Gå til innhold

Bør jeg oppsøke en psykolog for å takle ensomheten av å være evig singel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En mann på 42 år. Jobber it IT-bransjen. Har et aktivt hverdag med jobb og trening. Men allikevel er jeg ensom. Savnet er tungt. Det gir følelsen av å ikke være tiltrekkende. Ikke ønsket. Ikke begjært. Det drar og  selvfølelsen ned. Blir minnet om savnet overalt. Lykkelige par rusler hånd i hånd. Film, TV, bøker og magasiner fremstiller rosenrød romanse. Skrur jeg på radioen så handler nesten hver sang om kjærlighet eller savnet etter sådan. Det er lett å begynne å lure på hva som er galt. Med dalende selvfølelse og selvbildet. Jeg blir skikkelig nedstemt hver kveld og gråter til tider. Bør jeg snakke med en psykolog? Eller sexolog?

Anonymkode: a87b7...8cc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Snakk med psykolog. Det gjorde en venninne av meg, og det hjalp. 

Etter å ha ryddet opp i eget hode, egne følelser og egen fortid fant hun seg faktisk kjæreste likevel.

Anonymkode: 2daac...b43

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klart du bør. For dårlig selvfølelse, utilstrekkelighet og ensomhet bør alle ta seg en prat få sortert litt tanker og få noen verktøy. Finnes gode bøker som kan hjelpe også. Mange sliter med dette, også i forhold. Selv er jeg singel og har ikke vært investert i noen på snart 15 år, men jeg har det mye bedre i dag likevel, er mindre ensom og føler meg mindre utilstrekkelig enn jeg gjorde da jeg var i forhold. Det er fordi jeg på de årene lærte å jobbe med meg selv og like meg og mitt bidrag til verden, sette pris på det som er pent og de jeg er glad i. Det krever tid og tålmodighet, men ingenting er mer verdt det.

Anonymkode: 43c55...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykolog er tingen. Sexolog er nok for andre situasjoner enn denne.

Anonymkode: f044d...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som om du hadde hatt godt av det.

Anonymkode: c6b40...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres ut som om du hadde hatt godt av det.

Altså psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvordan ser du ut? Jobber du med deg selv? Går du på gymen og kommer i form? Nytter ikke å klage iallefall. Psykolog er ikke for menn

Anonymkode: f0f2f...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan ser du ut? Jobber du med deg selv? Går du på gymen og kommer i form? Nytter ikke å klage iallefall. Psykolog er ikke for menn

Anonymkode: f0f2f...20d

Leser du ikke før du svarer?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tror de fleste kan ha godt av å snakke med en psykolog. 

Du høres litt deprimert ut og dette kan en psykolog hjelpe med. Start gjerne med å gå til fastlegen som kan gi deg en henvisning. I noen tilfeller kan det jo også være aktuelt med medisiner.

Ikke snakk med en sexolog, de jobber med litt andre problemstillinger og det er jo ikke en beskyttet tittel så enhver idiot kan kalle seg det. Mens en psykolog har lang utdanning og ikke minst erfaring med akkurat det du sliter med. Du er ikke alene med å ha det sånn, og det finnes gode verktøy og teknikker som vil hjelpe deg med å føle deg bedre.

Anonymkode: 7fafa...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker psykolog må du betale for dette selv hos private tilbydere (lange ventelister og hard prioritering). 

Men jeg syns det er en god ide å prate med noen. Ensomhet er vondt og hvis du tar kontakt med kommunen kan du få telefonnummeret til lavterskel psykisk helsetilbud. Sånn jeg ser det trenger du kanskje hjelp til å finne mot til å ta tak i livet ditt og gjøre smarte valg med tanke på hvordan du best kan finne venner og kanskje en livsledsager. Alt starter med deg selv, dine tanker og ditt mot. Ofte må man utfordre sine egne tankemønstre. 
Jeg ville foreslått at du retter fokus mer utover enn innover. Du høres ut som en empatisk og ressurssterk mann. Hva med å oppsøke organisasjoner og engasjere deg i andre slik at man får en mulighet til å bli kjent med deg? By på deg selv. Vis omsorg. Vær en venn. Det er ofte der gode og nære relasjoner starter. 

Det er ingen som finner deg når du låser deg inn hjemme. 
Alt godt til deg. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke aleine om å føle på sånnt. Jeg har barn og er egentlig veldig romantisk av meg med mye oppspart kjærlighet, men har brent meg og er redd for å satse på nytt. Jeg stopper å date før jeg får følelser for noen.. Jeg er helt sikker på at det finnes noen der ute for oss også, men det er viktig å trives i eget selskap før man går inn i et forhold. Det er uansett aldri feil å gå til psykolog.

Anonymkode: 02a99...02c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...