AnonymBruker Skrevet 25. januar #61 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg mener helt oppriktig at enten får du null eller 2+ barn, ikke ett. Kan man ikke av fysiske årsaker få mer enn ett barn eller det har blitt brudd med barnefar, er det så sin sak. Men har du ikke ork og "kapasitet" til to barn, har du søren ikke det til ett heller. Har du først fått ett barn, gir du det søsken, SÅ slitsomt er det virkelig ikke med ett barn til. Klarer du ikke å sette barnet først, bør du faktisk ikke få barn i det hele tatt. Anonymkode: da741...c8f Du vet vel at de aller fleste barnevernsakene gjelder ikke enebarn men søsken ikke sant? Hva sier det om hvem som mangler kapasitet. Basert på fakta er det da slik at mange som har to barn+ bør faktisk ikke ha barn i det hele tatt 😂 Anonymkode: a2859...7c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #62 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har dere aldri sett søsken som ikke kan fordra hverandre? Anonymkode: 78dad...9cb Nei, ikke egentlig. Sett barn som krangler innimellom, og voksne med ikke så nære bånd, men kjenner virkelig ingen søsken som ikke kan fordra hverandre. Anonymkode: 7a383...717 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #63 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, ikke egentlig. Sett barn som krangler innimellom, og voksne med ikke så nære bånd, men kjenner virkelig ingen søsken som ikke kan fordra hverandre. Anonymkode: 7a383...717 Enten kjenner du ikke så mange. Ellers kan det være at du fremstår som dømmende og kjip slik at folk ikke deler sånne historier med deg. Anonymkode: a2859...7c4 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #64 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan vet du at alle egentlig ønsker seg søsken? Jeg har to, ingen gode minner med de og ingen kontakt i voksen alder. Ei jeg var venninne med mistet faren sin da hun var ung. Kunne velge fritt om moren skulle være fosterhjem slik at hun fikk søsken. Hun ønsket seg ikke søsken. Min samboer har glede av 2 av 3 søsken. Så det er utrolig forskjellig og man vet aldri hvordan livet blir, bare hva man har akkurat nå. Jeg har kapasitet til flere barn, så jeg valgte å få tre. Slikt press om at barn må ha søsken er bare tull. Anonymkode: 38ad7...bdb Nå er det faktisk større sjanse for at søsken får et godt forhold enn at de ikke får det. Dysfunksjonelle familier, som din, burde ikke produsere barn i det hele tatt. Anonymkode: da741...c8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #65 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du vet vel at de aller fleste barnevernsakene gjelder ikke enebarn men søsken ikke sant? Hva sier det om hvem som mangler kapasitet. Basert på fakta er det da slik at mange som har to barn+ bør faktisk ikke ha barn i det hele tatt 😂 Anonymkode: a2859...7c4 Barnevernssaker gjelder i størst grad uegnede foreldre. Anonymkode: da741...c8f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #66 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Barnevernssaker gjelder i størst grad uegnede foreldre. Anonymkode: da741...c8f Ja, og de mest uegnede foreldrene har som regel mer enn ett barn 😊 Anonymkode: a2859...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #67 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Nå er det faktisk større sjanse for at søsken får et godt forhold enn at de ikke får det. Dysfunksjonelle familier, som din, burde ikke produsere barn i det hele tatt. Anonymkode: da741...c8f Kilde? Anonymkode: a2859...7c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VetAlt Skrevet 25. januar #68 Del Skrevet 25. januar Ett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 25. januar #69 Del Skrevet 25. januar Det er positivt med begge deler. Jeg er enebarn hadde det fint, men slik ønske jeg hadde er smaken.. iallefall nå som vi er større. Hadde vært fint å kunne ha med en når pappa bør syk og døde, når mamma blr syk. Hadde vært fint om mine barn hadde onkel og tante. Oh kunne lage den lille familien vi har større Vi har 2 barn, og joda tung var enklere og billigere med 1 barn, men vi ser også hvor utrolig mye disse to får av hverandre. Det er 6 år mellom den og de er gutt og jente. En lille søster som ser opp til store bror. De lærer av hverandre, han på 12 lærer mye nå om at ting er forskjellige, at ting er urettferdig