AnonymBruker Skrevet 25. januar #81 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker874626 skrev (1 time siden): 300 000 utgjør da langt mer enn 4000 i måneden. Den maksimale effektive marginalskatten på lønnsinntekt er 47,4 prosent. 300 000 er da minimum 157 800 i året eller 13 150 i måneden etter skatt. Vi økte ganske mye i gjeld samme år, det kan kanskje ha innvirkning. Trodde vi hadde 5,4 mill, men viser seg at vi har 6,2😅 Uansett var det verdt å gå ned i lønn og få langt mer tid med familie, når det ikke utgjør mer (for oss) i måneden. Anonymkode: e10b2...f41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #82 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke så mye i lån og boligen er verdt en del. (Oslo vest) Muligens derfor vi betaler mye skatt. Også har vi leieinntekt. Jeg betaler jo skatten min med glede, men syns det var mye. Vi får ikke mye tilbake på skatten heller. Som regel i null eller baksmell. Jeg skulle gjerne spart mer til pensjon bare😅 Anonymkode: a07ae...366 Vi bor og eier også i Oslo. 1.7 i samlet inntekt og får utbetalt 105 til sammen. Ingen formue, men høyt boliglån. Det som er så fint med Oslo er at man slipper å spare til pensjon. Prisveksten og inflasjonen gjør jobben for oss. I tillegg når man bor i en bolig som er verdt mye er det enkelt å kjøpe seg ned og da frigjør midler til pensjon Anonymkode: 10882...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #83 Del Skrevet 25. januar Betaler ned siste rest av boliglån denne måneden. Har da rundt 2 mill i inntekt, ikke studielån og ikke billån. Rundt 20 mill i ulike fond og aksjer der avkastning så klart kommer på toppen av ren inntekt, bolig verdt rundt 25 mill, to hytter til en samlet verdi av 20 mill, biler til ca 2 mill Anonymkode: 3fb99...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #84 Del Skrevet 25. januar I fastlønn har vi litt over 1,2 mill i årsinntekt, men reell inntekt er nærmere 1,7. Har barnebidrag og barnetrygd itillegg. Lån på 3 mill. Skal låne på en million snart for å ordne huset, blir da utleiedel itillegg. Ser ikke på det å øke en mill på lånet som ett problem når vi får utleie inntekt ved siden av. Lite igjen på slutten av mnd, men det er pga at vi sparer alt vi har til overs til oppussing fortiden. Anonymkode: d417b...405 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #85 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ser du skriver formue, så det drar vel avgårde en del 🥲 Anonymkode: 83d31...79d Ikke mitt innlegg, men vi har formue og ingen lån. Har ca. 2,4 millioner tilsammen i lønn i året og får utbetalt tilsammen rett over 100000. Har leieinntekter så dekker den skatten også, men jeg skatter nå 50% av lønna. Det lønner seg ikke å spare her i landet. Håper formuesskatten forsvinner. Anonymkode: b710c...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #86 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 22.24): Barnetrygd, grunnstønad og hjelpestønad Anonymkode: 4b317...224 Du tjener 1,4 mill og så får du grunnstønad og hjelpestønad i tillegg? Hvorfor får du det? Høres rart ut Anonymkode: fe199...47f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 26. januar #87 Del Skrevet 26. januar I underkant av 600’ og ingen lån Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #88 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke mitt innlegg, men vi har formue og ingen lån. Har ca. 2,4 millioner tilsammen i lønn i året og får utbetalt tilsammen rett over 100000. Har leieinntekter så dekker den skatten også, men jeg skatter nå 50% av lønna. Det lønner seg ikke å spare her i landet. Håper formuesskatten forsvinner. Anonymkode: b710c...89f Har ikke formue selv enda men er er enig med deg. Ihvertfall en annen type løsning som gjør at folk kan beholde boligene som pensjonister til tross for at den har steget I verdi. Anonymkode: 83d31...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #89 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har ikke formue selv enda men er er enig med deg. Ihvertfall en annen type løsning som gjør at folk kan beholde boligene som pensjonister til tross for at den har steget I verdi. Anonymkode: 83d31...79d Er ikke bolig som er problemet men verdi penger. Synes ikke formuesskatten på bolig er så ille: Formuesverdien er 25 prosent av beregnet eller dokumentert markedsverdi opp til 10 millioner kroner, og deretter 70 prosent av det som overstiger 10 millioner kroner. Anonymkode: 10882...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #90 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke bolig som er problemet men verdi penger. Synes ikke formuesskatten på bolig er så ille: Formuesverdien er 25 prosent av beregnet eller dokumentert markedsverdi opp til 10 millioner kroner, og deretter 70 prosent av det som overstiger 10 millioner kroner. Anonymkode: 10882...626 *verdipapirer Anonymkode: 10882...626 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #91 Del Skrevet 26. januar Til sammen ca 1.3 mill. Boliglån: 3.6 mill. Billån ca 150.000. Studielån ca 300.000. Har ett barn. Sparer 500 til barnet i mnd. Sparer 1500 kr hver i fond i mnd. Er for øyeblikket i min tredje måned med ulønnet permisjon, så mer sparing enn dette blir det ikke. Og sparekontoen begynner bli rimelig skrapa, men synes det er verdt det for å få være lengst mulig hjemme med barnet. Angrer på at jeg ikke tenkte lurere med valg av yrke. Ønsker meg mer økonomisk frihet. Anonymkode: 2e802...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #92 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 7.51): Du tjener 1,4 mill og så får du grunnstønad og hjelpestønad i tillegg? Hvorfor får du det? Høres rart ut Anonymkode: fe199...47f Fordi grunnstønad og hjelpestønad gis på bakgrunn av barna/deres behov, og barnetrygd ikke er behovsprøvd. Heldigvis går det ikke utover barna at jeg har en alright lønn. Anonymkode: 4b317...224 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #93 Del Skrevet 27. januar Vi har sykt mye lån, synes jeg 😮💨 Med alt (bolig, bil, studie) oppunder 8 mill. Har en utleieleilighet med 14K/mnd inn (betaler seg selv). Ren lønnsinntekt ca 2,2 mill til sammen, men den øker stadig. Sparer 100-200K årlig, men bruker noe av det på ferier, oppgraderinger, etc. Anonymkode: 3e2c4...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #94 Del Skrevet 27. januar Inntekt 1,2 mill Lån 3,1 på boliglån 200.000 kr på studielån Anonymkode: 34ca4...e72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå