jeg skal vise deg det? Vi har flere av de der jeg jobber men det kan jeg selvsagt ikke vise deg ! 

Anonymkode: 5e502...e04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan mener du jeg skal vise deg det? Vi har flere av de der jeg jobber men det kan jeg selvsagt ikke vise deg ! 

Anonymkode: 5e502...e04

Du har flere, ja. Ikke sant. 

Anonymkode: d131f...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...