etc. Jeg tror hadde vi bare har nr 1 tror jeg han kanskje hadde fått det for "lett" Joda alt blir dobbelt så dyrt, de krangler, vi krangler, de er mye mer å tenke på etc. Men vi ville ikkje hat det på noen annen måte. Om de blir venner når de blir større..får vi se. Min mann har bror som er 4 år yngre...de snakker samme bare når de spiller samme. Ellers har de ikke noe kontakt etc. De har heller aldri vært "venner" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #70 Del Skrevet 25. januar Fordelen med ett barn God tid, plass og bedre økonomi. Du kan lettere ta deg råd til "luksus" som språkreise for barnet, bunad, sertifikat, hjelp under studier. Alt dette kan du med flere barn og men da må det være likt fordelt. Enebarn får ofte en mer selvstendig holdning til livet iom at de aldri har hatt søsken som de tar etter eller blir sett opp imot. Min egen pappa var den akademiske, mens min onkel var den praktiske. Sånne merkelapper fikk de selv om onkel slett ikke hadde dårlige boklige evner og pappa var faktisk ganske nevenyttig. Enebarn blir ofte rause og storsinnede, de har aldri hatt søsken de har konkurrert med og har ofte ikke opplevd den litt smålige misunnelsen som folk ofte føler for egne søsken. Enebarn får og gjerne mye oppmerksomhet og opplever at de blir prioritert og sett, noe som gir dem overskudd til å gi dette videre. Ulempen med ett barn. Du satser alt på ett kort. Barnet kan bli sykt, det kan skje ting og noen blir enslige og stifter ikke egen familie. Da vil og barnet en dag bli alene igjen uten nær familie. Venner er vel og bra, men de kan komme og gå. Familie har du selv om du ikke er så nær eller snakker så mye med dem så er det familien din. Søsken gir deg og mulighet til å bli onkel og tante til søskens barn samt at dine barn får onkler og tanter på din side. Søsken lærer mye samhandling, de må konkurrere om foreldrenes oppmerksomhet og de små lærer av de store og de store er rollemodeller for de yngre. De lærer og å krangle, bli venner samt å vente på tur, ikke alltid bli prioritert osv Søsken kan og være døråpnere i verden, introdusere deg for ny musikk, hobbyer, utvide vennekretsen, jeg tror det ofte er lettere å være barn nummer to når et eldre søsken har gått først. Anonymkode: 85001...120 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #71 Del Skrevet 25. januar Helt nydelig å slippe kranglingen, bråket, rotet og den dårlige oppfølgingen og dårlige økonomien som flere barb ofte fører til. De fleste jeg kjenner som har søsken er uansett ikke bestevenn med søskenet sitt, det blir ofte ugreie rundt arv, og misnøye med at den ene gjør mer for foreldrene enn den andre. Anonymkode: 693c2...499 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #72 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nå er det faktisk større sjanse for at søsken får et godt forhold enn at de ikke får det. Dysfunksjonelle familier, som din, burde ikke produsere barn i det hele tatt. Anonymkode: da741...c8f Hva får deg til å tro at familien min er dysfunksjonell? Anonymkode: 38ad7...bdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #73 Del Skrevet 25. januar Min mor er enebarn. Det er spesielt tøft nå som hun har to syke og hjelpetrengende foreldre (som er skilt og bor langt unna hverandre), hun er helt utslitt av alt fra å kjøre til legebesøk og å ha møter med sykehjemmet (med pleiere som knapt nok forstår norsk), å se foreldrene forfalle voldsomt og gråter/har katastrofetanker, og ikke minst prosessene med fullmakter over økonomi og medisinsk behandling osv. Full fart med ambulanse når den ene kastet opp blod osv. Selvfølgelig er det ikke slik at et søsken automatisk betyr at man er to om å ta seg av foreldrene, men mamma er hvert fall veldig tydelig på at hun er utslitt og skulle ønske at hun hadde noen å dele alle byrdene med. Anonymkode: 3afac...c57 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #74 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, ikke egentlig. Sett barn som krangler innimellom, og voksne med ikke så nære bånd, men kjenner virkelig ingen søsken som ikke kan fordra hverandre. Anonymkode: 7a383...717 Seriøst? Blant de jeg kjenner med søsken, så er det flere som ikke har et forhold til, eller et dårlig forhold til sine søsken en hva det er de som har et bra forhold. Trenger ikke se lenger en til min egen kone. Hun har 2 søsken hun ser 1 gang i året. 1 juledag. Null kontakt utover dette. De har vært mer til irritasjon for hverandre en til glede i oppveksten. Selv er jeg enebarn og har hatt en fantastisk oppvekst🤷🏼♂️ Jeg syntes der er dårligere gjort mot et barn å få flere, en å ha enebarn. Jo flere barn, jo dårligere oppfølging. Anonymkode: cc559...