Gå til innhold

Vil ta tak i huden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Til høsten skal jeg gifte meg og nå vil jeg virkelig gå inn for å få huden fin! Er lei av at den aldri blir bra, men vet ikke hvem/hvor jeg skal dra?

Huden min:

Har noe akne (en kvise her, plutselig 2 der, så 1-2 mnd uten noe)

Atopisk eksem

svært sensitiv hud! Reagerer på det meste

Har Vært hos hudlege i offentlig sykehus grunnet eksem men fikk en krem som ikke gjorde noe annet enn å irritere huden.. Hvem bør jeg oppsøke? Hvor starter jeg? Er villig til å bruke en del penger og tid på dette, for jeg er så lei og vil virkelig få huden fin for en gang skyld!

Info - er 27år, ikke gravid/ ingen barn, har hormonspiral (hvis det har noe å si), ingen vitamin mangler eller lignende

Anonymkode: ead30...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kanskje en medisinsk hudklinikk, og se hva de anbefaler?

Hvis du feks ender med dermapen så tar man ofte 3 behandlinger som oppstart med 4-6 uker i mellom, kommer ann på hva man tar det for, og det tar også en stund før man ser det fulle resultatet av behandlingen, så det er fin tid å starte nå feks. 

Anonymkode: 57b4a...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om medisinsk hudklinikk/medisinsk hudpleier. Det du kan gjøre selv i mellomtiden, er å bruke milde produkter som styrker hudbarrieren og fukter huden, dette vil ofte kunne redusere betennelsen noe. Atopisk eksem er, som du sikkert vet, en betennelsestilstand i huden som kan være kronisk, men det er mulig å holde den sånn noenlunde i sjakk med riktige produkter og pleie. 

Ettersom du får akne innimellom, regner jeg med at du har kombinert eller kanskje fet hud, slik at du bør unngå fete kremer, som ellers kan være gunstig for eksem. Du sier også at du har sensitiv hud, noe som gjør at jeg tenker at du bør vente til du ser at huden har roet seg, før du introduserer evt. niacinamid (vitamin B3) som kan være gunstig både for kvisene og betennelsestilstanden. 

Til å begynne med trenger du en fuktighetskrem som gir godt med fukt uten å være fet, og et barrierestyrkende og beroligende serum. Etterhvert vil du også trenge en solkrem og en skånsom rens. 

En fuktighetskrem som jeg tror kan fungere bra for deg, er Paula's Choice Resist Barrier Advanced Moisturizer. Den inneholder ikke kvisetriggende/komedogene ingredienser, og er beregnet for å styrke en svekket hudbarriere. Du kan kjøpe en prøvestørrelse på 15 ml (som er den jeg har lenket til), før du evt. går til innkjøp av full størrelse. Kremen kan brukes både morgen og kveld. En annen krem du kan vurdere, er Aveeno Face Calm & Restore Oat Gel Moisturizer, som inneholder prebiotika som styrker hudbarrieren og øker fuktighetsnivået i huden. Purito Oat-in Calming Gel Cream kan du også forsøke.

Gode serum som beroliger, fukter og styrker hudbarrieren, er:

COSRX Hydrium Centella Aqua Soothing Ampoule

Aveeno Face Calm & Restore Triple Oat Serum

Hvis du ønsker å prøve noen serum som inneholder en liten mengde niacinamide, vil jeg foreslå enten

Purito SEOUL Wonder Releaf Centella Serum Unscented eller 

Tocobo Bifida Biome Essence

Solkremer som kan fungere for din hud, er f.eks. COSRX Ultra-Light Invisible Sunscreen (inneholder niacinamide) (takk til @i123 for å minne meg på denne :) ), Suntique I'm Safe For SensitiveEtude Soon Jung X Director's Mineral Filter Sun Cream SPF50+ PA++++ eller HOUSE OF HUR - Weightless Sun Fluid SPF50+ PA++++, samtlige tre er uten niacinamide.

Du skriver ikke noe om hvilken krem du fikk hos hudlegen, men du kan behandle med mild hydrokortisonsalve i samråd med lege. Hydrokortison bør likevel ikke brukes over lang tid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...