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #75 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå er det faktisk større sjanse for at søsken får et godt forhold enn at de ikke får det. Dysfunksjonelle familier, som din, burde ikke produsere barn i det hele tatt. Anonymkode: da741...c8f Eller ikke. De dysfunksjonelle sakene jeg møter i jobb og ser er gjengangere, er nesten utelukkende flerkullsfamilier. Å ha søsken er ofte ikke en fordel for barna. Det er i stor grad til foreldrenes gunst og ikke barna sin. Anonymkode: cc559...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #76 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg mener helt oppriktig at enten får du null eller 2+ barn, ikke ett. Kan man ikke av fysiske årsaker få mer enn ett barn eller det har blitt brudd med barnefar, er det så sin sak. Men har du ikke ork og "kapasitet" til to barn, har du søren ikke det til ett heller. Har du først fått ett barn, gir du det søsken, SÅ slitsomt er det virkelig ikke med ett barn til. Klarer du ikke å sette barnet først, bør du faktisk ikke få barn i det hele tatt. Anonymkode: da741...c8f Hvorfor det? Mest tullete jeg har hørt. Enebarn er mere intelligente enn enn de som har søsken. Får høyere utdannelse og klarer seg bedre i livet. Dette er fulgt med på av forskere som fulgte enebarn gjennom livet. Og noen barn hater jo å dele oppmerksomheten og kunne ønske de var enebarn. Dette finnes det ingen oppskrift på. Alle må få gjøre det de vil. Anonymkode: 75c17...02e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #77 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min mor er enebarn. Det er spesielt tøft nå som hun har to syke og hjelpetrengende foreldre (som er skilt og bor langt unna hverandre), hun er helt utslitt av alt fra å kjøre til legebesøk og å ha møter med sykehjemmet (med pleiere som knapt nok forstår norsk), å se foreldrene forfalle voldsomt og gråter/har katastrofetanker, og ikke minst prosessene med fullmakter over økonomi og medisinsk behandling osv. Full fart med ambulanse når den ene kastet opp blod osv. Selvfølgelig er det ikke slik at et søsken automatisk betyr at man er to om å ta seg av foreldrene, men mamma er hvert fall veldig tydelig på at hun er utslitt og skulle ønske at hun hadde noen å dele alle byrdene med. Anonymkode: 3afac...c57 Er hun fortsatt sammen med faren din? Hvorfor hjelper ikke han til? Her er det en selvfølge at jeg og mannen tar oss av syke foreldre sammen hvis det blir behov. Uavhengig av hvem av våre foreldre det er. Anonymkode: 5efc0...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #78 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har dere aldri sett søsken som ikke kan fordra hverandre? Anonymkode: 78dad...9cb Min søster og bror er sånn. Min søster hater alle. Og min eldste bror lar seg provosere. Vi to andre gir henne ikke oppmerksomhet tilbake, så det er ikke like gøy for henne. Hun er narsissist, muligens psykopat. Anonymkode: 75c17...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #79 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg er vokst opp med søsken og hadde helst sett at jeg forble enebarn. Søsken er virkelig ikke alltid et gode. Anonymkode: 83541...16f Helt enig! Har det akkurat på samme måte selv! Meg også. Anonymkode: 75c17...02e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 25. januar #80 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg mener helt oppriktig at enten får du null eller 2+ barn, ikke ett. Kan man ikke av fysiske årsaker få mer enn ett barn eller det har blitt brudd med barnefar, er det så sin sak. Men har du ikke ork og "kapasitet" til to barn, har du søren ikke det til ett heller. Har du først fått ett barn, gir du det søsken, SÅ slitsomt er det virkelig ikke med ett barn til. Klarer du ikke å sette barnet først, bør du faktisk ikke få barn i det hele tatt. Anonymkode: da741...c8f For noe tull. Tror de fleste som er enebarn er glad for at de er født. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå